Субота, 1 Жовтня

«Оптимізація» транспортної схеми: чого чекати львів’янам

Разом із впровадженням «е-квитка» змінять маршрути громадського транспорту. Хто за цим стоїть?

Десять років тому, 1 січня 2012 року, львів’ян та гостей міста чекав «сюрприз» — зміни мережі автобусних маршрутів Львова. Нову транспортну мережу розробила міжнародна компанія «Louis Berger» разом із НУ «Львівська політехніка». Цю мережу назвали оптимальною для Львова, але вже у перші дні січня 2012 року в неї внесли зміни. Внесення змін тривало всі останні 10 років. У зв’язку із впровадженням «е-квитка» керівник транспортно-інфраструктурного департаменту Олег Забарило анонсував, що у другій половині 2022 року на львів’ян знову чекають перетворення у мережі громадського транспорту. Забарило зазначив, що розробляти ці зміни за грантові кошти GIZ буде ТзОВ «Оресунд». Хто ж ці люди, які розроблятимуть нову транспортну схему Львова, намагалася з’ясувати «Ратуша».

Вікопомна «Транспортна реформа-2012»

У 2011 році, напередодні «Євро-2012», чиновники на чолі з мером Садовим розповідали, що нова схема автобусних маршрутів міста від компанії «Louis Berger» розроблена якраз із розрахунком на впровадження «е-квитка». Нова транспортна схема, яка почала діяти з 1 січня 2012 року, передбачала безкоштовні пересадки між сімома «радіальними» автобусними маршрутами за трансферними квитками. Проте ці трансферні квитки діяли не довго — напередодні «Євро-2012» їх скасували і більше ніколи не відновлювали.

Компанія «Louis Berger», яка разом із НУ «Львівська політехніка» розробляла мережу автобусних маршрутів Львова, існує з 1953 року. Її засновником був американець єврейського походження Луїс Бергер (1914 — 1996) — відомий інженер і підприємець. Компанія починала із проєктування транспортної інфраструктури в США (автостради, мости, розв’язки). Із 1959 року починає роботу за межами США — проєктує автостраду Рангун (Янгон) — Мандалай у М’янмі. Із 1970-х років компанія працює в Європі, зокрема проєктує станції метрополітену в Стокгольмі. Проте навіть така авторитетна компанія, як «Louis Berger», разом із науковцями «Львівської політехніки» не змогла спроєктувати для Львова ідеальну транспортну схему. Наприклад, під час складання мережі автобусних маршрутів у 2011 році «забули» про смт Рудне, яке у складі Львова із 1963 року — в результаті селище у 2012 р. не отримало «свого» автобусного маршруту. Отож, корекція транспортної мережі почалася вже в січні 2012 року. Навесні 2014 р. в.о. начальника Управління транспорту і зв’язку ЛМР Сергій Журбенко констатував, що на той час 70 % автобусних маршрутів були майже тотожні дореформеним.

Загалом до рішення виконкому ЛМР № 809 «Про затвердження мережі міських автобусних маршрутів загального користування» від 2.09.2011 р., яким було схвалено мережу автобусних маршрутів Львова від фірми «Louis Berger», впродовж 2012 — 2021 рр. було внесено близько П’ЯТИ ДЕСЯТКІВ змін. Це — досить красномовний факт, який засвідчує — запроваджена у 2012 році транспортна мережа, на жаль, не відповідала потребам львів’ян.

Частина запроваджених маршрутів пішла в небуття

За роки після впровадження «Транспортної реформи-2012» частина запроваджених тоді маршрутів банально пішла в небуття. На низку міських автобусних маршрутів (№ 12, 30, 35, 36, 48, 50, 54) влада взагалі не знайшла перевізників. Крім того, низка автобусних маршрутів, на які з перевізниками укладені договори, не обслуговується. Це зокрема маршрути №№ 2-А, 4-А, 28 і 49, які має обслуговувати Львівське комунальне АТП № 1, маршрути №№ 26 і 42 ПАТ «Львівське АТП-14630» і маршрут № 24 ТзОВ «Фіакр-Львів». Причини «вимирання» автобусних маршрутів — не так помилки проєктантів мережі, як регулювання громадського транспорту в «ручному режимі». До збитковості низки автобусних маршрутів приватних перевізників призвів, зокрема, випуск комунальним перевізником автобусів великого класу без відповідного економічного обґрунтування. Тож у тому, що приватні перевізники закривали нерентабельні маршрути, немає злого умислу, адже основна мета бізнесу — отримання прибутку. Додамо — певні комунальні маршрути влада створювала лише для того, щоб «вибити» приватного перевізника із «накатаного» маршруту. Так сталося із приміським автобусним маршрутом № 217-А Рясне-2 — с. Підбірці, який замінили практично аналогічним маршрутом № 61 с. Підрясне — с. Підбірці. Хоча такий маршрут явно суперечить духу «Транспортної реформи-2012».

Транспортна схема Львова розроблена «Louis Berger» за грантові кошти — чиновники постійно підкреслювали, що місто за неї нічого не платило. У березні 2011 року Андрій Садовий пояснював, що ця компанія залучена відповідно до угоди про співпрацю із ЄБРР: «Це економить кошти місцевого бюджету, це все робиться за  кошти, які ми отримуємо за угодою з  ЄБРР, і в червні місяці ми повинні отримати від компанії транспортну мережу», — розповідав мер Львова.

Оптимізація з нагоди «е-квитка»

Про необхідність перегляду маршрутної схеми громадського транспорту Львова заговорили у 2014 році, коли було створено робочу групу з впровадження «е-квитка». Передбачалося, що разом із «е-квитком» буде впроваджено безкоштовні пересадки між маршрутами та оплату за транспортну роботу. За рахунок безкоштовних пересадок можна було б зменшити дублювання маршрутів громадського транспорту між собою. Отож, іще наприкінці червня 2014 року Андрій Садовий доручив керівникові транспортного управління Віктору Щиру створити робочу групу для оптимізації маршрутів громадського транспорту. «В пріоритеті має бути мешканець міста Львова і наш електротранспорт», — коментував доручення мер. Невідомо, чи було створену ту робочу групу і чи щось конкретне вона напрацювала.

У 2017 році до «транспортної тусовки» Львова долучився кримчанин Андрій Білий, який став радником міського голови із транспорту. Андрієві Білому належить ідея встановлення в комунальному громадському транспорті автоматизованих пристроїв підрахунку пасажирів. Таким чином планували порахувати пасажиропотоки й оптимізувати маршрути. Проте що ці пристрої нарахували, широкому загалу невідомо. Інформацію про підрахунок не надали навіть депутатові ЛМР Ігорю Зінкевичу.

Про оптимізацію мережі громадського транспорту Львова з впровадженням «е-квитка» згадали за місяць до «години Х», тобто офіційного старту роботи системи, який був призначений на 13 січня 2022 року. 10 грудня 2021 року мер підписав розпорядження № 621 «Про утворення робочої групи з питань оптимізації маршрутної мережі громадського транспорту Львівської міської територіальної громади за результатами впровадження автоматизованої системи оплати проїзду». У склад робочої групи було включено переважно чиновників транспортного департаменту, очільника профільної комісії Ігоря Зінкевича, представницю Німецького товариства міжнародного співробітництва (GIZ) Марту Пастух та керівника концерну «Екопастранс» Ігоря Самардака. Також у робочу групу ввійшли представники ТзОВ «Оресунд» Віктор Загреба та Дем’ян Данилюк. «Ратуші» впали в очі дві помилки в тексті цього документа — Ігоря Самардака там названо «директор ТзОВ «Екопастранс», хоча «Екопастранс» є концерном. Віктор Загреба вказаний директором ТзОВ «Оресунд», хоча насправді він є його засновником та основним бенефіціаром. Це показує якість підготовки документів ЛМР.

На початку січня 2022 року медіахаб «Твоє місто» опублікував велике інтерв’ю з директором Департаменту міської мобільності та вуличної інфраструктури Олегом Забарилом. Чиновник повідомив — зміни маршрутної мережі чекають львів’ян уже в другій половині 2022 року. А розроблятиме їх компанія «Оресунд». Місто за цю розробку не платитиме — фінансуватиме Німецьке товариство міжнародного співробітництва (GIZ). Це будуть грантові кошти.

Засновники та бенефіціари компанії «Оресунд»

Якщо у 2011 році нову маршрутну мережу для Львова розробляла авторитетна міжнародна компанія з майже 60-річною історією, то тепер проведення оптимізації маршрутної мережі доручають компанії, яка існує менше, аніж півроку. За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (ЄДР), ТзОВ «Оресунд» зареєстроване 25 серпня 2020 року. Місце реєстрації — приватна квартира на вул. Бастіонній у с. Крихівці Івано-Франківської МТГ. Місце реєстрації ТзОВ «Оресунд» відповідає адресі реєстрації його засновниці і керівниці — Катерині Володимирівні Лозовенко. Статутний капітал «Оресунду» — 200 тис. грн. Найбільша частка належить Вікторові Сергійовичу Загребі (110 тис. грн.), інші засновники — громадянин Люксембургу Самех Мохамед (70 тис. грн) та Катерина Володимирівна Лозовенко (20 тис. грн).

У ЄДРі зазначено, що основний вид діяльності ТзОВ «Оресунд» — «Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах», а також: «Надання інших інформаційних послуг, н.в.і.у.»; «Діяльність у сфері зв’язків із громадськістю»; «Консультування з питань комерційної діяльності й керування»; «Дослідження кон’юнктури ринку та виявлення громадської думки»; «Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів»; «Надання в оренду інших машин, устаткування та товарів, н.в.і.у. (не введені в інші угруповання. — Ред.)»; «Лізинг інтелектуальної власності та подібних продуктів, крім творів, захищених авторськими правами» та «Інші види освіти, н.в.і.у».

Зліва направо: власник ТзОВ “Оресунд” Віктор Загреба, консультант із питань сталої мобільності Дем’яy Данилюк та радник міського голови Львова Олег Шмід

Основний бенефіціар «Оресунду» Віктор Сергійович Загреба називає себе «експертом з безпеки дорожнього руху». Він був радником двох міністрів інфраструктури України — Володимира Омеляна та Владислава Криклія. У 2019 р. балотувався у Верховну Раду від партії «Сила людей» під № 28. У своїй біографії для ЦВК Загреба зазначив, що народився 30 квітня 1983 року, має вищу освіту та на час реєстрації був керівником ТзОВ «Ю Сі Джи». У 2015 р. Віктор Загреба балотувався до Яремчанської міськради та на посаду мера Яремча. Теж від партії «Сила людей».

Віктор Загреба навчався в Університеті Меріленду (University of Maryland, США) де у 2013 році здобув ступінь магістра у галузі державної політики, отримував стипендію програми ім. Фулбрайта. У 2005 році він закінчив приватний Київський міжнародний університет і працював у Києві на телебаченні. Загреба також був учасником програми «Молодь змінює Україну» Фонду Богдана Гаврилишина. В той же час про отримання паном Загребою спеціалізованої освіти в галузі транспорту й організації перевезень невідомо.

Віктор Сергійович Загреба веде бізнес із жовтня 2005 року, коли він став фізичною особою-підприємцем (ФОПом). Види діяльності:  «Консультування з питань комерційної діяльності й керування» (основний); «Дослідження й експериментальні розробки у сфері суспільних і гуманітарних наук»; «Діяльність у сфері зв’язків із громадськістю»; «Надання послуг таксі»; «Інший пасажирський наземний транспорт, н.в.і.у.»; «Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів»; «Діяльність страхових агентів і брокерів»; «Загальне прибирання будинків» та «Інші види діяльності із прибирання».

До 10 вересня 2020 року Віктор Загреба очолював ТзОВ «Ю Сі Джи», яке нині має назву «Урбан консалтинг». Ця компанія має статутний капітал в 2000 грн., її власники — Андрій Іванович Коман та Володимир Тарасович Чепига. Основний напрям діяльності — «Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах»…

Віктор Загреба є засновником кількох громадських організацій Івано-Франківська: «Центр соціальних і ділових ініціатив», «Тепле місто» та «Віжн Зеро». Крім того, Загреба очолює ГО «Карпатський роверовий клюб», яка зареєстрована в Києві.

А хто в команді?

Журналіст «Ратуші» відвідав офіційний сайт ТзОВ «Оресунд». Особливо зацікавили розділи сайту про команду та реалізовані проєкти. У команді компанії ТзОВ «Оресунд» (співробітники та експертний пул) є кілька досить відомих львів’ян.

Дем’ян Данилюк — консультант із питань сталої мобільності. Він відомий проєктами «Дайте пройти» та «Липнева.ком». Паралельно із громадською діяльністю у 2013 — 2016 рр. Дем’ян працював у відділі промоції міста, який входив до складу департаменту «Адміністрація міського голови». У листопаді 2017 р. Данилюка було призначено штатним радником міського голови Львова з питань інфраструктури та транспорту. У своїй декларації він вказав, що впродовж року до призначення на цю посаду не отримував жодних доходів, хоча і має у власності квартиру площею 45,5 кв. Не вказав Дем’ян у своїй декларації і членів родини з доходами. Отож, за які кошти жив майбутній радник — невідомо. Як потім повідомили в ЛМР, на посаді радника Дем’ян Данилюк втримався лише два місяці; «Пана Дем’яна було призначено радником міського голови на умові укладеного строкового трудового договору з 2 листопада 2017 року по 29 грудня 2017 року. Відповідно, оскільки термін дії строкового трудового договору закінчився, його було звільнено». З ЄДР відомо, що Дем’ян Данилюк є ФОПом. Основний вид діяльності — вебпортали. Крім того, він займається виробництвом кіно- та відеопродукції, посередництвом у розміщенні реклами та ін. У 2020 році Дем’ян Данилюк оголосив, що планує балотуватися на посаду міського голови Львова, та не зібрав кошти на заставу. Хоча активіст має власний сайт, про свою освіту він там не повідомляє.

Олександр Шутюк відомий львів’янам як дизайнер. У своєму інтерв’ю «Ipress» він повідомляв, що закінчив Національний лісотехнічний університет України. Із його декларації, заповненої 19 березня 2017 року, відомо, що він працював спеціалістом першої категорії у Департаменті розвитку Львівської міськради. Цей департамент свого часу очолював перший віцемер Львова Андрій Москаленко. Олександр Шутюк також працював в ЛКП «Інститут просторового розвитку», яким керує радник Садового Олег Шмід. Як повідомила пресслужба ЛМР, нині Шутюк працює в ЛКП «Львівавтодор», де очолює відділ інвестиційних проєктів.

Іще один львів’янин — Павло Сирватка. Він у 2010 р. здобув вищу освіту в НУ «Львівська політехніка» за фахом «Менеджмент у сфері туризму та рекреації». Із вересня 2010 року працює інженером кафедри менеджменту організації НУ «ЛП», із 2011 року розпочинає викладацьку діяльність. Відомо, що Павло Сирватка працював в Управлінні транспорту на посаді провідного спеціаліста відділу паркування і організації дорожнього руху. У 2017 — 2021 рр. — начальник відділу інвестиційних проєктів ЛКП «Львівавтодор». Нині Сирватка обіймає посаду заступника начальника Управління вуличної інфраструктури ЛМР. У минулій каденції ЛМР Сирватка був помічником-консультантом депутата від «Самопомочі» Ігоря Корончевського, у теперішній — Андрія Шевціва.

Архітекторка Марта Буряк є консультантом зі стратегічного міського планування. Вона працювала у КУ «Інститут міста» у Львові аналітиком консолідованої інформації, а потім — менеджером урбаністичних проєктів та програм. У 2017 — 2019 р. в КУ «Інститут міста» працював начальник Управління транспорту ЛМР Орест Олеськів. Марта Буряк є ФОПом, реєстрацію пройшла

12 серпня 2021 р. у Львові. Основним видом діяльності є «Діяльність у сфері архітектури (основний)», серед інших зазначено такі: «Організування конгресів і торговельних виставок»; «Діяльність у сфері зв’язків із громадськістю»; «Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами» та «Спеціалізована діяльність із дизайну».

Серед співробітників ТзОВ «Оресунд» є також Юрій Володимирович Лозовенко, який у 2016 — 2017 рр. був радником міського голови Дніпра Бориса Філатова. Юрій Лозовенко відомий як велоактивіст, є одним із засновників ГО «Дніпровська асоціація велосипедистів» та членом ініціативної групи «DniproSmartCity». Навесні 2017 р. його було звільнено з посади радника мера Дніпра. Після цього Юрій Лозовенко із родиною покинув Дніпро і перебрався до Івано-Франківська. Його сестра Катерина у своєму блозі назвала Дніпро «містом, в яке не хочеться повертатися». Це не перешкодило Юрію Лозовенку зареєструватися в Дніпрі як ФОП 1 грудня 2018 року. Основний вид діяльності — «Оброблення даних, розміщення інформації на вебвузлах і пов’язана з ними діяльність».

Серед експертів ТзОВ «Оресунд» зазначено франківця Максима Сича. Максим працював у КП «Електроавтотранс» (тролейбусні та автобусні перевезення) на посаді начальника служби організації та аналізу руху та виконував функції речника підприємства. Сич також працював у Управлінні транспорту і зв’язку Івано-Франківської міської ради.

Яке ж «портфоліо» компанії?

На сайті ТзОВ «Оресунд» зазначено, що компанія реалізувала такі проєкти, як світлофорний об’єкт у м. Кам’янець-Подільський; проєкт організації велоруху на трасі Н-09 в с. Ямниця; провела моделювання альтернативних рішень для перехрестя вул. Київської та Чорновола у м. Вінниця; провела інтегроване планування вул. Київський шлях у Борисполі; розробила концепцію велосипедних маршрутів Івано-Франківськ — Ямниця — Галич; спланувала велосипедні доріжки в центрі Миргорода; провела планування транспортно-пересадкових вузлів у Дніпрі та Житомирі та проаналізувала концепцію розвитку території вздовж вулиці Заболотного в Києві. Два проєкти — поза межами України — це проєктування смуг для громадського транспорту в Тбілісі і транспортне планування району в м. Шикмент.

Скориставшись сервісом «Clarity Project», «Ратуша» з’ясувала, що ТзОВ «Оресунд» брало участь у 22 публічних закупівлях і перемогло у 17 з них. Було підписано 16 договорів на загальну суму 1,76 млн грн.

Договір вартістю 920 тис. грн було укладено з Департаментом роботи із активами Дніпровської міськради — ТзОВ «Оресунд» до 17 грудня 2021 року мало розробити «Концепцію розвитку велосипедної інфраструктури та мікромобільності в м. Дніпрі». Конкурентом ТзОВ «Оресунд» у тендері була ФОП Марта Буряк, отож, «Антикорупційний монітор» присвоїв цій закупівлі індекс «ФОКС» (формалізовані оцінки корупційної складової) 20 %.

Як виявилося, ТзОВ «Оресунд» у визначені терміни не змогло виконати зобов’язання, взяті за договором. Відповідно, замовник розірвав договір із ТзОВ «Оресунд». «Ратуша» має у своєму розпорядженні Додаткову угоду № 1 про розірвання договору № 10/5 від 20 жовтня 2021 року із ТзОВ «Оресунд» від 31.12.2021 р. та лист Департаменту роботи з активами Дніпровської міськради № 7/20-594 від 31.12.2021 р., у якому йдеться про розірвання договору.

   Другий за вартістю договір (299 тис. грн) із ТзОВ «Оресунд» уклало Мукачівське КП «Ремонтно-будівельне управління». «Оресунд» має виконати послуги з технічного обліку (інвентаризації) та паспортизації вулиць та доріг в м. Мукачево». П’ять угод — на суму понад 196 тис. грн — ТзОВ «Оресунд» має із Головним управлінням житлово-комунального господарства виконкому Бориспільської міськради на загальну суму понад 196 тис. грн.

В Івано-Франківську ТзОВ «Оресунд» уклало два договори з Департаментом інфраструктури, житлової та комунальної політики вартістю 98 тис. грн. У 49 тис. грн було оцінено розробку «Плану сталої міської мобільності Івано-Франківської МТГ», а іще 49 тис. грн заплатили за розробку програми нульової смертності на дорогах Івано-Франківської МТГ.

  На суму понад 85 тис. грн ТзОВ «Оресунд» уклало три договори з Департаментом житлово-комунального господарства Кам’янець-Подільської міської ради — ці договори передбачають розробку організації дорожнього руху на перехрестях та проєктування світлофорного об’єкта.

Договори щодо проведення передпроєктних та проєктних робіт із велоінфраструктури ТзОВ «Оресунд» уклало із Управлінням інфраструктури та капітального будівництва Славутицької міської ради на Київщині»; Білгородською сільською радою Бучацького району на Київщині; Косівською міськрадою та Ямницькою сільрадою на Франківщині. Вартість цих договорів — менше 50 тис. грн.

Єдиний проєкт у галузі розробки маршрутних мереж громадського транспорту ТзОВ «Оресунд» реалізовує в м. Вознесенську Миколаївської області, де проживає близько 35 тис. мешканців. Між ТзОВ «Оресунд» та Управлінням житлово-комунального господарства та капітального будівництва Вознесенської міськради 2 липня 2021 року було підписано договір вартістю 45 тис. грн про надання консультаційних послуг із розробки системи громадського транспорту для Вознесенської міської об’єднаної територіальної громади. Зазначимо: за даними сайту Вознесенської МТГ, у місті працює 12 автобусних маршрутів у режимі «маршрутне таксі» із кінцевою біля ринку.

Отож, підсумуємо

Із наведеної вище інформації можна зробити кілька очевидних висновків. Перший із них — ТзОВ «Оресунд» наразі не має реального досвіду в розробці та оптимізації мереж громадського транспорту таких великих міст, як Львів. Єдиний здобуток у цьому напрямку — консультаційні послуги з розробки маршрутної мережі для чиновників райцентру Вознесенськ у Миколаївській області. Інші проєкти ТзОВ «Оресунд» стосуються здебільшого планування велосипедної інфраструктури та організації дорожнього руху.

  Друге — ТзОВ «Оресунд» не змогло вчасно виконати свої зобов’язання щодо найбільш вартісного договору, який був укладений із Департаментом роботи з активами Дніпровської міськради на суму 920 тис. грн і передбачав розробку Концепції розвитку велосипедної інфраструктури та мікромобільності в м. Дніпрі. Нагадаємо, що двоє співробітників ТзОВ «Оресунд» Катерина та Юрій Лозовенки — колишні дніпряни. Юрій навіть був радником мера Дніпра Бориса Філатова та організатором велоруху в місті.

  Третє — у тому, що саме ТзОВ «Оресунд» без проведення тендеру чи конкурсу планують доручити оптимізацію мережі громадського транспорту Львова, вбачається конфлікт інтересів, адже серед «експертного пулу» «Оресунду» є чиновник ЛМР та працівник ЛКП «Львівавтодор»…

Отож, відверто дивує, чому така відома і солідна організація, як Німецьке товариство міжнародного співробітництва (GIZ) готова надати ТзОВ «Оресунд» грантове фінансування на розробку оптимізованої мережі громадського транспорту Львова. Що ж до чиновників Львівської міськради, то співпрацюючи із ТзОВ «Оресунд» вони, вочевидь, реалізують принцип «Свій до свого…», адже серед співробітників «Оресунду» є їхні колишні і нинішні «колеги по цеху»…

Олександр ТЮШУК, спеціально для «Ратуші»

У підготовці статті використано матеріали медіа-хабу «Твоє місто», ІА «Вголос», ІА «Гал-Інфо», аналітичних порталів «Opendatabot», «Clarity project» та інших відкритих джерел.

Share.

Leave A Reply