Головна        Новини        Соціум        Політика        Економіка        Культура        Спорт        Репортаж        Кримінал        Довкілля        Зоо SOS       

Пошук :
Дрезиною по східноєвропейському ландшафту

Дрезиною по східноєвропейському ландшафту

Раз на квартал у Нижанковичах відкривається портал до Євросоюзу


— Дочекайтеся, доки ми сядемо на дрезину й вирушимо до Перемишля, а вже тоді можете повертатися до Львова, — страхуючись, напучуємо водія мікроавтобуса, який дощового суботнього ранку привіз нас на залізничну станцію в селищі Нижанковичі на кордоні з Польщею. Звідси почалася наша атракційна мандрівка дрезиною на територію Євросоюзу 11 травня за сприяння «Кредобанку». За збігом, саме два роки тому цього дня Рада міністрів ЄС ухвалила законодавчу ініціативу надати «безвіз» для громадянам України.

   У станційній будівлі в Нижанковичах час застиг на позначці минулого чи й позаминулого століття, коли залізничний рух тут іще був значно активніший. Нині з Нижанкович до Самбора курсує поїзд із двох вагонів. Про те, що ми таки в сьогоденні і кордон перетинатимемо легально, нагадує пересувний пункт пропуску. Приблизно раз на квартал з Польщі на станцію прибуває технічна дрезина, у двох кабінках якої може поміститися 14 осіб. Такі промоційно-інформаційні поїздки влаштовують громадська організація «Linia102.pl» та її український відповідник «Linia102.ua», які ініціюють відновлення залізничного сполучення на ділянці Перемишль — Мальховичі — Нижанковичі — Добромиль — Хирів.
   Восени 2016 року польські активісти вирішили відновити зарослу травою, кущами й деревами колію європейського стандарту, яка сполучає Нижанковичі та Перемишль. Це відтинок збудованої ще за часів Австро-Угорщини залізничної лінії №102 з європейською шириною колії, що була частиною першої угорсько-галицької залізниці. Волонтери розчистили вісім кілометрів колії, і наприкінці 2016-го на станцію Нижанковичі в рамках благодійної акції вперше прибула дрезина — кордон на цій ділянці перетнули після понад 20-річної перерви.
   Колія, що сполучає Нижанковичі та Перемишль, вилучена з експлуатації, тому нею можуть курсувати тільки технічні дрезини. Обмеження швидкості на лінії — 25 км/год. Торік для експерименту запустили спеціальний службовий рятувальний поїзд з українсько-польською делегацією, і саме тоді польські та українські прикордонники вперше провели паспортний контроль під час руху поїзда. У «Лінії 102» кажуть, що ініціатива відновлення колії у листопаді 2016 року трохи «пришвидшила» появу потяга «Інтерсіті» з Перемишля до Львова і Києва.
   «Спершу я примкнув до цієї громадської ініціативи як посередник. Мене надихнув ентузіазм тепер уже моїх колег, і я дедалі активніше долучався до діяльності організації, — розповів заступник голови правління ГО «Linia102.ua» Віктор Гальчинський. — Братися до таких проектів мене підштовхує можливість реалізувати те, що, на перший погляд, реалізувати неможливо. Наприклад, перейти кордон через неіснуючий пункт пропуску та проїхатися недіючою колією. Ще амбітніший проект — відновити регулярне залізничне сполучення на колії № 102, яке додасть нових барв життя для цілого Старосамбірського району».
   Проект пасажирського сполучення на цій ділянці вигідний і Польщі, і Україні, це питання обговорювали на рівні міністерств інфраструктури обох країн. Польська держава підтвердила бажання відбудувати за державні кошти лінію Перемишль — Нижанковичі до державного кордону, а місцева влада — бажання бути замовником на курсування колією рейкових автобусів. Цього року проект популяризації залізничного сполучення із Хирова до Перемишля від громадської організація «Linia102.ua» отримав грант на 53,8 тис. євро від програми ЄС «Польща — Білорусь — Україна 2014 — 2020». За ці кошти планують встановити туристичне ознакування об’єктів культурної спадщини залізниці, проводити конференції з розвитку туризму в районі лінії, розробити стратегію залізничного туризму в регіоні та нові туристичні маршрути пам’ятками.
   …Наша атракційна дрезина прибуває на залізничний вокзал Перемишля, гордо оминає сучасні потяги і заїжджає на місце своєї дислокації — технічний пункт на одній із бічних колій. Тут стоїть ще одна дрезина — ручна, яка теж проїжджала через польсько-український кордон, але вона не для швидкого його перетину, а для кількагодинної прогулянки за гарної погоди. Поруч — два вагончики, що їх громадській організації на її прохання-бажання передала польська залізниця. В одному мають намір облаштувати хостел, у другому обладнали вагон-ресторан. Пригощають кавою і чаєм та натхненно розповідають про справу, якою горять самі і якою запалюють інших.
   Під час поїздки ми проминали українські та польські прикордонні хати й подвір’я, проїжджали через зелений «тунель» вздовж частини колії, спостерігали за тим, як змінилася колористика східноєвропейських ландшафтів унаслідок жовтого цвітіння посівів ріпака. Упродовж усього шляху від Нижанкович до Перемишля нас супроводжував спецавтомобіль Служби охорони колії Польщі, дбаючи про безпечне пересування дрезини, перекриваючи переїзди, адже маршрут не є регулярним. Перемишль зустрів синьо-жовтим прапором — машиніст простежив об’єкт нашого зацікавлення і сказав, що в будівлі зі стягом працює Почесне консульство України.
   Ще коли дрезина перетнула кордон, українські прикордонники присипали колію землею, розрівняли її граблями, щоб відновити суцільність прикордонної смуги з розораного ґрунту. Як жартують учасники поїздки, брама замкнулася, портал закрився. Звісно, до наступного разу, до ще однієї мандрівки, аж доки портал перетвориться на об’єкт втіленої реальності —відновлену колію з відповідною інфраструктурою та постійним пунктом перетину кордону.

Наталя ДУДКО, Львів — Нижанковичі — Перемишль — Львів

Фото Андрія КИРЧІВА

 Опубліковано : 16.05.19 | Переглядів : 1014

Читайте також:
Обличчя номера

Завантажити номер

 
Календар
« Лип.2019
Пн.Вт.Ср.Чт.Пт.Сб.Нд.
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
 
Реклама