Кредиту на 100 тролейбусів для Львова наразі не буде
Львівські депутати під час засідання сесії міськради
8 серпня не підтримали надання гарантії для отримання 32 млн євро кредиту від Міжнародної фінансової корпорації (International Finance Corporation — IFC) на закупівлю 100 тролейбусів з автономним ходом та розширення контактної мережі міста. З 58 депутатів “за” це питання проголосувало 42, один був проти, а сім утрималося. “За” проголосувала фракція “Європейської Солідарності” (25), “Самопомочі” (14) та один депутат із фракції “Голос” із 6 присутніх. Також двоє позафракційних підтримали це питання. Фракції “Варти” та “Свободи” не голосували.
Зокрема, голова комісії фінансів та планування бюджету ЛМР Наталія Шелестак просила перенести розгляд цього питання. Натомість міський голова Андрій Садовий похвалився, що кредит під 10,8 % річних — це найнижчий, який можуть Львову запропонувати іноземні партнери. Цей кредит місто мало б віддавати 10 років.
Це свіжий ковток в економіку міста…
Чи справді в цій закупівлі нас очікували б такі привабливі відсоткові ставки, як озвучує пан Садовий, та чим мотивувались фракції, голосуючи чи не голосуючи за це питання, ми запитали в міських обранців.
Керівник фракції „ЄС” у Львівській міській раді Петро Адамик:
— Ми голосували, бо ми чітко розуміємо, що це буде „Електрон”, і це виробництво у Львові. Ми голосували не за кредит, а за гарантії для отримання кредиту. Можливо, це мають бути не тролейбуси, тому що, наприклад, фракція „Голос” була категорично проти, щоб це були тролейбуси, бо вони кажуть, що треба будувати контактну мережу і є нюанси. Це можуть бути автобуси, бо насправді „Електрон” може зробити що те, що те. Тому це робочі місця тут, гроші — тут, тобто я тут спокійний. Ми розуміємо, що це повністю залишиться в економіці міста — у вигляді податків, це такий свіжий ковток в економіку міста. Якби ми 100 МАЗів купували — це би був ковток в економіку Білорусі. Звісно, ми б не голосували за це.
… Але кредит має кабальні умови
На запитання, чому фракція „Варта” голосувала проти, депутатка ЛМР від цієї фракції, голова депутатської комісії фінансів та планування бюджету ради Львівської ОТГ Наталія Шелестак пояснила „Ратуші”:
— Мало того, я закликала й інші фракції голосувати проти, але „ЄС” повним складом проголосував „за”, і „Самопоміч” теж, в кожного, видно, своє бачення, але я хочу вам сказати: я переконана, що цей кредит має кабальні умови. Відсоткова ставка не те, що завищена, вона для нас непридатна. Розумієте, колись місто брало під 22 % лізинги. А ми коли прийшли, то в нас ставки більшої, ніж 9,3 — 9,4 % не було. Значить, можна це робити: де 22, а де 9,4 відсотка — відчуваєте різницю? Та сама історія і тут. Андрій Іванович зараз кричить, що Шелестак не хоче оновлення тролейбусів. Я дуже хочу оновлення тролейбусів, але я розумію, що не можна брати під 17 відсотків, 15 відсотків, підписувати кредитну угоду, резервувати гроші, потім по три роки платити 1,25 відсотка від 32 мільйонів. Візьміть 32 мільйони євро, помножте на 1,25 відсотка (виходить 400 тисяч євро. — Авт.) — це суто резервування, просто за те, що ми маємо в резерві цей кредит, друзі! Як ми можемо підписувати такі умови?
— Але, цитую „міський голова Андрій Садовий зауважив, що кредит під 10,8 % річних – це найнижчий, який можуть Львову запропонувати іноземні партнери”.
— Це найбільше, що мене дратує в нашій міській раді: коли тобі в очі брешуть. Відкрийте ухвалу, вона є в доступі — там два транші: один — до 17 %, один — до 10,8 %. Для цього не треба бути юристом, економістом, фінансистом, це простий рівень математичних розрахунків. Прочитайте, які там є комісії, а це ще без урахування страхівок.
Умови є явно не добрі. Я не проти закупівлі „Електронів”, і знову ж таки, не можна говорити „закупівля Електронів”, бо не оголошений тендер. Так, ми хочемо „Електрони”, але є законна процедура, і ще не відомо, хто переможе. Я однозначно за нові тролейбуси, звичайно, ми маємо оновлювати ті наші „трупаки”, які їздять, але ми не можемо собі дозволяти кредити за вищими відсотковими ставками, ніж ми беремо лізинг, тут не важливо акцентувати, міжнародні чи не міжнародні — це популістські заяви, треба просто взяти калькулятор і порахувати.
Якщо наш банк нам на поточні витрати дає під нижчий відсоток, то нащо нам той міжнародний банк із їхнім резервуванням, ми
50 тисяч євро тільки юристам сплачуємо за угоду, яку вони укладають, плюс комісія комісією поганяє. Я розумію, що на перший погляд воно виглядає десь привабливо, але знову ж таки: беремо калькулятор і рахуємо, — каже Наталія Шелестак.
Не треба робити панацею з міжнародних домовленостей
— Я вважаю, що навіть якщо український банк нам дасть під ті самі проценти, але без комісії, це вже буде шалена перемога, — переконана голова депутатської комісії фінансів та планування бюджету. — Не треба робити панацею з тих міжнародних домовленостей. Так, у нас був один міжнародний кредит на оновлення трамвайних вагонів, він був на дуже хороших умовах, це був практично грант, майже безпроцентна позика. Тоді, звичайно, я лобіювала це перед іншими депутатами, говорила, що кредит на хороших умовах, що гріх не скористатись такою можливістю. А коли я реально бачу, що це нездорова історія, нездорові цифри… Одна справа — якби ми сьогодні купили і почали користуватись — але ні, ми замовимо і невідомо коли отримаємо ті тролейбуси, і ми весь цей час будемо платити проценти, ще навіть не користуючись тим. Це ж не та ситуація, що „Електрон” має готових 100 тролейбусів, і вони нам віддадуть. “Електрон” ще має зобов’язання перед іншими містами, і поки вони не виконають їх, то не почнуть нам збирати ті тролейбуси. Я тільки за, щоб вони працювали, це дуже добре, це наш виробник, наші податки, але давайте об’єктивно дивитися: якщо ми траншами будемо виплачувати ті гроші, то давайте ми проценти будемо платити по траншу, а не зі всього кредиту.
Я наголошувала на тому, що ми маємо знайти вигідніший варіант, маємо провести переговори з нашими банками, зробити, можливо якийсь лізинг. Є спеціалісти, вони мають сісти і подумати, а не навантажувати додатковими виплатами наш і так нещасний бюджет. Я не з тих людей, які будуть кричати популістськи, що ми тепер будемо жити без кредитів, я дуже добре розумію, що Львів без кредитів не виживе, на жаль. Якщо говорити про нас як про нову каденцію, а я новий депутат, то нам передали боргову яму, і ми маємо з неї виходити, нам треба нарощувати можливості щодо сюди нових, створювати нові підприємства, виробництво, давати пільгу новим роботодавцям, щоб збільшувати дохідну частину. Але це не означає, що ми зараз маємо тут набрати кредитів на незрозумілих умовах, — підсумовує Наталія Шелестак.
Копійка до копійки…
За порадою пані Наталі, ми такі справді відкрили текст Ухвали „Про надання місцевої гарантії Львівської міської ради у 2021 році”, опублікований на інформаційному порталі депутатів ЛМР (lvivrada.gov.ua). Ось її фрагмент:
1.4. Розмір (основна сума) та валюта кредиту — до 32 000 000 (до тридцяти двох мільйонів) євро, що складається з двох траншів, з середньою відсотковою ставкою, що не перевищує 10,8 % РІЧНИХ.
1.4.1. Кредит Міжнародної фінансової корпорації (кредит IFC).
1.4.1.1. Сума кредиту IFC: 19 млн. євро або її еквівалент у гривнях, що може бути видана у гривнях або в євро.
1.4.1.2. Строк кредиту IFC: 10 років з пільговим періодом 3 роки.
1.4.1.3. Відсоткова ставка за кредитом IFC: фіксована або плаваюча відсоткова ставка за частиною кредиту, яка надається в гривнях, що не перевищує 17 % РІЧНИХ; або плаваюча відсоткова ставка за частиною кредиту, яка надається у євро, що дорівнює 6-місячному EURIBOR (при цьому для EURIBOR встановлюється нульовий пороговий ліміт), плюс маржа, яка не перевищує 6,5% річних.
Чи на часі для Львова тролейбуси з автономним ходом?
Тролейбуси з автономним рухом можуть проходити на акумуляторах до 15 км. Акумулятори ці заряджаються від контактної мережі, а там, де її нема, тролейбуси б їхали на отриманому запасі електроенергії. Чи потрібні Львову такі тролейбуси та що потрібно, щоб вони якісно працювали у місті?
Як розповів “Еспресо.Захід” голова ГО “За якісний транспорт” та експерт у темі транспорту Святослав Товстига, що нині контактна мережа міста Львова не готова до цих 100 тролейбусів з автономним ходом.
„Споживання електроенергії буде в рази потужнішим, аніж тепер. У нас понад 80% контактної мережі міста зношені. Якщо запустимо їх на старі мережі, то недостатня кількість струму в дротах не дозволятиме заряджати батареї. Таким чином отримаємо звичайні тролейбуси, які коштують у рази дорожче. Адже ціна одного звичайного тролейбуса — близько 6 млн грн, а з автономним ходом — 9-10 млн грн”, — каже Товстига.
Голова ГО “За якісний транспорт” переконаний, що в теперішніх реаліях краще вкласти гроші в електробуси.
“Якщо вже робити вибір між 100 тролейбусами з автономним ходом і 70-80 електробусами, які можна купити за ту саму суму, то краще брати електробуси. Бо ці тролейбуси ми фізично не зможемо повноцінно запустити. Ми не готові до них. Тут так само, як з е-квитком — спершу треба зробити багато домашніх завдань. А цього не роблять”, — зазначив Товстига.
Додамо, у Львові є 119 км контактної мережі для тролейбусів. На вул. Кульпарківській за кредитні кошти в сумі близько 3 млн євро планують оновити 3,4 км мережі. Тобто не складно порахувати, що повне оновлення обійдеться в понад сотню мільйонів євро. Але таких коштів у міста немає.
Світлана ПАВЛИШИН
Довідка. Міжнародна фінансова корпорація (МФК) англ. International Finance Corporation (IFC) — одна з п’яти інституцій Групи Світового банку, заснована 1956 року. Штаб-квартира — Вашингтон. Головна мета МФК — сприяння економічному зростанню країн, що розвиваються, через заохочення приватного підприємництва у виробничому секторі.