Львів на Венеційській бієнале
Україна має свій павільйон на Венеційській бієнале з 2001 року завдяки зусиллям Богдана Ступки. Але вперше за 127 років представляє робити львівського митця – художника Петра Сметани. Про це повідомили організатори виставки на сторінці мистецького центру “Дзиґа”, пише «Суспільне».
“Попри те, що українські митці брали участь у цій події ще з 1900-х років у складі російської імперії, у складі павільйону срср або із самостійними проєктами, як-от Олександр Архипенко у 1920-му, жодному львівському митцю не вдалося здійснити там виставки”, – зазначила кураторка проєкту Олеся Домарадзька, львівська мистецтвознавиця, художниця, очільниця галереї “Зелена канапа”.
“Творимо імідж України як країни прекрасного мистецтва у світі разом. Виставка Петра Сметани “Воскресіння” на артбієнале “Personal Structure” у Венеції – найамбітніший, мабуть, наш проєкт”, – додала вона.
Домарадзька разом зі засновницею проєкту “Під зорею Пінзеля” Івоною Лобан презентували 23 квітня на Венеційському бієнале виставку “Воскресіння” львівського митця Петра Сметани. Сам художник не міг бути присутнім на відкритті у Венеції через загальну мобілізацію в Україні. У відкритті взяла участь його дружина Ольга Кузюра.
“У проєкті “Personal structures” беруть участь близько 200 митців з цілого світу. Виставка робіт Петра Сметани під назвою “Воскресіння” є надзвичайно актуальною і нікого не залишає байдужим. Гості виставки захоплювались високим професіоналізмом українського митця. (…) Під час відкриття продалась одна з картин Петра, і наша команда передала частину коштів на благодійний фонд “Музейний кризовий центр”, для підтримки інституцій на сході України”, – розповіла Лобан.
Художник, розповідаючи про концепцію своїх робіт, зазначає, що вони були створені на початку 2022 року, ще до початку повномасштабного вторгнення Росії.
“Зараз вони зчитуються як пророчі образи. Картини великими зусиллями були доставлені у Венецію ще у перший тиждень війни. Потому росіяни почали перетворювати українські міста на руїни, людські життя – в прах. Та образи, закарбовані на полотнах, не були передбаченням. Адже Україна перебуває у війні з Росією вже більше восьми років через порушення державних кордонів, анексію Криму. Від агресії цієї країни ми потерпаємо століттями. Об‘єкти, представлені на картинах, це конкретні споруди історичного значення, що постраждали через пасивність, брак захисту. В нашій історії ми бачимо, що наслідки тривалої бездіяльності такі ж страшні, як і різкий збройний напад”, – розповів митець.
Виставка Петра Сметани в Palazzo Mora у Венеції триває до 27листопада, щоденно з 10.00 до 18.00 – вхід вільний.
Україна має на Венеційській бієнале національний павільйон, де представлена кінетична скульптура художника Павла Макова “Фонтан виснаження. Висока вода”. У рамках бієнале представлено проєкт “Це Україна: Захищаючи свободу”, який триватиме до 7 серпня і де представлені роботи українських та міжнародних художників “у контексті національної історії та культури”. Україна також представлена у додатковому бієнальному проєкті та в багатьох супутніх подіях бієнале, крім того, твори українських митців потрапили до основної програми виставки.
Росія ж навпаки, зовсім не представлена на бієнале – спочатку представники країни відмовились від національного павільйону, а 2 березня організатори оголосили, що цьогоріч всебічно будуть підтримувати митців України, а також, додали, що “не погодяться на присутність на будь-яких заходах офіційних делегацій, установ чи осіб, пов’язаних у будь-якій якості з урядом росії”.
Підготувала Наталя БОРИСЛАВСЬКА
P.S. З колекції Національного музею імені Андрея Шептицького на бієнале в рамках проєкту «Це Україна: Захищаючи свободу» представлено три роботи: ікону «Покров» зі села Стара Сіль Львівської області, XVII століття; «Стародавній вовк» Марії Примаченко, 1987 рік; «Боксери» Марії Примаченко, 1977 рік.