«Ковідний фонд»: нажива на власному житті
Контроль фінансів в Україні — це сьогодні справа настільки непрозора, що аж темна. Те, що багато членів «Зе-команди», яка при владі, у багатьох питаннях повні невігласи — стало відомо вже давно, але якщо, скажімо, йдеться про «відкати» і привласнення державних коштів — тут «зелена монобільшість» дасть фори всім своїм попередникам разом взятим! Схоже на те, що не красти ця влада просто не може. Проаналізувавши цифри великого, як кажуть у народі, «крадівництва», чітко усвідомлюєш, що для багатьох власне гроші пріоритетніші, ніж здоров’я нації. Говоритимемо, пані і панове, про ковідний фонд. Про всяк випадок, нагадаємо, що за час пандемії в Україні за офіційними даними померли 99 тисяч 584 українці.
Хто тут порався?
Державна аудиторська служба під час перевірки витрат Фонду боротьби з COVID-19 знайшла порушень та проблем на понад 30 мільярдів (!!!) гривень. Про це йдеться у звіті Держаудитслужби. Так, усього з 78,4 мільярда гривень COVID-фонду використали 67,9 мільярда. З них під контроль Держаудитслужби потрапили 59,9 мільярда. З них витрати 30,1 мільярда гривень містили порушення та проблемні питання. Зокрема, аудит перевірив кошти COVID-фонду, які виділили на автомобільні дороги. З 26,1 мільярда гривень знайшли порушень та проблемних питань на 12,5 мільярда (кожна друга гривня). З них 7,5 мільярда — це порушення підрядників, які перемогли на тендерах та вже отримали кошти. Що це за фонд? Після запровадження в Україні карантину 13 березня 2020 року Верховна Рада ухвалила зміни до держбюджету у зв’язку зі створенням в Україні Фонду боротьби з коронавірусом, — інформує «Громадське». Цей Фонд був створений тимчасово (на період дії карантину) для фінансування додаткових видатків на охорону здоров’я та соціальних видатків, безпосередньо пов’язаних з епідемією. До Фонду долучили кошти ЄС, урядів інших держав та грантових організацій. Проте, на жаль, зрештою кошти Фонду пішли не лише на боротьбу безпосередньо з коронавірусом…
Перевірка встановила: порушень на 30 МІЛЬЯРДІВ!
Усього на «ковідний» фонд у 2020 році було виділено 78,4 млрд грн, із яких було використано 67,9 млрд грн. Контролем охоплено близько 60 млрд грн. Стежте за цифрами: з використаної суми аудитори знайшли порушень та проблемних питань на 30,1 млрд грн, із яких лише 155,6 млн грн було усунено. Скільки це відсотків? А порахуйте самі!
Серед розпорядників коштів, служба перевіряла 12 держустанов. З них найкраще використали виділені кошти у Міністерстві внутрішніх справ та Державному управлінні справами — вони витратили 100 % передбачених коштів. Найгірше впоралися у Фонді держмайна (30 %) та Мінсоцполітики (58 %). Найбільше на боротьбу з пандемією отримав «Укравтодор» (26,2 млрд грн) та Міністерство охорони здоров’я (21,8 млрд грн). Близько по 10 млрд грн отримали Мінсоцполітики та Мінекономіки. Укравтодор якраз не дивує — де ще вкрадеш, як не на будівництві доріг?
«Антилідери» звіту
Найбільше проблем виявили саме в Укравтодорі — 12,6 млрд грн, із яких 5,9 млн грн було усунено. На другому місці — Мінсоцполітики, де знайшли проблем на 7,6 млрд грн, та Мінекономіки (5 млрд грн). Контроль аудиторів охопив 100 % використаних відомствами та агентством коштів. В той же час у МОЗ знайшли порушень та проблем на 3,9 млрд грн, проте контролем охопили лише 66 % коштів. Щодо Міністерства охорони здоров’я відкрито 22 кримінальні провадження за матеріалами аудиту, більше лише у Мінрегіону — 23 провадження. Найбільше фінансових втрат бюджету зафіксували у Мінрегіоні на суму 83,2 млн грн. У МОЗ та Мінкульту знайшли 33 та 36 млн грн втрат відповідно. Натомість в Укравтодорі — 10,2 млн грн, що, відверто кажучи — дивує.
Розкрадання коштів з «антиковідного» фонду
На початку жовтня 2021 року Служба безпеки викрила схему, за якою приватна компанія на Сумщині розкрадала кошти Фонду боротьби з COVID-19 та привласнила загалом 2,7 мільйона гривень. За даними спецслужби, кошти розкрадали на будівництві відділення для приймання хворих на COVID-19 та ремонті трьох амбулаторій. Ідеться про полтавську комерційну структуру, яка у жовтні 2020 року перемогла у відповідному тендері та мала одразу розпочати роботи. Передбачалося, що на початку 2021 року новозбудоване відділення вже прийме хворих.
Який мав бути механізм та напрямки розподілення коштів, «Ратуша» запитала в економіста Ігоря ЛИСОГО.
— Чи було визначено пріоритети щодо напряму використання цих коштів?
— Фонд боротьби з COVID-19 був створений насамперед для фінансування додаткових видатків на охорону здоров’я та соціальних видатків, безпосередньо пов’язаних із епідемією COVID-19. Фактично Фонд задумували як додатковий допоміжний інструмент для фінансової підтримки заходів із подолання негативних наслідків боротьби з епідемією коронавірусу в Україні. Термін дії Фонду розрахований на період карантину і наступні після його офіційного звершення 30 днів. З офіційної інформації Міністерства фінансів України стає зрозумілим, що визначені п’ять напрямів виділення коштів (грошова допомога громадянам, соціальна підтримка, заходи на запобігання спалахам COVID-19, доплати працівникам на ліквідацію COVID-19 та відновлення видатків державного бюджету), в межах яких кошти витрачаються як на суто «ковідні» заходи і програми (фінансова допомога Фонду соціального страхування (в т.ч. для виплати лікарняних), закупівля апаратів штучної вентиляції легень (ШВЛ), забезпечення лабораторій МОЗ, закупівля засобів індивідуального захисту, запобігання COVID-19 в установах Державної кримінально-виконавчої служби України, закупівля обладнання для приймальних відділень опорних лікарень, будівництво та ремонт приймальних відділень опорних лікарень, доплати медичним працівникам у закладах охорони здоров’я МВС, підвищення надбавок і доплат медичним працівникам (МОЗ) тощо), так і напрями, які мають досить віддалений стосунок до безпосередньої боротьби з епідемією ковіду, а швидше — до наслідків запровадження карантинних заходів (допомога дітям підприємців (ФОП) на спрощеній системі оподаткування, І та ІІ груп, повернення коштів за пробне ЗНО у 2020 році, державна підтримка сфери культури, туризму та креативних індустрій тощо). Якщо подивитися в цифрах, то на суто «ковідні» заходи і програми, які повинні підвищити готовність системи охорони здоров’я до запобігання різким спалахам захворювань громадян на ковід та надання належної медичної допомоги вже захворілим на цю недугу громадянам, запобігаючи високій смертності серед них, передбачено понад 18 млрд грн (менше як 30 % усіх коштів Фонду) і на все решта — близько 50 млрд грн, 73 % із яких становитимуть видатки на реконструкцію, ремонт автодоріг державного значення!
— За яким механізмом можна було отримати ці кошти?
— Процедура виділення коштів передбачає формування бюджетних запитів відповідними структурними підрозділами головних розпорядників цих коштів (виплат) на місцях та подальшого надходження їх із бюджету згідно з затвердженими головним розпорядником запитами для виплати належних коштів цільовим категоріям громадян чи установ. Фактично, КМУ ухвалює рішення про напрями виділення коштів, погоджуючи його з відповідним комітетом ВРУ. Оскільки у червні 2020 року ВРУ проголосувала за зміни до держбюджету, то кошти з Фонду, окрім першочергових та пріоритетних напрямків протидії поширенню коронавірусу, дозволили ще й витрачати на інші напрями, головним із яких, чомусь, став PR-проєкт особисто Зеленського — будівництво та ремонт доріг. Адже він точно має найвіддаленіший стосунок до подолання наслідків пандемії коронавірусу.
— Найбільше на боротьбу з пандемією отримав Укравтодор (26,2 млрд грн), а Міністерство охорони здоров’я — 21,8 млрд грн. Чи законним було виділення цих коштів для ремонту доріг? Адже кошти були передбачені для подолання пандемії.
— З правового погляду виділення коштів є законним, оскільки і головний розпорядник коштів (Мінінфраструктури), і захід (Будівництво, реконструкція ремонт автодоріг державного значення) затверджені відповідними постановами КМУ, яких для врегулювання діяльності Фонду було прийнято аж 36! Натомість з погляду ефективності використання коштів — такий пріоритет явно неправильний, бо спочатку потрібно зробити все, щоб запобігти пандемії, потім — забезпечити всі можливості для боротьби з хворобою у закладах МОЗ (лікарнях), а вже вкінці, коли вирішені перші дві проблеми і пандемія приборкана — можна боротися з її наслідками. Кабмін усе зробив навпаки — найбільше коштів виділяється на подолання наслідків пандемії, а сама пандемія практично залишена напризволяще і рівень захворюваності змінюється у нерегульованому режимі! Адже на потужність хвиль захворюваності жодним чином не впливають структури, які мали б це робити у відповідний до прийнятих стандартів і досвіду відповідальних урядів спосіб (МОЗ, МВС, Мінінфраструктури і т.п.)
— Чи хтось відповідатиме за ці обурливі порушення?
— Згідно з законодавством, кожен розпорядник коштів Фонду зобов’язаний подавати Комітетові Верховної Ради України з питань бюджету та Мінфіну інформацію про використання цих бюджетних коштів. Таким чином, ВРУ зберігає за собою право контролювати правильність використання коштів «ковідного» Фонду. Державна аудиторська служба України зі свого боку аналізує ефективність використання розпорядниками коштів державного бюджету, виділених із Фонду боротьби з COVID-19. Тому належний контроль апріорі мали би вести. Натомість, якщо подивитися, за скількома з виявлених 395 випадків порушень на понад 30 млрд грн, про які було проінформовано правоохоронні органи, було відкрито кримінальних проваджень за матеріалами заходів держфінконтролю, то таких є лише 58! Тому питання про справедливе покарання винуватих за нинішньої влади залишається риторичним.
«За порушення безпосередньо відповідають ВР, уряд і «Слуги»
Своєю чергою, юрист, керівник правничої компанії «April Consult» Юрій Танасійчук пояснює, що цей аудит відбувся з запізненням, бо таку перевірку, відповідно до меморандуму, Україна була зобов’язана зробити ще навесні 2021 року. «Фактично аудиторська служба перевірила з 66 млрд грн майже 45 млрд грн, і ці порушення на 25 млрд — неефективність використання коштів — були зафіксовані саме в цій частині. Це свідчить про те, що розпорядження грошима, які були виділені на боротьбу з «ковідом», фактично було провалено. Більш як половина цих грошей, на думку самої ж аудитслужби, були використані неефективно. В той же час треба говорити про іншу річ — про правову основу ухвалення таких рішень щодо розпорядження «ковідним» фондом. Треба нагадати, що в 2020 році Верховна Рада ЧОМУСЬ дозволила уряду перепрофілювати кошти, закладені на боротьбу з «ковідом», на ремонт доріг і на так зване велике будівництво. І в грудні 2020 року на одному зі своїх засідань уряд, використовуючи це рішення ВР щодо змін до бюджету, фактично перерозподілив ті гроші, і зрозуміло, що ніякої логічної або правової основи у використанні «ковідних» грошей на ремонт доріг — немає. Понад те, на цей момент і в рамках використання цього бюджету в боротьбі з «ковідом» фактично була провалена превентивна робота, яка також потребує фінансування, й інформаційні кампанії: це й інформаційні кампанії щодо вакцинації, щодо наслідків вакцинації, інформаційна робота щодо безпекових заходів. Варто нагадати, що в пікові і не тільки пікові періоди в закладах охорони здоров’я — особливо дорогі препарати. Вартість уколу з тих, які дуже були потрібні особливо тяжким пацієнтам, могла сягати від 1000 до 5000 тисяч гривень. Ці ліки не були профінансовані в рамках цієї державної програми, їх закуповували пацієнти і родичі пацієнтів окремо. І ці видатки часто становили від 30 до 60 тисяч гривень за дуже короткий проміжок часу, 5-7 днів лікування людини, яка важко переносить ковід. Як результат — можна стверджувати, що саме уряд провалив якість використання цих коштів, виділених для боротьби з ковідом, провалив саму програму боротьби з коронавірусом. Медиків або не чули, або відкидали їхні пропозиції, і тому вчинявся такий перерозподіл. ВР абсолютно безвідповідально ухвалювала рішення і створювала нові механізми реалізації грошей із «ковідного» фонду, і фактично можна стверджувати, що саме Укравтодор, а не МОЗ, був найбільшим розпорядником бюджетних коштів на боротьбу з ковідом, що за своєю суттю, правовою природою є повною дурницею. Ці дії були б неможливі без участі ВР, яка внесла відповідні зміни в бюджет, і це пряма відповідальність президентської більшості «Слуги», уряду і відповідальність самого президента!», — підкреслив юрист.
Христина СЛЮСАРЧУК