П’ятниця, 29 Березня

Недорозвинутий «Інститут просторового розвитку»

Особливості закупівель «по-львівськи», або Як заробляє «ІПР»

У липні 2016 року у Львові було створено комунальний проєктний заклад — ЛКП «Інститут просторового розвитку». Його очолив позаштатний радник міського голови Львова, в минулому — відомий журналіст Олег Едвардович Шмід, який у 2012 — 2016 роках в ЛКП «Львівавтодор» очолював відділ, що опікувався розвитком велоінфраструктури. Експерт «Ратуші» вирішив дослідити, чи вдалося комунальному проєктному бюро вийти за межі Львова та які найбільші проєкти вдалося реалізувати…

Очільник ЛКП «Інститут просторового розвитку» Олег Едвардович Шмід — людина багатогранна. У кінці 1990-х років журналіст і політолог Олег Шмід навіть  видає свій роман «Павук». Львів’янам молодшого покоління Олег Шмід відомий як промоутер розвитку велоруху у Львові. Із 2011 року Олег Едвардович стає позаштатним радником міського голови Львова, який курує розвиток велосипедної інфраструктури в нашому місті. Паралельно із 2012 року він працює начальником відділу в ЛКП «Львівавтодор», який займається розвитком велосипедної інфраструктури.

У 2016 році Олег Шмід очолює комунальну проєктну установу ЛКП «Інститут просторового розвитку». Ця установа, за словами керівника, «займається плануванням і проєктуванням вулиць, архітектурою, плануванням громадських просторів, пішохідних зон». Скориставшись даними з відкритих джерел, «Ратуша» вирішила з’ясувати, чи вдалося ЛКП «Інститут просторового розвитку» вийти за межі Львова, тобто розробити проєкти для інших міст, а також які державні і комунальні компанії замовляють проєктні роботи в комунального проєктного інституту.

Отож, за даними ресурсу «Clarity Project», ЛКП «Інститут просторового розвитку» станом на 7 лютого 2022 року брало участь у 196 закупівлях, водночас тільки 7 із них супроводжувалося відкритою тендерною процедурою. Комунальне підприємство було визнане переможцем у 186 закупівлях на загальну суму 48,1 млн грн. Загалом підписано 179 договорів на суму 46,68 млн. грн.

Щодо географії укладених договорів, то їх основна маса припадає на Львівську область. Також ЛКП «Інститут просторового розвитку» укладало контракти з органами влади чи комунальними компаніями Волинської, Івано-Франківської та Київської областей. Клієнтами ЛКП «Інститут просторового розвитку» за межами Львівщини стали: комунальна корпорація «Київавтодор», для якої після перемоги в тендері в липні 2019 р. «ІПР» розробив проєктно-кошторисну документацію на будівництво велосипедної доріжки на веломаршруті «Солом’янка — Центр» за 3 459 999 грн; Косівська міська рада на Івано-Франківщині, яка у березні 2020 року уклала із ЛКП «ІПР» два договори з однаковою вартістю 70002 грн стосовно проєктування дитячого відпочинкового комплексу в Косові, та Управління освіти виконкому Нововолинської міської ради Волинської області, з яким ЛКП «ІПР» уклало два договори вартістю 49950 і 4860 грн, що стосувалися капремонту подвір’я Нововолинського ліцею № 7 та авторського нагляду за цими роботами. У Львівській області проєктні роботи в ЛКП «ІПР» замовляли КНП «Бориславський міський парк культури і відпочинку Бориславської міськради» (за 434588,78 грн ЛКП «ІПР» проводило проєктно-вишукувальні роботи з реконструкції пішохідної доріжки у спортивно-відпочинкову алею «Львівська») та Давидівська сільська рада (за 66 тис. грн у ЛКП «ІПР» замовили документацію на облаштування громадського простору на вул. Лесі Українки в селі Пасіки-Зубрицькі).

Більшість успішних публічних закупівель ЛКП «Інститут просторового розвитку» провело у місті Львові, а замовниками виявилися різноманітні структури та підприємства, підпорядковані Львівській міській раді. Найбільше угод — 26 на загальну суму 19459979,13 грн — ЛКП «Інститут просторового розвитку» уклало із ЛКП «Львівавтодор». Жоден із цих договорів не був укладений на базі відкритої тендерної процедури — щодо всіх цих контрактів у Prozorro публікувалися лише звіти про укладені договори.

Найперший договір між ЛКП «Інститут просторового розвитку» та ЛКП «Львівавтодор» було укладено 24 листопада 2017 року — було замовлено виготовлення проєктної документації об’єкта «Реконструкція вул. Гетьмана Івана Мазепи» вартістю 939 641,62 грн. Через місяць ЛКП «Інститут просторового розвитку» отримує від «Львівавтодору» іще один великий контракт — за 1195787,36 грн. 12 грудня 2017 року закуповується виготовлення проєктно-кошторисної документації об’єкта «Реконструкція площі Двірцевої». Ця закупівля теж проходить як допорогова — в одного учасника.

Наступні договори  вартістю понад мільйон гривень ЛКП «Інститут просторового розвитку» укладає з ЛКП «Львівавтодор» у 2019 році. 29 травня 2019 року комунальні підприємства підписують договір вартістю 1 483 224 грн на виготовлення проєктно-кошторисної документації об’єкта «Реконструкція вулиці Чернівецької (від вул. Городоцької до пл. Двірцевої). Як вказано в оголошенні № UA-2019-05-29-000517-c, це була «закупівля без використання електронної системи», тобто — в одного учасника. 9 вересня 2019 року ЛКП «Львівавтодор» укладає із ЛКП «Інститут просторового розвитку» договір вартістю 1498590,17 грн. на виконання проєктно-вишукувальних робіт об’єкта «Будівництво проєктованої дороги від вул. Пластової до вул. Творчої у Львові». Знову ж таки — це «закупівля без використання електронної системи».  6 листопада 2019 року між ЛКП «Інститут просторового розвитку» та ЛКП «Львівавтодор» в результаті закупівлі без використання електронної системи (тобто — без відкритого тендеру) укладається договір на виконання проєктно-вишукувальних робіт об’єкта: «Капітальний ремонт вул. Пекарської (від вул. Тершаковців до вул. І. Мечникова), вул. Шімзерів» у м.Львові» вартістю 1 255 430,11 грн. 10 грудня 2019 року, знову ж таки — без проведення відкритої тендерної процедури, між ЛКП «Інститут просторового розвитку» та ЛКП «Львівавтодор» укладається договір вартістю 1 068 529,03 грн. на виконання проєктно-вишукувальних робіт об’єкта «Реконструкція вул. Пилипа Орлика» у м. Львові».

23 березня 2020 року укладено договір вартістю 1 494 000 грн. на виконання проєктно-вишукувальних робіт об’єкта «Реконструкція вул. Зеленої від вул. Дж. Вашингтона до вул. Луганської у Львові» і того ж дня підписано договір вартістю 996 тис. грн на виконання проєктно-вишукувальних робіт «Будівництво вулиці проєктованої (від вул. Угорської до вул. Луганської) у м. Львові». Наступного дня ЛКП «Інститут просторового розвитку» та ЛКП «Львівавтодор» підписують два договори з однаковою вартістю 1 млн 494 тис. грн: на виконання проєктно-вишукувальних робіт об’єкта «Реконструкція вул. Замарстинівської (від будинку № 130 до вул. Гетьмана І. Мазепи) з будівництвом трамвайної колії у м. Львові» та виконання проєктно-вишукувальних робіт об’єкта «Будівництво відрізку дороги на вул. Щеповій (проєктованій) — від вул. Під Голоском до вул. Млинової у Львові»… І таких договорів БЕЗ ТЕНДЕРІВ — ще на мільйони і мільйони…

Найцікавіше, що ЛКП «Інститут просторового розвитку» жодного разу не змогло перемогти у відкритих тендерах на виконання проєктних робіт, які оголошувалися ЛКП «Львівавтодор». ЛКП «Інститут просторового розвитку» узагалі не брало участь у тендері на виготовлення проєктно-кошторисної документації «Реконструкція вул. С. Бандери» у Львові з очікуваною вартістю закупівлі в 3,2 млн. грн, який був оголошений 3 січня 2019 року. Цей тендер було…скасовано! Хоча у ньому брали участь дві проєктні компанії — ДП «Державний інститут проєктування міст «Містопроект» та ТзОВ «Трамдорпроект», переможцем мало б стати ДП «Містопроект», яке оцінило свої послуги в 1 млн 749 тис. грн. Свою неучасть у ньому ЛКП «Інститут  просторового розвитку» пояснило на власній сторінці в соціальній мережі «Фейсбук» тим, що ЛКП «Львівавтодор» нібито занизив очікувану вартість закупівлі проєктних робіт із реконструкції вул. С. Бандери. За розрахунками ж ЛКП «Інститут просторового розвитку», виконання проєктно-вишукувальних робіт щодо реконструкції вул. С. Бандери має коштувати не менше як 6,2 млн грн!

12 лютого 2019 року ЛКП «Львівавтодор» оголосило повторний тендер на проєктування реконструкції вулиці Степана Бандери, знову ж таки з очікуванною вартістю закупівлі 3,2 млн грн. ЛКП «Інститут просторового розвитку»… знову не взяло участі в тендері!

Департамент житлового господарства та інфраструктури Львівської міськради протягом 2017 — 2021 рр. уклав із ЛКП «Інститут просторового розвитку» 6 договорів. Всі закупівлі проводилися без використання електронної системи, тобто без відкритого тендеру. Львівське комунальне підприємство «Спортресурс» уклало із ЛКП «Інститут просторового розвитку» 11 договорів на загальну суму 1 087 944 грн. Максимальні суми договорів — по 240 тис. грн. Ясна річ, що всі договори були підписані без використання електронної системи — без відкритих тендерів. ЛКП «Центр розвитку туризму м. Львова» та ЛКП «Ратуша-сервіс» уклали із ЛКП «Інститут просторового розвитку» відповідно 2 і 1 договори вартістю відповідно 495 720 грн. та 351 540 грн. Закупівлі проводилися без використання електронної системи. ЛКП «Зелений Львів» уклало із ЛКП «Інститут просторового розвитку» два договори на суму 221 640 грн. і теж без відкритих тендерів. Клієнтами ЛКП «Інститут просторового розвитку» також були Управління екології та природних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради; Львівський академічний драматичний театр імені Лесі Українки; Юридичний департамент Львівської міської ради; ЛКП «Львівелектротранс»; ЛКП «ЛЕВ» та Управління спорту Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради.

Чимало договорів із ЛКП «Інститут просторового розвитку» через закупівлі без використання електронної системи були зроблені комунальними навчальними закладами Львова: середніми школами №№ 50, 98, 78, 72, 47, 33 та ліцеями «Оріяна», «Галицький», №№ 46 та 45. Найдорожчий договір вартістю 360 тис. грн. ЛКП «Інститут просторового розвитку» уклав із Середньою загальноосвітньою школою № 98 міста Львова — проєктні роботи, щодо капремонту шкільного стадіону обійшлися у 345 тис. грн.

Аналізуючи цю інформацію, доходимо до простого висновку: абсолютну більшість договорів ЛКП «Інститут просторового розвитку» укладає із підприємствами та організаціями, які входять в структуру або підпорядковані Львівській міській раді. Про цьому договори укладаються переважно без тендерних процедур — закупівлі в одного учасника.

Що ж до участі закупівлях, які проводилися через процедури відкритих торгів, то за даними системи «Clarity Project» від березня 2017 року до початку лютого 2022 року ЛКП «Інститут просторового розвитку» брало участь у 7 таких закупівлях, дві з яких не відбулися. Із цих тендерів ЛКП «Інститут просторового розвитку» стало переможцем лише у тендері на роботи з розробки проєктно-кошторисної документації щодо об’єкту: «Будівництво велосипедної доріжки по веломаршруту «Солом’янка-Центр» в м. Києві»… Навіть у тендерах, що їх проводив ЛКП «Львівавтодор», ЛКП «Інститут просторового розвитку» програло.

Цікаво, що керівник ЛКП «Інститут просторового розвитку» Олег Шмід вважає, що… тендерне законодавство цілковито не прийнятне для проєктних робіт. «Я вважаю, що тендерне законодавство абсолютно не підходить для проєктних робіт, бо його основна ціль — зменшити ціну, це єдиний критерій визначення переможця торгів, якість роботи не враховується», — заявив торік Олег Шмід в інтерв’ю інтернет-виданню «Захід.нет». Насправді ж під час проведення відкритих тендерних процедур через систему публічних закупівель можуть бути встановлені й нецінові критерії, проте пан Шмід про це чомусь забув…

У підсумку маємо таке: наразі ЛКП «Інститут просторового розвитку» зі своїми великими проєктами практично не вдалося вийти за межі Львова. Не в останню чергу через те, що комунальне підприємство лише зрідка виходить на тендери, його керівництву більше подобаються закупівлі без проведення відкритих торгів…

Олександр ТЮШУК, спеціально для «Ратуші»

Share.

Leave A Reply