Головна        Новини        Соціум        Політика        Економіка        Культура        Спорт        Репортаж        Кримінал        Довкілля        Зоо SOS       

Пошук :
Нескінченне кохання та інші емоції у звуках органа
Нескінченне кохання та інші емоції у звуках органа

Як музика різних епох говорить про кохання? Увечері 14 лютого в Органному залі під час концерту «Трістан та Ізольда: історія кохання у звуках органа» звучатиме музика пізнього Ренесансу, Бароко та Романтизму. Ідею створити програму з музики про кохання, відштовхнувшись від прелюдії з опери Вагнера «Трістан та Ізольда», київському органістові, музикознавцю Богданові Дем’яненку запропонував директор Будинку органної та камерної музики Іван Остапович. «Спершу ця ідея видалася мені незвичною, — розповідає Богдан Дем’яненко. — Однак згодом я зрозумів, що є досить багато творів, які підпадають під концепцію цього концерту, і мене пропозиція захопила. Цікаво зіграти ці твори і цікаво, як їх сприйме публіка». А ще органіст зізнався, що планує виконати твір на біс, а що саме — наразі таємниця.

   «Ратуша» попросила Богдана Дем’яненка розповісти про особливості втілення різних відтінків кохання музичною мовою тих епох, музику яких представлено в програмі концерту:
   — У першій частині концерту звучатиме музика межі Ренесансу і Бароко — Клаудіо Монтеверді і Джироламо Фрескобальді та Бароко — Йоганн Себастьян Бах, Дітріх Букстехуде і Йоганн Пахельбель. У другій половині концерту — музика доби Романтизму — Ріхард Вагнер, Йоганнес Брамс, Сезар Франк. В епоху Бароко, після більш аналітичної і не надто спрямованої на висловлювання особистісних емоцій музики Ренесансу, формується арсенал музичних засобів, спрямованих на вираження емоцій. З’являється жанр опери, і музичні засоби починають асоціюватися з відповідною емоцією, оскільки глядачі багато разів могли чути той самий музичний засіб разом з аналогічною емоцією в тексті арій. Завдяки повторюваності відбулося закріплення асоціацій звукових образів з певними емоціями, але різні композитори по-різному запроваджували це у свою творчість. Орган у той час — інструмент насамперед церковний, тому не можемо сказати, що музика «Токати соль мінор» Букстехуде, наприклад, — тільки про кохання. Це музика сильних емоцій — від збурення, емоційного шалу до піднесення, примирення і просвітлення. Одне з можливих її трактувань — кохання, адже подібну ситуацію здатні переживати закохані. Тобто засоби в цей час були менш конкретизовані. Та якщо чуємо хід на сексту — інтервал, з якого починається «Фантазія та фуга до мінор» Баха, то він означав емоційний вигук, чи радше заклик. А вже в XIX ст., в музиці епохи Романтизму інтонації — комбінації звуків і поетичних явищ — стають чіткішими, і той самий заклик у музиці Вагнера асоціюється суто з ліричними почуттями. Опера Вагнера «Трістан та Ізольда» — дуже важливий для всієї історії музики твір, переломний. Композитор досяг у ньому крайньої точки у складнощах гармонії, якою послуговується: ці засоби дозволяють тривалий час уникати відчуття заспокоєння, що дає змогу передати емоцію постійного, нескінченного кохання. Ця опера продемонструвала слухачам того часу, що музика епохи Романтизму дійшла до певної точки неповернення, коли закономірності гармонії, які були до Вагнера, перестають працювати. Композитор зробив крок уперед, що став початком кінця епохи Романтизму.
   Після Вагнера в програмі концерту звучатимуть Брамс і Франк. Твір Брамса — прелюдія на лютеранський хорал, але в ній виявляється, хоч і в релігійному контексті, сердечне почуття. Брамс говорить про зовсім інший напрям цієї емоції, щось на межі особистісного і релігійного переживання. Якщо у Вагнера — бурхливі особистісні емоції, на розрив артерій, то у Брамса вони проявляються дуже стримано, самозаглиблено і навіть трошки скуто. Франк ближчий до Вагнера, ніж до Брамса, але при цьому його музика дуже витончена, демонструє ще одну грань — лірику, без надмірностей, як золоту середину вічного почуття, що відтворює ліричний настрій, який може мати закоханий.   


Наталя ДУДКО

 

 Опубліковано : 13.02.19 | Переглядів : 2227

Читайте також:
Обличчя номера

Завантажити номер

 
Календар
« Лип.2019
Пн.Вт.Ср.Чт.Пт.Сб.Нд.
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
 
Реклама