Головна        Новини        Соціум        Політика        Економіка        Культура        Спорт        Репортаж        Кримінал        Довкілля        Зоо SOS       

Пошук :
Голова «Варти-1» Ігор ЗІНКЕВИЧ: «Люди телефонують до нас, бо за ці роки ми заслужили довіру»
Голова «Варти-1» Ігор ЗІНКЕВИЧ: «Люди телефонують до нас, бо за ці роки ми заслужили довіру»

Активісти громадського об’єднання «Варта-1» разом із мешканцями Львова створили унікальну платформу, з допомогою якої борються зі злочинністю, оперативно реагують на події, розшукують людей, повідомляють про правопорушення та допомагають поліції розкривати злочини. Щодня на «Варту» надходять сотні повідомлень від мешканців міста, з яких вартові Львова дізнаються про події іноді навіть швидше за правоохоронців.

А інтернет-сторінка цього об’єднання дозволяє львів’янам звернутись безпосередньо до влади та отримати швидку відповідь у коментарях. «Варта» є унікальним явищем в Україні, й нині активісти з інших областей активно комунікують з її фундаторами, щоб створити схожі платформи у своїх регіонах. З чого все починалося та хто стоїть за громадським об’єднанням, за яким стежить весь Львів, «Ратуші» розповів депутат Львівської міської ради, голова виконкому громадського об’єднання «Варта-1» Ігор Зінкевич.


Про старт

— Зараз «Варта-1» стала платформою для комунікації всього Львова. Розкажіть, з чого все починалось? Як зароджувалась «Варта» та що стало поштовхом?

— До грудня 2013 року я був поза політикою і тим, що робиться у місті Львові. Була робота, де я непогано заробляв, і нічого за межами чотирьох стін мене не цікавило. Що реально подіяло? Це побиття студентів. Тоді засновники автоклубів (а я був одним з них) разом вирішили зорганізуватись та провести автопробіги. Перший автопробіг, який ми очолювали, відбувся 1 грудня. Тоді, у 2013 році, на цю акцію приїхали лише члени автоклубів, решта боялися, що засвітяться номери, імена, адже не знали, що буде далі. Але вісім клубів Львова підтримали перший автопробіг. Чому я почав із цієї події? Був тоді один секрет в автолюбителів: ми використовували рації, які ми тепер усі знаємо, як ZELLO «Варта-1». їх ми використовували тоді, коли їхали на далеку дистанцію, наприклад, в Одесу. Скажімо, зібралось десь 10 автомобілів, ми їдемо по трасі й по раціях контролюємо весь процес руху — для координації автопробігу: хто веде колону, хто її закриває, хто блокує вулицю, які машини треба впустити тощо.

Цей процес напрацьований роками, і в момент автопробігу він нам згодився для впорядкування колони автівок — щоб забезпечити нормальне функціонування транспортних шляхів, не блокувати дороги, щоб люди комфортно почувались, а автоколони нормально проїхали центральною частиною міста. Водночас до нас звернулись із Майдану, бо побачили водіїв, які щось роблять. Адже автопробіги у нас були в першій половині грудня. Найбільший був 7-й, де брали участь аж 750 автівок. Саме тоді було вирішено «засвітити» наш канал «Авто Євро пробіг», який досі існує. Ми просили людей скачати програму, зайти на канал, — щоб отримувати якнайбільше інформації. Ось, власне кажучи, і початок усієї системи «Варти-1».

— Тобто все почалося під час Майдану? А яким чином Ви тоді допомагали?

— Люди з того моменту зрозуміли, що є хтось, хто взяв на себе відповідальність і став координатором. Далі ми почали спілкуватись з людьми, які безпосередньо допомагали зі збором коштів, харчів, одягу на Майдані. Тоді актуальним було питання, як доїхати до головної площі столиці, адже громадський транспорт не курсував. До нас звертались організатори Майдану з елементарними проханнями, скажімо, просто привезти дров. Особливо гострою була потреба, щоб канал працював уночі, бо вдень все було гаразд, а з настанням темряви виникали певні проблеми. І тоді, фактично, ми створили головний логістичний майданчик, який далі переріс, загалом, у великий проект — для автопробігів був канал «Авто Євро пробіг», а для функціонування у Львові — «Варта-ніч». Кожен із автомобілістів просто долучався в процес, мав можливість — значить поїхав, допоміг, зробив. У той період у нас почалися проблеми з тим, що поліція перекривала автобуси на в’їзд у Київ. Автомобілісти вирішили супроводжувати автобуси. Так ми познайомилися з хлопцями з Рівного, які організували там процес, схожий до нашого. Ми через канал супроводжували автобус до Рівненської області, машини з Рівненщини приймали автобуси, вели до Житомирщини, там приймали житомирські та проводили їх до Києва. Весь цей шлях складався з різних каналів, а ми — ті, хто координував ті канали між собою — спілкувались на ще одному каналі. Таких ланок у ті часи була просто космічна кількість. Всі тоді вважали, що нас прослуховують, і цей канал був одним із надійних варіантів комунікації, адже, окрім нік-нейму, там не зазначена більше жодна інформація.

— Коли вирішили об’єднати ці канали в один?

— Одного дня ми зрозуміли, що потрібно робити один канал і кидати туди всю інформацію, бо ця система стала дуже заплутаною. В нас почав вибудовуватись процес логістики: хто за що відповідає, та хто яку роботу закріплює за собою. Далі ми почали працювати, зокрема, з поліцією. Наприклад, я не знавець медицини, але хтось на каналі може бути медиком. Якщо я бачу ДТП і сповіщаю своїм про те, що стався наїзд на пішохода, людина лежить і не рухається, то медик на каналі може порадити, як надати першу медичну допомогу. Є ще один позитивний момент: крім тебе, це слухає ще 300-400 людей, які також дізнаються, як поводитись у тій чи іншій ситуації. Тобто ми почали обмінюватись досвідом, вчитись один в одного. Вже в подальшому, в 2014 році, з нами почала активно співпрацювати і поліція. Безпрецедентним я вважаю випадок, коли тодішній начальник штабу ГУМВС України у Львівській області підполковник Юрій Гладун запропонував поставити в черговій частині канал, аби чергові теж нас слухали. Ми здивувались, але підтримали ідею, а поліція, своєю чергою, намагалась більше вникати в суть справи і допомагати, реагувати.

— Чому, на Вашу думку, мешканці сповіщали і сповіщають оперативну інформацію на «Варту», замість телефонувати на 102?

— На жаль, наше суспільство частково складається й з таких людей, які, замість виявити активність, воліють перекинути проблему на когось іншого. «Варта» ж стала свого роду посередником, коли ми, отримавши інформацію, знаємо, як реагувати і що робити далі, й головне — не боїмось відповідальності. Скажімо, сталося ДТП, нам скинули фото, а я вже маю змогу, оперативно оцінивши ситуацію, повідомити всі ключові служби. Люди не хочуть дзвонити на 102, бо не люблять відповідальності, яку несе за собою такий дзвінок — наприклад, потрібно надавати свідчення тощо. До речі, «Варта» сьогодні стала своєрідним запобіжником для чималої кількості порушників — ніхто не хоче публічно ганьбитись, тому часто добре думає, перш ніж щось зробити.


«Варта-1» зсередини

— За сторінкою «Варти-1» в соцмережі Фейсбук стежить увесь Львів. Розкажіть, хто її адмініструє та яким чином це відбувається?

— У нас тепер постійно є 8 адміністраторів онлайн, кожен із яких відповідальний за певну тематику, але може заходити і в інші, допомагаючи з вирішенням будь-яких питань. Є також люди, що відповідають за програмне забезпечення. У нас є чат, де адміністратори розподіляють, хто що закріплює за собою. Тут ми колегіально вирішуємо, чи публікувати спірні пости, з’ясовуємо, чи не є інформація фейком. Досі залишилися певні люди, для яких патрулювання — це життя, яким вони звикли жити, і я є серед них. Нам цікаво виїхати увечері й подивитися, як живе місто. Найактивнішим етапом роботи є час з 16:00 до 1-ї години ночі.

— Ви згадали про фейки. А яким чином перевіряєте, є запропонована інформація фейком чи правдою?

— Наші адміністратори мають прямий контакт із 102 й можуть оперативно перевірити дані. Коли я отримую інформацію про якесь ДТП, то можу завжди, паралельно, уточнити деталі в 102. Таких повідомлень може надходити десятки на день, але публікуємо не всі. Якщо повідомлення стосується теми розшуку, я, перед публікацією з’ясовую, чи скерована відповідна заява до поліції.

— Скільки повідомлень отримує «Варта» впродовж одного дня та як Ви розставляєте пріоритети: що публікувати в групі, а що ні? Є теми, які не публікуєте?

— Мені особисто в приват у Фейсбуку надходить близько півсотні повідомлень. А щодо групи, недавно ми побили ліміт Фейсбуку — 250 повідомлень у групу за день. З приводу публікацій, то часто «Варта» є своєрідним «перевальним пунктом», адже, окрім нас, нині у Фейсбуці є інші групи, спеціалізовані виключно на якійсь одній темі. Наприклад, незаконні забудови. Ми одразу «перекидаємо» людину в групу, де є спеціалісти, які знаються на тому краще за нас. Приміром, активістка Олеся Дацко, чи ще хтось з громадської ради краще знає, в яких випадках є реальні порушення.

— На «Варті» досить часто з’являється тематика благодійності. Як оберігаєте групу від повідомлень шахраїв?

— Мене часто запитують, чому ми не створюємо благодійного фонду. Ми з дружиною вважаємо, що 3%, які необхідно при цьому сплатити державі, можуть бути важливі для дитини. Особливо коли йдеться про мільйонні суми. Ми пропускаємо пости тоді, коли перевіримо інформацію, адже нерідко бувають випадки шахрайства. Наприклад, людина, маючи хвору дитину чи родича, збирає 300 тисяч гривень. В таких випадках ми беремо всі її повідомлення, перевіряємо банківські картки за останні роки і просимо звіт, скільки коштів надійшло. На жаль, є чимало «заробітчан», які вже давно зібрали певну суму і живуть від подальшої акумуляції коштів. Це не наша основна тематика, але ми велика група, тому маємо відреагувати, коли потрібна миттєва допомога.

— Чи співпрацюєте ще з якимись структурами, крім поліції?

— Є екстрені повідомлення, які ми постимо одразу — (живемо, на жаль, не в найспокійніший час). Співпрацюємо активно з ДСНС. Періодично на «Варті» з’являються пости про те, якого числа та о котрій годині звучатимуть сирени на Львівщині. Це необхідно для того, щоб розробити геолокаційну карту. Крім ДСНС та поліції, ми співпрацюємо з Львівською міською радою. Наприклад, була проблема з організацією руху біля церкви Св. Юра, коли міськрада затвердила рішення, що треба закрити проїзд для приватного транспорту, і ми просто зробили оголошення. Простим опитуванням ми довели, що такі зміни не є кращі. В результаті, з допомогою львів’ян, які їздять містом, максимально спростили тодішню схему. Нині є питання щодо змін дорожнього руху на вулиці Івана Франка. Мене теж просять провести обговорення та голосування, чи вони є в кращий бік. Є також багато прикладів, коли комісія дорожнього руху звертається до нас, мовляв, ми пропонуємо такі-от зміни, що ви на це скажете? Я завжди підтримую такі речі й публікую, адже думка громадськості завжди має більшу вагу. Правило «Варти-1» просте: теорія більшості. Ви завжди можете довести в коментарях свою думку, але ми підтримуємо позицію більшості. Я вважаю, що правильно, коли громада ставить питання владі, а влада відповідає на це. Зараз також керівництво області відповідає людям безпосередньо на «Варті». Я вважаю, це оптимальна платформа, де людина може привселюдно обговорити ту чи іншу проблему, залучивши в обговорення чиновника. Є та чи інша проблема — напишіть коментар: я депутат від цього округу, і намагатимусь вирішити цю проблему.


Депутатство й громадська діяльність

— Ви постійно тримаєте руку на пульсі життя міста. Скільки часу забирає діяльність у «Варті»?

— Обидві мої роботи пов’язані з «Вартою». Основна робота — це поліція, де я отримую заробітну плату, а інша — депутатство, де працюю на громадських засадах. Адже що таке депутат міського самоврядування? Це людина, яка має чути кожного мешканця громади, яку представляє. Нині я є також співвласником інформаційного порталу «Варта-1», який ми заснували. За заробітки від реклами я відшкодовую витрати на бензин, тобто на патрулювання по Львову.

— А на що живете?

— Моя зарплата — приблизно 5 тисяч гривень, а також я мав доходи до того, як розпочав свою громадську активність: до революції я працював програмістом і відкладав кошти, в мене були плани на розвиток мого життя. Але революція зіграла по-іншому. Були різні життєві ситуації, скажімо, в 2014 році опинився у скруті. Тоді я сказав, що не можу патрулювати, бо в мене проблеми з грошима. У відповідь мене попросили дати номер банківської карти, і за півдоби мені перерахували 12 тисяч гривень із позначкою «на бензин». Я дуже просив зупинитись, бо номер карти я дав людині, яку поважаю, а вона вирішила дати цю інформацію ще деяким людям. Після того я таких речей не роблю. Тепер я беру гроші зі своїх заощаджень, адже за 4800 на місяць прожити неможливо. Також є батьки, які все прекрасно розуміють. Цього року батьки подарували нам із дружиною на річницю подружнього життя відпочинок, бо знали, що просто так цю подорож я б не прийняв.

— Ви стали міським обранцем за рішенням громади, опублікувавши відповідне голосування на своїй сторінці у Фейсбуці. Чому вирішили балотуватись саме від «УКРОПУ»?

— Перед виборами до мене почали бігати різні політичні сили, цікавились, чи я планую йти в політику і чи не хочу бути з ними. Тоді в мене справді виникла ідея спитати про це у громадськості на своїй фейсбук-сторінці. За те, щоб я йшов у політику, проголосувало 93 % людей. Я впродовж тижня читав коментарі, дивився на голосування. Коли питання — йти чи ні — було вирішене, треба було з’ясувати, з ким іти. Спершу я викреслив усі партії, які вже були у владі, але нічого не зробили. Друге: політична сила мала бути прохідною та подолати 5-відсотковий бар’єр, бо якщо я не пройду, то для чого тоді витрачати час. В мене також була позиція, що моя діяльність на «Варті-1» не залежатиме від позиції тієї чи іншої політичної сили. Чому «УКРОП»? Тому, що ця політична сила не заважає мені працювати на «Варті-1». Ви читали, скільки нюансів «вилізло» зі сфери діяльності міської ради на «Варті-1». І я не роблю різниці, чи інформація стосується моїх однопартійців, чи когось іншого. Депутати, які є зі мною в команді, мене влаштовують, бо готові відверто відповідати на будь-які питання просто на сторінці «Варти», йдуть на діалог із людьми. Приємно, коли фракція старається стежити за «Вартою» та дає фідбек для громадськості в коментарях. Це позитив і для людей, і для обранців, адже вони бачать реальні проблеми на своїх округах. Кожен із нас відповідає за певну тему: комунальне майно, архітектура, бюджет і т.д. Особисто у мене нема обмеження «мій виборчий округ», бо «Варта» — загальнольвівська. Депутати з інших фракцій також намагаються долучатись. У нас, міських обранців, є бажання працювати разом, об’єднувати зусилля. Ми маємо забезпечувати нормальне життя львів’янам, дотримуючись законів.

Коли на «Варті» з’явилась перша фотографія, що горить сміття, і ми почули, що в хлопців нема респіраторів, рукавичок, ми це публікували на «Варті», і люди зголошувались допомагати. На жаль, та пожежа у Грибовичах тоді не лише повністю оголила катастрофічну ситуацію зі сміттям у Львові, але й забрала життя людей. Я переконаний, що сміття — це тема, за яку давно мали б взятися відповідні органи. Ми ж з моїми колегами з фракції докладаємо чимало зусиль для того, щоб виділення коштів на утилізацію твердих побутових відходів відбувалось прозоро, щоб львів’яни розуміли, за що ж сплачують кошти і яким чином влада вирішує це питання.

— Днями соцмережа Фейсбук заблокувала «Варту». Що, на Вашу думку, слугувало причиною?

— Так, справді «Варта» не працювала, чотири дні. Чому Фейсбук її заблокував, ми так і не маємо пояснень. Вона як несподівано перестала працювати, так несподівано й увімкнулась. Ми постійно листувались із адміністрацією мережі, й єдиною їхньою вимогою було те, щоб я видалив усю історію спільноти. Тоді, можливо, відновлять функціонування «Варти». Я на такі жертви не міг піти, бо, для прикладу, там є факти про ДТП, розшуки людей, купа різної важливої інформації. Згодом до мене можуть звернутись люди, аби ми їм надали дані про ту чи іншу подію, для пошуку свідків, фотодоказів тощо. Чому так відбулось? Варіантів є багато. Може, це політика. Також на «Варті» описано багато кримінальних проваджень, розшуків, шахраїв, можливо, це комусь завадило. Були думки стосовно ДТП за участю авто Димінського та ЗМІ, які хочуть погасити «Варту». Все ж, хотілося б отримати офіційну відповідь від Фейсбуку. Справді, за ці чотири дні, я відчув величезну підтримку від львів’ян, від тих людей, які розуміють, наскільки потрібна наша спільнота. Нам допомагали посольства України в Нідерландах, Сполучених Штатах, передавали від нас документи безпосередньо у Фейсбук. Тішить, що люди розуміють, для чого це все. «Варта» — це потрібний майданчик, де є взаємодопомога, починаючи від Майдану до сьогодні.

Я дуже вдячний всій адміністрації «Варта-1», вони разом зі мною не спали ці ночі, шукали причини блокування, можливості для розв’язання проблеми та відновлення «Варти» у Фейсбуці. І я хочу подякувати громаді, яка активно допомагала, кожній людині зокрема, яка перейнялась проблемою блокування, висловлювала слова підтримки, і навіть опонентам (усміхається. — Авт.) Завдяки їм, зокрема, ми щодня стаємо кращими».


Підготували Уляна ДЕПУТОВИЧ, Анастасія ШЕВЧЕНКО
 Опубліковано : 07.09.17 | Переглядів : 1293

Читайте також:
Обличчя номера

Завантажити номер

 
Календар
« Лис.2017
Пн.Вт.Ср.Чт.Пт.Сб.Нд.
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
 
Реклама