Головна        Новини        Соціум        Політика        Економіка        Культура        Спорт        Репортаж        Кримінал        Довкілля        Зоо SOS       

Пошук :
Чому Львів не поглине Винники
Чому Львів не поглине Винники
Коли львів’яни говорять про те, що межі Львова можуть розширитись за рахунок приєднання навколишніх населених пунктів, то наступною фразою чомусь обов’язково є: «О, тепер ВІН поторгує і їхньою ЗЕМЕЛЬКОЮ!». Це, очевидно, тому, що багато львів’ян —  скептики і не розуміють величі багатьох реформ? Чи не тому?

   Три роки в Україні триває реорганізація громад, люди дістали змогу самостійно ухвалювати рішення, розпоряджатись коштами та землею у своїх населених пунктах. Децентралізація — складна реформа, але попри все (зокрема й попри тиск олігархів)  українці дають із нею раду, адже рік у рік з’являються нові сильні об’єднані громади. На користь цієї реформи вже не раз ухвалювали нові закони, правки, доповнення. Але найважливіший та ключовий законопроект № 6466, який дасть поштовх до створення великих тергромад, Президент Петро Порошенко підписав 5 травня.

   Що це за надважливі нововведення, як вони вплинуть безпосередньо на Львів та чому він уже нині спричинив непорозуміння між чиновниками, намагалась з’ясувати «Ратуша».

Потужний поштовх 

   Закон № 6466 «Про внесення змін до Закону «Про добровільне об’єднання територіальних громад» дасть можливість територіальним громадам міст обласного значення приєднуватися до спроможних ОТГ інших територіальних громад без проведення перших виборів до міської ради. Також закон прирівняв територіальні громади міст обласного значення до спроможних ОТГ. Зокрема, в документі закладені основи вирішення низки питань, пов’язаних із розбудовою інфраструктури великих міст, та можливості скористатися результатами соціально-економічних, культурних та інших проектів, які здійснюються за рахунок видаткової частини міського бюджету значної частини населення відповідних сіл та селищ, які працюють у місті і сплачують до його бюджету податки. Від об’єднання в одну територіальну громаду виграє як місто-центр, так і села та селища, що є його «супутниками». Теоретично для мешканців цих невеличких населених пунктів стануть доступні більш якісні соціальні, адміністративні, інші послуги, які надаються з місцевого бюджету. Великі міста отримують нові території для розбудови, зокрема, комфортних зелених житлових районів. Крім того, таке об’єднання мало б стати потужним поштовхом для розвитку приміської інфраструктури: автодоріг, транспорту тощо.
Львівщина і безініціативний Садовий
   На території Львівської області є дев’ять міст обласного значення — Львів, Борислав, Дрогобич, Моршин, Новий Розділ, Самбір, Стрий, Трускавець та Червоноград. 

   Позаяк Львів підпадає під добровільне об’єднання — це б мало означати, що до міста Лева мали б приєднатись кілька довколишніх територій задля успішного фінансового та інфраструктурного функціонування. Проте мер Львова Андрій Садовий під час брифінгу дав чітко зрозуміти, що він не є прихильником об’єднання. «Львів має активну співпрацю з Винниками, Рудним та Брюховичами. Щодо приєднання інших сіл-супутників наразі не йдеться», — цитує міського голову прес-служба ЛМР. «Говорити про інші населені пункти можна тоді, якщо надійдуть звернення до міської ради. Жодних звернень станом на сьогодні не надходило. Ми, зі свого боку, ініціативу проявляти не будемо», — зазначив Андрій Садовий.

З перших уст

   Тож скільки очікувати утворень громад у Львівській області, «Ратуша» запитала у  консультанта з правових питань Офісу реформ у Львівському регіональному відділенні Асоціації міст України Віталія КОРЕЦЬКОГО. За його словами, відповідно до методики формування спроможності тергромад, продуцентом перспективного плану є ЛОДА, і відповідно, щоб сформувати правильний формат ОТГ, проводяться консультації з органами місцевого самоврядування і громади. Стосовно того, як це бачить місто Львів, то в перспективному плані залишились межі чинного адміністративного територіального устрою. «Тобто місто Львів, і адміністративно підпорядковані місто Винники, селища Брюховичі і Рудне. Про інші органи місцевого самоврядування під час дискусій мова не йшла, — прокоментував Віталій Корецький. — Створення ОТГ, де місто обласного значення, в якому сконцентрований значний фінансовий ресурс, є адміністративним центром, — це не тільки поштовх для розвитку територій, а і рівномірний розподіл фінансів, які генеруються в місті. Не секрет, що люди зі сільських територій їдуть  по якісні адміністративні послуги саме до міст обласного значення». 

   На запитання, як розцінювати пасивну позицію мера Садового щодо цього об’єднання, Віталій Корецький, зазначив, що не береться давати оцінку словам бургомістра, але від цього симбіозу виграють і місто, і суміжні території. «Говорити, що цей процес потрібно перечекати або дистанціюватися від нього, я б не хотів, як не бажав би, щоб наші міста обласного значення мали таку точку зору. Бо той фінансовий ресурс, який генерується в містах, частково згенерований і мешканцями всіх територій. Відповідно, якщо село географічно більш віддалене від міста, але воно тяжіє до нього, то від цього не мають програвати сільські мешканці. Сільські території — трудовий потенціал, земельний ресурс,  міські — фінансовий ресурс, який можна перерозподіляти на сільські території для поліпшення життя мешканців, — каже експерт. — Рано чи пізно постане питання розвитку міста, тому що на деяких сільських територіях є можливість розмістити інвестиційні об’єкти для переробних підприємств і ще багато резервів, куди можна вкладати гроші задля поліпшення життя людей і створення нових робочих місць. В багатьох наших містах обласного значення значний індекс податкоспроможності, ми це бачимо на прикладі Львова, який завдяки фінансовій децентралізації отримав майже 1,5 млд бюджету розвитку. А це говорить про те, що ці кошти генеруються й за рахунок тих людей, які працюють у Львові, але проживають у селах. Відповідно, податки сплачують у Львові, і сільські території наразі не отримують ніяких преференцій від цього».

   Віталій Корецький також розповів, що майже всі міста обласного значення, окрім Львова, які є на території Львівської області, активно проводять консультації з тими органами місцевого самоврядування, які передбачені перспективним планом як майбутні ОТГ. «Такі роботи проводяться у Бориславі, Дрогобичі, Трускавці, Моршині. Відносну пасивність виявляють міста Стрий і Самбір, але це справа часу, я думаю, що в найближчий тиждень ми розпочнемо консультації для того, щоб активізувати роботу в цьому напрямі». На запитання, чи правильним є приєднання громад без позачергових виборів, експерт пояснив, що згідно із законом сільський голова після приєднання стає в.о. старости та членом виконкому міста обласного значення, із яким об’єднались, відповідно є представником приєднаної території. Згодом громада, яка приєдналась під час чергових місцевих виборів, братиме у них участь, а як тільки громада приєдналась, позачергових виборів не буде. 

Не приєднані Винники

   У мережі активно обговорюють приєднання міста Винники до Львова, але насправді, згідно із законом, це наразі зробити неможливо, бо тут діє так звана «матрьошка», коли один орган місцевого самоврядування адміністративно підпорядкований іншому органу місцевого самоврядування. «Маємо казус, мешканці Винник обирають мера Львова. І фінансовий ресурс, за рішенням міської ради, виділяється на потреби цих міст-«матрьошок»: Винник, Брюхович і Рудного. Це питання потребує вирішення на законодавчому рівні тому, що закон не дозволяє наявності одного органу місцевого самоврядування на території іншого самоврядного органу. Ми розраховуємо, що ВР ухвалить відповідні зміни», — прокоментував Віталій Корецький.

   Своєю чергою, міський голова Винник Володимир КВУРТ у коментарі «Ратуші» зазначив: законодавець повинен зрозуміти , що шанс України — це підтримати розвиток великих міст. Але найкращим і найефективнішим способом створення таких перспективних громад, які готові взяти на себе лідерство в економічному прориві, може стати лише закон про агломерацію. «Це коли великі міста зможуть об’єднатись із навколишніми громадами, а не поглинути їх. Це пояснюється багатьма моментами, окрім права делегувати певні повноваження обласному центру в плані містобудування, створення інвестиційних ділянок. Але зберігається самоврядність, враховуючи вже відстані, які відділятимуть обласні центри від менших населених пунктів. Особливо це актуально, коли навколо міст розташовані не тільки села і селища, а й міста, як навколо Львова Винники. Більше того, це дозволить агломерацію із зони 30 км, а можливо й більшої, якщо говорити про Львів, утворити практично міський центр із населенням понад мільйон осіб і стати значно привабливішим для інвестицій будь-якого рівня. І, окрім того, дати можливість відчути себе партнерами маленьким містам, які розташовані практично в цій зоні, — запевняє Володимир Квурт. — На Львівщині ще є трикутники такого типу — це Дрогобич, Трускавець, Стебник, Східниця, і ми розуміємо, що ці міста не в змозі зробити якусь якісну конфігурацію тому, що вибір будь-якого з центрів практично ставить питання про ліквідацію інших. Так і для Винник: місто, яке має 700-літню історію, сьогодні повинно зникнути з мапи, для чого? Якщо є можливість, об’єднавши зусилля, творити великий Львів. Також можна узаконити «матрьошку»: нині це трактують як суперечку з чинним законодавством, але, на мою думку, це якраз спосіб, коли Винники делегують свого депутата до міськради Львова, в цей самий час зберігають свою самоврядність, але спільно можемо творити певні продукти, які стосуються розвитку території загалом. Насправді законодавець знає про такі моменти, але нині стараються описати правила для більшості, відкладаючи на потім рішення для особливих випадків».
Христина СЛЮСАРЧУК

 Опубліковано : 09.05.18 | Переглядів : 384

Читайте також:
Обличчя номера

Завантажити номер

 
Календар
« Лис.2018
Пн.Вт.Ср.Чт.Пт.Сб.Нд.
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
 
Реклама