Головна        Новини        Соціум        Політика        Економіка        Культура        Спорт        Репортаж        Кримінал        Довкілля        Зоо SOS       

Пошук :
Приречені на «електричні» стільці?
Приречені на «електричні» стільці?

Ціна, що формується з обману
Медійників дуже часто звинувачують у непрофесіоналізмі під час висвітлення якоїсь теми. Мовляв, у медицині ви штурпаки, у крадіжці бюджетних грошей не тямите, оцінити геній мера-олігарха Cадового у царині вивезення і не вивезення сміття просто не спроможні, то про що з вами говорити? А вже коли мова заходить про підвищення ціни на проїзд, то тут вже кількість охочих покритикувати пресу за некомпетентність просто зашкалює. І тому «Ратуша» вирішила піти іншим шляхом: ми надали наші шпальти спеціалісту в царині роботи «Львівелектротрансу», людині, яка кілька років пропрацювала в цій структурі і яка знає таємниці ціноутворення й обману ціноутворювачами споживачів як ніхто! Антон Лягушкін — колишній речник Львівелектротрансу — відкриває лаштунки, за якими нас чекає маса несподіванок…

   Отож, панове, радійте! Львів семимильними кроками йде до Європи! Від 16 квітня 2018 року, маємо найдорожчий в Україні проїзд у трамваях і тролейбусах. За одну поїздку маємо тепер сплачувати вже 5 грн. А що в інших містах України?
   Почнемо із сусідів. Проїзд у тролейбусах ТЕРНОПОЛЯ, якщо поїздку оплачувати кондуктору готівкою, коштує 4 гривні. Але якщо Ви прогресивна людина і йдете в ногу з новітніми технологіями, Ви можете економити. До Ваших послуг електронний квиток — «Файна картка». Придбавши та поповнивши її, Ви можете їздити в тернопільських тролейбусах за 3 грн. Щоб оплатити проїзд за допомогою «Файної картки», Ви маєте скористатися валідаторами, які розміщені не тільки в комунальних тролейбусах, але й у всіх маршрутках… Пільговики Тернополя і далі можуть користуватися міським транспортом безкоштовно — для них впроваджено спеціальний вид соціальної «Файної картки». Те саме стосується і студентів та учнів — для них діє пільгова «Файна картка».

   За словами директора КП «Тернопільелектротранс» Андрія Мастюха, впровадження в Тернополі електронного квитка — великий позитив. Причому як для пасажирів, так і для транспортних підприємств, адже реалізовано облік поїздок пільговиків: скільки пільговиків перевіз — стільки й отримав.
   Щодо рухомого складу, то «Файне місто» робить ставку на надійні чеські двосекційні тролейбуси «Skoda 15Tr» — минулого року парк поповнився чотирма такими машинами.

   У РІВНОМУ теж нещодавно, 

1 квітня, підвищили вартість проїзду в міських тролейбусах. Із двох гривень до трьох. Про впровадження е-квитка тут іще не думають. Керівник КП «Рівнеелектротранс» пан Валентин Ткачук наразі головним пріоритетом вважає оновлення рухомого складу — сьогодні підприємство має на балансі 90 «рогатих», із яких 21 тролейбус — це раритети «Skoda 9Tr», які відпрацювали по 35 і більше років. Незважаючи на те, що рівненські тролейбусники доглядають і ремонтують ці машини, вік бере своє. Тому торік підприємство придбало 6 нових тролейбусів «Дніпро Т203» та один білоруський дуобус «Вітовт». Ці машини обладнані системою автономного ходу і можуть їхати як електробус, без контактної мережі. Завдяки цій техніці впроваджено два нові тролейбусні маршрути, де частину траси «рогаті» їдуть, живлячись від акумуляторів. 

   У столиці ВОЛИНІ проїзд у тролейбусах поки що коштує 2 грн. Але вже із 15 травня 2018 року вартість проїзду зросте до 3 грн. У той же час, вартість пільгового квитка для учнів і студентів залишиться на рівні 1 грн. Вартість місячного абонементу в Луцьку зросте до 160 грн, у той же час пільговий абонемент коштуватиме і далі 50 грн. Луцьке підприємство електротранспорту, як і в Тернополі, працює над впровадженням у місті електронного квитка. Наразі всі кондуктори отримали переносні валідатори, відповідно, запроваджено облік пільговиків. Щодо планів оновлення рухомого складу, то волиняни не надто амбіційні — вони планують придбати в Швейцарії вживані тролейбуси «Hess».
   ІВАНО-ФРАНКІВСЬК поки що утримує вартість проїзду в тролейбусах на рівні 2 гривень. Торік ситуація із «рогатими» в столиці Прикарпаття істотно поліпшилася, адже до міста, починаючи із вересня 2016 року, прибуло 16 вживаних тролейбусів — дві чеські машини «Skoda 14Tr» та 14 двосекційних тролейбусів «Grаf & Stift» із австрійського Зальцбурга. За словами головного інженера КП «Електроавтотранс» Василя Бойчука, підприємство нині активно працює над оновленням рухомого складу — окрім тролейбусів, комунальний перевізник закуповує також автобуси — перший із шести автобусів «Богдан А701.32» уже прибув до Івано-Франківська. Пан Василь каже, що завдяки застосуванню під час закупівлі системи Prozorro, автобуси вдалося придбати по ціні 3,9 млн грн за машину… Нагадаємо принагідно, що Львів за практично аналогічні автобуси «Електрон А185» заплатив місцевому виробнику по 4,8 млн за машину, що наводить на нехороші думки…
   Дві гривні за проїзд у тролейбусах сплачують також ЧЕРНІВЧАНИ. Підвищення вартості проїзду планують, але дату іще не назвали. Буковинці також оновлюють рухомий склад. Поряд із вживаними тролейбусами Skoda місто також придбало два нові тролейбуси «Дніпро Т203» із автономним ходом 15 км. Відповідно, Чернівецьке тролейбусне управління планує запустити новий тролейбусний маршрут на Садгору, де частину траси тролейбуси їхатимуть без контактної мережі…

   Ось така ситуація у наших сусідів… А як із вартістю проїзду в електротранспорті загалом по Україні? Станом на 1 квітня 2018 року найнижчу вартість проїзду в електротранспорті утримує Дніпро, де вона становить 1 грн 50 копійок за разову поїздку, найвища ціна — 4 грн — була в Києві та Маріуполі…

   Отож, Львів за вартістю проїзду в міському електротранспорті випередив навіть столицю України — Київ… Нам кажуть, що це європейський підхід. А чи це так насправді? Звичайно ж, ні! Насправді всі міста Європи дотують міський громадський транспорт. І не лише електричний, але й автобусний. Така ж сама ситуація і в Україні — більшість міст бере на себе компенсацію значної частини витрат електротрансів. Як показує статистика корпорації «Укрелектротранс», у більшості міст України за рахунок реалізації квитків покривається не більше третини витрат підприємств. Усе решта дотують місцеві бюджети — як за рахунок компенсації за перевезення пільговиків, так і за рахунок компенсації різниці між собівартістю квитка і встановленим тарифом. Найкращих показників у 2017 році з покриття витрат за рахунок реалізації квитків досягли лише Вінниця та Тернопіль, де вони становлять, відповідно, 49 та 39 %. В той самий час у Конотопі за рахунок реалізації проїзних документів покривають лише 10,9 % витрат, а в Дніпрі — 15,5 %.

   Щодо Львова, то у вільному доступі статистики ЛКП «Львівелектротранс» НЕМАЄ — через зміну керівництва підприємство «забуло» подати статистику за 2017 рік, отож до «молодої команди» «Львівелектротрансу», яку очолюють Олег Береза та радник міського голови Андрій Білий, залишається дуже багато запитань. Щодо розрахунку вартості проїзду зокрема. Подаючи презентацію, яка обґрунтовує підвищення вартості проїзду, керівництво «Львівелектротрансу» нарахувало бюджет підприємства в сумі біля 504 млн грн і, відповідно, розрахунковий тариф на рівні 5,51 грн. Виходячи з цього, можна встановити, що плановий пасажиропотік на 2018 рік заплановано близько 91,5 млн пасажирів… Це єдина цифра, яка більш-менш відповідає реальності, адже у 2016 році було перевезено 88 млн пасажирів…

   А от сума у майже 504 млн грн бюджету підприємства зумовлює багато запитань… Для прикладу, як вийшло так, що бюджет «Львівелектротрансу», який має біля 90 км трамвайних колій і трохи більш як 120 км контактних мереж тролейбуса і 129 трамваїв (із яких лише 78 умовно справні) та 85 тролейбусів (на ходу — 65) є навіть більший від бюджету КП «Одесміськелектротранс» (там депутати затвердили бюджет підприємства в сумі 500 млн грн). Для інформації — в Одесі на балансі підприємства є 224 пасажирські трамваї (із них справні — 182), 177 тролейбусів (на ходу — 97), а інфраструктура підприємства налічує 197,3 км трамвайних колій і 150,5 км контактних мереж тролейбуса… Витрати одеського електротранспорту в 2017 році становили майже 300 млн грн. Зростання бюджету КП «ОМЕТ», за словами його директора Дмитра Жемана, пов’язане не лише зі збільшенням вартості електрики та підвищенням заробітної плати, але і з введенням в експлуатацію 47 нових тролейбусів, які місто придбало за кредитні кошти ЄБРР. Також підприємство власними силами планує й далі складати трамвайні вагони на основі кузовів, виготовлених калуським «Будмашем» та електрообладнання фірми «Політехносервіс», виготовленого за чеською ліцензією. Один такий трамвайний вагон, виготовлений на основі модернізованих візків старих чеських трамваїв і нового кузова із сучасною електронною «начинкою» становить 5,5 млн грн. Ці трамваї, до речі, пристосовані для перевезення інвалідів… Про плани модернізації львівських трамваїв керівництво ЛКП «Львівелектротрансу» не повідомляє. Зависли у повітрі й берлінські «Татри» — розмови про них ведуться ось уже півроку, але жоден вагон до Львова так і не приїхав…

   Що маємо в сухому підсумку? А те, що підвищенням вартості проїзду в електротранспорті до 5 грн влада міста вкотре продемонструвала, що її слова і діла — це, як кажуть одесити, «дві великі різниці». На словах розповідаючи про підтримку електротранспорту, пан Садовий і його команда вкотре на ділі перекладає весь фінансовий тягар на пасажирів, які оплачують проїзд. І в той же час цинічно прикривається пільговиками. Сумно, панове…
Антон ЛЯГУШКІН, голова громадської організації «Львів’яни за електротранспорт»

 Опубліковано : 26.04.18 | Переглядів : 6435

Читайте також:
Обличчя номера

Завантажити номер

 
Календар
« Лис.2018
Пн.Вт.Ср.Чт.Пт.Сб.Нд.
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
 
Реклама