Середа, 8 Грудня

У Львові та області запрацювали нові карантинні обмеження

З понеділка, 18 жовтня, у Львові та області запрацювали нові карантинні обмеження. Нові кола заборон і грядущих перевірок пов’язані зі стрімким ростом хворих на коронавірус у регіоні. Тож що зміниться в місті та області?

КУЛЬТУРНЕ ЖИТТЯ. Так, з 18 жовтня, у Львові заборонили проводити всі масові заходи — окрім тих, де організатори та всі учасники мають сертифікат вакцинації або негативні ПЛР-тест, зроблені не пізніше, ніж за 72 години до події. Усі міські театри, кінотеатри, музеї та галереї, філармонія, органний зал працюватимуть лише для вакцинованих відвідувачів, або з негативним ПЛР-тестом. Проте загальна кількість відвідачів таких закладів не може перевищувати 50 % від загальної кількості місць. А на території області (за виключенням Львова) загалом заборонили заходи, де є більше 50 учасників. У музичних школах будуть двотижневі канікули. Народні доми, гуртки та секції з 18 жовтня не працюватимуть, а бібліотеки працюватимуть лише на видачу книг, — пише «Захід.нет».

ТОРГІВЛЯ. Усі ринки і магазини, ТРЦ, перукарні та салони краси можуть працювати лише за умови вакцинації всіх працівників або з негативними ПЛР-тестами. Окрім того, в цих закладах може бути заповнено не більше 50 % торгових площ. Всі львівські ресторани і кафе працюють лише до 23:00 і лише за умови 100 % вакцинації або ПЛР-тестів у працівників, натомість відвідувачі поки ще можуть бути невакциновані. Заповненість ресторанів не має перевищувати 50 %, а за одним столиком можуть сидіти не більше 4 відвідувачів.

Готелі і хостели працюють за умови повної вакцинації персоналу або ж негативних ПЛР-тестів.

Спортивні зали уже з 18 жовтня можуть відвідувати лише вакциновані клієнти або з негативним ПЛР-тестом. Усі працівники повинні бути вакциновані.

ОСВІТА. Усі школярі Львова, в тому числі й молодших шкіл, йдуть на двотижневі канікули до 1 листопада. Також це стосується позашкільної освіти: музичні школи йдуть на канікули, а народні доми, гуртки та секції не працюватимуть. Проте дитсадки працюють.

З 25 жовтня у Львівській області посиляться карантинні обмеження: усі відвідувачі ресторанів, кафе, ринків, магазинів, торгово-розважальних центрів, кінотеатрів та закладів культури повинні мати зі собою або сертифікати про вакцинацію, або негативний ПЛР-тест, зроблений за 72 години до відвідування закладу. У Львові такі ж обмеження для відвідувачів вступають в дію з 1 листопада.

Нагадаємо, що цього тижня також починають діяти нові правила міжрегіональних перевезень «Укрзалізниці». Вони поширюються на «жовту», «помаранчеву» та «червону» зони. Зокрема, згідно з рішенням Кабміну, з 21 жовтня у поїзди впускатимуть лише тих, хто має сертифікати про вакцинацію або негативні ПЛР-тести. Як пояснив на брифінгу керівник пасажирського напрямку УЗ Олександр Перцовський, при посадці на поїзд провідник перевірятиме у пасажира наявність паспорта, квиток і COVID-сертифікат або ПЛР-тест/тест на антиген, — пише «Слово і діло».

   Ярослав Жукровський, юрист, правовий експерт, на запитання, чи порушує наші юридичні права вимога надати для огляду «ковідний» сертифікат у кафе, чи в тому ж потязі, прокоментував «Ратуші»:

— Загалом, треба виходити з того, хто саме буде вимагати ті «ковідні» сертифікати. Ми розуміємо, що насправді щеплення, зокрема й від ковіду, — це справа не обов’язкова, а добровільна, тобто ніхто не може змусити людину щепитись проти її волі. Очевидно, коли йдеться про транспортні засоби — потяги, маршрутки, тощо, то очевидно, що можливість обмеження права пересування у зв’язку з відсутністю сертифіката про вакцинацію від Covid-19 — хоча чітко не передбачена в законодавстві, але є така практика «легітимна мета»: правова позиція, вироблена Європейським судом з прав людини. Питання вимоги до пасажира про підтвердження його стану здоров’я провідником чи іншою уповноваженою особою містить у собі легітимну мету і, очевидно, що особа мала б довести, що вона не наражає інших на небезпеку.

Коли мова йде про спільну ініціативу МВС, МОЗ, Держспоживслужби про ці так звані рейди, то як на мене, вона є більше превентивна і роз’яснювальна, аніж юридично допустима. Тому що в статті 32 Закону «Про Національну поліцію» не передбачено такого права для працівника органу поліції щодо перевірки наявності медичних документів в особи. Тобто очевидно, працівник органу поліції має право перевіряти документи для встановлення особи, але жодним законодавчим актом не встановлено його право здійснювати перевірку медичних документів чи медичних сертифікатів. Тут мені видається, що ця урядова ініціатива трошки йде врозріз із правами людини, В цій частині вона, мабуть, більше має роз’яснювальну мету, аніж притягнення до юридичної відповідальності. Бо коли ми подивимося Кодекс України про адміністративні правопорушення, то не побачимо там прямої норми, яка стосується можливості притягнення до відповідальності за відсутність «ковідного» сертифіката. Але є інша норма, яка містить купу норм-відсилань — це порушення правил карантину. Можливо, під таким «соусом» будуть пробувати складати протоколи. Але тут варто звернути увагу на наступний нюанс. Якщо працівник поліції разом із представником Держспоживслужби навіть і складе якийсь протокол, це не означає, що людина буде притягнена до відповідальності. Бо якщо ми станом на сьогодні проаналізуємо судову практику складення цих протоколів, то є заледве до 5 % осіб із тих, на яких складено відповідні протоколи, було притягнуто до відповідальності, а в 95 відсотках випадків до адміністративної відповідальності за порушення правил карантину не було притягнуто, в тому числі через те, що суди не вбачають в тих чи інших діях громадянина складу адміністративного правопорушення. Отже, я можу спрогнозувати, що насправді навіть якщо будуть складені відповідні протоколи, то дуже сумнівно, що вони приведуть до якогось реального адміністративного покарання. Але я не закликаю людей до порушення тих чи інших підзаконних нормативно-правових актів, в цьому разі таким актом є Наказ Міністерства охорони здоров’я. Люди повинні дбати про своє здоров’я, здоров’я оточення, але разом із цим вимагати дотримання їхніх прав та законних інтересів. І в цій ситуації, коли приходить ця так звана мобільна група для перевірки наявності в ресторані, в кафе тощо «ковідного» сертифіката в громадянина, насамперед, безумовно, потрібно запитувати, на якій підставі ці органи цікавляться станом здоров’я вказаної особи і де передбачено обов’язок людини надати для огляду саме їм відповідний «ковідний» сертифікат.

Коли йдеться про транспорт — можливо, все-таки дії тих органів будуть виправдані з погляду легітимної мети, бо не може одна людина наражати 30 людей, які їдуть в одному салоні, чи 50 людей у вагоні потяга, на ризик захворіти. Тобто, очевидно, держава може встановити таке обмеження стосовно невакцинованих людей щодо реалізації їхніх окремих прав, але це не повинно виходити за межі здорового глузду, щоб не вийшло як в приказці «застав дурня молитися, то він лоб розіб’є», — каже правовий експерт.

Світлана ПАВЛИШИН

Share.

Leave A Reply