Головна
Юрій Фісан: “Судноплавство у галичан у крові”
04.03.2010
Здається, давно минули ті часи, коли Львів був містом-портом, і цілі каравани торгівельних суден ішли сюди Полтвою. Але традиції судноплавства на Львівщині не забувають і тепер, відтак, цілком можливо, що слава однієї з найбільш судноплавних областей із часом повернеться. Про це — наша розмова зі старшим інспектором Інспекції судноплавного нагляду Держфлотінспекції України, колишнім капітаном І рангу військово-морського флоту, Юрієм  Фісаном:

— Судноплавство у галичан і дотепер у крові, — розповів Юрій Максимович. — Два нинішні командувачі військовими флотами — наші земляки. Перший — командувач Українських військово-морських сил — адмірал І.Тенюх народився в Стрию. Головнокомандувач російським військовим флотом В.Висоцький народився в Комарно. Можна згадати й легендарного гетьмана П.Сагайдачного, якого можна вважати першим козацьким адміралом.

Серед моїх численних обов’язків основне —  забезпечення безпеки судноплавства на водоймах, перевірка реєстрації, наявності суднових документів та своєчасного проходження техоглядів плавзасобів мешканців
Новини   |  Соціум  |  Кримінал  |  Культура   |   Спорт   |   Репортаж   |   Дикий світ
Львівської та Закарпатської областей. Ідеться про вітрильні, весельні та моторні маломірні судна. Окрім того, укомплектованість їх аварійно-рятувальними засобами та наявність у їх власників свідоцтва на право керування цими плавзасобами, адже на воді, як і на дорозі, треба вміти керувати засобом пересування.

Власники вітрильних яхт мають, здебільшого, права яхтового стернового І, ІІ та ІІІ класів або яхтового капітана.

— Наскільки численний флот Львівщини нині?

— Область має близько півтори тисячі зареєстрованих суден маломірного флоту і саморобних, і заводського виготовлення. Йдеться про всі веслові, які мають вантажопідйомність від 100 кг і довжиною до 7, 5 метрів, моточовни , незалежно від вантажопідйомності, і відповідно вітрильники. Всі ці транспортні засоби мають мати на борту номерні знаки, як і звичайні автомобілі. Річний транспортний податок сплачують пропорційно не до потужності мотора, а до довжини човна — 7 грн за метр. Плавзасоби, потужність яких понад 75 кінських сил, зокрема, й гідроцикли, реєструють у Судновому Реєстрі Інспекції Головного державного реєстратора флоту України  в м. Луцьку, менше 75 к.с. — у Львові. Згідно з чинним законодавством, не підлягають реєстрації лише надувні гумові човни вантажопідйомністю менше 225 кг.

— Якщо судновласники нехтують вимогами держфлотонагляду...

— За непроходження річного техогляду, відсутність номерних знаків і реєстрації плавзасобу накладають чималі штрафи. Найбільш недисциплінованими у цьому плані є Ходорівська організація мисливців і рибалок “Лісівник”. Вони вперто не хочуть проводити щорічний техогляд  свого маломірного флоту, за що цього року їх покарають штрафом, а човни опломбують. Карають також, зокрема, за керування потужним моточовном, яхтою чи гідроциклом без прав судноводія. Нетверезий за штурвалом — вражаюче порушення правил безпеки на воді! За це таке ж покарання, як і автоводіїв.

— Чи були на Вашій пам’яті  надзвичайні ситуації?

— За шість років моєї роботи на цій посаді була лише одна трагічна. Минулого року на Задорожнянському кар’єрі в Миколаївському районі втопився хлопчак, який використовував заборонений засіб для судноплавства — камеру  від  колеса автомашини. А от на узбережжі Словенії нещодавно звичайна поліція оштрафувала нашого власника гідроцикла за те, що він лише на хвильку передав кермо своїй дівчині, яка не мала відповідних прав до керування.
Запорукою безпеки судноводіння на місцевих водних шляхах є також впорядкованість закінчення й початку навігації. І тут є ціла проблема, адже облдержадміністрація, яка видає таке розпорядження, не повідомляє про це пересічних громадян області, що є власниками плавзасобів, оскільки вже не має своєї газети. Користуючись нагодою, зазначимо, що обмежена навігація на водоймах Львівщині починається з 15 травня, а повна — з 15 червня, коли закінчується період нересту риби, про що повідомляють Розпорядженням голови облдержадміністрації “Про відкриття навігації на водних об’єктах області”.

— Як отримати права судноводія міжнародного зразка?

— До іспитів готують у нашому Львівському офісі на Науковій, 61(59-А), складають перед комісією Прип’ятьського РП Держфлотінспекції України в Луцьку (вартість — до 1500 грн для суден і 2400 грн — для водія гідроцикла).  Медичні довідки подають такі ж, як і для отримання прав на керування наземними транспортними засобами. Літературу для підготовки можна отримати на місці. Наші права судноводія та суднові документи визнають у всьому світі, адже Україна є членом Міжнародної морської організації. Багато львів’ян возять свої катери і яхти на трейлерах і без проблем відпочивають на далеких морях. Чимало яхтсменів беруть участь і в традиційній регаті на Яворівському водосховищі у нашій області.

Юрій РУДЕНКО