Головна
Трамвайний лохотрон
21.05.2009
Тихо і непомітно міська рада знову пошила громаду в дурні

Першого квітня цього року загальновідомий сайт "Львівський портал" в інформаційному повідомленні зі заголовком "Трамваї на Сихів курсуватимуть уже цього року" поінформував, що міська рада вирішила проблему прокладання трамвайного сполучення зі Сиховом. Для цього, переконували журналісти, слід запустити 10 "чудо-трамваїв", на кшталт того, який возить туристів центром. Це, звісно, був лише першоквітневий жарт, але розумного зерна в ньому набагато більше, ніж у помпезному проекті з ароматом коперфілдівських трюків, який має назву "трамвай на Сихів". Окрім цього, першоквітневий проект коштував би львів'янам набагато дешевше.

Варто зазначити, що ідея тексту зародилася абсолютно випадково, коли в пошуковику "google" ми ввели назву "Львівський трамвай". Відтак виринули деякі відомості, які з плином часу ставали неактуальними і журналісти про них забували, хоча у комплексі вони інтригують. 27 березня 2007 року у мерії заговорили про легкий метрополітен. Таке диво передбачає концепція розвитку міста. Потяг мав би проходити на глибині 50-70 метрів і сполучати центр з великими масивами, як то Сихів чи Рясне. Звісно, тоді ціну цього захмарного проекту ніхто не озвучував, та й досі не
згадували. Обіцянка прозвучала, як чергова передвиборча побрехенька.

30 січня 2008 року цей же "Львівський портал" уже цілком серйозно писав, що під час прес-конференції голова Сихівської райадміністрації Іван Лозинський повідомив, що з фонду бюджету розвитку 2008 року виділено кошти на запуск трамвая від вул. Стуса до вул. Навроцького (близько одного кілометра в один бік).
Ще через півроку, у липні, як-то кажуть, "трамвай пішов". Під час прес-конференції начальник управління капітального будівництва департаменту житлового господарства та інфраструктури Богдан Коваль повідомив загал, що невдовзі розпочнуть будувати трамвайну лінію від вулиці Стуса (кінцева трамвая №4) до кінця проспекту Червоної Калини. За його словами, генеральний підрядник ТзОВ "Західна інженерна компанія", яка виграла тендер на будівництво, уже готова приступати до роботи. ТзОВ "ЗІК" зобов'язалося побудувати 500 метрів трамвайної колії за 85 календарних днів. Фірма навіть скинула "кілька" гривень і погодилася виконати роботи за 9 млн 842 тис. грн. замість виділених 12 млн 200 тис. грн. Загалом же Богдан Коваль поінформував довірливих львів'ян, що трамвайну лінію до Сихова планують побудувати до 2011 року, щоб футбольні фанати до "Євро-2012" могли якнайзручніше доїжджати у фанзону, яку розмістять у цьому мікрорайоні. За розрахунками вартість будівництва 11,5 кілометра колії (6 км в один бік) мало б сягати 115 млн грн. Перші гроші в землю зобов'язалась закопати міська рада. На подальше будівництво мерія традиційно хотіла нажебрати в уряду та міжнародних інвесторів.
Обіцяне "сьогодні-завтра" настало 27 серпня, коли вулицю Стуса на ділянці від вул. Іларіона Свєнціцького до перехрестя з вул. Дібровною таки перекрили "у зв'язку з будівництвом трамвайної колії на Сихів." У рамках будівництва "соціального проекту", на довгий час "паралізувало" не менш соціальний тролейбус №1. Відтак, пенсіонери і студенти, які не мали коштів на маршрутки, вимушено і мужньо займалися спортом.
25 листопада "Львівський портал" навів слова виконувача обов'язків директора ТзОВ "Західна інженерна компанія" Олега Пахольчука. Він потішив львів'ян тим, що перший етап прокладання трамвайної колії на Сихів завершиться 20 грудня (з 27 серпня по 20 грудня - більше 120 днів, а не обіцяних 85. - Ред.). За його словами, 2008 року було заплановано прокласти 320 метрів нової колії від кінцевої зупинки трамвайного маршруту №4 і до вул. Угорської, проте через нові обставини прокладуть лише 180.

"Цього року ми мали провести першу чергу робіт, прокласти 320 метрів, але після того, як розрили дорогу виявилося, що є додатковий обсяг робіт із інженерними мережами. Бо їх прокладання потрібно перенести за межі дороги - це і спецзв'язок, газ, вода. Тому ми скоротили протяжність колії до 180 метрів. Адже в бюджеті була виділена фіксована сума, і ми мали вкластися в неї", - розповів тоді О. Пахольчук. Окрім цього, коштів витрачено не 9 млн. 842 тис грн, а понад 11 мільйонів гривень. Причому роботи на день брифінгу пана Пахольчука, за його ж словами, були виконані лише на
85-90%. Тобто, 11 мільйонів - не межа.

Не секрет, що 20 грудня дорогу так і не відкрили. "Ми виконуємо роботи з ВИПЕРЕДЖЕННЯМ графіка. Залишається тільки ВСТАНОВИТИ РЕЙКИ ТА ПОКЛАСТИ АСФАЛЬТ НА ДОРОГУ. Чекаємо на відлигу, щоб це зробити", - передала слова Олега Пахольчука прес-служба місцевої міської ради ще через кілька днів.
Відтак із цифрами сталась невеличка метаморфоза. Обіцяні 1000 метрів перетворилися спершу на 500 метрів, потім на 320, а згодом і взагалі на 180. Підрядники не вклалися ні в обіцяний ними ж термін, ні в запланований кошторис. Ми не остаточно стверджуємо, але якщо роботи вестимуть так і надалі, то повна вартість шести кілометрів колії сягатиме понад 370 млн грн (6 км поділити на 180 і помножити на 11 млн). Мабуть, сюди слід додати витрати на прокладання дротів до тих же трамваїв, облаштування трамвайних зупинок, інші супутні витрати. Відтак набігає 500 000 000 (п'ятсот млн) грн, але аж ніяк не 115 млн, якими нас "годували" спочатку Але вождь знає - "піпл схаває"!.

Одразу зауважимо, що ми не беремо на себе функцій експертів і не хочемо, аби наші цифри використовували в офіційних документах, але розрахунки міських чиновників, які фігурували у пресі досі, виглядають ще смішнішими і непрофесійними, ніж наші. До прикладу, важко зрозуміти, як, готуючи проектну документацію, "спеціалісти-експерти" не збагнули, що під асфальтом можуть бути комунікації? Таке враження, що "краваткові" чиновники просто бавляться лопаточками в пісочниці, і навіть тоді, коли б викопали гробницю Тутанхамона, вони не здивувались би, а лише збільшили кошторис...
Шокує і вартість виконаної роботи. Мабуть, багатьом у автомобільних телепередачах доводилось чути, що будівництво одного кілометра ідеального двадцятиметрового завширшки автобану коштує у світі близько мільйона євро. У нас же, за такі кошти, а навіть і більше зробили тільки 180 метрів дороги, причому дали аж (!) 10 років гарантії. До речі, зауважмо, наша дорога без підігріву і навіть не має порцелянового покриття. Звісно, що в цій ситуації питання "Куди поділися гроші?" залишається риторичним. Так зване "закопування грошей" (ремонти доріг, будівництво колій...) є найлегшою схемою розкрадання бюджетних коштів, адже коли робота довершена, важко зривати асфальт і перевіряти наскільки вона якісна. Адже якість, як інформують джерела є задовільною, навіть коли у підрядника просять до 15 % "відкату". Якщо вимагають більше - роботи виконують "халявно". Згідно з думкою експертів, у Львові усе ремонтують абияк саме через неймовірну захмарність цих обов'язкових у нашому гордому місті "відкатів". Через брак фактів ми, на жаль, не можемо з абсолютною впевненістю стверджувати, що львівські чиновники беруть найбільші відкати від підрядників-будівельників в Україні (до 40-50%), адже в  документах це не зафіксовано.

Якщо наші розрахунки справдяться, і трамвайне сполучення з Сиховом справді коштуватиме півмільярда, то цей мегапроект можна буде поставити в один ряд із важливими на сьогодні для Львова євростадіоном та терміналом на летовищі. Зважаючи на те, що у бюджеті на дві останні позиції не передбачено жодної копійки, будівництво колії на Сихів, принаймні у наш час, виглядає просто мегаабсурдною, непотрібною і, навіть, антиморальною стосовно львів'ян, ідеєю. Відтак, беремося спрогнозувати, що обіцяної колії Львів до 2012 року не побачить і для цього не обов'язково бути провидцем. А якщо будівництво час від часу триватиме, то лише по 8-10 метрів, аби закопати в землю (читай - кишеню) кілька мільйонів, які так неестетично і дисгармонійно вилежуються у міській скарбниці.

До слова, "трамвай на Сихів" не лише соціальний проект. Раніше чиновники переконували, що будівництво окупиться. Але, щоб колія викупилась, її треба спершу добудувати. А от з цим якраз в Садового і його команди проблеми... Адже тепер ця чиновницька піар-тусовка вимагає аби побудови аеропорту, стадіону і доріг у Львові фінансувала держава. Мимоволі виникає одне питання: а для чого тоді потрібні ВОНИ?
P.S. Уявіть здивування, коли, ДВІЧІ перемірявши колію рулеткою, репортерська група "Ратуші" з'ясувала, що РЕАЛЬНО прокладено лише 160 (!!!) метрів колії, а не 180, про які так упевнено говорили наші чиновники!!! Воно б може й нічого, якби ті ФІКТИВНІ 20 метрів не коштували для міського бюджету 1,2 млн грн (11%)! Справді, і хто ті метри міряв? А ця сума, на нашу думку, цілком достатня, аби заінтригувати не лише читачів, а й КРУ разом з міліцією, СБУ і прокуратурою.


Михайло ГУЗАРЕВИЧ
Ірина ЮЗИК


Коментують:

Начальник управління капітального будівництва Богдан Коваль: "Зараз можу назвати лиш приблизні цифри. На сьогодні зроблено близько 180 метрів дороги плюс кілька тисяч метрів комунікацій (телефонні й електричні кабелі та трубопроводи). Кошторисна вартість цих робіт становила 18 млн грн. Але робота була виконана десь за 10-11 млн грн. Наразі триває тендер між будівельними фірмами на продовження робіт. Конверти з пропозиціями відкриють у середу, 20 травня. А в червні продовжимо роботи. Загалом довжина трамвайної колії у два напрямки має становити 11,5 км. І встигнути її прокласти ми маємо до "Євро-2012". Зараз маємо розроблену і затверджену документацію на шматок колії від кільця на Мушака до Навроцького. На цей обсяг робіт передбачено 67 млн грн. Далі точних розрахунків ще не проводили. Але за приблизними підрахунками, вся колія має обійтися у 200 з чимось мільйонів гривень".

Директор Асоціації будівельних підприємств, колишній начальник управління інженерного господарства та інфраструктури Львівської міської ради Іван Онисковець: "Звісно, жодних точних цифр і сум я не знаю. Але можу висловити свою думку, як фахівця. Прокладання нової колії не є на часі. Трамвай на Сихів можна і пізніше пустити, адже у Львові купа доріг, що потребують нагального ремонту. Це - перше. А друге, в тому районі нема житлових забудов. Тож можна було прокладати не дорогі безшумні плити, а класичну колію. На витрачені там кошти вже можна було дійти до автобази".



Залишити Ваш коментар можна на форумі
Новини   |  Соціум  |  Кримінал  |  Культура   |   Спорт   |   Репортаж   |   Дикий світ