Головна        Новини        Соціум        Політика        Економіка        Культура        Спорт        Репортаж        Кримінал        Довкілля        Зоо SOS       

Пошук :
Трамвай по 6 гривень: зашморг обману
Трамвай по 6 гривень: зашморг обману

Влада Львова вкотре хоче, щоб львів’яни платили за її власну неефективність
Керівництво нашого міста схоже на дволикого Януса із давньоримської міфології: одні вуста Януса говорять нам про те, як важливо розвивати громадський транспорт, робити його якісним і доступним; другі вуста кажуть, що потрібно підвищувати вартість проїзду в міському транспорті, адже, мовляв, нинішня вартість квитка в трамваях і тролейбусах не відповідає собівартості.

   У п’ятницю, 25 жовтня, під час засідання виконкому Львівської міської ради заступник директора департаменту житлового господарства та інфраструктури ЛМР, «куратор» громадського транспорту Львова Андрій Білий анонсував можливе підвищення вартості проїзду. «Ратуша» вирішила з’ясувати: а чи є підстави для здорожчання проїзду в трамваях і тролейбусах Львова? 
Чому хочуть підняти ціну
   За словами Андрія Білого, впродовж останніх двох років, нібито, поліпшилася робота міського електротранспорту, але (от біда!) вартість проїзду не відповідає собівартості. І її потрібно підвищувати — цього вимагає ЄБРР! Пан Білий пропонує, щоб квиток, придбаний у водія, коштував 7 гривень, а квиток, куплений у терміналах на зупинках, — 6 гривень. Підвищення вартості проїзду чиновник аргументує тим, що на 65% зросла середня заробітна плата водіїв трамваїв і тролейбусів, крім того, подорожчала електрична енергія…
Але чи справді є підстави?...
   «Ратуша» не звикла вірити чиновникам на слово, тому перевіряє все, що вони говорять. Отож ми вирішили знайти статистичні дані про роботу «Львівелектротрансу» за перше півріччя 2019 року і порахувати, якою є собівартість проїзду. Цю інформацію можна знайти на офіційному сайті корпорації «Укрелектротранс». Відповідно до цих даних, у січні — червні 2019 року ЛКП «Львівелектротранс» сумарно виконало транспортну роботу (сумарний пробіг трамваїв і тролейбусів) в 
3 мільйони 101 тисячу 903 кілометри. За цей пробіг львів’яни і гості міста здійснили 48 мільйонів 596 тисяч 500 поїздок в електротранспорті. Витрати підприємства за січень — червень 2019 року становили 215 мільйонів 840 тисяч гривень. Доходи підприємства становили разом 227 мільйонів 412 тисяч 700 гривень. Із них за рахунок реалізації проїзних документів підприємство отримало 61,068 млн грн, дохід від інших видів господарської діяльності становив 25,602 млн грн, а з місцевого бюджету надійшло 140 мільйонів 
742 тисячі 600 гривень.
   Той, хто має хоча б мінімальні знання з економіки, знає, що для визначення собівартості поїздки потрібно поділити сумарні витрати підприємства на сумарну кількість поїздок. Це ми і зробили й отримали цифру в 4,44 грн. Це означає таке: відповідно до фінансових показників «Львівелектротрансу», за перше півріччя 2019 року вартість проїзду в 5 гривень була більшою за собівартість на 56 копійок, тобто в тариф була закладена рентабельність на рівні 12,6 %. Дані про прибутки і видатки говорять, що ЛКП «Львівелектротранс» у січні — червні 2019 року спрацювало із прибутком у майже 11,6 млн грн. Із цих дуже простих розрахунків видно, що хтось — або пан Андрій Білий, або керівництво ЛКП «Львівелектротранс», яке подало корпорації «Укрелектротранс» статистичні дані, м’яко кажучи, говорить неправду…
Проблема, звісно, є
   За рахунок справляння плати за проїзд «Львівелектротранс» покриває тільки 28,3 % власних витрат. Проте така ситуація характерна не тільки для Львова: за даними корпорації «Укрелектротранс» загалом по Україні підприємства міського електротранспорту за рахунок справляння плати за проїзд покривають 27,1 % власних витрат. Найкращий показник — 46,9 % витрат, які покриваються за рахунок реалізації квитків, — у КП «Тернопільелектротранс», дещо відстає від наших сусідів КП «Слов’янське тролейбусне управління» на Донеччині — у них 46,7 % видатків покривається за рахунок реалізації квитків. Найгірша ситуація з покриттям видатків за рахунок реалізації квитків — у КП «Міський тролейбус» із Кривого Рогу — тут за рахунок продажу квитків покривають лише 6,3 % витрат. 
   Зазначимо, що у визнаних лідерів електротранспортної галузі України — КП «Одесміськелектротранс» та КП «Вінницька транспортна компанія» — відсоток покриття витрат за рахунок справляння плати за проїзд становить відповідно 34,3 і 43,2 %. Пояснення тут дуже просте: держава надала пільги значній кількості пасажирів: насамперед — пенсіонерам за віком, а у Львові міська рада наділила безкоштовним проїздом іще й школярів. Проте, відповідно до Закону України «Про міський електротранспорт», видатки на перевезення пасажирів пільгових категорій має компенсувати замовник перевезень (тобто Львівська міська рада) за рахунок бюджетних коштів. Компенсація витрат на перевезення пільговиків за рахунок підвищення вартості проїзду для «платних» пасажирів — незаконна.
У чомусь ми — «передовики»
   Значно краще, аніж собівартість поїздки, ефективність роботи міського електротранспорту показує інший показник — собівартість одного кілометра транспортної роботи, тобто витрати на 1 кілометр пробігу трамваїв і тролейбусів. Цей показник ми обчислили не тільки для Львова, але і для інших міст України. І тут виявили парадокс — 1 кілометр транспортної роботи ЛКП «Львівелектротранс» має собівартість у 69,58 грн, і він є найвищий в Україні!!! І це при тому, що у більшості міст нашої держави в трамваях і тролейбусах працюють кондуктори! Для інших міст України, де одночасно працюють трамваї і тролейбуси, собівартість 1 кілометра пробігу електротранспорту значно менша, аніж у Львові. Для прикладу, в лідерів галузі — Вінниці та Одесі — собівартість 1 кілометра пробігу електротранспорту становить відповідно 43,71 і 38,28 грн. В Києві та Дніпрі собівартість кілометра пробігу електротранспорту — 52,37 і 53,06 грн відповідно. З наведеної статистики випливає один логічний висновок — про ефективність діяльності «Львівелектротрансу» навіть не йдеться.
   Маємо зазначити ще ось що — на цей момент тільки три міста України (по яких є детальна статистика) — Київ, Маріуполь і Тернопіль — встановили вартість проїзду в міському електротранспорті вищою, аніж у Львові, — в столиці проїзд в електротранспорті коштує 8 гривень, в Маріуполі — 7 гривень, а у Тернополі — 6 гривень. Вартість у 6 гривень також встановлена у Харкові, але ми не маємо статистики, яка б відображала діяльність міського електротранспорту «східної столиці». Про підвищення вартості проїзду говорять у Дніпрі, проте фінансовий звіт КП «Дніпровський електротранспорт» показує розрахункову собівартість проїзду в 8,739 грн. 
   Загалом, якщо аналізувати статистику роботи 32 підприємств міського електротранспорту України, то у 18 із них мають тариф на проїзд, який нижчий за собівартість — така ситуація передбачена Законом України «Про міський електричний транспорт»: якщо вартість проїзду нижча за собівартість, різницю дотує міський бюджет. У Львові, як ми уже згадували вище, собівартість проїзду нижча за встановлений тариф у 5 гривень. Отож, влада міста просто виконує свої зобов’язання перед перевізником щодо відшкодування витрат, пов’язаних із перевезенням пасажирів пільгових категорій. А це — її прямий обов’язок.
   Зазначимо тут ось яку річ — витративши 266,379 млн грн (на 23 % більше, аніж ЛКП «Львівелектротранс»), КП «Одесміськелектротранс» забезпечило сумарний пробіг трамваїв і тролейбусів у 6 мільйонів 958 тисяч 500 кілометрів — в 2,24 раза більше, ніж у Львові! Щодо цих цифр, пан Андрій Білий також мав би дати пояснення, адже свою трудову діяльність у нашому місті він починав саме із посади заступника директора ЛКП «Львівелектротранс». Маємо зазначити — в Одесі не тільки закуповують новий транспорт — торік туди прийшло 47 нових тролейбусів — але й власними силами будують нові трамваї…
А як же зарплати?
   Прискіпливий читач спитає — а як же з основними аргументами щодо заробітної плати та електроенергії, які наводив пан Андрій Білий? Відповімо: із ними теж не все гаразд. Депутат Львівської міськради Ігор Зінкевич, спираючись на дані листа ЛКП «Львівелектротранс» 
№ 4-2512-178 від 29 березня 2019 року, який підписав в.о. директора Володимир Ковалів, пише у своєму блозі на сайті «Варта 1», що станом на 31 грудня 2018 року у «Львівелектротрансі» загалом працювало 333 водії електротранспорту — 
193 водії трамвая і 140 водіїв тролейбусів — вони становили 31 % від усього штату підприємства. Пан Андрій Білий говорить, що зарплата водіїв електротранспорту «на руки» із квітня 2018 року по тепер зросла від 7300 до 12000 гривень. На перший погляд — зростання суттєве.
   Але коли ми порахуємо сумарний фонд заробітної плати водіїв із витратами на соціальне страхування, то сума виявиться не такою уже й значною. Отож, податок на доходи фізичних осіб становить 18 %, військовий збір — 1,5 %, єдиний соціальний внесок — 22 % від розміру нарахованої зарплати. Якщо вірити цифрам Андрія Білого, то у квітні 2018 р. водіям нараховували в середньому по 9068 грн, у вересні 2019-го — 14906 грн. Місячний фонд заробітної плати водіїв становив відповідно 3,019 і 4,964 млн грн (збільшення на 1,945 млн грн), відрахування на соціальне страхування, відповідно, — 664,18 тис. грн у квітні 2018 і 1092,08 тисяч гривень. 
   Отож, підвищення заробітної плати водіїв сумарно спричинило збільшення витрат «Львівелектротрансу» орієнтовно на 2,37 млн грн щомісяця. Використовуючи дані про пасажиропотік «Львівелектротрансу» за 6 місяців 2019 року, легко порахувати, як це підвищення відбилося на собівартості поїздки — щомісяця ЛЕТ перевозив близько 8,1 млн пасажирів, отож підвищення заробітної плати, про яке розповідає пан Андрій Білий — це + 29,2 копійки до собівартості квитка, порівняно з квітнем 2018 року.
…і електроенергія?
   З витратами на електричну енергію складніше. Проте і зростання цієї статті можна порахувати: коли навесні 2018 року обґрунтовували підвищення вартості проїзду, тодішній заступник директора ЛКП «Львівелектротранс» В’ячеслав Кокошко стверджував, що в лютому 2018 року підприємство сплатило за електроенергію 6,4 млн грн. Враховуючи тодішній тариф, визначаємо, що тоді підприємство спожило 2,507 млн кВт-год електроенергії. За словами депутата Ігоря Зінкевича, у листі ЛКП «Львівелектротранс» 
№ 4-2512-451 від 11 жовтня 2018 року, підписаного тим же В’ячеславом Кокошком, трамваї та тролейбуси ЛКП «Львівелектротранс» в лютому 2018 року проїхали 510,8 тисячі кілометрів, тобто на 0,62 милі пробігу витрачалося 4,91 кВт-год. Враховуючи середньомісячний пасажиропотік «Львівелектротрансу» в І кварталі 2018 року в 7,27 млн пасажирів, отримуємо, що частка електроенергії у собівартості проїзду була 88 копійок.
   За словами Андрія Білого, нинішній тариф на електроенергію для «Львівелектротрансу» — 2 грн 93 копійки. Враховуючи дані за 
1 півріччя 2019 року, середньомісячний пробіг електротранспорту у Львові — 517 тис. км. Отож, витрати на електричну енергію нині мають становити орієнтовно 7 мільйонів 437 тисяч 717 гривень. Отож, порівняно з лютим 2018 року вони зросли на трохи більш ніж один мільйон гривень. Враховуючи середньомісячний пасажиропотік електротранспорту Львова в І півріччі 2019 року в 8,1 млн пасажирів, виходить, що частка електроенергії у собівартості проїзду нині становить 92 копійки, тобто за рахунок зростання пасажиропотоку зросла лише на 4 копійки.
   Тут потрібно звернути увагу ось іще на який чинник — інші міста в розрахунку на 1 кілометр пробігу електротранспорту витрачають значно менше електричної енергії, аніж Львів, — для прикладу Одеса — лише 2,11 кВт-год на 1 км, Вінниця — 3,04 кВт.-год/км. Якщо б Львів вийшов на показники енергоспоживання Вінниці, то він платив би за електроенергію не 7,437 млн грн на місяць, а 4,605 млн грн, тобто на 2,832 млн грн менше — за рахунок цієї економії можна було б повністю «перекрити» витрати, через зростання зарплати водіїв — у розрахунку на одного перевезеного пасажира заходи з енергоефективності могли б знизити собівартість квитка на майже 35 копійок.
   Отож, якщо підсумувати ті пункти, про які говорить пан Андрій Білий у своїй презентації, то зростання зарплати водіїв і тарифів на електричну енергію спричиняє зростання собівартості поїздки на 33,2 копійки. Враховуючи те, що ми аналізували показники першого півріччя 2019 року, то це зростання уже частково відображено у розрахованій собівартості проїзду в 4,44 грн. В той же час, заходи з підвищення енергоефективності роботи електротранспорту (вихід на споживання електрики на рівні навіть Вінниці, не кажучи про Одесу) може забезпечити зниження собівартості на 35 копійок.
   Висновок напрошується сам — влада Львова вкотре хоче, щоб львів’яни платили за її власну неефективність, в цьому разі — в управлінні міським електричним транспортом. 
Антон ЛЯГУШКІН, спеціально для газети «Ратуша»
Коментар
   Ігор ЗІНКЕВИЧ, депутат Львівської міської ради:
   «Я досліджував затрати електроенергії електротранспортом Львова, і не дуже приємно, що у нас затрати майже в 2,5 раза більші, ніж у таких містах, як Одеса і Вінниця. Виникає запитання: якщо ми весь час будемо перекладати наші «косяки» на споживачів, підвищувати ціну і не вирішуватимемо проблеми, які у нас є, це нічим хорошим не завершиться. Доведемо до того, що транспорт просто стане, і тоді, як би не підвищували ціну, це не допоможе. Ще одне — наша політика закупівлі трамваїв у кредит. Те, що ми купуємо таким чином трамвай, не дає нам гарантій, що він буде якісно їздити. Для цього потрібна відповідна інфраструктура, бо дійдемо до такої ситуації, що наберемо трамваїв, а ними, по-перше, не буде кому керувати (у нас вже є ця проблема). По-друге, трамвай просто не зможе їхати через стан нашої інфраструктури. Крім того, нас лякають, що електронний квиток буде коштувати просто космічно — до 12-15 гривень, і нас по-тихому готують до цих впроваджень. Проте не раз обговорювали, що система, яку нам хочуть впровадити, є старого зразка, і сьогодні є набагато дешевші та більш новітні варіанти е-квитка. Найболючіше, що нині можна спостерігати, — це те, як призначають керівників і як часто вони міняються. Немає концепції розвитку електротранспорту, є лише підняття цін. А де є стратегія і куди ми рухаємось?».

 Опубліковано : 31.10.19 | Переглядів : 1501

Читайте також:
Обличчя номера

Завантажити номер

 
Календар
« Гру.2019»
Пн.Вт.Ср.Чт.Пт.Сб.Нд.
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
 
Реклама