Головна        Новини        Соціум        Політика        Економіка        Культура        Спорт        Репортаж        Кримінал        Довкілля        Зоо SOS       

Пошук :
«ЛАЗ» створювали за зразком «Мерседеса»
«ЛАЗ» створювали за зразком «Мерседеса»

  1956 року на Львівському автобусному заводі випустили перший автобус України — ЛАЗ-695, і нині у нього ювілей — 60 років. Це цінне напрацювання наших конструкторів, адже жоден автомобіль чи автобус іще ніколи не випускали з конвеєра впродовж майже півстоліття. Документація з проекту його розробки міститься в Центральному державному науково-технічному архіві України (ЦДНТА України) у Харкові. В цій установі зберігають головні науково-технічні доробки нашої держави, роботи українських конструкторів та інженерів. Адже автомобільна промисловість України мала хороші передумови для розвитку, і хоч, на жаль, ці надбання не вдалося цілковито зберегти, та все ж це питання варте того, щоб його обговорювали. 

  ЛАЗ-695 — перша модель автобуса, яку випустив Львівський автобусний завод, що почав працювати з 1945 року. Спершу на ньому налагоджували виробництво запасних частин для автокранів, які збирали на сусідньому заводі автонавантажувачів; пізніше — почали виробляти електромобілі. Слід зазначити, що спочатку у Львові планували виробництво автобуса ЗІС155, але така перспектива не влаштовувала молодий колектив конструкторського бюро під керівництвом В. Осепчугова. Вони хотіли розробити свій проект, який був би вартий уваги. Перший директор Львівського автобусного заводу Б. Кашкадамов згадував, що саме під керівництвом Віктора Васильовича конструктори загорілися бажанням створити новий автобус. Вони задумали застосувати в новій машині передові технічні рішення, їм належало також сформувати її зовнішній вигляд. Планували створити універсальний автобус, придатний для використання і на міських маршрутах, і за межами міста.

  Головний конструктор розумів, що одним типом машин не можна розв’язати різноманітні транспортні завдання. Щоб максимально охопити їх, він узявся до створення цілої гами автобусів, адже відомо, що ЛАЗ-695 мав сім модифікацій, і щоразу його удосконалювали. Свідченням цього є архівні документи, які показують роботу конструкторів над автобусом «Львів».

  Ініціативу молодої команди підтримало керівництво країни. Для розробки нової марки автобуса закупили найкращі іноземні зразки найсучасніших на той час європейських автобусів: «Магірус», «Неоплан», «Мерседес». Усі їх дуже ретельно вивчали, випробовували, щоб зрозуміти, який найприйнятніший для виробництва на львівському заводі. Відправною точкою у його проектуванні стала конструкція автобуса «Мерседес Бенц 321», у якого взяли зовнішні стилістичні рішення. Стиль і лінії силуету, а також малюнок бортів і передньої частини, через обмеження в часі, запозичили в прототипу — західнонімецького автобуса «Магірус».

  Перший дослідний зразок автобуса виготовили 12 лютого 1956 р. Експериментальний ЛАЗ-695 комплектували розташованим ззаду 109-сильним шестициліндровим двигуном ЗІЛ-124 робочим  об’ємом 5555 см куб., дводисковим зчепленням і п’ятиступінчастою коробкою передач від автобуса       ЗІЛ-158. Подібне компонування з поздовжнім розташуванням двигуна в задньому звисі львівського автобуса застосували вперше, тому це своєрідне нововведення в автобусобудуванні (провідний конструктор Г. Нагорняк). Спочатку на першому автобусі не було бічних молдингів, вони з’явилися в процесі удосконалення конструкції, саме тоді змінили й двері із двостулкових на чотиристулкові.

  Серед проектної документації з цієї теми у ЦДНТА України зберігають і технічні характеристики автобуса «Львів», у яких зазначено, що кузов був вагонний, суцільнометалевий, тримальний, інтегрального типу. У конструкції ЛАЗу вперше в українській практиці застосували інтегральну систему з тримальною основою кузова (опрацьовував провідний конструктор К. Атоян), де нижня його частина зварена у вигляді ферми з прямокутних труб і виконує функції рами. Зовнішнє облицювання дослідного зразка автобуса виконали з дюралюмінієвих листів, які кріпилися до каркаса кузова точковим зварюванням.
  
Цікаве нововведення — ресорно-пружинна підвіска з нелінійною характеристикою коліс, розроблена спільно з фахівцями Центрального науково-дослідного автомобільного і автомоторного інституту «НАМІ» (провідний конструктор І. Зацерковний). Її жорсткість практично не змінювалася під час зростання навантаження, й автобус ішов однаково рівно: і порожній, і повністю завантажений. Це створювало комфортабельні умови для пасажирів, завдяки чому машини ЛАЗ здобули високу репутацію.

  У конструкторських документах, які містяться в архіві, зазначено: «ЛАЗ-695 представляє собою міський автобус, що призначений для перевезення пасажирів по міських дорогах із покриттям не нижче 2-го класу. Місткість автобуса: сидячих — 32, усього — 55. У число місць для сидіння не включено сидіння водія та кондуктора. Найбільша швидкість із повним навантаженням на горизонтальній ділянці прямого та рівного шосе — 65 км/год». Ще одна особливість цієї моделі — вона могла легко трансформуватися в санітарну машину на 18 ліжок: два ряди, про три ліжка в довжину і три — в висоту. Таке конструкторське рішення виникло на випадок надзвичайної події чи війни. Модель мала достатній кліренс, завдяки чому добре почувалася за межами міських доріг. Вхідні та вихідні двері відчинялися окремими пневматичними дверними механізмами поршневого типу. Передні двері відчинялися з допомогою крана, з місця водія, а задні двері — з місця кондуктора. Вентиляція була стельова, через вентиляційний люк та вікна.
  Ініціативу молодих конструкторів можна сміливо назвати вагомим надбанням для автобусного будування. Їхні ідеї підтримали та втілювали в життя десятки років. ЛАЗ-695 тривалий час був звичним об’єктом наших доріг, а в сільській місцевості він функціонує і досі. Цей відомий автобус можна побачити в кресленнях та розглянути докладно в ЦДНТА України. Саме після вивчення архівних документів можна стверджувати, що знаєте про ЛАЗ-695 усе, адже це перший автобус України, який зробили та випустили власними зусиллями.

Юлія КОВАЛЬ, науковий співробітник відділу використання інформації  ЦДНТА України
 Опубліковано : 25.02.16 | Переглядів : 633

Читайте також:
Обличчя номера

Завантажити номер

 
Календар
« Сер.2020
Пн.Вт.Ср.Чт.Пт.Сб.Нд.
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
 
Реклама