Мінімалка 5000 — це подачка, яку з’їсть інфляція
Спеціалісти прогнозують, що економіка почне ховатись «у тінь»
Як дотепно висловився один із львівських підприємців: «Таке підвищення «мінімалки» — це зовсім не реальне підвищення зарплати, а швидше ще один податок на працедавця, який бажає взяти працівника на роботу!» Бо й справді, реальну вартість 277 гривень за які нібито стане краще жити у час, коли постійно зростають ціни на продукти, пальне, комуналка — це якось, погодьтесь, непереконливо. Але коли б це згадати про те, що людям потрібні кошти — звісно, перед місцевими виборами! Коли б це показати, що влада дбає про людей — звісно, перед виборами! Представники влади, медійні обличчя, партійні кольори, гасла змінюються, а от принципи проведення виборів з допомогою маніпулювання електоратом залишаються незмінні.
Про що мова?
Отож, преЗЕдент України Володимир Зеленський зареєстрував у Раді законопроєкт про збільшення мінімальної зарплати. Якщо нині вона становить 4723 гривні, то з
1 вересня може зрости до 5 тисяч. Він заявив, що збільшення з 1 вересня мінімальної заробітної плати до 5 тис. грн — це перший етап. Впродовж 2021 року мають бути реалізовані наступні етапи.
«Потім другий етап цієї програми — збільшення з 2021 року до 6 тисяч гривень. І впродовж 2021 року буде третя частина — ми збільшимо до 6,5 тисячі гривень», — заявив згодом Зеленський.
Президент вважає, що після підвищення мінімальної заробітної плати зростуть доходи працівників бюджетної сфери: вчителів, медиків, соцпрацівників, бо їхні посадові оклади розраховуються за єдиною тарифною сіткою, прив’язаною до мінімальної зарплати.
Своєю чергою, глава НБУ, зазначив, що підвищення мінімальної зарплати підтримає внутрішній попит. Підвищення мінімальної зарплати в Україні до 5000 грн на місяць не матиме негативних наслідків для економіки і не призведе до зростання цін. Таку думку в інтерв’ю «РБК-Україна» висловив голова Національного банку Кирило Шевченко. «Нині дуже популярна тема — обговорювати вплив підвищення мінімальної зарплати на інфляцію. Але скажу вам, що підвищення зарплати з 4700 до 5000 грн практично не позначиться на загальному рівні інфляції», — сказав він. У той же час, за словами глави НБУ, підвищення мінімальної зарплати підтримає внутрішній попит, а, відповідно, і економіку, на етапі відновлення після кризи.
Що зміниться з 1 вересня:
* українці не будуть отримувати зарплату менш ніж 5 тис. грн за повний робочий день;
* зростуть деякі податки і штрафи;
* збільшаться надходження до місцевих, державного бюджетів та до бюджету Пенсійного фонду;
* підвищать розмір гарантованої пенсії для тих, хто виконав вимоги щодо стажу і досяг віку 65 років.
Коли можуть підняти мінімальну зарплату
Законопроєкт пропонує з 1 вересня збільшити мінімальну зарплату на 5,86 % — до 5000 гривень. Водночас, щоб зберегти співвідношення між розмірами посадового окладу працівника 1-го тарифного розряду Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери та мінімальною зарплатою, збільшують витрати на підвищення розміру посадового окладу працівника 1 тарифного розряду ЄТС . Його розмір становитиме 2225 гривень (підвищення буде 5,86 %).
Альтернатива
У Раді зареєстрували законопроєкт про підвищення мінімальної зарплати до 7500 грн. Зареєстрований законопроєкт є альтернативним до проєкту закону президента, в якому запропоновано підвищити мінімальну зарплату до 5 тисяч гривень. Розмір мінімальної заробітної плати як основної державної соціальної гарантії має бути не нижче розміру фактичного прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Про це йдеться у законопроєкті № 3963-1, зареєстрованому у Верховній Раді 18 серпня.
Також, розмір мінімальної зарплати мають визначати з урахуванням сімейної складової та не нижче, ніж 60 % від середньої заробітної плати. Нині ж, за законопроєктом, затверджений розмір мінімальної заробітної плати станом на червень 2020 року становить лише 40,8 % середньої заробітної плати. Відповідно, з 1 вересня мінімалку пропонують встановити на рівні 7500 гривень. Проєктом також запропоновано забезпечити з
1 вересня 2020 року підвищення розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1 тарифного розряду.
Роз’яснення законопроєкту
Що це за проєкти закону і що насправді вони за собою несуть, «Ратуші» пояснює юрист правничої компанії April Consult Ірина Тарас. «На позачерговому засіданні Верховної Ради 25 серпня розглядатимуть законопроєкт «Про внесення змін до Державного бюджету на 2020 рік» № 3963 щодо збільшення розміру мінімальної заробітної плати до п’яти тисяч гривень з 1 вересня поточного року, ініціатором якого є Володимир Зеленський. Також відомо, що 18 серпня у Раді зареєстрували альтернативний законопроєкт № 3963-1, у якому пропонують з 1 вересня збільшити мінімальну з/п до 7 500 грн. Позаяк нині мінімальна заробітна плата становить 4723 грн, то збільшення до 5000 гривень суттєво не вплине на малий бізнес, тому що загальна сума тих податків, які вони будуть сплачувати, становитиме близько 80-90 гривень. Не варто забувати й про політичні реалії — влада намагається поліпшити свої рейтингові позиції напередодні місцевих виборів, — зазначила юрист. — Важливо розуміти, що суттєве підвищення мінімальної заробітної плати, яке заплановано на 2021 рік може вплинути на інфляцію та рівень безробіття в Україні, а також і на малий бізнес. Як зазначав директор Інституту соціально-економічної трансформації Ілля Несходовський: «Оподаткування малого бізнесу збільшиться десь на 30 %, відповідно, це погіршить їхній фінансовий стан. Також збільшиться податок на нерухомість, судовий збір та інші податки, які прив’язані до мінімальної заробітної плати. Продуктивність праці працівників буде нижча, ніж та сума, яку держава має сплачувати своїм робітникам, що призведе і до звільнень, і до падіння сукупного попиту в країні загалом».
За словами Ірини Тарас, із плюсів підвищення — те, що це дозволить покрити дефіцит Пенсійного фонду, якщо не повністю, то хоча б частково. «На думку урядовців, таке зростання мінімальної плати в умовах імпорту має забезпечити збільшення споживання саме української продукції наших виробників і матиме позитивний ефект для бізнесу та бюджету загалом.
В умовах коронакризи підвищення мінімальної зарплати може мати і негативні наслідки, бо доходи в малому та середньому бізнесі скоротилися, то стосовно оплати більших ставок підприємствами в подальшому призведе до вибору, як забезпечити заявлене збільшення мінімальної зарплати низькооплачуваним робітникам: за рахунок підняття цін на свої послуги і товари, скороченням робочих місць чи відмовою від інвестицій. скорочення кількості працівників і до ще більшого безробіття в Україні», — додала Ірина.
Юрист також підкреслила, що потрібно зазначити й те, що в період економічної кризи зі збільшенням податкового навантаження на оплату праці може відбутися великий ривок назад у зростання сектору тіньових заробітних плат. «Потрібно, щоб в разі зростання мінімальної зарплати відбувалося і пропорційне зниження максимальної величини бази нарахування ЄСВ, щоб не допустити збільшення навантаження на платників податків. В Україні і справді важливо підвищувати мінімальну заробітну плату, однак спочатку варто прорахувати майбутні витрати і вплив на бюджет та економіку країни та не забувати про вплив на населення. І також потрібно зазначити, що все-таки бізнес уже повинен готуватися до неминучого зростання заробітної плати в майбутньому», — підсумувала Ірина Тарас.
Христина СЛЮСАРЧУК
Коментар
Голова департаменту макроекономічних досліджень групи ICU Сергій НІКОЛАЙЧУК для «НВ-Україна»:
«Якщо мається на увазі плановане підвищення мінімальної зарплати цього року до 5000 грн з 1 вересня, то разом із відповідним підвищенням окладів працівників бюджетної сфери на
6 % це призведе до збільшення видатків бюджету поточного року на 4 млрд грн (за оцінками авторів законопроєкту). Така сума не є критичною для бюджету, запланований дефіцит якого в квітні був переглянутий майже до 300 млрд грн. Крім того, фінансування цих витрат частково буде забезпечено підвищенням відповідних податків на оплату праці (понад 0,5 млрд грн), інша частина — за рахунок економії на обслуговуванні боргу (через сильніший обмінний курс і менший обсяг запозичень). Хоча в умовах економічного спаду, зумовленого пандемією, фіскальне стимулювання може бути одним із рецептів якнайшвидшого відновлення економіки, в минулі роки підвищення соціальних стандартів мало невеличкий мультиплікативний ефект на реальний сектор, і в той же час істотно прискорювало інфляцію. Найімовірніше, в поточних умовах основний ефект від підвищення мінімальної заробітної плати й окладів працівників бюджетної сфери буде складатися в невеликому прискоренні інфляції, враховуючи масштаб підвищення. У той же час оголошене різке підвищення мінімальної заробітної плати наступного року може мати згубний вплив на економіку через прискорення інфляції, посилення тиску на малий і середній бізнес, погіршення стійкості державних фінансів, і так далі».