Головна        Новини        Соціум        Політика        Економіка        Культура        Спорт        Репортаж        Кримінал        Довкілля        Зоо SOS       

Пошук :
«Знесіння» у смартфоні

«Знесіння» у смартфоні

Регіональний ландшафтний парк «Знесіння» шукає нові форми освітніх проєктів. У рамках співпраці з Львівським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти та географічним факультетом ЛНУ ім. Івана Франка, на базі парку «Знесіння» відбулася конференція «Природоохоронна територія як базова навчальна платформа Нової української школи», в якій узяли участь працівники установ природно-заповідного фонду, педагоги і науковці, що переорієнтовує цільову аудиторію з учнів на вчителів.

Програма НУШ рекомендує виходити до об’єкта вивчення, тобто проводити уроки в музеях, парках, на місцях історичних подій, серед цінних будівель, рідкісної рослинності, ретротехніки тощо. Про пошуки та перспективи нових освітніх форм на території «Знесіння» розповідає заступник директора з освітньої діяльності парку Олександр Завадович:
   — У рамках розвитку освітнього напряму постійно шукаємо нові можливості використати парк як навчальну лабораторію, відкритий клас просто неба. У співпраці з географічним факультетом Франкового університету та Інститутом післядипломної педагогічної освіти розробляємо проєкт парку як навчальної моделі, як відкритого зеленого класу. Університет дає наукове підтвердження програмам та новим методикам, Інститут підвищення кваліфікації розробляє методичні матеріали, парк шукає ефективні рішення, слугуючи своїм освітнім потенціалом. А ще для парку як установи дуже важливі освітні програми, які привертають увагу партнерів в Україні та поза її межами, зокрема співпраця з Глобальною освітньою мережею GLEN, маґістранти-волонтери з якої вже не перший рік стажуються при парку.
   До навчання в природі можна допасувати мало не всі предмети. Профільовані дисципліни — біологія, геологія, історія, а також уроки фізичного виховання, фізики, хімії, мови. Чи несподіваний математичний ракурс: вимірювання віддалей з допомогою подібності трикутників або підрахунок об’єму деревини, коли відомі діаметр та висота стовбура, підрахунок грошового еквіваленту послуг, які ми безоплатно отримуємо від природи (екосистемні послуги: очищення повітря, підтримування прохолоди, захист від розмивання ґрунту).
   Які завдання можна запропонувати дітям? За картою знайти місце в парку, а вже на самій ділянці вивчити різні її аспекти. Зробити на смартфоні фото рослини чи каменя і знайти в інтернеті пояснення до них. Проводити спостереження стану ділянки, пробувати вирахувати, скільки людей може одночасно перебувати на певних територіях парку без шкоди довкіллю. Організовувати фестивалі, квести, екскурсії, спортивні змагання, проводити дослідницьку роботу, анкетування відвідувачів для вивчення їхніх запитів, потреб, пропозицій, можливість учнівського чи студентського самоврядування з елементами менеджменту парком упродовж дня за супроводу дирекції. Саме про приклади залучення молоді до «живого» навчання в рамках співпраці вищої школи і установ природно-заповідного фонду розповів екоосвітянин з Об’єднання ландшафтних парків Любліна (Польща) Кшиштоф Войцєховскі.
   Є ідея використати QR-коди, за якими можна буде почерпнути цікаву інформацію, а крім того — уникнути можливого перевантаження парку громіздкими інформаційними щитами. Інші варіанти уроків — дослідницький маршрут, комбінована стежка, туристично-краєзнавчий шлях, дидактична стежка.
   Плануємо ненав’язливо, з відчуттям пропорцій, ознакувати об’єкти парку, щоб надати йому вигляду розгорнутого навчального класу. Ще одна можливість — ознайомлювати з архітектурними об’єктами: монастирями, церквами. Окремого проєкту варта так звана технічна спадщина — цей напрям нині дуже популярний. На території парку є старенька колія, деякі рейки якої — вже рідкісні, виготовлені ще за австрійських часів, а сам профіль траси є зразком інженерного рішення для подолання перепаду висот на трасі. Є кам’яні віадуки з давнім мощенням. Славнозвісний Кривчицький міст, високий, металевий, який захоплено сприймають і біля якого фотографуються. Поруч — ботанічна пам’ятка гора Хомець. На території парку можна було б експонувати ретровагони, облаштувати в них дитяче мінікафе чи хостел для тих, хто приїхав на екскурсію.
   Учасники конференції, зокрема Катерина Ткаченко з Горішніх Плавнів, ділилися досвідом, як музейні об’єкти можна експонувати поза музеями. Скажімо, на території парку розміщені вагонетки з різними геологічними породами, що їх видобувають на Львівщині, а поруч — повна коробка скам’янілих решток морських молюсків.
   Щораз частіше звучить питання етнокультурної ролі заповідників, парків та інших об’єктів — щодо Знесіння це тема збирання відомостей про самобутність давнього історичного передмістя, про генетичний код міста. Ще один аспект — відстежувати, наскільки дотримано в парку положення Європейської ландшафтної конвенції, яку підписала Україна. Цю тему порушив Гарет Робертс — партнер парку від Групи дослідження ландшафтів з Уельсу, Великобританія. Їхні фахівці вважають, що сьогодні потрібно намагатися мінімально модифікувати ландшафти, бо люди вже стільки всього спотворили, що варто зупинитися. Під довкіллям розуміємо здебільшого природу, випускаючи з уваги історико-культурні моменти. Але на деяких територіях відбувалися бої, на інших були доісторичні поселення. Поступово ці місця стають сакральними, такими, що про них пам’ятають, на їхній основі чогось вчать. Скажімо, на Кайзервальді 1914 року відбулися перші маневри Українських січових стрільців. Старе кладовище — важливий історико-культурний об’єкт для вивчення і виховання, там поховані і ті, хто боровся за українську ідею, і ті, хто обстоював інтернаціональні підходи. Доречно було б запровадити в законодавстві поняття «комплексна охорона». Адже навіть найкращі будинки не висять у повітрі, а перебувають у ландшафті. Так само говорити про природу й нехтувати інші об’єкти, вважаючи, що все збудоване зіпсувало довкілля, — теж не логічно. Якщо навчити дітей цікавитися охоронними територіями і розуміти їхню важливість, то потім вони не підпишуть із закритими очима документів на будівництво 16-поверхового будинку в зеленій зоні зі старими дубами.

Наталя ДУДКО

 Опубліковано : 12.06.19 | Переглядів : 274

Читайте також:
Обличчя номера

Oblyccja.jpg">

Завантажити номер

 
Календар
« Чер.2019
Пн.Вт.Ср.Чт.Пт.Сб.Нд.
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
 
Реклама