КОМУНАЛЬНИКИ: заробити не можна втратити!
Від того, ДЕ переставити кому, залежить прибуток шефів?
Нещодавно у львівському «Прес-клубі» відбулася низка круглих столів, учасники яких спробували відповісти на питання, які вже тривалий час ніхто не відважується поставити перед мером Львова і його райцями.
Скажімо, Володимир Вовк, голова ГО «Патруль ЖКГ» порахував, що у Львові нині є, щонайменше, 72 комунальні підприємства, враховуючи дочірні, які також утримують за рахунок бюджетних коштів. Такої кількості місто точно не потребує, впевнений пан Вовк, адже багато з них дублюють функції інших, а це — зайві мільйонні витрати. Це — як дві господині на одній кухні, які ніколи не можуть порозумітися, бо роблять одну й ту саму роботу, — вважає Володимир Вовк. — Ми маємо ЛКП «Озеленення міста», а поряд із ним — ДП «Личаків парк», ДП «Високий замок», ДП «Скнилів парк» і ще кілька, які також займаються озелененням. Є Львівське комунально-ремонтне підприємство. ЛКП «Рембут», ЛКП «РАС», які також ремонтують. Це явно зайві комунальні підприємства. Відповідь на запитання — «кому і для чого це потрібно?» лежить на поверхні, каже Володимир Вовк. Він навів кілька чисел, які ілюструють «ефективність» витрат бюджетних коштів міста з допомогою комунальних підприємств під час проведення тендерів:
— Департамент містобудування при ЛМР на майданчику Prozorro проводив 24 січня закупівлю послуг з електротранспортного перевезення. Переможцем, звичайно ж, вийшло ЛКП «Ратуша». Під час цих закупівель економія становила 1 % від очікуваної ціни. Той самий департамент наприкінці 2019 року проводив закупівлю садово-паркових диванів для парків Львова. У цьому випадку в тендері взяли участь комерційні структури — й економія становила 21 %. Відчуваєте різницю? І суть проста: багато комунальних підприємств створюють «боротьбу» між собою. І, зазвичай, це призводить до того, що економія ніколи не перевищує 3 %.
У Львові вибудували чітку вертикаль: ЛМР — департаменти — комунальні підприємства. І ЛМР роздає й освоює кошти міста через підпорядковані їй структури. Це, на думку Володимира Вовка, аж ніяк не сприяє економічному розвитку міста та його благоустрою.
— Львівське комунальне ремонтно-аварійне підприємство підписало 22 договори з ЛМР, отримало кошти на суму 2 млн 327 тис. грн, — навів ще один приклад громадський активіст. — А замовниками цього підприємства, як бачимо з документації, є ледь не всі районні адміністрації й департаменти міськради. Гроші роздаються — потім повертаються назад до ЛМР. Такий ось кругообіг грошей за рахунок потреб львів’ян, — підкреслив Володимир Вовк. Він упевнений, що співпраця ЛМР із некомунальними підприємствами принесла би місту більше користі, однак ламати систему влада не має наміру, бо не зацікавлена в цьому.
Додамо, збиткові ЛКП вигідні групі осіб, які мають можливість робити через них незаконні оборудки, — заявив на круглому столі юрист Тарас Репицький.
Він переконаний, що потрібен негайний аудит усіх ЛКП. Але міська влада не хоче йти на такий крок, адже тоді доведеться або ліквідувати більшість збиткових підприємств, або зізнатися у своїх оборудках, пише DailyLviv.
— Тарас Репицький переконаний, що потрібен негайний аудит усіх ЛКП. Але міська влада не хоче йти на такий крок, адже тоді доведеться ліквідувати більшість збиткових підприємств.
Він також наголосив на тому, що деякі з них працюють не на місто, а на вузьке коло осіб, але при цьому міська влада не соромиться витрачати великі кошти на утримання таких структур.
— У нас є ЛКП «Муніципальна варта» з численною кількістю працівників, яка охороняє Ратушу, — навів він приклад. — А навіщо мерії така армія охоронців? Я їх запрошую приїхати на Сихів у вечірній час — приїжджайте! Повірте, що робота для вас там знайдеться, а жителі району почуватимуться у більшій безпеці.
«ЛКП мусять приносити прибуток, а не бути збитковими»
Про це на засіданні «Кому потрібні зайві комунальні підприємства у Львові і скільки вони коштують львів’янам?» у «Прес-клубі» сказав правовий експерт Ярослав Жукровський, пише DailyLviv.
Він нагадав, що за статтею 143 Конституції України комунальні підприємства належать громаді, а не Львівській міській раді. Тож громадяни можуть як створювати комунальні підприємства, так і ліквідовувати збиткові. Більше навіть, саме територіальні громади здійснюють контроль над діяльністю комунальних підприємств, тому приховування точних даних про діяльність ЛКП з боку міської влади є грубим порушенням закону: контроль здійснюють як громадяни, так і представницькі органи місцевої влади. «У мене питання до місцевих рад: а що ви зробили для контролю за діяльністю цих комунальних підприємств? Чому кожного разу, коли починається передвиборча компанія, відбуваються розмови про аудит, які ініціюють представники різних фракцій? А що ви робили до цього часу? Чому досі цього аудиту ніхто не провів, навіть критеріїв не розробили?», — риторично запитує експерт.
Ярослав Жукровський зазначив, що більшість комунальних підприємств нині збиткові, однак міська влада воліє не закривати їх, а виплачувати дотації з міського бюджету, тобто — витрачати на ці потреби кошти львів’ян. На думку юриста, це свідчить про те, що збиткові ЛКП вигідні певній групі осіб, які мають можливість робити через них різноманітні незаконні оборудки:
— Закритість даних — ознака введення і виведення коштів через ці підприємства, тоді як місія комунальних підприємств — заробляти гроші для міста, працювати в прибуток. Для прикладу, ми маємо у Львові комунальне підприємство, яке проводить державну реєстрацію, на ділі — займалось «чорною» реєстрацією. Вважаю, що у Львові потрібно ліквідувати близько 2/3 комунальних підприємств, які покликані обслуговувати великий бізнес і займатись рейдерством.
Правовий експерт упевнений, що комунальні підприємства повинні конкурувати на рівні з приватними, тільки тоді вони будуть намагатися працювати в прибуток, а не чекати дотації від міста:
— Я не розумію, чому прибирати вулиці можуть лише комунальники, а не приватні фірми? І мене вражає, що транспортні ЛКП плачуться про збитки, тоді як усі знають, що транспортна галузь — найбільш прибуткова? Не можете впоратись самі — дайте зелене світло приватним бізнесменам.
Підготував Микола САВЕЛЬЄВ