Головна        Новини        Соціум        Політика        Економіка        Культура        Спорт        Репортаж        Кримінал        Довкілля        Зоо SOS       

Пошук :
Львів залишиться без «маршруток»?
Львів залишиться без «маршруток»?

Як би дивно це не звучало, але позбутись знавіснілих пасажирам жовтих розвалюх на колесах та назавжди перейти на великі комфортні автобуси й електротранспорт — реально. Відповідну петицію вже підтримали понад шість сотень львів’ян та депутати транспортної комісії. Щоб запустити механізм викорінення маршруток, потрібне лише рішення сесії міської ради. Про те, чи вдасться його зреалізувати та скільки часу на це знадобиться, «Ратуша» розпитала в міських обранців та громадських активістів.  

Що гласить петиція

Ще наприкінці січня на сайті Львівської міської ради було зареєстровано петицію, де львів’яни вимагають у міста повністю відмовитись від маршруток та перейти на електротранспорт і великі автобуси. «Маршрутки не справляються з пасажиропотоком сучасного міста Львова: вони переповнені, брудні та зрештою небезпечні для життя.

   Задля збільшення прибутку водії переповнюють маршрутні таксі людьми, які змушені подекуди годинами стояти в жахливих умовах, — йдеться в петиції. —  У зв’язку з цим мешканці міста Львова вимагають, разом з експертами з транспортного планування, мешканцями та приватними перевізниками провести транспортне моделювання Львова та розробити дворічний план повної відмови міста від маршрутних таксі з подальшим переходом на тролейбуси, електроавтобуси та автобуси з більшою пасажиромісткістю, які курсуватимуть за чітко визначеним графіком. А також забезпечити весь громадський транспорт пандусами та спеціально обладнаними місцями для людей з інвалідністю та встановити електронне табло з часом прибуття транспорту на зупинках». Як наголошують автори петиції, успішні європейські країни відмовились від маршрутних таксі: «Пора і в Україні покінчити з «лихими 90-ми». З якого міста, якщо не Львова, почати ці зміни?», — зазначено в документі.

Два роки — замало?

   Петиція набула активного розголосу серед мешканців нашого міста, а станом на 20 березня її підписали 687 осіб (потрібно щонайменше 500). Водночас, у вівторок, 13 березня, петицію підтримали й депутати Львівської міськради на засіданні профільної комісії. Проте міські обранці запропонували розтермінувати перехід на великі автобуси й електротранспорт у Львові на 5 років. Іван Рудницький, депутат Львівської міської ради,  переконаний, сама ідея позбутися маршруток цілком позитивна, однак зреалізувати її швидко навряд чи вдасться. 

   «У зв’язку зі складною проблемою, яка у нас є з транспортними перевезеннями, автори петиції пропонують зробити якісну заміну: відмовитись від маршруток і перейти до електротранспорту та великих автобусів. Також там є зауваження щодо того, щоб люди з обмеженими можливостями мали так само доступ до громадського транспорту і, що дуже важливо, щоб на зупинках були таблиці з розкладом руху транспорту. Я нещодавно був у Чехії з делегацією депутатів міськради, ми спеціально стояли біля такої таблиці з розкладом руху трамвая, і три чи чотири трамваї під’їхали до зупинки в ту ж хвилину, яка була записана у таблиці. Це дуже зручно для людей. Єдине, що ми не можемо зробити швидко такого якісного стрибка, — каже депутат. — Цього року плануємо закупити значну кількість автобусів, наприкінці року їх повинно бути 80, а можливо, й 100. Маємо також плани придбати орієнтовно 50 трамваїв та 40 тролейбусів. Якщо місто закуповуватиме щороку таку кількість транспорту, як цьогоріч, нам знадобиться не менш ніж 5 років, щоб відмовитись від малогабаритних маршруток. Тепер місто взяло курс на те, щоб міські виконавчі органи мали більший вплив на транспортну проблему. Вони хочуть довести кількість транспортних одиниць, які належатимуть комунальним підприємствам, чи не до 50 % від усього транспорту. З одного боку, це добра ідея; якщо б у нас були великі кошти, то можна було б замахнутися і на вище. Але нині ми маємо ще багато різних проблем — і зі сміттям, і з дорогами, — тому, як на мене, такий ривок є трохи передчасним. Я б обережніше підходив до тих питань, щоб не відганяти приватних перевізників, які нас тривалий час виручали за складних умов. На мою думку, варто було б робити менші лоти, щоб більша  кількість перевізників могла взяти у них участь, я б пропонував проводити  конкурс не на один рік, а на п’ять. Щоб в обов’язкових умовах зазначити, яка кількість рухомого складу має оновлюватись, а перевізники могли б купити нові автобуси. Звичайно, що на один рік ніхто не купуватиме нові автобуси».

Електротранспорт як альтернатива 

   Водночас, депутат Львівської міськради Ігор Зінкевич запевняє, що для подолання транспортної проблеми варто зосередити увагу на розвиток електротранспорту. «Маємо сьогодні перевізників, з якими нема конструктивної роботи, а лише конфлікти. Тому моя пропозиція — максимально переходити на електротранспорт. У нас в 2000 році їздило 250 — 260 трамваїв, нині є 180. Населення зросло, а одиниць транспорту стало менше. Якщо використовувати ті наші трамвайні колії, які вже є, надати більше транспорту, це допоможе розвантажити місто. Не кажучи вже про тролейбуси, — каже депутат. — Наприклад, є пропозиція від фракції «УКРОП» зробити тролейбус по Пасічній. Також пустити тролейбус можна і на Рясне-1, Рясне-2, де завжди є проблеми з транспортом. Це електротранспорт, який не потребує щоденного використання грошей безпосередньо на паливо. Не є проблемою зробити добру транспортну систему і забезпечити людей транспортом. Наприклад, тролейбус № 13, який запустили з вул. Мазепи, дуже спростив добирання людей. Те саме можна зробити і в інших районах. Це хороша перспектива, і затратність невелика, тому нам варто максимально відсторонюватись від приватних перевізників, які не хочуть іти на умови якісного надання послуг, і вкладати в електротранспорт. Якщо використовувати електротранспорт, то ціни на перевезення теж будуть суттєво нижчі, аніж перевезення маршрутками, це найголовніше».

   Управління транспорту міськради Львова надало свій висновок, у якому зазначено, що «петиція у запропонованому варіанті повинна бути відхилена». Як пише «Захід.нет», за словами заступника начальника управління транспорту Ігоря Собенка, повністю перейти на великогабаритні автобуси за два роки неможливо. Разом із тим він наголосив, що від «маршрутних таксі» як режиму перевезень мерія відмовиться вже цього року, оскільки умовами нового конкурсу перевізників передбачений «звичайний» режим роботи автобусів.

Що кажуть активісти

   За словами Святослава Товстиги, керівника ГО «За якісний транспорт», якщо забезпечити місто всіма необхідними одиницями транспорту, сума для бюджету буде захмарна. «Колись, коли робили нову мережу в 2011 році, то розрахунок був під 800 автобусів, плюс 10 % резерву, тобто загалом місту треба 880 автобусів. Ці автобуси мали поступово, кожного року в розмірі 20 %, замінювати на низькопідлогові, типу «Електрон», для перевезення маломобільних груп населення. Нині у Львові, згідно з паспортами, має курсувати близько 640 автобусів, плюс має бути 64 резервних. Якщо розібратись, сумарно у Львові нині на балансі у всіх перевізників є близько 170 автобусів великої місткості, тобто потрібно замінити ще орієнтовно 500 автобусів, разом із резервом. Вартість одного нового автобуса в середньому — 5 млн, 500 х 5 = 2,5 млрд грн на оновлення автобусного парку, — підраховує він. — Про трамвайний і тролейбусний парки я мовчу. Якщо рахувати під мережу 2011 року, то потрібно ще 700 автобусів х 5 млн = 3,5 млрд грн. Як бачимо, автобуси виробництва ЛАЗ, які Львів придбав у 2010 — 2012 роках, уже «просять» капітального ремонту; цифра, що звучала від керівництва АТП-1, — близько 1 млн грн. Якщо брати наявну тролейбусну мережу, тоді нам потрібно із резервом 155 робочих тролейбусів, нині їх є 55. Тобто треба докупити ще 100 одиниць, Львів минулими роками купляв тролейбуси виробництва «Електрон», вартість одиниці — приблизно 6 млн грн. 100 одиниць х 6 млн грн = 600 млн грн. Щодо трамваїв, важко сказати щодо кількості, вартість нового трамвая стартує від 1 млн євро, що еквівалентно 32 млн грн.

   Тобто сума для міського бюджету є захмарна, і з таким тарифом на разову поїздку кожні 5-15 років цю суму треба буде інвестувати в трамваї, тролейбуси, автобуси з місцевого бюджету». 

   Крім того, як наголошує активіст, кошти слід вкладати в електротранспорт, а не зміщувати акценти на автобуси. «На чинну тролейбусну мережу у Львові нам треба 155 тролейбусів. Сьогодні ми маємо 55. Нині ми беремо кредит в 4 млн євро на будівництво через проспекти Свободи і Шевченка контактної мережі. Її також планують довести до Хуторівки, «Кінг-Кросу» тощо. Але при цьому ми закладаємо кошти на купівлю лише 50 тролейбусів. Нагадую, треба 155 на чинну мережу, без добудов. З усіма розширеннями мережі треба для Львова 250 — 300 тролейбусів.  Розуміємо, якщо ми продовжимо контактну мережу до «Кінг-Кросу», матимемо маршрут, аналогічний автобусному № 3-а. Тобто на 14 автобусів у місті треба буде менше. Якщо ми побудуємо мережу на залізничний вокзал та до Галицького перехрестя — це ще мінус 12 автобусів. Але при цьому Львів купує не тролейбуси, а автобуси, які стануть потім, можливо, недоцільними. Водночас коефіцієнт корисної дії від контактної мережі без тролейбусів буде дуже низький. Ми мали б користь, якби купували тролейбуси і заміняли ними автобуси», — наголосив активіст.
Уляна ДЕПУТОВИЧ

 Опубліковано : 21.03.18 | Переглядів : 890

Читайте також:
Обличчя номера

Завантажити номер

 
Календар
« Жов.2018
Пн.Вт.Ср.Чт.Пт.Сб.Нд.
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
 
Реклама