Головна        Новини        Соціум        Політика        Економіка        Культура        Спорт        Репортаж        Кримінал        Довкілля        Зоо SOS       

Пошук :
Нові податки: буде зле всім!!!
Нові податки: буде зле всім!!!

Довгоочікуваний законопроект податкового кодексу зареєстрували у Верховній Раді. Біда, як завжди, в тому, що розробляв законопроект «уряд камікадзе», а конкретніше — спеціалісти з Мінфіну. Подав його до парламенту особисто Яценюк. Якщо коротко: запропоновані зміни нищать малий бізнес, посилюють контроль держави та підвищують ціни на всі товари мінімум на 15%. Окрім того, для більшості підприємців скасовують спрощену систему оподаткування, змушують купувати касові апарати і вводять безжальні штрафи за будь-яке порушення. Сільське господарство позбавляється пільг, а дрібні підприємці більше не зможуть торгувати за кордоном. Навіть звичайні працівники платитимуть зі своїх зарплат вдвічі більші податки.

   Насправді у парламенті є два законопроекти. Перший — № 3357, так званий «законопроект Южаніної», над яким працювали не лише нардепи, а й понад сотня спеціалістів з усієї України. У ньому враховані побажання не лише великого бізнесу, а й малого та середнього; за оцінками експертів, законопроект також урегульовує проблемні галузі економіки. Але уряд вирішив, що «їм — видніше», і подав у Верховну Раду свій законопроект — «компромісний», як вони його називають. І називається він «Про створення конкурентних умов в оподаткуванні та стимулювання економічної діяльності в Україні». 

   Сказати, що представники малих підприємств Львівщини шоковані — це пом’якшити ситуацію. Про головні зміни, які пропонує законопроект, «Ратуші» розповідає голова Асоціації платників податків Львівщини Лілія Долінська.

   — Гадаю, знищення системи спрощеного оподаткування для юридичних осіб та збільшення оподаткування для ФОП (фізичних осіб-підприємців) показує, що ніякого зменшення фіскального тиску не передбачається, навіть навпаки — податкове навантаження лише зростає. Наприклад, для ФОПів запроваджується обов’язкове використання касових апаратів. До того, ж касові апарати повинні бути приєднані до мережі інтернет, аби передавати щодня звіти в податкову. А тому підприємцеві треба купити касовий апарат, який би мав спеціально вмонтований пристрій (вартість у межах 10 тисяч гривень. — Авт.), провести інтернет, найняти на роботу касира і бухгалтера, платити за використання «фіскальної» програми… І нові правила набирають чинності, якщо законопроект проголосують, вже з 1 січня 2016 року. 


— Тобто у віддалених районах Львівщини підприємці повинні ще й на проведення інтернету «скидатись»?

   — Я думаю, більшість підприємців просто закриються, це — непосильні витрати, до яких іще треба додати штрафи за порушення. За помилку у звіті (скажімо, якщо бухгалтер одну цифру в ідентифікаційному номері не добре написав. — Авт.) перший раз — штраф понад тисячу гривень, всі наступні — більш як дві тисячі. А якщо будь-яку податкову декларацію чи звіт не відправили (наприклад, у віддаленому гірському селі зник інтернет. — Авт.), то штраф — від 340 грн. до 2040 грн. Якщо не видали чек, штраф — 100 % суми чеку. І я навіть не сумніваюсь, що фіскальна служба робитиме контрольні закупки, їздячи по селах. Як це вже робили кілька років тому. В результаті: ми матимемо повернення в далекі 90-ті, коли продукти у селах можна буде придбати лише тихцем у когось вдома.

— До слова, як у нас розвинений ринок касових апаратів? Є якийсь монополіст, «під чиї інтереси» можуть підлаштовувати законопроект?

   — Точно відповісти не можу, але монополізація ринку цілком можлива… Цікава деталь, законопроект пропонує відшкодовувати підприємцеві 75 % вартості касового апарата. Але відшкодовувати його пропонують чомусь із місцевих бюджетів, скоріш за все, забираючи ті кошти з бюджетів розвитку (ремонт дахів, котелень… — Авт.). Хоча обліковувати підприємців справді треба, бо продавати норкові шуби і платити 200 гривень податку — не можна. Але облік повинен вестися не касовим апаратом, а саме обліковим. Такі апарати використовує вся Європа, він не потребує інтернету і додаткових витрат на персонал і обслуговування.

— Акцизи знову підвищують?

   — Так, на сигарети — на 40 %, алкоголь — ще на 15 %. Ну, алкоголь і цигарки хоча б — не дитяче харчування чи ліки. Ми, до речі, сподівались, що мито на дитяче харчування чи підгузки буде пільговим, але дарма: в урядовому законопроекті жодних пільг, які б могли полегшити життя молодим батькам, не передбачено. На щастя, хоч податок на додану вартість на ліки залишили на рівні 7 %, тому можна не чекати різкого підвищення їх вартості. 

Спрощеній системі приходить кінець

— Повернімось до податку на прибуток. В урядовому законопроекті всі юридичні особи і ще частина фізичних осіб-підприємців (ФОПів) будуть оподатковуватись загальним оподаткуванням?

   — На Львівщині 54 тисячі ФОПів, ще 11 тисяч — юридичні особи. Тобто ті 11 тисяч змушені будуть перейти на загальну форму оподаткування. Податок становитиме 18 %, яким він є і тепер. Проте, якщо уряд думав, що скасовуючи спрощену податкову систему, бюджети отримають більше грошей, то навряд такі сподівання справдяться. Адже, щоб заплатити цей податок, треба ще мати прибуток. Єдиний податок не є способом економити кошти, він — просто зручний, бо його система вдосконалювалася довгі 11 років, побічно наповнюючи місцеві бюджети. І за жодної іншої влади не було такої нахабної спроби оптимізувати спрощену систему. А за запропонованими змінами, спрощену систему оподаткування хочуть залишити лише для першої групи фізичних осіб-підприємців. Тобто це люди, які працюють без найманих працівників, мають оборот до 300 тисяч гривень на рік і мають право продавати товари тільки з торговельних місць на ринках. Та й їм доведеться платити більше. Адже, якщо тепер вони платять 10 % від мінімальної зарплати, після ухвалення урядового законопроекту платитимуть 20 %, або близько 300 гривень на місяць, плюс 20 % єдиного соціального внеску. 


  А ось найцікавіше нововведення стосується групи «В» (фізичні особи-підприємці, в яких кількість найманих працівників — не більше 10 осіб, річний оборот — два мільйони гривень). Вони залишаються на єдиному податку. Проте обов’язковим стає застосування касових апаратів і з’являється формула, за якою запропоновано рахувати розмір податку. Зазначу, що треба мати хорошу фантазію, аби придумати таку формулу. От припустимо, що підприємець минулого року заробив один мільйон гривень. Формула чомусь передбачає, що витрати в підприємця були 800 тисяч (і вкластись у цю суму просто обов’язково, інших варіантів формула не дає). Отже, від доходів треба відняти витрати та соціальну пільгу (мінімальна зарплата помножена на 12 місяців). В результаті отримуємо близько 180 тисяч. Тепер отриману цифру множимо на 20 % (єдиний соціальний внесок) і отримуємо суму, яку треба сплатити в бюджет — більше як 36 тисяч. Хоча наразі той же підприємець за той же мільйон платить приблизно 29 тисяч. А ще спрощена система оподаткування заборонена тим, хто провадить зовнішню економічну діяльність.

— Тобто дрібним підприємцям Львівщини, які возять свої товари в Польщу?

   — Так, якщо фірма займається експортом або імпортом, єдиний податок – не для них. Наочніше: ціла галузь із виробництва дерев’яних палет опиняється під загрозою закриття. В такій же  ситуації опиняються і  підприємці, що продають гриби, горіхи, насіння. Припускаю, якщо підприємець і залишиться на ринку, то вже сам експортувати чи імпортувати він не зможе, а буде змушений продавати свою продукцію іншим фірмам, які вже і збуватимуть усе за кордон.  

Чекайте вдвічі більших податків із зарплати

— Як оподатковуватимуться фізичні особи?

   — По-перше, зросте ставка на податок фізичних осіб — 18 % з 2016 і 17 % — з 2017. Наразі, залежно, від розміру зарплати цей відсоток коливається від 15 до 20%. Але люди цього майже не відчують, бо в рамках реформи встановлюється єдина ставка «єдиного соціального внеску».

   Окрім того, законопроект цікаво розраховує податок із зарплати. Документ встановлює соціальну пільгу в розмірі 0,5 мінімальної заробітної плати. Для порівняння, нині соціальна пільга становить розмір однієї мінімальної зарплати (1376 грн). Якщо наразі податок із зарплати (наприклад 2000 грн.) становить трохи більше 208 гривень, то урядовий законопроект пропонує збільшити його до 236 гривень.

— А сільське господарство?

   — Тут також є свої формули. Агрофірмі, аби потрапити в єдиний податок, у групу «С», треба виконати чіткі умови. Всі вони рахуються за результатами поперед-нього року. Треба, щоб частка сільськогосподарської продукції становила не менше 75 % всього товару, і грошовий оборот має становити не більше двох мільйонів за цілий рік. Навіть для маленької агрофірми такий оборот — дуже маленький. У цю категорію можуть потрапити хіба що селяни, які привозять на «Шувар» свою продукцію з присадибної ділянки.

 — Як це все вплине на кінцевого споживача?

   — Зрозуміло, що собівартість товарів зросте, й одразу в кількох складниках: і закупівлі сировини, і транспортуванні, і заробітній платі... Якщо дуже умовно, то вартість товарів зросте приблизно на 15 %. 

Розмовляла Христина ІНЖУВАТОВА
 Опубліковано : 17.12.15 | Переглядів : 1870

Читайте також:
Обличчя номера

Завантажити номер

 
Календар
« Сер.2018
Пн.Вт.Ср.Чт.Пт.Сб.Нд.
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
 
Реклама