Надамо вам послуги… насильно?
Мешканці новостворених ОСББ у Шевченківському районі, безуспішно намагаються відмовитись від послуг управительської компанії, договір із якою закінчився
У Львові щороку створюють багато нових ОСББ, і здавалося б, зараз всіляко — і законодавчо, і морально — сприяють мешканцям у цих мудрих ініціативах. Але на практиці бачимо, що часто люди стикаються з ігноруванням, нерозумінням та бюрокритично-казуїстичними перешкодами. Ось і мешканці чотирьох будинків: вул. Б. Хмельницького, 269, 247, 255, Грінченка, 6, створивши об’єднання співвласників і вирішивши власними силами обслуговувати свої будинки, виявили, що їх ніяк не хоче „відпускати” їхня управительська компанія.
Ми дотримали термінів, вказаних у законі
Назар Алексевич, голова ОСББ „Богдана Хмельницького, 269”, коментує „Ратуші”:
На початку року ліквідувався ЖЕК (ЛКП „Збоїща-408”. — Ред.), і відповідно, ті будинки, які були на його балансі, якимось чином уклали договір з управительською компанією (була уповноважена особа, обрана за якимось протоколом, яка підписала договір від будинку).
Ми в будинку вирішили створити об’єднання співвласників, збирати кошти на свій рахунок і розпоряджатися ними самі. 6 жовтня було створено ОСББ. Поясню, що договір з управительською компанією укладається строком на один рік. І в договорі вказано: якщо представники співвласників за місяць не попередять письмово про відмову від продовження договору, то договір пролонгується ще на рік.
Ми (уповноважена особа, орган правління) 24 листопада написали листа про те, що не будемо продовжувати на наступний рік договір, і правління занесло цей лист в компанію. Це було за місяць до припинення договору, тобто співвласники будинку дотрималися термінів, вказаних у Законі.
1 січня ми почали працювати самостійно. Але в управлінській компанії не погоджуються, у них є своє бачення якихось юридичних моментів: кажуть, що бракує документів, що треба якогось представника. Їм чомусь недостатньо, що правління ОСББ є представником співвласників, яке попередило їх, що договір не буде продовжуватись.
Ми зі свого боку робили дії, які мали би призвести до якоїсь комунікації і злагодженої передачі документації. Ми створили ОСББ, це було нелегко, люди збиралися, було опитування, один раз, другий раз, провели великий шмат роботи. Може, десь кому не поставили чи крапку — я думаю, що справа не в тих формальних речах, до яких можна причепитися.
Пробуємо писати в різні інстанції, просимо втрутитися в Шевченківську адміністрацію, хтось до депутатів звертається… Намагаємося, щоб це пройшло з найменшою тривогою для людей. Бо нині ситуація для мешканців доволі неприємна: до них приходять дві платіжки — від управительської компанії та від ОСББ.
Чому ексдиректор ЖЕКу проводив збори управительської компанії?
Мар’яна Вітів, мешканка будинку, член правління ОСББ „Б. Хмельницького, 269”, розповіла „Ратуші”, що з квітня 2020 року вони з мешканцями шукали людину, яка б могла взятися за їхній будинок, бо будинок у невтішному стані. Але ще в січні 2020-го, у зв’язку з реорганізацією ЖЕКу, їх взяла на свій баланс управлінська компанія.
„Цікаво те, що ця компанія взяла наш будинок тільки завдяки тому, що прибиральниця обходила з опитуванням мешканців з такими словами: „Наш ЖЕК реорганізовують, чи згодні ви йти в управлінську компанію?” Багато мешканців написали: „Так, звісно”, бо не було на той час альтернативи. Як з’ясувалось, так би мовити, „неформальним” директором (не на паперах, а насправді) цієї управлінської компанії, до якої ми перейшли, є Віталій Яринич. А за документами був Володимир Шипа — я це довідалась зовсім випадково, коли шукала в компанії Типовий договір стосовно нашого будинку. Яринич був дуже довго директором ЖЕКу, цей ЖЕК абсолютно нічого не зробив для нашого будинку. Я багато разів зверталася до керівника ЖЕКу, у всі інстанції. Шевченківська адміністрація, обласна та міська ради допомогли мешканцям замінити ліфт в одному підїзді, встановити дитячий майданчик, також нам замінили труби центрального водопостачання, а ЖЕК у тому абсолютно участі не брав, як і управлінська компанія.
За весь цей рік, що в нас була управлінська компанія, в нас двічі були збори. В січні 2020-го були ознайомчі збори, де зійшлися мешканці двадцяти, чи й більше, будинків. Було так багато людей, що щось з’ясувати, запитати було неможливо. Ці збори проводив Яринич. Чому проводив він — я не знаю, якщо директор інший”, — дивується пані Мар’яна.
Дали чітко знати, що не хочемо управлінської компанії
„Також у листопаді до нас прийшов пан Яринич, організував збори, на яких мешканці дали йому чітко знати, що ми не хочемо ніякої управлінської компанії. На зборах із 200 квартир було 30 мешканців. Всі, крім двох, сказали, що хочуть організовувати ОСББ. Все подальше опитування ми проводили письмово, ходячи по квартирах. Протоколи всіх зборів, всі підписи в нас є, тож ОСББ створене законно. Все, що було написано в Типовому договорі, кожного пункта закону ми дотримувалися.
Ми, члени правління, прийшли в управлінську компанію в листопаді, шукали керівника, на що відповідь була, що керівник „не має годин прийому. Ви нам телефонуйте, якщо керівник буде на робочому місці, ми вам скажемо”. Ми попросили зареєструвати наше звернення. Взяла майстрова, поставила вхідний номер, і все. Не поставила ні підпису, ні дати. Ми відправили 24 листопада рекомендованого листа, на що прийшла відповідь, що декілька осіб з будинку самопроголосили ОСББ. До того ж цей лист до них надійшов АЖ 2 лютого.
В перших числах січня ми, мабуть, три рази були в управлінській компанії і просили, щоб нам надіслали документи на будинок. Результату — нуль. „Керівника нема, шукайте, де хочете”, — відказували нам”, — пригадує мешканка.
Люди бояться і не знають куди платити
— Ми писали багато листів, щоб надали документи, але безрезультатно. В нас люди вже бояться, вони не знають, куди платити, бо з УК надсилають квитанції і пишуть, що „ОСББ незаконне, платіть управлінській компанії, а не тим аферистам, що називають себе ОСББ”. Вони дзвонять до людей, залякують.
Управлінська компанія нас взяла на баланс неправомірно, з порушенням норм закону. Мали бути якісь збори, обрання уповноваженої особи. А ми, тільки побачивши Типовий договір, дізнались, що в нас, виявляється, була уповноважена особа, підписала від імені мешканців договір з управлінською компанією. Цей договір я отримала на руки вже в січні, бо керівника УК ніколи не було на місці!
Де зворотний зв’язок?
Юрій Тимець голова іншого ОСББ (вул. Грінченка, 6), яке теж не може вибратися з „палких обіймів” тієї самої управительської компанії, розповів „Ратуші”:
„Ми створили ОСББ ще в жовтні, повідомили про це управительську компанію, попросили, щоб нам передали відповідні документи. Почекали до кінця року, а на початку року від управлінської компанії прийшли платіжки за січень. Документів нам не передають, не аргументують взагалі нічим, з ними нема зв’язку, начальник слухавки не бере, його нема на місці, сидять якісь працівниці й кажуть: „Ми ні за що не відповідаємо, не в курсі, коли буде начальник, а зараз десь пішов”. Це абсурд, вони надавачі послуг, ми користувачі, має бути якийсь зворотний зв’язок.
Тільки в статусі ОСББ можна взяти участь в мікропроєктах
„З боку влади нема підтримки, адміністрація розводить руками, аргументує, що, мовляв, від вашого будинку є уповноважена особа, є підписані мешканцями протоколи, тож тепер і розбирайтеся. Але що то за протоколи, їх же ніхто не бачив. Можливо, якісь 10 осіб зібралися, може, ці збори й були. Договору в нас нема, уповноважена особа на зв’язок вже не виходить
Я взагалі не прихильник конфліктів. Але тільки в статусі ОСББ можна взяти участь у мікропроєктах, в тих програмах, на які міська рада передбачає відшкодування коштів. Це старі будинки, там треба замінити електромережу, систему опалення, відремонтувати дах, але для цього потрібний статус, і для цього є ухвалений закон про ОСББ”, — каже голова об’єднання співвласників.
Ми не проти ОСББ, ми проти „окремих республік”
Пан Юрій розповідає про методи, якими управительська компанія бореться з „невгодним” ОСББ: всім людям у їхньому будинку прийшла платіжка, де внизу, під нарахованими сумами, компанія розмістила „контрагітку” проти ОСББ. Зацитуємо частину цього „шедевру”:
„Оскільки самопроголошений голова ОСББ відмовляється сплачувати заборгованість за комунальні послуги перед ТОВ „УК „Збоїща”, відповідно розгляд питання передачі будинку в ОСББ без погашення заборгованості неможливий. “УК „Збоїща” не має на меті силою утримувати будь-який будинок, але не допустить дій із самопроголошення себе „окремою республікою”. Оскільки обслуговування будинку і надалі здійснюється УК „Збоїща” і відповідно оплата має здійснюватися лише на рахунок ТОВ „УК „Збоїща”. У випадку відмови від оплати на рахунок ТОВ „УК „Збоїща” всю заборгованість буде стягнуто в судовому порядку.
Ті самі люди
“УК „Збоїща” — це здебільшого ті самі люди, які в нас працювали колись в ЖЕКу, — кажуть мої співрозмовники. З ЖЕКу було від’єднатися простіше, а коли УК підписала цей договір, вони у всякий спосіб це затягують. Це люди, які були в системі десятками років, вони все знають: куди ти підеш, куди ти будеш звертатися…
Адвокат: ситуація для мешканців виграшна
Євгеній Гущенков, адвокат, засновник адвокатського бюро, переконує: управлінська команія в цьому конкретному випадку вчиняє абсолютно незаконні дії. „Вона порушує і Цивільний кодекс, і Закон про ОСББ, і низку інших нормативних актів. Договір на управління був підписаний ще до створення ОСББ, і він втрачав дію якраз до кінця цього року. Мешканці будинку, якраз згідно з цим договором, надали до управителя лист, де було пояснення, що договір закінчується і вони не хочуть продовжувати співпрацю, що абсолютно регламентується і Цивільним кодексом, і їхнім договором.
На це, наскільки я знаю, реакція була ніяка, й управлінська компанія і далі вела свою діяльність. Тероризують людей, розказують різні байки. Просто брешуть у платіжках. Це абсолютне беззаконня, ігнорування.
Що робити в цій ситуації? Я бачу два судові позови. Перший — про припинення цього договору, який в компанії вважають не припиненим, щоб була не просто розмова, а рішення суду, яке набере законної сили. Другий позов — про передавання документації, бо після того, як вони не відреагували на цей перший лист про закінчення договору, їм було скеровано ще один лист, де було вказано, що створене ОСББ, а відповідно до Закону про ОСББ, після створення і реєстрації об’єднання співвласників управитель (або балансоутримувач) має три місяці, щоб передати всю наявну технічну документацію.
Ще одним із варіантів могло б бути абсолютне ігнорування цієї організації, яка фактично незаконно нині здійснює певні правовідносини: прибирання, обслуговування. Не оплачувати їхні платіжки, бо згідно з законом, не можна оплачувати послугу, яка тобі надається без твого погодження. Якщо вони за якийсь час скажуть: а ви нам гроші винні, тоді відповісти: „Якщо ви так вважаєте, подавайте до суду”, а суд вони програють. Але тут є складність — як пояснити простим недосвідченим мешканцям, щоб не панікували, коли їм приходять ці незаконні платіжки.
Що кажуть в управительській компанії
В “УК „Збоїща-408” нашій газеті прокоментували: „Мешканці тих будинків нам не надали ніяких документів про те, що вони створили ОСББ. Вони нам надсилали листи про те, що вони забирають будинки, без підтверджувальних документів: протоколу зборів, підписів мешканців. На підставі чого ми можемо надати будинок? Нехай подадуть нам відповідні документи, тоді ми, звичайно, зробимо акт приймання-передачі, віддамо будинки і вони будуть їх обслуговувати”.
Натомість член правління ОСББ будинку № 269 на вул. Б. Хмельницького Мар’яна Вітів апелює: „В Законі сказано, що коли створюється ОСББ, то щоб відмовитись від послуг управителя, потрібен лист-заява від мешканців про відмову від пролонгації договору. Ми такого листа надіслали вчасно. Якщо ж компанії потрібні були ще додаткові документи, то вони листом нас мали про це повідомити, але вони цього не зробили”.
Світлана ПАВЛИШИН