Головна        Новини        Соціум        Політика        Економіка        Культура        Спорт        Репортаж        Кримінал        Довкілля        Зоо SOS       

Пошук :
Новаційний транспорт, або Зайві амбіції: чи потрібна Львову канатна дорога на Підзамче?

Новаційний транспорт, або Зайві амбіції: 

чи потрібна Львову канатна дорога на Підзамче?

Канатна дорога, що з’єднає центр міста Лева з Високим Замком, мала б стати унікальним проектом для України, адже схожих речей у нашій країні ще не втілювали. Натомість за кордоном такі підвісні дороги успішно функціонують не лише як атракція для туристів, а й як повноцінний громадський транспорт. Що вже зроблено в реалізації цього проекту та що кажуть експерти щодо доцільності його втілення, читайте далі.


Попередні роботи вже розпочались

   У Львові тривають роботи з розроблення інвестиційного проекту «Будівництво підвісної оглядової канатної дороги для використання рекреаційних можливостей парку «Високий Замок». Як повідомив директор ЛКП «Зелений Львів» Богдан Москвяк, вже частково розроблено проект утримання та реконструкції парку «Високий Замок», роботи виконує НУ «Львівська політехніка» (на це передбачено 197 тисяч гривень). Також ПП «Белзький мур» розробляє історико-містобудівне обґрунтування ділянки, де в перспективі мали б збудувати підвісну оглядову канатну дорогу, для використання рекреаційних можливостей парку «Високий Замок» у Львові, на що передбачено 100 тис. гривень. Після того, як остаточно визначать місце розташування станцій канатної дороги, згідно з детальним планом території, укладуть угоди на проведення інженерно-геологічних вишукувальних робіт та завершать розроблення історико-містобудівного обґрунтування та проекту утримання та реконструкції парку «Високий Замок» у Львові. Будувати канатну дорогу в мерії хочуть коштом інвестора, а оголосити інвестиційний конкурс планують уже наступного року.

З чого все починалось

   Про спорудження у Львові канатної дороги, яка б сполучила центр із Підзамче, заговорили ще торік у грудні. Тоді на обговоренні в Центрі міської історії Центрально-Східної Європи власник компанії Doppelmayr, один зі світових експертів у розвитку мобільності у містах, що входять в спадщину ЮНЕСКО, Міхель Допельмаєр, зазначив, що збудувати «канатку» у Львові цілком можливо. «В Україні немає канатних доріг. Львів стане «туристичною Меккою», якщо зробить це», — наголосив він. Також експерт додав, що канатний шлях можна розглядати не лише як туристичну атракцію, але й як новий вид транспорту, з допомогою якого з центру до «Високого Замку» можна буде дістатися за декілька хвилин. Львів’янам також представили візуалізовану концепт-ідею, розроблену компанією «Укрдизайнгруп». В презентації йдеться про те, що такий спосіб перевезення на оглядові майданчики Львова зручний та доступний, зокрема й для людей з особливими потребами та людей похилого віку, тоді як пішки дістатись на «Високий Замок» вони не можуть. Крім того, на сесії Львівської міської ради 26 грудня минулого року міські обранці  затвердили перелік об’єктів для залучення інвестицій. У ньому йшлося також про будівництво підвісної оглядової канатної дороги для використання рекреаційних можливостей парку «Високий Замок».

Що кажуть експерти

   Валерій ВЕРЕМЧУК, депутат Львівської міської ради переконаний, реалізація такого проекту є великим позитивом для нашого міста. «Я пригадую, що цей проект йшов на інвестиційний конкурс. Відповідно, була зроблена презентація, що він буде потрібний та доступний не лише львів’янам і туристам, але і людям з обмеженими можливостями. Як на мене, це щось нове, що мало б привернути увагу, звісно, більше з туристичною метою, аніж як громадський транспорт. Хоча в багатьох країнах канатні дороги на певних локаціях використовуються також як громадський транспорт, — каже депутат. — Цей проект втілюватимуть без бюджетних затрат, і як на мене, він додасть Львову тільки позитиву».

   Водночас, за словами Андрія САЛЮКА, голови Львівської обласної організації Українського товариства охорони пам’яток історії та культури, у Львові є безліч набагато актуальніших проблем, які мерії треба вирішувати. «Була розмова декількарічної давності про спорудження канатної дороги на «Високий Замок», але тоді зупинились на недоцільності втілення такої ідеї. З погляду пам’яткоохоронного законодавства, «Високий Замок» — це територія, що є під охороною ЮНЕСКО, тому передусім ініціатори такого проекту мали б звернутися до цієї організації зі своєю ідеєю й отримати відповідь від Центру світової спадщини. Проте, як на мене, в Львівській міськраді нині є якийсь фетиш, аби тільки придумати щось супернеординарне, що виривається з загального контексту. Таке враження, що у нас всі містобудівні, архітектурні, пам’яткоохоронні проблеми вже вирішені, — прокоментував пам’яткоохоронець. — Ми маємо вкраплення житлових масивів, які не вписуються в розбудову міста. Наприклад, на вул. Княгині Ольги збудували новий житловий комплекс, і це чудово, бо люди мають нове житло. Але скільки там збудували дитячих садків, паркувальних майданчиків, щоб люди не ставили свої автівки на газонах? І схожих проблем є безліч. Однак їх вирішення неатрактивне і нецікаве, на відміну від канатної дороги. В контексті дискусії про некоректні будівництва у Львові один архітектор сказав, мовляв, кожен митець хоче залишити по собі слід, на що йому один бізнесмен дуже гарно відповів: «Треба залишати слід, а не шрам». Спитайте львів’янина, що йому потрібно насамперед: дитсадок чи канатна дорога. Я б рекомендував, щоб влада повернулась обличчям не до туриста, а до львів’янина. І навіть розвиток туризму мав би бути в інтересах львів’ян, а чи сприяє розвиток туризму поліпшенню життя мешканців міста? Навряд чи».

   Спорудження канатної дороги — загалом цікава ідея, але ті способи її реалізації, які були представлені — це жах, — зазначає львовознавець Петро Радковець: «Таке враження, що вони хотіли зробити не канатну дорогу, а ще одну мережу ресторанів на її шляху, які мали намір «впхати» в історичне середовище, а це робити ні в якому разі не можна. Якщо там буде тільки канатна дорога без мережі ресторанів та закладів, я тільки «за», але те, що вони хочуть робити, тягне на нове капітальне будівництво, яке Львову в зоні ЮНЕСКО точно не потрібне».

   Керівник архітектурно-реставраційної майстерні № 3 ДП «Інститут «Укрзахідпроектреставрація» Лідія ГОРНИЦЬКА каже: такі споруди є можливі, адже маємо європейський досвід схожих канатних доріг, але до цього треба підійти відповідально. «Якщо робити якісь технічні споруди для доступу на оглядові майданчики «Високого Замку», треба виконати всі необхідні дослідження для втілення такого проекту. Має бути зроблений проект, який повинен пройти всі інституції та обов’язково бути надісланим в ЮНЕСКО на погодження з ними, — зазначила Лідія Горницька. — Якщо ми технічно готові до речей, які будуть мінімально втручатись у середовища, і якщо це будуть мінімальні засоби, щоб насправді допомогти неповносправним людям відчути радість у житті й побачити Львів з висоти, то я «за». Але якщо йдеться про масивні «НЛО», які літатимуть над Львовом, то я однозначно проти. Ми маємо пам’ятати про культурний шар, який треба берегти і який завжди важливіший за амбіції технічного прогресу. Цю тему треба вивчати, її треба опрацювати на стадії ескізних пропозицій та науково-дослідних робіт, які мають пройти всі етапи та розгляди, а вже тоді можна говорити конкретно».

Уляна ДЕПУТОВИЧ


 Опубліковано : 13.09.17 | Переглядів : 371

Читайте також:
Обличчя номера

Завантажити номер

 
Календар
« Лис.2017
Пн.Вт.Ср.Чт.Пт.Сб.Нд.
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
 
Реклама