Середа, 2 Грудня

«Інститут просторового розвитку» чи контора «Рога і копита»?

Комунальний «Інститут просторового розвитку» був створений влітку 2016 року, очолив його позаштатний радник міського голови Львова Олег Шмід, у якого нема ні дорожньої, ні будівельної освіти. Як саме здійснюється проєктування в цьому «Інституті», досліджувала «Ратуша».

ЛКП «Інститут просторового розвитку» було створене 14 липня 2016 року на основі ЛКП «Відділ архітектурно-проектних робіт та оцінки землі» — за це на сесії проголосувало 43 депутати ЛМР. Це ЛКП мало стати комунальною установою, що розробляє проєкти вулиць, доріг, скверів, громадських просторів та інших об’єктів, які перебувають у комунальній власності. Окрім того, воно мало б розробляти проєкти для приватних замовників.

Очільником ЛКП «Інститут просторового розвитку» (ІПР) став Олег Едвардович Шмід, відомий на початку 1990-х років як журналіст, а у 2010-х — як велосипедний активіст та позаштатний радник Андрія Садового. Призначаючи Олега Шміда на посаду керівника проєктної організації, у ЛМР не звернули увагу, що замість спеціалізованої архітектурно-будівельної чи дорожньої освіти у нього закінчена вища освіта інженера-енергетика (НУ «Львівська політехніка») та незакінчена вища — журналіста (ЛНУ ім. Івана Франка). Вочевидь, у Садового вирішили, що досвіду на посаді інженера-енергетика у ВО «Південьтехноенерго» та ВО «Електрон», в журналістиці (газета «Пост-Поступ») і на посаді начальника відділу розвитку велоінфраструктури ЛКП «Львівавтодор» (цей відділ згодом отримав гучну назву «Інститут стійких транспортних систем») цілком достатньо, щоб узятися за керівництво проєктними роботами.

Попри «молодий» вік і брак реального портфоліо розроблених і втілених проєктів, ЛКП «ІПР» почало отримувати замовлення від районних адміністрацій Львова та ЛКП «Львівавтодор» на проєктування і реконструкцію досить великих і відповідальних інфраструктурних об’єктів, таких, наприклад, як реконструкція площі Двірцевої перед Головним вокзалом міста Львова.

Всі договори, які були підписані із ЛКП «ІПР», відображені в системі публічних закупівель ProZorro. Як правило, ЛКП «ІПР» отримує замовлення без проведення відкритої тендерної закупівлі — застосовується процедура закупівлі в одного учасника. Вочевидь, це реалізація давнього галицького принципу «Свій до свого по своє»… Такий спосіб проведення державних закупівель, загалом, є у межах закону. Проте є інша цікава деталь у діяльності ЛКП «ІПР» — отримавши велике замовлення на проєктування, керівництво далі розбиває проєкт на окремі розділи і передоручає їх виконання іншим проєктним організаціям, а іноді навіть і фізичним особам-підприємцям.

Розглянемо, як виглядає «проєктування» від ЛКП «Інститут просторового розвитку» на прикладі розробки проєктно-кошторисної документації (ПКД) на капітальний ремонт вулиці Пекарської (від вулиці Тершаківців до вулиці І. Мечникова) та вул. Шімзерів у місті Львові. Замовником цієї ПКД виступає ЛКП «Львівавтодор».

6 листопада 2019 року в системі публічних закупівель ProZorro опублікували оголошення № UA-2019-11-06-000267-c про закупівлю, проведену без використання електронної системи. Предметом закупівлі є «Виконання проєктно-вишукувальних робіт об’єкта: «Капітальний ремонт вул. Пекарської (від вул. Тершаковців до вул. І. Мечникова), вул. Шімзерів» у м. Львові». Як джерело фінансування вказано кошти місцевого бюджету міста Львова. У системі публічних закупівель також опубліковано і договір 05/11/2019, укладений між ЛКП «Львівавтодор» і ЛКП «ІПР» 5 листопада 2019 року. Вартість цього договору — 1 мільйон 255 тисяч 430 гривень і 11 копійок. Дата здавання готового проєкту — 31 січня 2020 року.

Згідно з додатком до договору № 05/11/2019 року (кошторису), ЛКП «ІПР» мало виконати три види вишукування — топографічно-геодезичні, інженерно-геологічні та технічне обстеження колекторів. Окрім того, проєкт «Капітальний ремонт вулиці Пекарської (від вул. Тершаківців до вул. І. Мечникова), вул. Шімзерів» має містити 8 робочих проєктів (розділів): «Дорожня частина», «Зовнішнє водопостачання та каналізація», «Газопостачання», «Електропостачання», «Теплопостачання», «Мережі зв’язку», «Зовнішнє освітлення», «Оцінка впливу на навколишнє середовище», а також роботи з погодження розділів проєкту.

Минає лише 12 днів після отримання замовлення від «Львівавтодору», і вже ЛКП «ІПР» публікує у тій же системі публічних закупівель ProZorro низку оголошень про закупівлю проєктних послуг, пов’язаних із проведенням капітального ремонту вулиці Пекарської (від вул. Тершаківців до вул. І. Мечникова), вул. Шімзерів.

В оголошенні № UA-2019-11-18-000621-c йдеться про закупівлю робіт під назвою «Послуги з інженерного проєктування. Розробка розділу проєктно-кошторисної документації по об’єкту: Капітальний ремонт вул. Пекарської (від вул. Тершаківців до вул. І. Мечнікова), вул. Шімзерів в м. Львові. Розділ Зовнішнє водопостачання та каналізація». Як джерело фінансування тут уже вказано «Власний бюджет (кошти від господарської діяльності підприємства). Відповідно до розміщеного у ProZorro договору без зазначення номера, ЛКП «ІПР» доручило розробляти розділ «Зовнішнє водопостачання та каналізація» згаданого проєкту ТзОВ «Стоа». Вартість цього договору — 398 тисяч 193 гривні 49 копійок. Відповідно до договору, ТзОВ «Стоа» мало закінчити виготовлення розділу 31 січня 2020 року, тобто того ж дня, коли ЛКП «Інститут просторового розвитку» мало б передати «Львівавтодору» готовий проєкт.

Наступне оголошення, пов’язане із проєктуванням капремонту вулиці Пекарської — № UA-2019-11-18-000793-c. Воно має назву «Послуги з інженерного проєктування. Розробка розділів проєктно-кошторисної документації щодо об’єкту: «Капітальний ремонт вул. Пекарської (від вул. Тершаківців до вул. І. Мечнікова), вул. Шімзерів в м. Львові» Розділи «Газопостачання», «Електропостачання», «Теплопостачання», «Мережі зв’язку» (стадія «Робочий проєкт»). Як джерело фінансування ЛКП «ІПР» знову вказує «Власний бюджет (кошти від господарської діяльності підприємства)». Одразу чотири розділи проєкту капремонту вулиці Пекарської «ІПР» передоручає фізичній особі-підприємцю Пастушаку Олегу Ярославовичу. Вартість договору (знову ж без номера) — 134 тисячі 322 гривні 40 копійок.

І нарешті третє оголошення — воно під номером UA-2019-11-20-001119-a, оприлюднене 20 листопада 2019 року. В ньому йдеться про закупівлю послуг під назвою «Послуги з інженерного проєктування. Розробка розділів проєктно-кошторисної документації по об’єкту: «Капітальний ремонт вул. Пекарської (від вул. Тершаківців до вул. І. Мечнікова), вул. Шімзерів в м. Львові» Розділи «Дорожня частина» (основні архітектурно-планувальні рішення та заходи з безпеки руху), світлофорні об’єкти (ТЕП, організація руху, плани координації). Як джерело фінансування, знову ж таки вказано «Власний бюджет (кошти від господарської діяльності підприємства)». Дорожню частину, за договором із ЛКП «ІПР», за 70 тисяч гривень погодився проєктувати ФОП Могила Ігор Андрійович..

А тепер підбиваємо підсумки: виконання шести із восьми розділів проєкту «Капітальний ремонт вул. Пекарської (від вул. Тершаківців до вул. І. Мечнікова), вул. Шімзерів» Інститут просторового розвитку передав «на сторону», залишивши собі тільки два — «Зовнішнє освітлення», «Оцінка впливу на навколишнє середовище». За виконання шести розділів «на стороні» ЛКП «ІПР» сплатило ТзОВ «Стоа» і ФОПам Пастушаку Олегу Ярославовичу та Могилі Ігорю Андрійовичу загалом 602 тисячі 515 гривень 89 копійок. За рахунок такої оборудки ЛКП «Інститут просторового розвитку» ще й отримало прибуток у сумі 209 тисяч 539 гривень 07 копійок, адже відповідно до додатка № 3 (зведений кошторис) до договору із ЛКП «Львівавтодор»

№ 05/11/2019, виконання згаданих шести розділів було оцінено в 812 тисяч 54 гривні 96 копійок. Найменше із «субпроєктувальників» не поталанило ФОПу Могилі Ігорю Андрійовичу — роботи з розробки Дорожньої частини у нього ЛКП «ІПР» купив усього за 70 тисяч гривень, хоча у додатку № 3 до договору між ЛКП «ІПР» і «Львівавтодор» зазначена ціна аж 293 тисячі 535 гривень і 20 копійок. Якщо про законність такої прибуткової діяльності ще можна сперечатися, то ось моральна сторона такої оборудки вельми сумнівна — ЛКП, яке очолює радник міського голови, «наварило» на тих коштах, які отримало від іншого комунального підприємства.

Але це не головне — виходить, що розпіарена комунальна проєктна установа під назвою ЛКП «ІПР» насправді не може самотужки виконати більшість розділів проєктно-конструкторської документації для проєктування капремонту вулиці Пекарської — вона просто виступає в ролі посередника. Чому так? Вочевидь тому, що в комунальному підприємстві бракує відповідних фахівців. А чому їх бракує — це вже питання до топменеджера підприємства…

У цій історії залишається тільки одне питання — навіщо місту потрібна посередницька «контора», замість реальної проєктної організації?

Цікаво, що між ЛКП «Львівавтодор» і ЛКП «ІПР» 17 серпня 2020 року укладено ще один договір — на «Авторський нагляд за веденням будівельних робіт на об’єкті «Капітальний ремонт вул. Пекарської (від вул. Тершаківців до вул. І.Мечникова), вул. Шімзерів» у м. Львові». Ціна цього договору зовсім не маленька — 455 тисяч 220 гривень. Виникає, щоправда, питання — як працівники ЛКП «ІПР» будуть проводити авторський нагляд за виконанням тих частин проєкту, які виконувалися «на стороні»?

Ну і замість «вишеньки на торті». Дослідження сайту електронних декларацій показало, що людина на прізвище Могила Ігор Андрійович у 2016 році працював в ЛКП «Львівавтодор» на посаді начальника відділу «Інститут стійких транспортних систем» (цей відділ, нагадаємо, очолював і керівник ЛКП «ІПР» Олег Шмід), у 2017 році цей же пан Ігор Могила отримав за сумісництвом 154 678 гривень, працюючи вже в ЛКП «ІПР». Стверджувати, що ФОП Могила Ігор Андрійович і працівник «Львівавтодору» та «Інституту просторового розвитку» Могила Ігор Андрійович є однією і тією самою особою, ми не можемо — всілякі збіги бувають у житті…

Олексій ТЮШУК, спеціально для газети «Ратуша»

Share.

Leave A Reply