Божевільні ціни на нереальний квиток
У Львові з давніх-давен існує легенда про те, що буде запроваджений електронний квиток «ЛеоКарт». Щороку лунає ця казка про те, що омріяний для мешканців е-квиток от-от буде, однак це чомусь у висліді має лишень списані кошти та чергові піар-обіцянки. Проте ви не повірите: тема е-квитка таки почала рухатись! Кілька місяців тому міські депутати, які входять у склад бюджетної комісії, відвідали підприємство ЛКП «Львівавтодор», де їм анонсували, що запровадження електронного квитка буде вже 13 січня 2022 року…
Депутат Львівської міської ради від «Європейської Солідарності», член комісії фінансів та планування бюджету Юрій Ломага у своєму дописі у мережі фейсбук ще наприкінці серпня анонсував появу е-квитка «Та коли, та коли? Та на Василя. Сьогодні постійна депутатська комісія фінансів та планування бюджету Львівської міської ради відвідали ЛКП «Львівавтодор». Зокрема ми обговорювали питання, яке вже багато років дістають перед виборами, аби погодувати львів’ян солодкими обіцянками запровадження е-квитка. Так от, під час зустрічі нас офіційно запевнили, що вже 14 січня 2022 року на свято Василя львів’яни поїдуть до церкви з електронним квитком і без паперу! Так от, просто запам’ятайте це!» — йдеться у дописі.
І яка ж ціна?
У Львівській міськраді порахували, скільки грошей доведеться платити пасажирам за користування е-квитком. З 10 до 25 листопада тривають консультації з громадськістю щодо проєкту рішення виконавчого комітету «Про затвердження тарифів на послуги з перевезення пасажирів електричним та автомобільним пасажирським транспортом». Пропоновані чиновниками тарифи мають такий вигляд:
– Разовий е-квиток на одну поїздку з можливістю пересадки впродовж 40 хвилин коштуватиме 10 грн. Тобто це квиток, куплений електронним способом. Вартість перевезення одного місця багажу — 10 грн.
– Разовий паперовий квиток, придбаний за паперові гроші у водія, — 15 грн. Але такий квиток уже не передбачає можливості пересадки. Цей квиток не потрібно буде валідувати.
– Місячний абонемент коштуватиме 420 грн; на три місяці — 1200 грн; на шість місяців — 2200 грн; річний абонемент — 3650 грн.
Не зареєстрований пасажир (не валідований проїзд) муситиме оплатити штрафний квиток (прямо в контролера) — 200 грн. Як вам? Нам теж. І точно такими ж трьома словами.
Пільговики — 60 поїздок на місяць
Водночас тарифи для студентів відрізнятимуться. Студент за 30 днів за наявності персоналізованої транспортної картки “ЛеоКарт” заплатить 210 грн, а за пів року — 1100 грн. Тарифи для дітей (учнів) шкільного віку теж відрізнятимуться. Впродовж навчального року 60 поїздок у місяць — безкоштовно, за винятком літніх канікул у загальноосвітніх навчальних закладах, тоді — 10 грн. Інші пільговики також матимуть 60 безкоштовних поїздок на місяць. Далі доведеться платити. Окремо передбачено оплату туристичних абонементів. На один день — 35 грн. На два дні — 60 грн. На три дні — 80 грн. На тиждень — 200 грн. Інколи так хочеться відчути себе туристом, правда?
Видатки перевізників стануть видимими
Також повідомляють, що із запровадженням електронного квитка у Львові змінять підхід до фінансування громадського транспорту з міського бюджету, інформує «Еспресо-Захід». Нині комунальні транспортні підприємства отримують дотації. З е-квитком витрати на роботу всього громадського транспорту у Львівській громаді розраховуватимуть від вартості кілометра роботи:
– автобуса: велика місткість — 48 грн/км; середня місткість — 29 грн/км;
– трамвая: 82 грн/км;
– тролейбуса: 72 грн/км.
Наступного тижня, 19 листопада, чиновники офіційно представлять громадськості запропоновані тарифи. Свої зауваження та пропозиції львів’яни можуть подавати через Центри надання адміністративних послуг або як електронне звернення до 25 листопада.
Депутати про декоративні механізми
У коментарі «Ратуші» депутат Юрій ЛОМАГА зазначив, що нас, як завжди, хочуть ввести в оману. «Поясню. 13 січня, як нам обіцяли, ми поїдемо за е-квитком до церкви на Різдво. Ну, можемо сказати, що цього не станеться тільки з огляду на те, що в нас нічого не готово — в нас лише є якісь декоративні механізми про те, що щось буде. Якби навіть воно і сталося, з якогось великого дива, то ми вже поїдемо за квитком, який можна буде купити за 15 гривень у водія тролейбуса, трамвая, або по 10 гривень — на електронному носії. А електронного носія в нас ніхто не впровадив і картки львів’янина в нас нема», — переконаний депутат.
Стосовно ціни та громадських обговореннях, Юрій Ломага пояснює, що ціну чиновники обґрунтовують подорожчанням електроенергії і збільшенням заробітної плати, а консультації з громадськістю — це лише видавання бажаного за дійсне. «Ніхто ні з ким нічого не обговорює. Квиток є лише на папері. Місто купило багато якихось потрібних програм, фідерів тощо, але воно все десь валяється чи лежить і нічого з того не буде. Добре, а ще ЛМР дає інформацію, що тепер усі поїздки і, відповідно, соціальні поїздки, будуть мати облік. Що один місячний е-квиток матиме 60 поїздок — чим це відрізняється від того, як нещодавно люди безкоштовно їздили і багато соціальних пільг скасували? – Ну, це буде хоча б облік. Ми розумітимемо, скільки їде людей із соціальними пільгами, скільки пасажирів загалом, скільки ми коштів отримаємо. Бо місто до сьогодні не розуміє, скільки їде пасажирів, який пасажиропотік. Ми колись питалися в попереднього керівника автодору пані Єстеферової, то в неї завжди була чітка кількість пасажирів, таке враження, що жодного більше — жодного менше, чітка кількість коштів від надходження квитків. Причому в усі місяці року в неї нічого не змінювалося. Я не фахівець у тому, але я сумніваюся, що е-квиток впровадять навіть до кінця наступного року», — додав Ломага.
Голова комісії транспорту, депутат Львівської міської ради Ігор Зінкевич вважає, що називати обговоренням запропоновану львів’янам процедуру не варто, а краще сказати — консультації. Водночас він попередив, що не варто розраховувати, що це якось може вплинути на ціну квитка.
«До заявленого числа ми можемо приймати інформацію. Але чи вона щось змінить? — Ні. Це інформація про те, якою буде ціна квитка. Жодних обговорень не буде. Це консультації. Всі пропозиції просто запишуть, що були такі думки», — заявив міський депутат.
Експертна думка
Чи доречні такі ціни на транспорт, прокоментував у коментарі «Ратуші» Антон ЛЯГУШКІН керівник ГО «Львів’яни за електротранспорт». Пан Антон каже — те, що запровадження автоматичної системи оплати проїзду супроводжуватиметься черговим підвищенням вартості проїзду, для нього не було несподіванкою. «Скоріше, навпаки — я б здивувався, якби тариф не зріс. Мені опонуватимуть — гляньте ж, за електронної оплати тариф зберігається — і далі 10 гривень. Крім того, влада запроваджує опцію безкоштовної пересадки впродовж 40 хвилин. Яка перемога! На це я відповім так. По-перше, опцією «електронної» оплати зможуть скористатися далеко не всі пасажири, а, очевидно, лише ті, в яких є банківська картка з чіпом та ті, у кого ця картка в смартфоні. Використання банківських карт із магнітною стрічкою, які досі досить поширені, не передбачено. По-друге. Щодо оплати банківськими картками, то залишається ще одне питання: що має надавати контролеру пасажир (опції друку проїзного документа ідеологами «е-квитка» не передбачено) під час контролю? Банківську картку? А як в такому разі із захистом інформації? Адже контролер матиме змогу побачити не тільки номер карти, але й CVV2/CVC2 код. За певних умов номера карти і коду достатньо для того, щоб оплатити покупку/послугу Вашою карткою. Нагадаю, що банки рекомендують: «Не давайте навіть шансу шахраям запам’ятати, записати, або сфотографувати дані карти, на якій зберігаються ваші статки!». Відповідно, здоровий глузд підказує: для електронної оплати проїзду в громадському транспорті найкраще мати окрему банківську картку, на якій тримати мінімальні суми. «А як же абонементи! Вони ж істотно здешевлять користування громадським транспортом!», — кричатимуть адепти чинного міського голови і «свідки е-квитка» — каже експерт. — Якщо тверезо глянути на вартість довготривалих абонементів, то, наприклад, «загальний» місячний абонемент вартістю 420 грн не дає пасажиру, який користується громадським транспортом для поїздок на роботу, майже ніякої вигоди, порівняно з «електронною» оплатою проїзду, адже куплений через АСОП квиток із правом безкоштовної пересадки коштуватиме 10 грн! Кількість поїздок пасажира, який користується громадським транспортом для поїздок на роботу і з роботи, дорівнює подвоєній кількості робочих днів у місяці (20 — 23 дні), тобто 40 — 46 поїздок. Що ж до квартального, піврічного і річного абонемента вартістю 1200, 2200 і 3650 грн, то реальну економію для пасажира даватимуть тільки піврічний і річний абонементи. Користування квартальним абонементом, порівняно з місячним, дає пасажиру економію аж у 20 грн. Але це не все. Купуючи абонемент тривалої дії, пасажир оплачує послугу наперед, і, фактично, кредитує ЛКП «Львівавтодор»… Далі, думаю, пояснювати не потрібно. З огляду на не надто високий рівень доходів більшості львів’ян, у мене виникають великі сумніви у великій популярності річного «е-квитка». Є багато питань щодо оплати перевізникам виконаної ними транспортної роботи. Нагадаю, що вартість 1 км пробігу автобуса великого класу оцінили у 48 грн, середнього класу — 29 грн, щодо одного кілометра пробігу тролейбуса — 72 грн, трамвая — 82 грн. Моє найперше зауваження — така тарифікація жодним чином не заохочуватиме приватних перевізників оновлювати свій автобусний парк за рахунок комфортних та сучасних машин. Як на мене, мав би діяти базовий тариф, а до нього — коефіцієнти: за комфортабельність транспортного засобу (наявність низької підлоги, кондиціонера та ін.), а також за його вік — що новіший автобус, то більший коефіцієнт», — додав експерт.
А тролейбуси?
За словами пана Лягушкіна, однаковий тариф за 1 км тролейбусних перевезень натякає на те, що найбільші за пасажиромісткістю тролейбуси «Skoda 15Tr» ми вже, вочевидь, на маршрутах ніколи не побачимо. «Крім того — місто і приватні перевізники декларували закупівлю електробусів: 50 машин для «Львівелектротрансу» і ще дві сотні — приватних перевізників. Наразі один електробус у Львові вже є. Але оплату за 1 км його пробігу «транспортні гуру» чомусь не порахували… Якщо говорити про трамваї, то неправильно оплачувати комунальному перевізнику однаковий тариф за 1 км пробігу старого трамвая-«гроба» «Tatra KT4SU», який пам’ятає іще Черненка з Горбачовим, і за 1 км пробігу сучасного п’ятисекційного трамвая «Електрон». Логічно, що тут теж має бути диференціація тарифів, залежно від віку, рівня комфорту та технічного стану та пасажиромісткості трамвая. Найнижчу вартість повинен мати 1 кілометр пробігу старих і зношених немодернізованих вагонів «Tatra» («холодильників на колесах»). Кілометр пробігу «прибульців» із Берліна — модернізованих і комфортних для пасажира трамваїв «Tatra KT4DM» мав би коштувати принаймні на 30 — 40 % дорожче. Так влада міста стимулювала б ЛКП «Львівелектротранс» власним коштом проводити модернізацію наявних трамваїв або замінювати їх уже модернізованими і більш комфортними вживаними трамваями з Європи і таким чином поступово виводити зношені вагони із експлуатації. Найвищою мала б бути оплата за 1 км пробігу найбільш сучасних трамваїв «Електрон», співвідношення вартості кілометра пробігу трьох- і п’ятисекційного вагона мало б становити 3 : 5.
Те, про що я сказав, — це лише найбільш очевидні зауваження. Якщо «копати» глибше, питань буде значно більше. Наприклад, чи якимось чином буде винагороджуватися пунктуальність перевізника?
Я свідомо не торкаюся питання створення інфраструктури «е-квитка». За два місяці до «часу Ч» невідомо, де саме реалізовуватимуться транспортні карти (в європейських містах, зазвичай, існує ціла мережа спеціальних кіосків і терміналів на зупинках), не видно терміналів для поповнення цих карт… Продовжувати можна довго. В сухому підсумку можу зазначити тільки таке: всі реформи, які ініціює міська влада на чолі з Андрієм Садовим, вигідні передусім для міської влади. І «електронний квиток» не виняток. Маючи контроль над більшістю ЗМІ міста, маючи цілий «хор» придворних «громадських активістів», влада міста впевнена, що зможе «пропхати» чергове підвищення вартості проїзду в громадському транспорті. І, на жаль, більшість це «схаває». Не в останню чергу тому, що опозиція до Садового не здатна запропонувати альтернативні рішення. І це дуже сумно», — підсумував Антон Лягушкін.
Христина СЛЮСАРЧУК
а в цей час у столиці…
…12 грн незалежно від кількості поїздок
У Києві з 1 січня 2022 року підвищують тариф на проїзд у громадському транспорті. Одна поїздка в комунальному транспорті (метрополітені, трамваї, тролейбусі, автобусі) коштуватиме 20 грн у разі придбання разового квитка.
Про це заявили у Київській міській державній адміністрації. У разі оплати проїзду з використанням «картки киянина» вартість поїздки становитиме 12 грн незалежно від кількості поїздок (за відсутності пільг). Для пасажирів, які купують поїздки, поповнюючи електронний квиток, вартість поїздки становитиме від 15 грн (при купівлі 50 поїздок) до 20 грн (при купівлі 1-9 поїздок). Влада обіцяє зберегти можливість купувати місячні проїзні квитки зі знижкою. Одна поїздка коштуватиме від 14,20 грн, залежно від типу проїзного.
1 коментар
Як я люблю таких “експертів” 🙂 Всі аргументи какі надумані що немає слів.