На вулиці Львова виїхали… вони
В Україні прийняли законопроект про самокати. Це перший крок ре-гулювання руху персонального транспорту, зокрема електросамокатів. Львівська міська рада прийняла ж рекомендації для водіїв самокатів ще у 2021 році, проте ці правила мають рекомендаційний характер.
У понеділок, 20 березня, президент України підписав законопроєкт 8172 «Про деякі питання використання транспортних засобів, оснащених електричними двигунами та внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо подолання паливної залежності і розвитку електрозарядної інфраструктури та електричних транспортних засобів». Tvoemisto.tv дізналося в керівника управління транспорту департаменту міської мобільності та вуличної інфраструктури ЛМР Ореста Олеськіва, що змінить цей закон та чи вплине він на розвиток мікромобільності у Львові.
За його словами, законопроєкт 8172 – перший крок регулювання руху персонального транспорту, зокрема електросамокатів. Він вперше в українському законодавчому полі вже визначає, що таке легкий персональний транспорт. Під час розгляду цього законопроєкту в межах комітету були внесені певні правки, які розділили і чітко сформулювали два поняття: легкий персональний транспорт і низькошвидкісний легкий електричний транспортний засіб. Тобто електросамокат, який може їхати зі швидкістю до 25 км/год, підпадає під категорію саме легкого персонального електричного транспорту. Зокрема, йдеться про ті електросамокати, які надають в оренду прокатні сервіси.
Що змінює законопроєкт
Цей законопроєкт впливає на можливість регулювати рух, адже тепер в законодавчому плані зрозуміло, що електросамокати – це транспортні засоби. Так, до користувачів легкого персонального транспорту можна ставитися як до транспортних засобів з усіма наступними наслідками. Це також важливо в разі створення конфліктних ситуацій, зокрема ДТП.
«Якщо, наприклад, відбулася якась пригода за участі цього транспортного засобу, тоді того, хто керував електросамокатом, вже вважають користувачем транспортного засобу. Після цього вже є відповідальність. Якщо людину збили на електросамокаті, то вона може у відповідному порядку отримати певне відшкодування, а той, хто спричинив ДТП, може понести відповідальність», – розповів Орест Олеськів.
Законопроєкт 8172 створює підґрунтя для розробки наступних правил і норм, які дозволять врегулювати рух електротранспорту. Черговий крок – врегулювати, де саме можна їздити, як має пересуватися цей транспортний засіб та за якими правилами, каже він.
Зазначимо, що політику мобільності щодо легких персональних транспортних засобів широко застосовують за кордоном. Зокрема, у Відні місцева влада встановить 200 спеціальних паркувальних зон, які унеможливлять паркування на тротуарах. Нові правила передбачатимуть, що в деяких районах Відня, наприклад, у центрі міста, встановлять обмеження на кількість самокатів – до 500. Цей підхід запровадять на всій території міста. Обмеження для інших районів будуть на рівні 1500 самокатів. Місто планує встановити 200 паркомісць, кожне на 8-10 електросамокатів. Вони будуть розташовані поруч із велостанціями WienMobil. Зокрема, буде заборонено паркуватися в радіусі 100 метрів навколо них.
Нагадаємо, що у 2021 році Львівська міськрада розробила рекомендації для водіїв електросамокатів. Тоді керівник управління транспорту та інфраструктури у Львові Орест Олеськів наголошував, що доки в Україні не приймуть чітке законодавство стосовно цього виду транспорту, його варто розцінювати як велосипед. Згідно з ухвалою, їздити пішохідними доріжками у парках, скверах і на паркувальних майданчиках на електросамокатах можна зі швидкістю до 5 км/год.
В цій ухвалі також мовиться про обмеження швидкості руху електросамокатів до 5 км/год на тротуарах, де багато пішоходів, задля безпеки всіх учасників руху.
Якщо ж тротуар вільний, їхати можна швидше. Окрім цього, особам, які використовують вулично-дорожню мережу, забороняєено припарковувати самокати в таких місцях:
- на пішохідних переходах;
- на пандусах для маломобільних груп населення;
- на зупинках громадського транспорту;
- на велосипедних і пішохідних доріжках, а також на тротуарі, якщо його ширина менша за 1,5 м;
- перед входом/виходом до житлових та нежитлових будівель, споруд;
- перед або поблизу аварійних виходів і зон виїзду пожежної охорони, швидкої допомоги та інших екстрених служб.
Додамо, що розроблені Львівською міськрадою правила користування електросамокатами мають рекомендаційний характер, місто наразі не може вплинути на водіїв цих транспортних засобів, пише «Твоє місто».
Верховна Рада у вересні 2020 року у першому читанні прийняла законопроєкт №3023 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки окремих категорій учасників дорожнього руху (користувачів персонального легкого електротранспорту, велосипедистів та пішоходів)».
Цей законопроєкт фактично прирівняв правовий статус, зокрема електросамокатів до велосипедів. Так, на законодавчому рівні запропонували надати право особам, які керують персональним легким електротранспортом, їздити по спеціальних велосипедних доріжках, а в разі їх відсутності – по краю проїзної частини дороги, вулиці чи узбіччю.
А на практиці усе залишається таким, як було. Принаймні поки що. Водії та пішоходи часто стають жертвами хаотичного руху самокатників, які порушують будь-які правила ще більше, ніж велосипедисти. Знають, що нічого їм за це не буде. Збили чи штовхнули людину – і поїхали далі. А чи не кожен із нас стикався із звуковим сигналом самокатів на тих самих тротуарах. Бісить це, правда?!
Олег ДОВГАНИК, головний редактор ІВ «Четверта студія»