П’ятниця, 29 Березня

Не достатньо про Україну

Навіщо держава накопичує медіа та як це впливає на свободу слова

Найважчі реалії XXI століття. Ми вже наче й адаптувались. Знаємо, де, коли, що взяти, як передати на передову. Поїхати за кордон – це привезти авто для захисників. А відкладені кошти на відпустку задонатити на потреби мужніх воїнів. Друзі стають 200-ми. Біль… Недостатня русофобія. Ми вистоїмо, незважаючи ні на що. Про Україну говорить увесь світ. Акції підтримки на площах великих європейських міст і у всіх парламентах. Однак чи достатньо світ знає про Україну? Що потрібно розповісти та в якій формі? Чи потрібні додаткові інструменти комунікації? Які варіанти та чи суперечать вони законам України, намагалась розібратись «Ратуша».

Про що мова?

Міністерство цифрової трансформації запускає цифрове медіа United24 за принципом стартапу, щоб показати світові, чим живе Україна, – повідомляє «Детектор медіа». Про запуск англомовного цифрового медіа United24 Міністерство цифрової трансформації повідомило 20 липня. Мінцифри оголосило, що шукає працівників для нового медіа. На YouTube-каналі новоствореного медіа вже є перший проєкт, він має назву Fight for Freedom («Боротьба за свободу»).

Міністерство у коментарі «Детектору медіа» повідомило, що англомовний цифровий медіапроєкт United24 запускають за принципом стартапу. У подальшому планують створити постійну редакцію, згодом — наглядову раду. У Мінцифри обіцяють, що United24 «буде сучасним форматом медіа, зосередженим довкола розвитку ютуб-каналу та соціальних медіаплатформ». Стратегічним партнером проєкту є маркетингова агенція Fedoriv, а концепцію розробили про боно.

Який контент?

Як повідомляє «Детектор медіа», перші випуски готують з уже наявного контенту, для цього залучають креативні та контент-команди. Випуски на ютубі будуть з’являтися з періодичністю один раз на тиждень.

   «Головна задача проєкту — презентувати світові Україну, розповідаючи про її культуру, історію, бізнес, технології, особистості, а також висвітлювати перебіг війни. Своєчасність United24 media продиктована великою увагою до України через війну й усвідомленням того, що, окрім перебігу військових дій, мешканці Європи та США майже нічого не знають про нашу країну.

Це також можливість поширювати українську адженду в міжнародному інформаційному просторі. Згодом медіа має потенціал розвинутись у мультимедійну платформу, яка допоможе збільшити присутність України в медіаполі. Але поки що це дуже далекі плани», — повідомило міністерство.

Мінцифри заявило, що в проєкт наразі активно залучена невелика кількість учасників. «Також до створення контенту долучаються волонтери-креатори, контент-команди, креативні агенції та журналісти. За тиждень ми отримали понад 400 пропозицій співпраці — і від українських, і від міжнародних фахівців».

Фінансування

Створення контенту фінансують завдяки корпоративним донорам. Згодом до фінансування планують долучити цільові корпоративні внески від бізнесу, гранти від міжнародних фондів, криптоком’юніті.

На питання, чи використовують кошти, зібрані через фандрейзингову платформу United24, у Мінцифри повідомили, що платформа та медіа — різні напрями розвитку глобальної ініціативи United24, оскільки над ними працюють різні команди.

«Наразі фандрейзингова платформа United24 працює для збору благодійних внесків у трьох напрямках: “Оборона та розмінування”, “Медична допомога”, “Відбудова України”. Всі 100% зібраних коштів спрямовують на рахунки НБУ, закріплені за профільними міністерствами (Міністерство оборони, Міністерство охорони здоров’я та Міністерство інфраструктури). На сайті u24.gov.ua ви можете знайти звіти, які оновлюються щотижня, щодо використання зібраних коштів. Аудитором платформи є Deloitte».

Контент створюють декілька команд із продакшну, кожна з яких відповідає за свою тематику: культуру, історію, технології, підприємництво, героїв, армію тощо. Ці команди співпрацюють з авторами, журналістами, залучають українських та міжнародних експертів. З розвитком проєкту планують створити постійну редакцію, згодом — наглядову раду.

Ключові аудиторії проєкту збігаються з переліком держав, які надають Україні найбільшу підтримку під час війни і мають великий інтерес до нашої країни. Насамперед це США, Велика Британія, країни ЄС та Канада. Контент розраховано на широку аудиторію, представники якої є активними користувачами соціальних мереж та YouTube, та яка звикла до інтерактивної форми подачі матеріалу.

Додамо, що у травні Мінцифри запустило онлайн-платформу United24 для збору коштів на підтримку України. Зібрані кошти скеровують Міністерству оборони України. Їх витрачатимуть на придбання зброї, сучасного обладнання, амуніції, бронежилетів, рятувальної техніки та на іншу допомогу для армії. Благодійний внесок можна зробити через Apple Pay, Google Pay або «Дію».

Але є момент роздержавлення ЗМІ

  У коментарі «Ратуші» юристка правничої компанії “April Consult” Ірина ТАРАС пояснює, що Україна має зобов’язання перед Європейським Союзом у межах Угоди про асоціацію з ЄС, де йдеться про те, що Україна має відмовитися від державних медіа. «Останні роки в нас була тенденція до роздержавлення медіа, але в контексті недавніх подій, таких як передача медіахолдингу «Медіа Групи Україна» Ріната Ахметова державі чи створення цифрового медіа United24, держава починає нагромаджувати медіа, тобто фактично практично увесь телепростір зараз контролює держава. Також ще в червні цього року у ВРУ зареєстрували законопроєкт, який дає право Міноборони заснувати друковане видання для військових, однак, якщо брати до уваги реформу роздержавлення друкованих медіа в 2016 – 2018 роках, органи влади та державні структури більше не можуть бути засновниками друкованих видань, за декількома винятками (до яких належать парламентська газета «Голос України» та урядова – «Урядовий кур’єр»). Ще наприкінці 2021-го було створено на базі парламентського телеканалу “Рада” канал “ДОМ” та інші медіа, куди виділяли величезні кошти з держбюджету на утримання. Тобто бачимо, що зараз перейшла тенденція від роздержавлення до одержавлення деяких медіа та створення нових державних. Чи це добре, що держава нарощує державні медіа? Однозначно ні. Чому? Бо ми втрачаємо велику кількість медіа, які можуть говорити щось інше, на відміну від офіційних осіб держави. Є, наприклад, телеканал «ЕСПРЕСО», який вимкнули з цифрового мовлення з політичних мотивів, а такі дії можна трактувати як обмеження свободи слова, що недопустимо в демократичній країні. Тому це однозначно негативно впливає на ситуацію в державі. І тут зрозуміло, що в усіх виникає питання – що буде далі? Як реагуватиме ЄС на такі події?» , – каже Ірина Тарас.

Христина СЛЮСАРЧУК

Share.

Leave A Reply