Головна        Новини        Соціум        Політика        Економіка        Культура        Спорт        Репортаж        Кримінал        Довкілля        Зоо SOS       

Пошук :
Муміфікація миті
Муміфікація миті 

Секрети ефектного фото

Вона здатна зупинити мить, розповісти історію людини чи предмета, зацікавити та епатувати, 
розсмішити, засмутити. Сила фотографії неоціненна, адже вона може втілити ваші потаємні 
бажання лише за декілька хвилин та за допомогою вправних рук фотографа: видовжити ваші 
ноги, зробити вас худішими тощо. Тож як мати ефектний вигляд на фото і зробити так, аби 
знімок привертав увагу, зупиняв на собі погляд і зацікавлював, «Ратуші» розповів 
фотокореспондент і співзасновник агентства LUFA Віталій ГРАБАР.

Ракурс

   — Точка зйомки (ракурс) характеризує положення об’єкта відносно об’єктива фотоапарата.  Виокремлюють верхній, нормальний (на рівні очей) і нижній ракурси. Верхній ракурс — це коли камера вгорі. Аби підібрати вдалий ракурс, ви можете поекспериментувати — ввімкніть режим відео і, починаючи з верхнього ракурсу, повільно опускайте телефон, при цьому дивіться у камеру — і побачите, який ракурс вам найбільш пасує. 

— В чому полягає «небезпечність» верхніх та нижніх ракурсів під час фотографування?

   — Треба також враховувати поняття «широкий кут». Коли ви фотографуєте на телефон чи фотоапарат, то в кадр влізає все. Якщо робите знимку згори, то широкий кут трохи спотворює перспективу. Коли хтось сфотографував дорогу чи колію, вона починає сходитись, хоча всі розуміють, що рейки паралельні. Широкі кути об’єктивів цей ефект підсилюють. Якщо фотографувати згори, люди видаються меншими на зріст, ноги стають коротшими. Інколи це доходить до комізму та сприймається карикатурно. Якщо ж знімати з нижнього ракурсу в повний зріст, ноги стають довшими, зріст більшим. Навіть якщо знімати широким кутом загальну фотографію, то вона трошки розтягує фото на краях. Відповідно, той, хто став скраю, теж буде спотвореним, як у кривому дзеркалі. 

   Важливо враховувати і позу. Моделі часто виставляють ногу до камери, відвертають голову і піднімають її трохи вверх. Якщо ж у такій позі голову нагнути, то, звичайно, ноги будуть довгими, але тоді шия ніби «пропаде». Якщо ви не можете вигадати позу, найкраще переглядати фото і намагатись їх повторити. При цьому можна додати щось своє.

— Як можна уникнути спотворень?

   — Для вдалої фотографії спробуйте використати зум: відійдіть від об’єкта зйомки і зумом «притягніть» кадр, збільшіть зображення. Тоді спотворення пропадуть. Технічно якість фото може зменшитись, але якщо ви знімаєте для Інстаграму, а не плануєте друкувати плакати формату А0, то цим можна знехтувати. Якщо у вас нема змоги зробити якісне фото і з технічного боку, і з погляду композиції, тоді треба вибирати: або з мегапікселями все гаразд, але не так красиво, як ви хочете — ноги коротші, зріст менший; або вибрати гіршу технічну якість, яку, можливо, не всі відчують, зате вигляд буде ефектніший. Я б голосував за другий варіант. У вас буде мало читачів-експертів із цифрової фотографії, але більше читачів, які аналізуватимуть фото на споживацькому рівні, оцінюватимуть не якість фото, а візуальну привабливість. 

Композиція

   — Композиція — це правильне і гармонійне розташування об’єктів на площині фотографічного знімка. Хочу дати загальну пораду: якщо ви початківець, обирайте якомога менше деталей на фотографії. «Зліпити» композицію з одного-трьох об’єктів початківцеві завжди буде легше, ніж із десяти. Сфотографувати себе на фоні чогось завжди простіше, ніж робити динамічні кадри, які б розповідали історію, в русі, де є передній план, динаміка, сюжет, розповідь. Що менше об’єктів буде в кадрі, то легше їх сфотографувати. Можливо, ви чули пораду: «Не ставте об’єкт у центрі кадру, бо це не правильно». Вважаю, що ставити об’єкт у центрі кадру можна, бо центральна композиція є сильною, адже привертає увагу, якщо вона ще і симетрична, то дуже ефективна. Коли ж у кадрі багато об’єктів, увага на фото розсіюється. 

   Якщо ви берете один-два елементи, і у вас будуть якісь дві вертикальні лінії, які ви хочете сфотографувати, наприклад, дві склянки з коктейлями, то просто поставте їх «по третинах». Це буде простіше, ніж зняти людину, яка цей коктейль робить, а на задньому плані хтось стоїть. 

— Ви згадали про правило третин. У чому воно полягає та як його дотримуватись?

   — Якщо не знаєте, як ставити об’єкти — вертикально чи горизонтально, ставте їх по третинах. Це банальна порада, яка працює. Суть правила в тому, що прямокутник- знімок візуально треба поділити на три рівні частини за вертикаллю і горизонталлю. Якщо обрати такий ракурс, щоб якийсь предмет потрапив у ліву верхню чи нижню точку перетину ліній, то саме з цього предмета буде починатись «читання» знімку. До того ж, якщо перед очима лишити трохи більше простору, ніж за очима, такий кадр сприйматиметься природніше. 

   Крім того, стежте за тим, що у вас буде на задньому плані (бекграунді). Неуважність, непродуманість заднього плану може призвести до смішних, кумедних фото, коли з голови «росте» стовп, дерево, чи до ситуації «Ах, зіпсували мені кадр!», коли щось абсолютно змінило тему фото. Задній план важливий, бо може мати серйозний підтекст, адресність, інформативність. 

План

   — Важливо також вдало обрати план фотографії. Виокремлюють загальний, середній та нормальний плани. Вибір плану має бути обґрунтований, зумовлений тим, що саме ви хочете «сказати» своїм фото. Колеги з Reuters колись говорили: «Садок вишневий коло хати — загальний план, хрущі над вишнями гудуть — великий план, плугатарі з плугами йдуть — динаміка, рух у кадрі, середній план».  Мета загального плану — охопити велику кількість об’єктів, як то кажуть, «захопити все». Цей тип плану потрібно використовувати, якщо хочете показати масштаб, себто: «Подивіться, яка подія». Прикладом може слугувати фото з концертів, завдяки яким можна показати масштабність події, скільки людей відвідало її. План вибирають відповідно до ситуації. Якщо ви прийшли на концерт і, окрім вас, є приблизно 10 осіб на весь зал, і ви не хочете показати, що відвідали подію, якою ніхто не цікавиться, то загальний план недоречний, краще використати середній. Проте якщо ви хотіли наголосити на тому, що відвідали подію, якою цікавиться «обрана» публіка, то можете використати загальний план. При загальному плані популярна фотографія згори, часто фотографують із дронів. Якщо ви все ж вибрали світлину загальним планом, треба обрати точку зйомки, аби всі і все потрібне вмістилось на фото. 

— Коли фотографуєш загальним планом, на що треба звертати особливу увагу?

   — У загальних планах напрочуд важливий задній фон. Якщо для, скажімо, портретної фотографії для заднього фону не залишається місця, бо він розмитий, коли техніка дозволяє, то на загальній фотографії задній план буде промовистий. Тому композиційно я б радив на це звертати увагу. Якщо ми говоримо про групову фотографію, треба враховувати й те, щоб усі були однаково освітлені. Якщо ви фотографуєте на вулиці, потрібно дивитись, аби третина людей не була в тіні, а третина — на сонці; мають бути або всі в тіні, або всі на сонці. Наше око адаптується, а от техніка ще не настільки розумна. Загальний план має бути обґрунтованим. Тобто не менш важливим є освітлення та цілісність кадру. 

— А як щодо великого плану?

   — Великий план змушує сфокусуватися на одному герої і підкреслює його емоції. Зосередьте увагу на очах героя та сфокусуйтеся на тому, щоб зняти емоції. Для великого плану важливо бути відпочилим. Ефектний портрет — це планування часу зйомки, майстерність фотографа і файний настрій. 

   Великий план — це перш за все емоції. Тут важливий сам герой. Погляд має зачепитись за фото й утримуватись. Найцікавіші — кадри харизматичних чи відомих осіб, або привернення уваги до героя фото за допомогою аксесуарів, емоцій, деталей. Відомих осіб як не сфотографуй, все одно їхні знимки привертатимуть увагу. Хтось казав: «Хочеш стати відомим фотографом, тоді знімай відомих людей». Варто враховувати і те, що, наприклад, фотографії у народних костюмах завжди будуть цікавіші, ніж просто фото людини у костюмі з краваткою. Тобто, на фотографії щось має зацікавлювати. Якщо хочете розвивати сторінку в Інстаграмі чи Фейсбуці, де все розраховано на візуальне сприйняття, то мусите зацікавити реципієнта. Таким чином, у великому плані найцікавішими є емоції, харизма або портрет, за яким є історія. 

   На фотографіях великого плану дуже «прочитуються» штучні емоції, тому якщо ви хочете «зіграти» емоцію, то або ви вчитесь, або ви навчились «грати». Найбільше на фотографії штучність емоцій показують очі. Одна з порад — коли вас фотографують, намагайтесь справді про щось думати: про проблеми або веселі ситуації. 

— Як динамізувати фотографію?

   — Якщо ви знімаєте портрет чи по пояс, то можна дивитись трохи під кутом. Плечі в один бік, голову прямо. Не обов’язково стояти фронтально. Умовно кажучи, ви з кимось розмовляєте, а тут підійшов інший співрозмовник, і ви зацікавлено до нього повернули голову. Так само можна зробити і з камерою. 

   У фотографа Картьє Бресона є поняття «вирішальний момент фотографії». Це найвищий пік усього, що відбувається на фото, визначальний момент для певної сцени. Якщо ми говоримо про динамічну, рухливу фотографію чи вуличне фото, то дуже важливо віднайти цей вирішальний момент. Наприклад, коли на спортивних змаганнях хтось фінішує — в цей момент можна сфотографувати лідера, переможця, а от аудиторію на змаганнях краще зняти у момент очікування, коли спортсмен добігає до фінішу. А для спортсмена вирішальний момент — той, коли він стрічку перетнув. 

— У рамках обговорення великих планів неможливо оминути увагою макрофото — фото деталей.

   — Макрофото як розповідь. Справді, цікавими є фото деталей. Вони можуть бути незвичні для вас або ж для інших. Якось я бачив, як туристи у Львові фотографували дерев’яні таксофони, бо це для них була дивовижа. Ми ж проходимо повз, бо звикли до цього. Це не буде кадром усієї подорожі, але це незвично. Це як, наприклад, у Лондоні всі фотографують телефонні будки. Тому для вдалого фото варто звертати увагу на деталі, які вам сподобались, адже вони можуть бути цікаві для інших. Принаймні якщо ми говоримо про людей, які фотографують і виставляють у соцмережі, борються за лайки, то деталь може бути важливою. Тим більше в середніх та загальних планах деталі роздивитись важко. Тому на допомогу «приходять» великі плани. Проте фото деталей доречні, якщо доповнюють, наприклад, розповідь-пост у соціальних мережах, тоді вони підсилюють ефект. Якщо ж деталь не має стосунку до посту, то й увага людини розсіюватиметься.

Спілкувалась Анастасія ШЕВЧЕНКО

 Опубліковано : 11.01.19 | Переглядів : 157

Читайте також:
Обличчя номера

Завантажити номер

 
Календар
« Січ.2019
Пн.Вт.Ср.Чт.Пт.Сб.Нд.
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
 
Реклама