Свій до свого… по чуже…
Для реконструкції тролейбусної лінії на вулиці Кульпарківській, яка проходить на замовлення ЛКП «Львівелектротранс», використовують металеві опори контактної мережі, виготовлені у Словаччині, попри те, що ціла низка компаній в Україні виготовляє таку продукцію.
У Львові триває реконструкція тролейбусної лінії по вулиці Кульпарківській — ці роботи фінансуються за кредитні кошти Європейського банку реконструкції та розвитку. За результатами тендеру, проведеного за правилами ЄБРР, роботи виконує об’єднання чотирьох компаній — українські ТзОВ «Магістраль інженірінг» і «Вальво», польська «Еле-Комп» та чеська «Електротехніка». Вартість реконструкції — 2 мільйони 922 тисячі 757,56 євро. Як свідчать світлини з місця робіт, опубліковані на фейсбук-сторінці ГО «Зручне місто», під час реконструкції тролейбусної лінії використовують металеві опори виробництва компанії «ELV PRODUKT s.a.» зі Словаччини.
За допомогою Google-пошуку журналісту «Ратуші» вдалося встановити, що в Україні є чимало компаній, які виготовляють металеві опори для контактних мереж міського електротранспорту — це, зокрема, київські компанії «Схід-Будконструкція» та «Полігональ», «Єврофорвард» із Броварів, а також львівська компанія «Дальта». З огляду на це важко зрозуміти, чому під час реконструкції тролейбусної лінії на вулиці Кульпарківській виникла потреба у використанні металевих опор саме словацького виробника компанії «ELV PRODUKT s.a.» з міста Сенець.
За словами колишнього речника ЛКП «Львівелектротранс» Антона Лягушкіна, на етикетці опори є її технічна характеристика, й аналогічні опори виготовляють в Україні.
«На етикетці опори вказана її модель — TSRK-10.5-20P-Z (LV/V) та номінальне навантаження —
12 кілоньютонів, висота опори — 10,5 м. Така опора встановлюється на спеціальний фундамент, до якого кріпиться гайками. Опори з аналогічними характеристиками виготовляють в Україні, зокрема і львівська компанія «Дальта»: ці опори витримують навіть більше навантаження від контактної мережі — до 15 кілоньютонів. Саме опори львівської компанії використовували під час реконструкцій трамвайних колій на вулицях Личаківській та Чернівецькій у 2017 — 2018 роках. Якщо говорити про інших українських виробників, то опори з технічними характеристиками, аналогічними до словацьких, виготовляє київська компанія «Полігональ» із філією у Хмельницькому. Ці опори проходять антикорозійну обробку — гаряче цинкування. Отож, дивно: навіщо було везти опори аж зі Словаччини, якщо аналогічну продукцію виготовляють у Львові та Хмельницькому?», — дивується експерт. Він також зазначає, що оскільки тролейбусна лінія на вулиці Кульпарківській розташована поза межами центральної частини міста, то тут доцільно було б використовувати залізобетонні опори.
«У 2010 — 2011 роках у Львові було збудовано дві нові тролейбусні лінії — на проспекті Червоної Калини та на вулиці Науковій. В обох випадках замовником було Управління капітального будівництва Львівської міськради, а підрядником — ЛКП «Львівелектротранс». В обох випадках було використано стандартизовані залізобетонні опори, які значно дешевші за металеві й відповідають встановленим вимогам», — каже ексречник «Львівелектротрансу».
За словами Антона Лягушкіна, металеві опори контактної мережі словацького виробництва у Львові вперше з’явилися під час реконструкції площі Двірцевої за проєктом ЛКП «Інститут просторового розвитку». Там були використані опори чорного кольору моделі TSR-10.5-20P.
«Зазначу, що «трамвайну» частину проєкту реконструкції площі Двірцевої виконувало київське ТзОВ «Спецбуддорпроект», засновником і керівником якого є Олександр Шуригін. Він же є автором проєкту реконструкції тролейбусної лінії на вулиці Кульпарківській і запроєктував саме опори словацького виробництва, замість визначити тільки тип опори і її технічні характеристики, щоб можна було вибрати оптимальний за ціною варіант українського виробництва. Але запитання тут не так до проєктанта, як до замовника проєкту — знаючи, що проєкт буде реалізовано за кредитні кошти, замовник мав би наполягти на використанні саме українських опор, адже в такому разі кредитні кошти пішли б в економіку України», — резюмує колишній речник «Львівелектротрансу».
На фото: Реконструкція пл. Св. Юра. 2015 рік. Встановлення опори контактної мережі виробництва львівської компанії “Дальта”
Олександр ТЮШУК