Вівторок, 11 Травня

Паркувальний булінг по-львівськи

Це бездонна чорна діра — чим більше міська рада наповнює статутний фонд «Львівавтодору», тим більше цій структурі не вистачає коштів!

Проблематика паркування у нашому місті не нова. Недостатня кількість паркувальних місць, або їх повна нестача не додає оптимізму і дико дратує львівських водіїв. Але є люди, котрих це дуже тішить. Свавілля інспекторів з паркування та незаконні штрафи просто виходять за межі здорового глузду. «Ратуша» спробували глибше з’ясувати: а хто ж за це відповідає і чому все так відбувається? Оператором паркувальних майданчиків у Львові є створене Львівською міською радою комунальне підприємство «Львівавтодор». Згідно зі штатним розписом цього підприємства, паркування — це один із напрямів його діяльності. Ще підприємство опікується ремонтом доріг та сумнозвісним багато років очікуваним електронним квитком.

Загалом це комунальне підприємство складається із 15 підрозділів і 300 штатних одиниць. Заповненими у 2020 році були лише 164 штатні одиниці. Цілком ймовірно, це робилось для того, аби був більший фонд економії оплати праці й можна було його використовувати для преміювання.

«Львівавтодор» є найбільшим і, схоже на те, що основним оператором з паркування у місті Львові. Він обслуговує 48 паркувальних майданчиків, які налічують 1253 паркувальних місць.

У 2020 р., згідно з даними самого підприємства, водії оплатили за користування паркувальними місцями понад 16 млн грн. Коли вдатись до простого математичного розрахунку, то в середньому одне паркувальне місце за один день приносить приблизно 30 грн прибутку. ПОВТОРЮЄМО: 30 ГРИВЕНЬ НА ДОБУ!!! Це при тому, що найнижча вартість паркування за 1 годину становить 15 грн. Виникає цілком логічне запитання: а решта часу за день паркувальні місця вражають пусткою?

Доходи комунального підприємства

Насправді це комунальне підприємство, як і всі комунальні підприємства міста, є збитковим і дотаційним. Воно не приносить жодних прибутків. У 2020 р. Львівська міська рада поповнила статутний фонд цього КП у розмірі 184 млн. грн. (!!!). А на початок цього року загальний розмір статутного фонду становив 2,1 млрд грн (!!!) Це бездонна чорна діра — що більше міська рада наповнює статутний фонд і фінансує діяльність цього комунального підприємства, то більше цій структурі не вистачає коштів.

Отож, минулого року за користування майданчиками для платного паркування було зібрано приблизно 16 млн грн. А загальний фонд оплати праці цього КП минулого року становив 34 млн грн. Не потрібно бути великим економістом, щоб побачити — зібрані за паркування кошти не покривають навіть річного фонду оплати праці комунального підприємства. Різниця між доходами і витратами компенсується із міського бюджету. І торік це коштувало львів’янам — мінус 184 млн грн ІЗ МІСЬКОГО БЮДЖЕТУ…

Звичайно, для обслуговування паркомісць комунальне підприємство витрачає кошти. А це майже 6,7 млн грн минулого року. І навіть було передбачено 50 тис. грн на прибирання паркувальних майданчиків.

Цікаво, а чому тоді у період снігопадів нікому не було діла до львівських парковок? Навіть, лише одному двірнику, який є у штаті цього КП. Чи міг він сам  розчистити 48 майданчиків від снігу? Чому 300 штатних працівників КП не взяли приклад із челенджу з розчищення снігу на парковках?

Коли знову вдатись до простого математичного розрахунку, то на утримання одного паркомісця витрачалось 5300 грн (за один день на одне паркомісце приблизно 15 грн).

Але часто водії нарікають на нестачу паркоматів чи їх технічну несправність. Або, приймання паркоматами лише грошових купюр, які у водія неодмінно завжди має бути при собі. А не заплатиш — отримаєш штраф…

Колишні інспектори розповідають історії, коли «невідомі» спеціально виводили з ладу паркомати, щоб можна було побільше виписати штрафів.

Але нас, як платників податків, все ж цікавить питання: а який економічний сенс та доцільність у функціонуванні такого дивного КОМУНАЛЬНОГО підприємства для громади міста?

Заробітні плати працівників комунального підприємства

Знову ж, прості математичні розрахунки говорять, що середня заробітна плата на підприємстві мала б становити 7-9 тис. грн. Можливо, це так і є, але це чомусь аж ніяк не стосується керівництва цього КП.

Директор (Єстеферова О.В.) і три заступники директора (Калитич Є.О., Сальнiкова Г.М., Власюк О.В.) у 2020 р. отримали на руки в середньому по 40-45 тис. грн заробітної плати із преміями щомісячно КОЖЕН. Саме так, тут немає помилки — потужний менеджмент цього збиткового КП, беручи приклад з мера Садового і його заступників, не відмовляє собі в хороших заробітних платах і преміях. Звичайно, що за високі показники та ефективність своєї роботи.

Річний фонд оплати праці лише директора і його заступників становить більше 2 млн грн, які, звісно, фінансуються із міського бюджету.

Паркувальна монополія?

Звісно, потреба та доцільність в існуванні збиткового комунального підприємства, який є оператором майданчиків паркування в місті, є сумнівною.

Чи не краще було б, панове міські депутати, демонополізувати ринок — створити окремого паркувального оператора чи продати на відкритому аукціоні право оренди паркувальними майданчиками суб’єктам господарювання? Бо який економічний сенс платникам податків дотувати збитковий паркувальний «бізнес», який навіть не заробляє на утримання роздутого штату своїх працівників?

З іншого боку, минулорічний збір за паркування у розмірі 16 млн грн — це насправді великий ресурс, який би можна було використати на закупівлю тих же апаратів штучної вентиляції легень (ШВЛ) чи обладнання нових майданчиків для паркування.

Ще одне болюче питання — існування «нелегальних» паркувальних майданчиків і збору необлікованих коштів за паркування… Всі про це знають, але комусь це дуже вигідно…

Дивні інспектори з паркування

Повноваженнями щодо складення постанов та повідомлень про порушення правил паркування чи стоянки наділені інспектори з паркування. У Львівській міській раді є два відділи інспекторів із паркування — один у структурі управління безпеки міста, а інший — в структурі управління транспорту.

Відділ інспекторів з паркування управління безпеки, відповідно до штатного розпису, складається із начальника відділу, трьох заступників і трьох юристів, а також 33 інспекторів з паркування. Загальний фонд оплати праці цього відділу — 6,2 млн грн на рік. Середній посадовий оклад одного інспектора — від 5 до 7 тис. грн.

Інспектори з паркування цього управління накладають штрафи у зв’язку з порушенням вимог ч.1, 3 ст.122 КУпАП — за порушення правил зупинок та стоянок транспортних засобів. А також ч.1, 2 ст.152-1 КУпАП — за порушення правил паркування транспортних засобів. А інспектори з паркування управління транспорту, згідно з інформацією цього управління, — лише за порушення вимог ч.1, 2 ст.152-1 КУпАП.

Так, інспектори з паркування управління безпеки міста у 2020 р. склали 51 тис. постанов (повідомлень) про адміністративне порушення за ч. 1, 3 ст.122 КУпАП, і лише 1 тис. — за порушення правил паркування (ч.1, 2 ст.152-1 КУпАП).

Із загальної кількості складених постанов, згідно з даними управління, лише 51 водій у судовому порядку скасував накладені штрафи, тобто визнав їх незаконними. У Єдиному державному реєстрі судових рішень за 2020 рік можна знайти близько 150-200 судових справ щодо скасування незаконних постанов про адміністративні правопорушення.

Інспектори з паркування загалом наклали у 2020 р. штрафів на 18 млн грн, із них у примусовому порядку стягнули лише 2 млн грн. На жаль, управління наразі не надало інформацію про суми добровільно сплачених штрафів.

Але стягнуті у примусовому порядку 2 млн грн штрафів є доволі мізерними порівняно зі сумами накладених штрафів. Чому ж місцевий бюджет минулого року недоотримав 16 млн грн, а це така ж сума, яка була сплачена водіями за користування майданчиками для паркування?

Коли йдеться безпосередньо про штрафи за паркування, то інспектори з паркування склали постанов на суму 336 тис. грн, із яких оплачено до бюджету було лише 45 тис. грн.

Відділ інспекторів з паркування управління транспорту, згідно зі штатним розписом, складається із 18  інспекторів. У 2020 році вони склали лише 1600 повідомлень про порушення правил паркування на суму 519 тис. грн. У добровільному порядку за минулий рік сплачено штрафів на суму 176 тис. грн.

Отже, коли йдеться лише про питання порушень правил паркування, зокрема, несплату вартості паркування, то сукупно 51 інспектор з паркування склав постанов та повідомлень на суму 855 тис. грн. Схоже на те, що боротьба із тими, хто не оплачує вартість паркування, насправді більше схожа на імітацію.

Також є незрозумілою, з погляду ефективності управлінських процесів, наявність двох відділів у різних управліннях, у яких в штаті працюють інспектори з паркування. Чи проводили оцінку ефективності діяльності цього 51 інспектора з паркування?

Сумнівна законність накладених штрафів

Коли провести глибинний аналіз у Єдиному державному реєстрі судових рішень стосовно підстав для скасування постанов, які складають інспектори з паркування, то багато із них видаються відверто свавільними і необґрунтованими. Наприклад, інспектор складає постанову про неналежну розмітку, яка зроблена із недотриманням державних стандартів, або знак, який забороняє стоянку, не погоджений у встановленому порядку з органами поліції. Чи нема замірів, тобто порушення встановлено «на око», або бракує інших допустимих і належних доказів про вчинення правопорушення. Чи неправильно вказано саму вулицю в постанові про накладення штрафу, або фактично нема перешкод у дорожньому русі іншим транспортним засобам. Ще однією з підстав скасування штрафів є питання до повірки та сертифікації відеореєстраторів китайської моделі DMT1, наявності висновків щодо приналежності цього пристрою до технічних засобів вимірювальної техніки.

Або ж, найпоширенішими є випадки складення постанов та повідомлень за несплату вартості послуг з користування майданчиком для платного паркування. При тому, що водії оплачують за 2-3 год. користування паркомісцем, повертаються до автомобіля пізніше й отримують «штраф». Але, чи має хоча б якийсь паркомат опцію — доплата за час фактичного користування?

Згідно з ч. 4 п. 26 Правил паркування транспортних засобів, затверджених постановою КМУ від 03.12.2009 р. № 1342, після закінчення часу паркування, за який сплачено, користувач зобов’язаний звільнити місце паркування або сплатити вартість послуг з користування майданчиком для платного паркування за час фактичного паркування.

З юридичного погляду, «несплата вартості послуг» та «закінчення часу паркування, за який сплачено» — це різні юридичні поняття. Саме тому суди скасовують складені постанови про притягнення до адміністративної відповідальності.

Однією із причин того, що водії не оскаржують складені постанови та повідомлення, є надто високий судовий збір, який потрібно сплатити за подання позову до суду — 454 грн. А самі суми штрафів коливаються від 250 до 500 грн. І звичайно, витрати часу на судові процеси чи послуги адвокатів.

А ще інспектори з паркування полюбляють УМИСНО не надсилати водіям постанов про притягнення до адміністративної відповідальності. Це робиться для того, щоб водій пропустив строки для оскарження і постанова набула законної сили. А тоді ця постанова передається до відділу державної виконавчої служби для примусового виконання. На ваше майно чи транспортний засіб накладається арешт. І за першої зупинки працівниками поліції авто вилучають на штрафмайданчик. І тоді водій має клопіт і проблему — з нічого…

Маємо також обґрунтовані сумніви стосовно розуміння самими інспекторами з паркування змісту протоколів чи повідомлень, які вони складають. Конвеєрний та шаблонний підхід у накладенні штрафів рано чи пізно себе вичерпає. Щоденні плани, які отримують інспектори для накладення штрафів, за своєю суттю не збільшують самих надходжень від оплати вартості паркування. Репресивні та відверто свавільні постанови за неправильну стоянку, зупинку чи паркування, за браком самих паркомісць, більше схожі на «паркувальний булінг» стосовно пересічних водіїв.

Як змінити систему паркування у місті Львові?

Ми не є експертами у сфері урбаністики чи паркування, але цілком очевидно, що місто потребує системної політики та стратегії щодо створення нових паркувальних майданчиків.

Окрім цього, має змінитись сутність ставлення і сприйняття водіїв, які є платниками податків: для них мають створюватись умови для зручного паркування. І лише після цього їх можна запитати про оплату за користування паркувальними майданчиками.

Тотальний хаос і нефаховість менеджменту комунального підприємства у сфері паркування повинен спонукати представників депутатського корпусу до переосмислення доцільності бездумного фінансування збиткового підприємства.

Робота інспекторів з паркування мала б орієнтуватись на профілактику та пропагування додержання правил зупинки, стоянки та паркування. Застосування штрафних санкцій повинно відбуватись лише за умов чіткого і бездоганного дотримання чинного законодавства.

Але все ж, якщо ви таки зіткнулись із паркувальним свавіллям — однозначно, захищайте свої права у судовому порядку. Бо лише таким способом можливо змусити чиновників поважати нас!

А коли до вас підходять невідомі люди у жилетках і вимагають готівкою сплатити за сумнівне паркування, то одразу викликайте поліцію.

Ярослав ЖУКРОВСЬКИЙ, юрист, адвокат, спеціально для газети «Ратуша»

Share.

Leave A Reply