Головна        Новини        Соціум        Політика        Економіка        Культура        Спорт        Репортаж        Кримінал        Довкілля        Зоо SOS       

Пошук :
Пільговики! Будьмо уважні — монетизація!!!
Пільговики! Будьмо уважні — монетизація!!!
У квитанції за комунальні послуги немає пільг — що робити?
До газети «Ратуша» звернувся учасник бойових дій пан Володимир, який живе у Львові. Справа у тому, що постачальники послуг належним чином не проінформували чоловіка про зміни у процедурі надання пільг на сплату комунальних послуг. Тож, отримавши другий місяць поспіль «чесну платіжку» на загальну суму на понад тисячу гривень, ветеран АТО неабияк обурився.
   І це вже не говорячи про борги-привиди, які вміють магічним чином то з’являтися в платіжках, попри 100 % погашення всіх нарахувань, то зникати.

   Отож, коли прийшла платіжка за жовтень, то як сумлінний громадянин, Володимир, звісно ж, сплатив вчасно за всі послуги (повну суму, як і було вказано у платіжці), аби не отримати пеню, та відповідно отримав квитанції про сплату. У відділенні Ощадбанку, куди учасник АТО ходив сплачувати за ЖКП, у новому механізмі монетизації пільг не орієнтуються, тому порадили почекати наступної платіжки, бо могла бути можлива затримка у нарахуванні.
   Минув місяць — і що? Не може бути! Знов рахунок як для мільйонера, тільки тепер за листопад. Цього разу Володимир попрямував до районної адміністрації. Там його запевнили, що переплачені ним кошти нікуди не пропадуть, а залишаться на його персоніфікованому рахунку в Ощадбанку. Потрібно тільки дочекатись цього перерахування — тобто просто чекати поки механізм запрацює.
   Ми вирішили зорієнтуватись у цій ситуації, адже розуміємо соціальну важливість цієї теми. Тож по коментар ми звернулись до Лесі Дронь — заступниці начальника управління, начальниці відділу пільг, соціальних допомог та компенсаційних виплат управління соціального захисту Львівської міської ради.
— Чи правда, що відтепер комунальні послуги можна буде оплатити тільки в Ощадбанку?
   — З 1 жовтня 2019 року в Україні запровадили монетизацію пільг на оплату житлово-комунальних послуг. Відтепер грошовий еквівалент пільг потрапляє до громадян через Ощадний банк. А вже через яку банківську установу чи поштове відділення мешканці Львова сплачуватимуть решту вартості комунальних послуг — це їхнє особисте рішення. Адже законодавець ніколи не лімітував, де можна сплачувати вартість за отримані послуги. Головне — вчасно сплатити за комунальні послуги, переважно до 20 числа кожного місяця, аби не призвести до нарахування пені. Розмір необхідної суми, після списання банком пільг, приходитиме у смс-повідомленні, також інформацію можна отримати на сайті банку, зайшовши у персональний кабінет, вказавши свій мобільний номер телефону».
— А як розраховували раніше?
   — Раніше, до 1 жовтня, пільги нараховувались у формі зменшення плати за послуги. Кожен надавач послуг нараховував пільговику плату за послуги на суму меншу на стільки, на скільки йому дозволяв розмір пільги. Наприклад, якщо йдеться про учасника АТО/ООС, то для нього було передбачене зменшення вартості на 75 %. До того ж, якщо раніше ви використовували 30 кВт/місяць, то давали знижку на ці використані кВт. 
— Що ж змінилось?
   — З 1 жовтня 2019 року вартість пільги в грошовому еквіваленті нараховує орган соціального захисту. І до уваги беруться не фактичні цифри кожного окремого користувача послуг, а нормативні показники. Відтепер під час розрахунків береться до уваги не тільки тариф, а й кількість осіб, зареєстрованих на житловій площі. Якщо, говоримо, наприклад, про учасника АТО/ООС, то членами його сім’ї, на яких поширюється пільга, можна вважати чоловіка/дружину та їхніх неповнолітніх дітей.
— У який спосіб Ощадбанк керує коштами пільговика?
   — Далі орган соціального захисту розраховує розмір пільги на кожного пільговика, потім формуються реєстри, які скеровують до Міністерства соціальної політики. Тобто всі розрахунки проводяться за допомогою спеціальної державної програми. Опісля необхідні кошти спрямовуються в Ощадбанк, який відкрив на кожного пільговика Єдиний банківський код. Кожен пільговик має в Ощадбанку свій персоніфікований кабінет. На цей рахунок щомісяця надходять кошти. Далі цими коштами Ощадний банк проводить оплату за послуги.
   Тобто щомісяця надавачі послуг надають АТ «Ощадбанк» дані щодо обсягів спожитих комунальних послуг кожним пільговиком. На підставі цієї інформації банк зі спеціальних облікових записів кожного пільговика окремо перераховує кошти за пільгою надавачам послуг. АТ «Ощадбанк» перераховує кошти підприємствам-надавачам послуг до 18 числа кожного місяця.
— Як розподіляються пільги на різні види послуг?
   — Отримана сума не диференціюється на кожен вид послуг. Натомість оплата відбувається почергово, відповідно до черги. Є таке поняття, як пріоритетність оплати. Насамперед здійснюється оплата за опалення — це для тих квартир, де проведене центральне опалення. Якщо немає ЦО, то постачання та розподіл природного газу або електричної енергії за наявності відповідного виду індивідуального опалення. Друга черга — це гаряча вода, підігрів води. Третя — водопостачання (холодна вода), водовідведення. Наступна черга — електроенергія. Далі — газопостачання. І — квартплата (поводження з побутовими відходами, послуги з управління багатоквартирним будинком, внески за встановлення, обслуговування та заміну комерційного обліку).
— Якщо на обліковому записі пільговика в АТ «Ощадбанк» залишаються невикористані кошти, чи можна буде ними скористатись на інші потреби?
   — Так, після завершення опалювального сезону. За підсумками опалювального сезону, після 1 червня, суми невикористаних коштів перераховуються з облікових записів для виплати пільг на рахунки пільговиків в АТ «Ощадбанк». У разі, якщо нема відкритого рахунка в Ощадбанку, поточний рахунок відкривається за заявою пільговика до АТ «Ощадбанк». Заощаджені кошти, перераховані після 1 червня на поточний рахунок у банку, можна буде використати на власні потреби.
— Що на практиці дає цей механізм монетизації?
   — Практика свідчить про те, що дуже часто, відповідно до нововведень, розмір пільги перекриває учасникові АТО повністю перші три-чотири черги, і пільговикові залишається заплатити лише за електроенергію і квартплату.
   Безперечною перевагою від такого механізму монетизації є те, що за умови ощадного використання послуг, зекономлені пільговиком кошти не повертаються до бюджету, а залишаються у т.зв. «сімейному кошику».
   А щодо того, як пільговику панові Володимиру повернути кошти, можу запевнити, що кошти нікуди не зникнуть, просто під час перерахунку перейдуть на наступний місяць. Тому не варто хвилюватись. Тобто, якщо від жовтня пільговикові ще на рахунок в Ощадбанку не надійшли кошти, то нічого страшного. Адже переплачена сума буде відображена надлишком у квитанціях за наступні місяці.
   «АТ «Ощадбанк» упродовж доби, після здійснення перерахування коштів надавачам комунальних послуг, інформуватиме пільговика, надсилаючи йому смс-повідомлення про стан розрахунків за послуги. У смс-повідомленні обов’язково зазначають дані про наявний залишок платежу за кожним видом послуг. Тому, звернувшись до Банку (0 800 210 800 — гаряча лінія) або до управління соцзахисту, потрібно з’ясувати, чи є в системі ваш номер телефону.
   Для зручності пільговиків, яким призначено пільгу в безготівковій формі, створено на офіційному сайті АТ «Ощадбанк» персональний кабінет, до якого пільговик може зайти, вказавши номер мобільного телефону.
   У власному кабінеті пільговик може дізнатися всю необхідну інформацію про рух коштів, а саме: залишок пільги, розмір нарахованої пільги, перелік комунальних послуг, що сплачені за рахунок пільги», — розповіла Леся Дронь.
   Як пояснюють на сайті «Ощадбанку» (розділ «Інші розділи» — «Безготівкова монетизація субсидій та пільг»), щоб отримати смс-повідомлення про стан розрахунків за комунальні послуги та відстежувати інформацію в особистому кабінеті пільговика, потрібно:
   1. Звернутись до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення з проханням доповнити ваші персональні дані номером мобільного телефону. Пільговику, який уже надавав номер мобільного телефону, звертатись повторно не потрібно. 
   2. Зареєструватись в особистому кабінеті пільговика на сайті (www.oschadbank.ua/ua/sd).
Та, як з’ясувалось, 
є нюанси
   У приватній розмові з працівниками банку та з працівниками органів соціального захисту  «Ратуша» дізналась, що держава дала дуже мало часу на підготовку до запуску монетизації пільг. Тобто у критично короткі терміни потрібно було опанувати нову систему нараховування та надання пільг громадянам. Звідси і маємо обурення в соціальних мережах і не розуміння пільговиків, які ВЖЕ отримують тисячогривневі платіжки. 
Олена ЛЯХОВИЧ
думка експерта
   Кандидат економічних наук Ігор ЛИСИЙ: 
   — Монетизація пільг і субсидій існує в багатьох країнах Європи, в США, Австралії і Новій Зеландії. Монетизація пільг і субсидій довела свою ефективність. Закордонний досвід переконує: найкраще працює підхід, який дозволяє чітко відстежити, на що громадяни використовують цю допомогу. Тому найчастіше використовується соціально-електронна картка. Відповідні соціальні служби тоді мають можливість простежити транзакції й переконатися у цільовому використанні коштів: чи то на проїзд, чи на продукти харчування, чи на ліки тощо.
   Так, зокрема, в США вже тривалий час існує система пільгової купівлі товарів foodstamp, коли держава переказує малозабезпеченим громадянам щомісячну грошову допомогу на пластикові картки, яку потім можна витрачати лише на продукти харчування. Є тут і соціальна програма «Жінки, немовлята, діти» (WIC). За цією федеральною програмою вагітним жінкам, породіллям та жінкам, що годують грудьми, немовлятам і дітям віком до п’яти років надаються допомога на придбання продуктів харчування, безкоштовні консультації з питань харчування та скерування до медичних закладів і організацій, що надають соціальні послуги. 
   У Новій Зеландії електронні картки SuperGold видають безкоштовно всім громадянам віком від 65 років, а також тим, хто отримує пенсію за віком або пенсію військового. Всі держателі цих карток мають право на безкоштовний проїзд у громадському транспорті не в години пік: в автобусі, залізницею та паромними переправами місцевого сполучення.
   В Англії фінансування програм монетизації пільг здійснюють коштом як державного, так і місцевого бюджетів. До того ж саме місцеві органи влади зобов’язані компенсувати автобусним компаніями вартість перевезення пільгових пасажирів. У рамках програми «Транспорт для Лондона» місцеві органи влади впровадили універсальний електронний квиток для оплати проїзду різними видами транспорту в межах Лондона: метро, автобусом, трамваєм, деякими видами річкового транспорту і більшістю видів рейкового транспорту для таких пасажирів, як: діти, підлітки, студенти, громадяни похилого віку, ветерани війни, певні групи інвалідів, безробітні та малозабезпечені громадяни. Що цікаво, за порушення правил пільгового проїзду громадян позбавляють права на таку пільгу. 
   Монетизація пільг підвищує відповідальність громадян, спонукає їх усвідомити важливість оплати субсидованих державою товарів і послуг: якщо держава здійснює компенсаційні оплати без участі громадянина, той навіть не переймається питаннями економії комунальних послуг, бережного ставлення до громадського транспорту тощо. І тоді держава отримує безвідповідальних громадян, які переймаються лише збільшенням розміру субсидійних виплат і навіть не задумуються над тим, для чого потрібне енергозбереження, звідки підвищити зарплату працівникам комунальних служб, щоб вони якісно виконували свою роботу і що впливає на збільшення можливості бюджету підвищувати розмір соціальних виплат.
 Опубліковано : 21.12.19 | Переглядів : 1934

Читайте також:
Обличчя номера

Завантажити номер

 
Календар
« Лип.2020
Пн.Вт.Ср.Чт.Пт.Сб.Нд.
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
 
Реклама