Головна        Новини        Соціум        Політика        Економіка        Культура        Спорт        Репортаж        Кримінал        Довкілля        Зоо SOS       

Пошук :
Паркінг ціною руйнування?
Паркінг ціною руйнування?
Для поліції і львівських водіїв проблеми з паркуванням у Львові вже давно стали гризотою № 1. Однією з ідей, реалізувавши яку, можна хоч якось вирішити транспортну проблему у Львові, на думку міських чиновників, стало спорудження багаторівневого підземного паркінгу на площі перед головним корпусом Львівського національного університету імені Івана Франка. Хоч ідея не така вже й нова, але університетська спільнота зустріла такі плани в штики. Зокрема, під час зустрічі з головним архітектором проекту, яка відбувалася у Львівській міській раді 12 лютого цього року, представники Львівського університету висловили свою категоричну незгоду з приводу будівництва тут паркінгу.

 Весь цей час при університеті працювала експертна комісія, яка вивчила всі ризики та дійшла  висновку, що спорудження та експлуатація такого масштабного проекту несе численні загрози — геологічні, історико-архітектурні, екологічні, санітарні та інші.
   Минулого тижня еліта Львівського університету ініціювала круглий стіл, де висловилась категорично проти спорудження підземного паркінгу перед головним корпусом ЛНУ імені Івана Франка. На цю зустріч прийшли професори, доценти, викладачі, декани, проректори та студенти. Крім того, університет підготував низку зауважень і єдину позицію — не споруджувати парківку, бо такий проект є загрозою не лише для будівлі Університету, а й для прилеглих будинків, та ще й порушує чинне законодавство. На зустріч прийшов також і головний архітектор Львова Юліан Чаплінський, який намагався переконати присутніх у тому, що паркінг вкрай потрібен місту. Він наводив численні приклади з досвіду європейських країн, де начебто є така практика, та запевнив, що наразі триває лише розроблення детального плану території, тому про саме будівництво паркінгу говорити ще рано.

Будувати паркінг небезпечно

   Про всі геологічні ризики, які супроводитимуть втілення згаданого проекту, у своїй доповіді розповів завідувач кафедри екологічної та інженерної геології та гідрогеології ЛНУ ім. Івана Франка Петро Волошин. Зокрема, науковець зазначив, що освоєння підземного простору в містах — загальносвітова практика, однак це завжди призводить до суттєвих змін інженерно-геологічних та гідрогеологічних умов. 

   Проаналізувавши загальні гідрогеологічні умови центральної частини міста, Петро Волошин нагадав, що центр Львова — це глибоко врізана долина річки Полтви, її заплавна частина. І саме це несе загрози, пов’язані зі складом ґрунтів та водоносними процесами. «Заторфовані й техногенні ґрунти внаслідок дегідратації ущільнюються, що й призводить до деформації споруд у центральній частині міста. У фундаментах будівель, які закладені переважно на глибині 2-3 метри, дуже часто використовували дерев’яні конструкції, які надзвичайно чутливі до зміни вологості», — наголосив Петро Волошин. За словами фахівця, нині 80 % будівель центральної частини Львова зазнали більшого чи меншого ступеня руйнувань, а деякі перебувають в аварійному стані.

   Окрім того, завкафедри екологічної та інженерної геології та гідрогеології ЛНУ ім. Івана Франка акцентував на водоносних горизонтах, які проходять під парком імені Івана Франка. «На території можливого будівництва проходять два водоносні горизонти: четвертинний горизонт, на глибині 5-6 метрів, і артезіанський горизонт, на значно більшій глибині», — пояснив Волошин і додав, що на території парку перед університетом Франка будувати паркінг усе ж недоцільно.

Це Львів, а не Відень чи Варшава

   Натомість головний архітектор Львова Юліан Чаплінський апелював, що у європейських містах, зокрема в Відні та Варшаві, підземні паркінги успішно споруджують. «Я ніколи не відкидав того, що тут є складні умови, а також того, що є закони. Ми того ніколи не відкидали  і не заперечували. Але єдине, на що ми орієнтуємося, — це західний досвід, зокрема досвід західних міст, які також мають статус ЮНЕСКО. Я нещодавно повернувся з міської ради Відня, де мені показали, як у задньому подвір’ї Ратуші будують нову станцію метро з заглибленням 33 метра», — розповів Чаплінський.

Закон не дозволяє

   Завідувачка кафедри екології університету Звенислава Мамчур під час виступу наголосила, що парк імені Івана Франка — пам’ятка садово-паркового мистецтва і його занесено до списку культурної спадщини ЮНЕСКО. «Відповідно до статті 38 «Основні вимоги щодо режиму парків — пам’яток садово-паркового мистецтва», на території парків — пам’яток садово-паркового мистецтва заборонена будь-яка діяльність, що не пов’язана з виконанням покладених на них завдань і загрожує їх збереженню», — аргументує пані Звенислава.

   Своєю чергою, експертка у сфері права Оксана Жолнович розповіла, що будівництво паркінгу навпроти університету порушує щонайменше два закони. За даними університетських експертів, автори проекту порушують Закони України «Про природно-заповідний фонд» (ст.ст. 7, 38) та «Про охорону культурної спадщини» (ст.ст. 22, 28, 30). Адже будівництво передбачає зрізування 54 із 68 дерев, розташованих у партерній частині парку імені Франка.
   «Хочу також звернути увагу, що університет — не лише пам’ятка архітектури, а й місце перебування декількох тисяч людей одночасно. Наголошую не лише на проектованому паркінгу, який є на стадії первинного проекту, а й на вже чинній ухвалі Львівської міської ради, яка передбачає реконструкцію частини паркової площі, де відбуваються всі офіційні заходи університету, і прокладання тролейбусної лінії відразу біля пам’ятника Іванові Франкові. Це також вважають реконструкцією, яка передбачає дуже багато погоджувальних процедур», — обурилась Оксана Жолнович.

Де тоді будувати?

   Представники Національної спілки архітекторів України також висловили застереження щодо ідеї спорудження паркінгу біля Університету й озвучили раніше випрацювану пропозицію — побудувати паркінг за межами центральної частини міста, зокрема — на вулиці Стрийській. Крім того, професор факультету журналістики Василь Лизанчук запропонував для початку побудувати два-три подібні об’єкти в інших, більш геологічно простих місцях, а вже потім, якщо буде позитивний досвід, у центрі міста, переходити до освоєння площі перед головним корпусом.

Розвантажити місто не вдасться, а навпаки…

   У рамках дискусії голова ради Львівської обласної організації Українського товариства охорони пам’яток історії та культури Андрій Салюк запевнив, що споруджувати паркінг, щоб розвантажити центральну частину міста, —нелогічно. За його словами, підземний паркінг у середмісті лише сприятиме додатковій концентрації автотранспорту. Андрій Салюк нагадав, що всі попередні спроби побудувати підземні споруди у Львові зазнали фіаско і досі мають серйозні наслідки.

   «Я не розумію аргументів наших проектантів, що буцімто десь хтось у світі добре зробив. Ми маємо у Львові інший досвід і знаємо, скільки було спроб облаштувати у нових готелях та багатоповерхових будинках підземні простори. І результатом кожного такого будівництва є руйнування довколишньої забудови. Тож варто спершу напрацювати у Львові нормальний досвід, показати, що наші проектанти, наші виконавці зможуть зробити це без руйнування навколишньої забудови, а вже потім говорити про будівництво на складних ділянках із великою історичною цінністю», — наголосив Андрій Салюк.

Розкіш не по кишені 

   Крім того, учасники круглого столу також обговорювали цінову політику ймовірної парківки. За їхніми словами, щоб запаркувати машину в центрі Львова на дві години, потрібно заплатити близько 100 гривень. Тож зрозуміло, що цей паркінг, який пропонують побудувати під університетом, не буде дешевший. На думку присутніх, фактично, тими паркомісцями львів’яни користуватися не зможуть, бо ціни кусатимуться. Прозвучали й такі версії, що насправді місця для паркування потрібні готелю, який розташований поруч і якому до чергової зірочки бракує стоянки. 

Домовилися домовлятися

   На цьому історія з планами побувати підземний паркінг на площі перед університетом імені Івана Франка не закінчилася. Переговори щодо цього триватимуть, — запевнив Юліан Чаплінський, і спробував розтлумачити, як розвиватиметься ситуація далі. За словами головного архітектора Львова, міська рада — на стадії розробки детального плану території, і це не є документація про стратегічні наміри міста.

   «Жодного комплексного проекту ніхто не розробляв, розробляли лише транспортну схему, яка викликала острах, пересуд наших шановних науковців. Вони абсолютно мають рацію, ніхто ніколи не заперечував того, що гідрогеологічні умови в центрі Львова є погані, вони такими були завжди і під час будівництва проспекту Свободи і Оперного театру. Інша справа полягає в тому, що на вимогу суспільства, через проблему з паркуванням, ми шукаємо ці методи вирішення, й ідея будови паркінгу на площі біля університету Франка існує ще з 2008 року, коли була ухвала сесії до Євро-2012 про те, щоб визначити гіпотетичні місця для паркінгу. Тому на сьогодні це одне із гіпотетичних місць для паркінгу», — пояснює Чаплінський.

   Також він заявив, що міська рада не ставить собі за ціль збудувати стоянку будь-якою ціною. «Якщо говорити про мене, як про архітектора-практика, то я просто не погоджуюся з позицією геологів, які не є конструкторами. Наше завдання — показати альтернативу, яка існує в Європі, і показати, чи воно буде рентабельно та скільки це коштує, а коштує воно справді дуже дорого. Це не є стадія детального плану території. Питання не полягає в тому, що ми тут обов’язково щось мусимо побудувати», — аргументував головний архітектор Львова та зазначив: він дуже задоволений, що розпочалася така фахова дискусія на цю тему.

   «Тепер ми працюємо далі, зробимо окремі круглі столи, і якщо категорично все вийде на те, що неможливо зробити паркінг у тому місці, то ми з тим змиримося і не будемо його там споруджувати. Тому сьогодні ми зібралися з елітою університету, аби вислухати її позицію щодо ризиків будівництва паркінгу», — сказав Чаплінський.
Тетяна ЖИКАЛЯК

 Опубліковано : 11.07.18 | Переглядів : 100

Читайте також:
Обличчя номера

Завантажити номер

 
Календар
« Вер.2018
Пн.Вт.Ср.Чт.Пт.Сб.Нд.
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
 
Реклама