Неділя, 1 Серпня

Скасування пільгових перевезень: Закон vs пандемія?

Продовження карантину до 12 квітня не звеселило нікого, а нові обмеження часом здаються абсурдними. Після чергового засідання міської комісії ТЕБ і НС Андрій Садовий оголосив продовження карантину в місті до 12 квітня і «до купи» додав ще зміну роботи садочків і шкіл, зміну роботи громадського транспорту та закриття частини ринків (непродовольчі ринки, а також змішані ринки). Питання громадського транспорту і без того гостро обговорювали ще з зими.

Першими «ластівками» були катастрофічні затори, транспортний колапс у центрі Львова, за яким неспішно виникло питання підвищення тарифу на громадські перевезення з 7 гривень до 14. Наразі чиновники Садового вдруге спробували взяти «у господарські руки» питання транспорту і рішенням ТЕБ і НС скасували пільговий проїзд усіх категорій громадян. Львівські атовці не обійшли стороною питання пільг і зазначили: «Відповідно до п.1.13 Протоколу позапланового засідання міської комісії ТЕБ і НС (м. Львів) від 30.03.2021 номер 13, підписаного Андрієм Садовим, запропоновано: «Призупинити пільги для всіх категорій населення, що стосуються перевезення міським громадським транспортом». Це суперечить законодавству України. А саме — розділ І ст. 2 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»: «Права та пільги для ветеранів війни і членів їхніх сімей, встановлені раніше законодавством України і законодавством колишнього Союзу РСР, не можуть бути скасовані без їх рівноцінної заміни», — інформує видання «Рerets.media».

Як зазначає видання, нормативні акти органів державної влади та органів місцевого самоврядування, які обмежують права і пільги ветеранів війни, передбачені цим Законом, є нечинними. Зокрема у  розділі ІІІ п.7 ст.12 Закону України передбачено безплатний проїзд усіма видами міського пасажирського транспорту, автомобільним транспортом загального користування в сільській місцевості, а також залізничним і водним транспортом приміського сполучення та автобусами приміських і міжміських маршрутів, у тому числі внутрішньорайонних, внутрішньо- та міжобласних, незалежно від відстані та місця проживання за наявності посвідчення встановленого зразка, а в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду — також електронного квитка, який видається на безоплатній основі. Таким чином, рішення комісії ТЕБ і НС щодо скасування пільг усіх категорій населення можна вважати незаконним. На цьому могло би бути і все, але виявилось — ні. Карантини і обмеження, розпочаті з початком пандемії COVID-19, спонукали Андрія Садового до таких самих вчинків ще минулого року. А вже 20.10.2020 рішенням Львівського окружного адміністративного суду мер програв позивачеві у справі 380/5144/20, номер судового провадження ІІ/380/5294/20; аналогічне рішення комісії з питань ТЕБ і НС ЛМР щодо пільг визнане НЕЗАКОННИМ і скасоване. Видання також нагадує, що відмова перевізника у пільговому перевезенні учасників бойових дій є незаконною.

Своєю чергою, голова постійної депутатської комісії транспорту, зв’язку та міської мобільності Львівської міської ради Ігор Зінкевич у коментарі «Ратуші» (даємо скорочений варіант) зазначив: «Є деякі пільгові категорії, проголосовані Львівською міською радою на безкоштовний проїзд, і ми прекрасно розуміємо, що ці категорії ми можемо забирати, бо вони не прописані Законом України. Ми справді будемо говорити про те, які пільгові категорії введені Законом, оце є дуже проблемна ситуація, і переважно у судах після так званого першого локдауну були позовні заяви, зокрема і виграшні, стосовно того, що пільговиків незаконно позбавили можливості безкоштовних перевезень, у тому числі було багато звернень від атовців. Але у нас, в Україні, відбувається трошки підміна понять. По-перше, у нас не введений надзвичайний стан, а є надзвичайна ситуація, і це все робиться через постанови Кабінету Міністрів, а не через закони. Якщо б ми ввели надзвичайний стан, ми б розуміли, що там зовсім інші зобов’язання, — розповідає депутат. — Насамперед — на рівні державному не зроблено жодних дій, які б могли гарантувати права людей. Перше — перебування у масці чи без маски, наприклад, у парку. Закон по-іншому трактує цю ситуацію, аніж Рішення Кабміну, адже вони нижчі за Закон України, зокрема й рішення Львівської міської ради — всі вони не можуть суперечити Закону України. І ми повертаємось до основних речей, які були введені. Також першочергово були введені рішення щодо громадського транспорту, які стосувалися всіх міст України. Постанова Кабміну щодо цього звучить як «спеціальні перевезення». Там чітко прописано: лише ті люди, які забезпечують життєдіяльність міста, за посвідченнями, і спецперевезення, які дають можливість організувати доїзд від міста до, наприклад, приватної компанії, чи державної компанії, чи місцевої компанії (комунальні підприємства) за договором про надання послуг перевезення. Такі речі попереднього разу не було зроблено. Звернення на Постанову Кабінету Міністрів звучало як основний документ, але не були розроблені стратегічно важливі речі. Вимагати затвердити якийсь алгоритм дій, зокрема в Комісії з питань ТЕБ і НС, ми не можемо, якщо цього алгоритму дій немає. Я пробував добитись ще з початку цієї каденції, щоб ми такі алгоритми дій затвердили, не кажучи про концепцію громадського транспорту, яка передбачена на роки; щоб у тих програмах були положення щодо ситуацій, пов’язаних з локдауном, а тепер і «червоною зоною». В нас не визначені категорії людей, які мають право користуватись громадським транспортом у введеній чи то «червоній зоні», чи під час локдауну. У нас не визначено, які саме підприємства забезпечують життєдіяльність міста. Якби у нас був електронний квиток, ми могли б в екстреному порядку це впровадити і не мати тих проблем. Та зважаючи на те, що у нас немає е-квитка (хоча перспектива його запровадження велика),  я вважаю, що ми маємо адаптувати до електронного квитка цю інформацію, але на цьому етапі потрібно розробляти хоча б якісь посвідчення, які будуть гарантувати, що ця людина справді забезпечує життєдіяльність міста. Ось саме з пунктів визначення підприємців потрібно почати, для того, щоб отримати конкретні прізвища і під них розробити цей алгоритм дій», — вважає Ігор Зінкевич.

Тепер щодо пільгових перевезень. «У межах чинного законодавства ми не можемо повністю обмежити пільгові перевезення. Але в межах місцевого самоврядування можемо визначити час пільгових перевезень. Це може згодом бути оскаржене у суді, але це принаймні не повноцінне обмеження, яке заборонене законом, а тимчасове, наприклад, коли місто потрапляє у «червону зону», — пояснює депутат.

Експертна думка

Голова організації «Львів’яни за електротранспорт» Антон Лягушкін у коментарі «Ратуші» зазначив, що, на його думку, Львів мав уже давно відмовитися від практики безкоштовного проїзду для пільговиків і перейти до всеосяжної монетизації пільг. «На державному рівні нормативна база для монетизації пільг створена іще у 2018 році урядом Гройсмана. Оскільки у Львові постійно говорять про запровадження електронного квитка, то разом із ним було б логічно запровадити і монетизацію пільг, щоб на відповідну банківську картку пільговику надходила певна сума для користування громадським транспортом. А от як саме використати ці кошти — це вже справа пільговика. На жаль, пільги на проїзд у громадському транспорті Львова — це, насправді, не засіб соціального захисту населення, а спосіб «утримати на плаву» неефективні комунальні транспортні підприємства. Отож, як на мене, безкоштовний проїзд пільговиків потрібно було скасувати давно і замінити його адресними виплатами в рамках монетизації», — підсумував Антон Лягушкін.

Юридичні нюанси

Правову оцінку цієї ситуації надала юристка правничої компанії «April Consult» Ірина Тарас. За словами юристки, право на пільговий проїзд громадянам гарантоване державою. «Є певна категорія громадян, які мають право на пільговий проїзд у громадському транспорті, і підставою присвоєння цієї категорії є або Закони України, або Постанови КМУ, а відтак обмежити право користування пільговим проїздом може лише парламент або уряд у ситуації, коли в Україні був би запроваджений надзвичайний стан.

Ніяка комісія — міська, обласна тощо — не може взяти й перекреслити пільги, які людині гарантовані державою. У протоколі № 13 позапланового засідання міської комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій від 30.03.2021 року вони посилаються на постанову Кабінету Міністрів, але вона не містить ніде пункту про обмеження пільг. Тому можна зробити висновок, що це рішення міської комісії є безглуздим та дискримінаційним стосовно пільгових категорій населення, тому що нема жодних науково підтверджених доказів, що пільговики є небезпечними поширювачами коронавірусу. Статтею 46 Конституції України закріплено, що громадяни мають право на соціальний захист, що передбачає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Якщо брати до уваги судову практику від початку введення карантину в Україні, то є вже чимало рішень суду, які визнають протиправним рішення міської комісії з питань техногенно-екологічної безпеки про обмеження перевезення пільгових категорій», — прокоментувала Ірина Тарас.

Христина СЛЮСАРЧУК

Share.

Leave A Reply