Головна        Новини        Соціум        Політика        Економіка        Культура        Спорт        Репортаж        Кримінал        Довкілля        Зоо SOS       

Пошук :
Українки як красивий товар

Українки як красивий товар

Володимирові Зеленському закидають сексизм і закликають вибачитися
Президент України Володимир Зеленський під час виступу 17 червня на кампусі стартапів у Парижі сказав слова, які експерти з гендерних питань визначили як сексистські: «Завжди було уявлення у всіх у світі, що Україна — це насамперед сільське господарство, шахти, металурги, а туристи завжди говорили, що в Україні дуже красиво, дуже смачно і дуже красиві люди, особливо жінки. Так, це все є, і воно залишається нашим брендом, але є й інші цифри, які говорять про те, що IT-індустрія, IT-технології та компанії дуже швидко розвиваються в Україні».

Ті самі граблі: сексизм і стереотипізація

   У соцмережах та медіа відразу простежили паралель з тим, що сказав експрезидент України Віктор Янукович під час виступу 2011 року на економічному форумі в Давосі: «Для того щоб увікнути (увімкнути. — Ред.) Україну, достатньо подивитися на неї власними очима, коли почнуть квітнути каштани в Києві. І у містах українських почнуть роздягатися жінки. Побачити цю красу — це чудово». Українські публічні чоловіки полюбляють висловлювання на кшталт «красива жінка, і головне, розумна» про заступницю міністра закордонних справ Олену Зеркаль чи “дорогенька” на адресу журналістки. Як зазначає на своїй фейсбук-сторінці просвітній науково-популярний онлайн-ресурс «Гендер в деталях», Володимир Зеленський наступив на улюблені граблі багатьох публічних чоловіків: «Хтось скаже: «Це ж комплімент! Чого ви придираєтеся?». А ми вкотре пояснимо таке. Коли глава держави вважає 54% її населення «туристичною привабою» він, тим самим, нівелює всі інші досягнення українських жінок і підкріплює образ жінки як аксесуара статусності чоловіків. Компліменти щодо зовнішності — не сексизм ТОДІ, КОЛИ ЦЕ ДОРЕЧНО. А доречно це, зазвичай, у менш формальній обстановці, не з уст високопосадовців своїм колежанкам і підлеглим. А ще, зокрема, тоді, коли вас про це просять чи просто очікують. Якщо ви пишете / говорите про жінок у контексті їхньої професійної діяльності, наполегливо просимо уникати будь-яких зауважень щодо їхньої зовнішності. Чому? Та просто тому, що це НЕ ВПЛИВАЄ на їхній професіоналізм».
   Як класичний приклад стереотипізації охарактеризували слова Зеленського на сторінці освітнього проекту PsyFi: «По-перше, Володимир Олександрович стереотипізував Україну як країну з відомою спеціалізацією у світовій системі розподілу туристичного потенціалу (не надто престижною, варт зазначити). По-друге, продемонстрував наявність стереотипів щодо сторони, яка приймає, — Франції. Нині ця країна має безліч інших важливих ролей у світовій політиці і культурі, крім куртуазності та вишуканої їжі. І нарешті, президент припустився непрощенного ляпу, звівши жінок до національного ресурсу». Проект рекомендує: «Стереотипне мислення — те, від чого президентові варто терміново відмовитися».

Хто захистить українок від дискримінації?
   Радниця президента з гендерних питань Марина Бардіна наразі не озвучила своєї позиції щодо порівняння жінок з брендом. Натомість урядова уповноважена з питань гендерної політики Катерина Левченко на сторінці у фейсбуку нагадала, куди українці можуть звертатися в разі дискримінації за ознакою статі: «Стаття 22 Закону «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків» надає перелік органів та установ, до яких можна звертатися в ситуації дискримінації за ознакою статі. Серед всього — Уповноважений Верховної Ради з прав людини. Стаття 11 того ж закону визначає повноваження спеціально уповноваженого органу виконавчої влади із забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, яким є Міністерство соціальної політики України, серед яких, цитую: «веде в установленому законодавством порядку облік та узагальнює випадки дискримінації за ознакою статі та насильства за ознакою статі та вносить пропозиції щодо їх усунення». Для цього в Міністерстві соціальної політики створена Експертна рада із розгляду скарг на факти дискримінації за ознакою статі. До складу Експертної ради входять експерти, представники державних та неурядових організацій. Тож несудовий спосіб захисту прав, як доводить досвід, також може бути ефективним».

#янетуристичнийбренд
   Українки за хештегами #ятобінебренд, #янебренд, #янетуристичнийбренд #самтитуристичнийбренд поширюють у мережі пости, реагуючи на слова Зеленського.
   Олена Захарченко: «В мене дві вищі освіти, червоний диплом, я працювала програмістом, працювала журналістом, працюю аналітиком, я написала дисертацію з екології малих річок, я читаю і пишу трьома мовами, я написала десяток книжок, народила трьох дітей, але раз я громадянка України і Зеленський — мій президент — то одягай плаття в обліпку і шуруй на Хрещатик в п’ятницю ввечері, президент сказав, що більш ти тут нічого не можеш робити».
   Галина Герасим: «Я не збираюсь слугувати принадою для туристів за будь-якого президента чи президентки. Я буду красивою безвідносно до того, хоче хтось сюди їхати чи ні, і безвідносно до того, хто собі що думає про мою красу. Я буду роздягатись тоді, коли вважаю за потрібне і одягатимусь тоді, коли сама вважатиму за доречне. Я в цій країні і в цьому світі не для того, щоб на мене дивились, як на привабливу деталь ландшафту. Я — для себе в першу чергу».

Печерні гендерні стереотипи
   У коментарі «Ратуші» докторка історичних наук, президентка Української асоціації дослідниць жіночої історії Оксана Кісь акцентувала на образливості та недоречності слів Володимира Зеленського з погляду гендерних стереотипів та алюзій до секс-туризму: «Вважаю висловлювання президента України Зеленського не просто недоречними у контексті обговорення інвестиційної привабливості та економічного потенціалу України, але й образливими для громадянок України. По-перше, включення українських жінок в один перелік з іншими природними ресурсами та туристичними принадами, які ще й названо «брендом» (торговим знаком) означає їх символічне оречевлення — тобто зведення жінок до рівня певного товару, який може бути привабливим для інвесторів-бізнесовців чи споживачів-туристів. По-друге, наголошуючи саме на жіночій вроді як важливій цінності, президент відтворює печерні гендерні стереотипи про «прекрасну стать», замість того, щоб цінувати та пишатися всіма громадянами і громадянками України за їхні інтелектуальні, творчі, лідерські, технічні, гуманітарні чи спортивні таланти, здібності і досягнення. Та найбільше у цій, здавалося б, короткій жартівливій ремарці насторожило те, що оцей образ «найвродливіших українок» дуже активно використовують ті «підприємці», які роблять свій брудний бізнес на секс-туризмі, заохочуючи чоловіків-іноземців відвідати Україну як такий собі «бордель», де за невеликі гроші можна розважитися з привабливими і доступними жінками. Те, що українські жінки — від депутаток Верховної Ради України до пересічних громадянок — відреагували обуренням на цей пасаж, якраз свідчить про високий рівень гендерної свідомості. Українки більше не дозволяють ставитися до себе як до товару! Президент України, де принципи гендерної рівності закріплені Конституцією і законами, не має права навіть у формі жарту принижувати гідність половини громадян країни. Він мав би визнати свою помилку, публічно вибачитися і надалі утримуватися від подібних сексистських висловлювань».

Наталя ДУДКО

 Опубліковано : 20.06.19 | Переглядів : 1297

Читайте також:
Обличчя номера

Завантажити номер

 
Календар
« Лип.2019
Пн.Вт.Ср.Чт.Пт.Сб.Нд.
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
 
Реклама