Субота, 25 Березня

Як «95-й» намагався скасувати «95-й»

ЗЕ-потуги регулювання цін на пальне

Наприкінці минулого тижня низка АЗС повідомила, що вони призупиняють продаж преміального палива. Так власники бензоколонок відреагували на постанову уряду, за якою з 15 травня в Україні запровадили державне регулювання цін на паливо на період карантину, встановивши граничні надбавки, що їх автозаправні мережі можуть включати в роздрібну ціну палива, — інформує ВВС.

Нагадаємо, йдеться про «бунт» мереж автозаправних станцій WOG, OKKO та Socar. У мережі ОККО пояснили, що призупинка продажу зачепить пальне PULLS 95 та PULLS Diesel. «Це пов’язано з тим, що продаж пального цих марок за ціною, встановленою Кабінетом Міністрів на травень, є збитковим для мережі», — йдеться в заяві. Мережа АЗК WOG через рішення Кабінету Міністрів про державне регулювання цін на пальне заявила, що «змушена припинити» реалізацію преміального пального 95 Mustang та ДП+ Mustang. А мережа Socar відмовилась продавати марки NANO 95 та Diesel Nano Extro.

Подробиці скандального рішення

Рішення, яке призвело до таких кроків, Кабмін ухвалив 14 травня. Ним урядовці намагалися збавити апетити власників АЗС, запровадивши граничні торговельні націнки на паливо на період дії карантину. Гранична націнка, мовляв, має бути не більшою як 7 гривень на літр для дизельного палива та не більшою ніж 5 гривень на літр для автомобільних бензинів. Постанова набула чинності з 15 травня.

«Це відповідь на необґрунтоване зростання цін на пальне в роздрібних мережах. Уряд за здорову і прозору конкуренцію на ринку пального. Але водночас уряд має захистити простих споживачів, які і так постраждали від вимушених карантинних обмежень», — заявив, вже тепер, ексміністр розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства Ігор Петрашко. У довіреному йому відомстві вважають, що введення тимчасового державного регулювання цін на продаж через мережі АЗС бензинів А-92, А-95 та дизпалива шляхом встановлення граничної торговельної надбавки необхідне для запобігання зловживанню суб’єктами господарювання та доступності для населення пального. Фахівці міністерства підрахували, що станом на 14 травня 2021 року середня ціна 1 л дизпалива в Україні становить 20,89 грн/л, а бензину — 25,22 грн/л.

Шквал критики

На рішення уряду посипався шквал списів — крім логічного обурення власників АЗС, постанову уряду «рознесли» Федерація роботодавців і Європейська Бізнес Асоціація.

Так, Федерація роботодавців закликала уряд скасувати своє рішення, бо воно «порушує принципи Угоди про Асоціацію між Україною та Європейським Союзом, обмежує конкуренцію, дискримінує як вітчизняних, так і міжнародних інвесторів роздрібних мереж порівняно з вертикально інтегрованими учасниками ринку, створить умови для зростання частки пального в собівартості товарів і послуг».

В Європейській Бізнес Асоціації (ЄБА) рішення уряду також розкритикували, бо, на їхню думку, ці ініціативи «є неприйнятними в цивілізованій європейській країні та сприятимуть ще більшій тінізації ринку». Відповідно до заяви ЄБА, ці кроки суперечать угоді про асоціацію між Україною та ЄС. Крім того, зазначають в організації, нині у ринкову ціну палива закладено не лише середню вартість нафтопродуктів та граничні рівні торговельної надбавки, але й витрати на транспортування в Україні та за її межами, витрати на перевалку, зберігання, сертифікацію, змінність курсу валют, контроль якості тощо.

«Тому «ручне» регулювання цін може знищити механізми формування цін, які використовував прозорий бізнес роками та створити кризу з непрогнозованим забезпеченням нафтопродуктів для споживачів, зупинку роботи прозорих автозаправних станцій», — вважають в ЄБА.

Досвід Венесуели і 95-го кварталу

Паралельно до критики долучився хор користувачів соцмереж, за сумісництвом — притомних водіїв. В соцмережах можна натрапити на багато дотепних і влучних коментарів:

Dmytro Vovnianko:  «Впроваджено граничні рівні торговельної надбавки до середньої ціни дизельного палива та бензину. Без соціалізму не можуть — досвід Венесуели нічого не вчить.  Ну що? Готуємося до погіршення якості пального і закриття мереж, де торгують якісним пальним і тримають марку».

Антон Ізраїльтянко: «Два кроки — вправо, два кроки — вліво, крок — вперед, і два — назад. Багато рухів на публіку, а по факту: зробили крок назад».

Valentyna Latysheva: «Передайте Слугам, що «соціальне пальне» — це сіно для коняки». Найбільше виграють Коломойський і «Роснєфть»

Dmytro Vovnianko: «Найбільшу вигоду від обмежень ціни на пальне отримає не пересічний українець, він на ремонті движків, заправлених шмурдяком, втратить утричі. Найбільше виграє Коломойський, який позбудеться конкурентів, що торгують якісним пальним. А ще виграє «Роснєфть», яка повертається на ринок України, бо її нафтопродукти тепер продаватиме Азербайджанська SOCAR.  Звикли до якісного пального? Відвикайте назад».

Микола Савельєв: «Про пальне. 95-й скасував 95-й. Все»

Iurii Domnitskiy: «Для контролю цін є Антимонопольний комітет, Фіскальна служба. Це для ватанів (шарикових), які не в курсі. Просто треба організувати роботу відповідних структур. Це важко, це не на роялі зіграти».

Наслідки для ринку

Учасники ринку окреслили п’ять потенційних загроз від рішення уряду про держрегулювання цін на ринку нафтопродуктів, — розкладає по поличках «Економічна правда»

  1. Закриття АЗС, що знизить конкуренцію та доступність пального для споживачів.
  2. Зменшення доходів бюджету через збитки та зниження надходжень податків.
  3. Недоінвестування, що може погіршити рівень безпеки або зашкодити навколишньому середовищу.
  4. Деградація галузі через нестачу довіри інвесторів та нездатність виправдати інвестиції.
  5. Негативний сигнал для міжнародних інвесторів про абсолютну непрогнозованість регуляторної політики країни.

Крок назад

Отримавши зусібіч такої «прикурки», уряд почав відхрещуватися. 16 травня 2021 року Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України роз’яснило, що урядова постанова не стосується преміального пального, а лише того, яке визначене «як соціально значуще». Знову, мовляв, «нас не так зрозуміли» і «вирвали з контексту».

Журналіст-блогер, письменник Дмитро Вовнянко написав 17 травня у свому фейсбуці, що саме люди, прості споживачі, своїм обуренням відстояли ринок:  «Українці вже звикли до якісного пального. Бензин не купують на останні гроші, людину, яка має авто, вже не можна назвати бідною. Водії дуже не люблять, коли їх примушують їздити чортзна на чому. Характерно — ремствували не тільки прибічники опозиції. Діями уряду збурилися традиційно байдужі «білі пальто» і (який жах) прибічники «Слуги народу». Сам бачив. Прем’єру Шмигалю дісталося з усіх боків. (…) І от тоді уряд зробив крок назад.  Ледь не вперше українці дали зрозуміти, що популізм ЗЕ-команди їм насточортів. Люди відстояли ринок. І це для популістів із ЗЕ-команди — дуже тривожний дзвіночок».

Підготувала Світлана ПАВЛИШИН

Share.

Leave A Reply