Владно-скандальна Санта-Барбара!
Громадська рада як «промокашка» влади?
Ось уже понад 5 років при різних органах влади існують громадські ради. Функціонує така й при Управлінні транспорту Львівської міської ради, яке є замовником пасажирських перевезень громадським транспортом у межах Львівської міської територіальної громади. Сьогодні — розповідь про роботу громради та її взаємини з партією міського голови Львова Андрія Садового.
Згідно з інформацією на сторінці Управління транспорту Львівської міської ради, іде п’ятий рік роботи громадської ради — 6 квітня 2017 року в.о. начальника Управління транспорту ЛМР підписав наказ № 10 «Про затвердження Громадської ради при управлінні транспорту», відповідно до якого до Громадської ради увійшло 13 осіб. Кандидатуру Святослава Товстиги на посаду голови громради запропонував Мирослав Голяк, а Юрія Кривенка — Іван Велійка. Святослава Товстигу обрали головою громради 12 голосами. За його заступника — Мирослава Голяка — проголосувало 9 осіб, за секретаря громради – 12 осіб.
З усього складу Громадської ради потрібно виокремити щонайменше п’ятьох осіб, які прямо чи опосередковано пов’язані з керівною на той час у Львові партією «Самопоміч» Андрія Садового та її функціонерами або з перевізниками, що обслуговували міські маршрути Львова. Зокрема № 2 у списку членів громради Мирослав Голяк у 2015 році балотувався у депутати Львівської міськради, проте не був обраний. У громраді він представляє ГО «Львів — безпечне місто», засновниками якого є Дмитро Тацій та Яромир Шевців. Останній є рідним братом відомого функціонера «Самопомочі» Андрія Шевціва. Окрім того, під час минулої каденції Львівської міськради Мирослав Голяк був помічником-консультантом депутата ЛМР від «Самопомочі», керівника «Інституту просторового розвитку» та позаштатного радника міського голови. Під № 4 — Іван Велійка, пов’язаний із перевізником ТзОВ «Міра і К». Пан Іван був одним із засновників цієї компанії із 31 % статутного капіталу — про це свідчить ресурс Opendatabot.ua. Очевидно, чиї інтереси у громраді лобіював пан Велійка. Під № 6 — журналістка Ірина Рєвунова з інтернет-видання «Захід.нет», яке є у власності дружини міського голови Львова пані Катерини Кіт-Садової. Пані Рєвунова представляє ГО «Центр безпеки міста», засновниками якого є зокрема екскерівник Управління безпеки міста Юрій Діль та Оксана Страз — фігурує як засновниця в деяких ГО, пов’язаних із «Самопоміччю». Цікаво, що «Центр безпеки міста» зареєстрований у будинку на пл. Міцкевича, 6/7, там, де й… офіс «Самопомочі»!!! Зазначимо, що згодом Ірина Рєвунова стала речницею ЛК АТП № 1. Віталій Пітула, як свідчить ним же подане у пошуку роботи резюме, майже 4 роки — з квітня 2011 року по лютий 2015 року — обіймав різні посади у Львівському комунальному АТП № 1. Останні 4 місяці він навіть був заступником директора ЛК АТП № 1 у часи директорства Михайла Сидоровича. Цікаво те, що у 2019 році (як свідчить декларація, заповнена Віталієм Пітулою), він обіймав посаду заступника директора ЛКП «Львівелектротранс». Під № 8 Юрій Шендюх, голова Львівської обласної організації роботодавців транспорту — теж явний лобіст інтересів перевізників. Отож, 5 із 13 членів громради, а це 38 % усього її складу, де-факто пов’язані з політичною партією Садового «Самопоміч», її функціонерами та структурами Львівської міськради або з компаніями-перевізниками.
З громадських організацій, явно нелояльних до Андрія Садового, в громраді можна відзначити лише «Розвиток громади», яку представляв Назар Бай — заступник голови громради. Цікава деталь — наказ Управління транспорту № 33 «Про затвердження Положення про Громадську раду при управлінні транспорту» датований 9 жовтня 2017 року — його підписав в.о. начальника Управління транспорту О. Партика. В той же час усі 11 протоколів засідання громради, оприлюднені на сайті Львівської міськради, датовані періодом від 6 квітня по 9 жовтня 2017 року. Наскільки легальними були засідання громради й ухвалені на них рішення до затвердження положення — питання до юристів.
Потрібно зазначити, що опубліковані протоколи засідань Громадської ради при Управлінні транспорту, які датовані серпнем 2017 року, підписані в.о. секретаря громадської ради Іриною Рєвуновою, а не Назаром Баєм.
Інформацію про засідання Громадської ради при Управлінні транспорту Львівської міськради, які відбувалися після 9 жовтня 2017 року, можна знайти лише на офіційній сторінці Громадської ради у соціальній мережі «Фейсбук». Із цієї фб-сторінки авторові стало відомо, що перше засідання Громадської ради у 2018 році відбулося… тільки у п’ятницю 2 лютого 2018 року. Проміжок між засіданнями громради становив майже 4 місяці. На засіданні 12 березня 2018 року Громадська рада при Управлінні транспорту, як свідчить пост на її сторінці, ПІДТРИМАЛА підвищення вартості проїзду в міському електротранспорті до 5 гривень, а 16 березня відбулася «екскурсія» в трамвайне депо № 2, яке почали реконструювати іще 2014 року…
У пості від 2 червня 2018 року йдеться про те, що під час засідання 1 червня 2018 року четверо членів громради, а саме Назар Бай, Назар Лисяк, Андрій Желяско та Олег Сірків, припинили членство у ній. Отож, замість 13 членів у громраді, стало 9. Відповідно, п’ятірка членів, пов’язаних із владою міста Львова, партією «Самопоміч» та приватними перевізниками, стала більшістю складу Громадської ради. У будь-якій цивілізованій країні це одразу делегітимізувало б цю тепер уже так звану «Громадську раду». Але ми живемо у Львові, в Україні. Отож, Громадська рада продовжила свою роботу. Оскільки Назар Бай вийшов зі складу громради, місце секретаря посіла Ірина Рєвунова. Все було готово до «оксамитової революції», яка відбулася 11 червня 2018 року. Того дня голова громради Святослав Товстига звітував про свою роботу. Вона була оцінена негативно, в результаті голосування Святослав Товстига втратив статус голови громради. Виконувачем обов’язків став Мирослав Голяк.
Треба зазначити, що 2 листопада 2017 року депутат Олег Едвардович Шмід, помічником-консультантом якого був Мирослав Голяк, був призначений позаштатним радником міського голови Львова з питань інфраструктури. В обранні Мирослава Голяка в.о. голови громради проглядається, щонайменше, конфлікт інтересів. Проте цей факт можна скоріше розцінити як «падіння завіси» — стало зрозуміло, хто у Львові має значний вплив на транспортні та інфраструктурні рішення, хоча формально не очолює ні департаменти, ні управління. Від 11 червня 2018 року керівництво Громадської ради при Управлінні транспорту було повністю представлено людьми, близькими до влади і Садового.
Зазначу, що «оксамитова революція» в Громадській раді при Управлінні транспорту підозріло збіглася в часі з «кадровим зростанням» виконавчого директора ЛКП «Львівелектротранс» Андрія Білого — як повідомляла пресслужба Львівської міськради 30 травня 2018 року, його було призначено заступником директора Департаменту житлового господарства та інфраструктури ЛМР, він став «куратором» громадського транспорту та інфраструктурних проєктів Львова.
Останній запис про засідання Громадської ради при Управлінні транспорту, опублікований на офіційній сторінці у «Фейсбуку», датований 16 жовтня 2018 року. У ньому йдеться про те, що головою громради став Мирослав Голяк, його заступником — Юрій Кривенко… На засіданні громадської ради обговорювали питання обладнання виходків для водіїв на кінцевих зупинках і порушення ДБН під час будівництва платформ на зупинках.
Виникає логічне питання — чому протоколи засідань Громадської ради, а також її актуальний персональний склад не були опубліковані на офіційній сторінці Управління транспорту на сайті Львівської міськради. Інше питання — чи відбулося хоча б одне засідання Громадської ради впродовж майже трьох років із жовтня 2018 року? Відповіді на ці питання ні автору, ні газеті «Ратуша» — невідомі.
Наприкінці додамо такі деталі — секретар Громадської ради при Управлінні транспорту Ірина Рєвунова, як відомо з повідомлень преси, перейшла на роботу в Львівське комунальне АТП № 1 і стала його речницею. 2 жовтня 2019 року начальником Управління транспорту Львівської міськради став Орест Ігорович Олеськів, який, як і голова громради при цьому управлінні, у минулій каденції Львівської міської ради був помічником-консультантом того самого депутата від «Самопомочі» Олега Шміда.
За час із жовтня 2017 року, коли відбулося останнє засідання Громадської ради при Управлінні транспорту, за підсумками якого офіційно опубліковано протокол, минає ось уже четвертий рік. За цей час відбулося чимало знакових подій у транспортній галузі Львова: це і закупівля 150 автобусів за «сірою» схемою лізингу без проведення відкритого тендеру; і закупівля 50 тролейбусів за кошти ЄБРР; і придбання 10 нових трамваїв за кошти ЄІБ; і досить скандальне завершення тендеру на впровадження е-квитка зі звільненням ключових працівників «Львівавтодору», які займалися цим проєктом; і скандальний тендер ЄІБ на закупівлю 100 нових автобусів, у якому мав би перемогти український виробник автобусів АТ «АК «Богдан Моторс», але влада чомусь «тягнула» білорусів… Позиції Громадської ради щодо кожного з цих питань громадськість так і не почула…
Антон ЛЯГУШКІН, спеціально для «Ратуші»
до теми
Святослав ТОВСТИГА: «Міська комісія з безпеки дорожнього руху Львова є ручною і непрофесійною»
Як розповів «Еспресо.Захід» експерт з теми транспорту та ексголова ГО «За якісний транспорт» Святослав Товстига, ця комісія дуже нефахова і її рішення та незнання учасників створюють більше проблем, ніж допомагають безпеці на дорозі. «Це дуже непрофесійний орган. Я надсилав звернення щодо ліквідації цієї комісії через її нефаховість. Минулого року голови фракцій зверталися з моєї ініціативи щодо переформатування комісії. Бо там є механіки, гуманітарії, з двадцяти з чимось осіб цієї комісії лише двоє чи троє мають освіту, наближену до транспорту. Дуже промовистий та цікавий факт, що в комісії лише троє людей раніше не працювали в ЛМР. Тобто всі інші працювали в ЛМР. Тому це більше ручний орган у руках міської ради. Але саме цей орган ухвалює рішення щодо зміни організації дорожнього руху. Їхні рішення є рекомендаційними, однак фактично приймаються як обов’язкові районними адміністраціями», — сказав Святослав Товстига.