Свій до свого..,
або Про особливості роботи комунальних підприємств
Газета «Ратуша» вже не один рік ознайомлює своїх читачів із особливостями роботи деяких комунальних підприємств Львова. Сьогодні поговоримо про реалізацію в комунальних підприємствах старого галицького принципу «Свій до свого…». Наскільки реалізація цього принципу відповідає духу і букві закону — оцінювати відповідним компетентним фахівцям.
Свій № 1: консультаційні послуги з питань фінансів
8 вересня 2021 року в системі публічних закупівель «Прозорро» з’явилося оголошення № UA-2021-09-08-003625-b про закупівлю із назвою «Консультаційні послуги з питань управління фінансами» з очікуваною вартістю в 49 тисяч гривень. Закупівлю було проведено без використання електронної системи. Як свідчить протокол розкриття в «Прозорро», договір вартістю 49 тис. грн було укладено із таким собі паном Садовим Іваном Володимировичем. Щоправда, самого договору, який було укладено між ЛКП «Львівавтодор» та паном Садовим Іваном Володимировичем, у системі публічних закупівель «Прозорро» немає — в ЛКП «Львівавтодор» «забули» його завантажити — у розділі «Укладений договір» наявний лише електронний підпис.
Ніби нічого дивного, на перший погляд. Але інтернет-видання «Наші гроші» копнуло глибше і виявило, що Іван Володимирович Садовий — людина зовсім не чужа для ЛКП «Львівавтодор». Як з’ясували журналісти видання «Наші гроші», відповідно до власноруч заповнених паном Іваном Володимировичем Садовим декларацій, у 2019 — 2020 роках він працював у ЛКП «Львівавтодор» на посаді начальника фінансового відділу. Крім того, пан Іван встиг потрудитися також на посаді заступника директора ЛКП «Палац ігрових видів спорту», яке відповідало за будівництво спортивного комплексу на проспекті Червоної Калини.
Цікава деталь — певний час керівником ЛКП «Палац ігрових видів спорту» був пан Роман Познанський, який у 2018 році за збігом обставин працював в ЛКП «Львівавтодор» на посаді виконувача обов’язків директора комунального підприємства… Коментуючи своє звільнення з ЛКП «Палац ігрових видів спорту» 28 січня 2020 року інформаційному агентству «Гал-інфо», пан Познанський зазначив, що «на цей час виконувачем обов’язків керівника є заступник директора Іван Садовий».
Із ЛКП «Палац ігрових видів спорту» пан Іван Садовий, за даними інтернет-видання «Наші гроші», звільнився влітку 2021 року. І ось вже у вересні 2021 року ЛКП «Львівавтодор» не змогло обійтися без послуг свого експрацівника, щоправда, тепер уже не як штатного працівника, а як зовнішнього консультанта. Передбачені договором послуги пан Іван надаватиме ЛКП «Львівавтодор» упродовж трьох місяців.
Іще одна цікава деталь, яку з’ясували «Наші гроші» — згаданий уже договір укладений із паном Іваном Садовим як із цивільною особою, а не із суб’єктом підприємницької діяльності. Журналісти з’ясували, що підприємцем Іван Володимирович Садовий реєструвався двічі — у 2004 — 2014 рр. його діяльність була пов’язана з ресторанами та мобільним харчуванням. Своє підприємництво вперше Іван Садовий припинив у 2014 році, щоправда, уже в 2016 році знову поновив його, цього разу вказавши основну спеціалізацію — «обслуговування напоями», але в лютому 2021 році підприємницьку діяльність було припинено…
Журналістам «Ратуші» вдалося встановити, що це далеко не перший і, вочевидь, не останній випадок, коли комунальні підприємства Львова укладають різноманітні договори (ясна річ, без тендерної процедури) зі своїми колишніми працівниками.
Свій № 2: послуги з інженерного проєктування
Для прикладу, ЛКП «Інститут просторового розвитку», яке очолює радник міського голови Львова, відомий урбаніст Олег Едвардович Шмід, 20 листопада 2019 року опублікувало в системі публічних закупівель «Прозорро» оголошення про закупівлю під номером UA-2019-11-20-001119-a із назвою «Послуги з інженерного проектування. Розробка розділів проєктно-кошторисної документації по об’єкту: «Капітальний ремонт вул. Пекарської (від вул. Тершаківців до вул.
І. Мечникова), вул. Шімзерів у м. Львові». Розділи: Дорожня частина (основні архітектурно-планувальні рішення та заходи з безпеки руху), світлофорні об’єкти (ТЕП, організація руху, плани координації). Власний бюджет (кошти від господарської діяльності підприємства)». Ця закупівля очікуваною вартістю в 100 тисяч гривень проводилася (певна річ), без використання електронної системи. Із ФОПом Могилою Ігорем Андрійовичем ЛКП «Інститут просторового розвитку» сторгувалося на 70 тисяч гривень і того ж дня, 20 листопада 2019 року, уклало відповідний договір.
18 березня 2020 року ЛКП «Інститут просторового розвитку» розмістило в системі публічних закупівель «Прозорро» оголошення про закупівлю «Консультаційні послуги у галузях інженерії та будівництва. Нагляд, перевірка і консультації при розробці розділу проєктної документації по об’єкту: «Будівництво проектованої вулиці від вул. Суботівської до мікрорайону Рясне» у м. Львові. Розділ Світлофорні об’єкти. Джерело фінансування: Власний бюджет (кошти від господарської діяльності підприємства)» із очікуваною вартістю 70 тисяч гривень. Закупівлю було проведено без використання електронної системи. Того ж дня, 18 березня 2020 року, ЛКП «Інститут просторового розвитку» уклало договір із ФОПом Могилою Ігорем Андрійовичем вартістю 60 тисяч гривень.
Проєкти капітального ремонту вул. Пекарської (від вул. Тершаківців до вул. Мечникова) та вул. Шімзерів, а також будівництва проєктованої вулиці від вул. Суботівської до мікрорайону Рясне ЛКП «Інститут просторового розвитку» виконувало на замовлення ЛКП «Львівавтодор».
Декларації, подані Могилою Ігорем Андрійовичем іще як найманим працівником, свідчать, що у 2016 році він працював у ЛКП «Львівавтодор», де отримав 117484 грн заробітної плати, а також 31207 грн гонорарів та інших виплат згідно із цивільно-правовими правочинами. Що ж до ЛКП «Інститут просторового розвитку», то це комунальне підприємство виплатило Ігореві Андрійовичу 51350 грн гонорарів та виплат згідно з цивільно-правовими правочинами.
У декларації за 2017 рік Ігор Андрійович Могила зазначив, що заробітну плату за основним місцем роботи (154678 грн) він отримав саме в ЛКП «Інститут просторового розвитку». За сумісництвом у 2017 році пан Могила працював у ЛКП «Львівавтодор» та НУ «Львівська політехніка».
У декларації за 2018 рік пан Ігор Могила вказав основними місцями роботи ЛКП «Інститут просторового розвитку» та ЛКП «Львівелектротранс» (у 2018 році це підприємство очолював колишній «шеф» пана Могили по ЛКП «Львівавтодор» Олег Береза) — тут він заробив, відповідно, 19199 грн і 174052 грн. За сумісництвом він працював в ЛКП «Львівавтодор» і НУ «Львівська політехніка», де заробив, відповідно, 136886 і 4654 грн…
27 вересня 2019 року Ігор Андрійович Могила перед звільненням заповнив іще одну декларацію за період із 01.01. 2019 р. до 27.09. 2019 р., із якої випливає, що основним місцем його роботи у той рік були ЛКП «Львівелектротранс» і ПП «Леополісбуд», де він заробив, відповідно, 191400 і 48428 грн, а у ЛКП «Львівавтодор» та НУ «Львівська політехніка» пан Могила працював за сумісництвом і заробив там 129383 і 10219 грн.
Статусу ФОПа Ігор Андрійович Могила, за даними ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, набув 26 червня 2018 року, коли відбулася державна реєстрація. Але про це Ігор Андрійович скромно промовчав у своїх деклараціях за 2018 і 2019 роки. Також Ігор Андрійович Могила є багаторічним членом Міської комісії з безпеки дорожнього руху. Відповідно до розпорядження міського голови № 287 від 21.07.2021 р., пан Ігор Могила введений до складу комісії як «співзасновник громадської організації «Українська асоціація аудиторів безпеки автомобільних доріг», яка зареєстрована у Києві. Членом Міської комісії з безпеки дорожнього руху є також і керівник ЛКП «Інститут просторового розвитку» Олег Шмід.
І остання деталь, яка стосується пана Ігоря Андрійовича Могили. Як свідчать матеріали преси, нині він працює в компанії «Egis Україна», яка є консультантом із інфраструктурних проєктів, що реалізують за кредитні кошти Європейського банку реконструкції та розвитку, в тому числі «Трамвай на Сихів». Послугами компанії «Egis Ukraina» користуються, зокрема, і львівські ЛКП «Львівавтодор» та «Львівелектротранс», де на посадах начальника відділу працював пан Ігор Могила.
Свій № 3: архітектурні, інженерні, геодезичні послуги
Ігор Могила — не єдиний працівник ЛКП «Львівавтодор», який став ФОПом. Підприємцем став і його колега і з «Львівавтодору», і з Міської комісії з безпеки дорожнього руху Роман Михайлович Зубачик. Пан Зубачик в ЛКП «Львівавтодор» обіймав посаду начальника відділу транспортного планування і моделювання. Як з’ясували журналісти інформаційного агентства «Вголос», у ФОПа Зубачика Романа Михайловича Личаківська районна адміністрація закупила «Архітектурні, інженерні та геодезичні послуги (Розробка проєктів зміни організації дорожнього руху в районі перехрестя вул. Кривчицька Дорога — Ніщинського, з влаштуванням засобів заспокоєння дорожнього руху вул. Воробкевича, на перехрестя вул. Зелена — І. Івасюка, в районі перехрестя вул. Зелена — Півколо та на перехресті вул. Личаківська та вул. Солодова у м. Львові)» вартістю 29767,50 грн.
«Вишенькою на торті» тут є те, що зміни організації на вказаних перехрестях запроваджуються відповідно до рішень Міської комісії з безпеки дорожнього руху, в якій пан Зубачик представляє ГО «Львівська асоціація велосипедистів», засновником якої є чинний керівник Управління транспорту Орест Олеськів.
Журналістам інтернет-видання «Вголос» вдалося встановити, що ФОП Зубачик Р.М. підписував угоди не лише з Личаківською районною адміністрацією — 25 травня 2021 року з цим ФОПом підписала договір Галицька РА на «Архітектурні, інженерні та геодезичні послуги — Розробка проєкту зміни організації дорожнього руху на вул. Данилишина у м. Львові» вартістю 4,2 тис. грн. За збігом обставин Роман Михайлович Зубачик є також помічником-консультантом депутата ЛМР Андрія Володимировича Шевціва, який очолює профільну депутатську комісію міської інфраструктури, інженерного та житлового господарства…
Свій № 4: гонорари згідно з цивільно-правовими правочинами
У декларації за 2018 рік, яку 26 лютого 2019 року подав експрацівник Львівського комунального АТП № 1 Віталій Олександрович Пітула, вказано, що впродовж 2018 року він отримав від ЛКП «Львівелектротранс» 114650 грн у формі «гонорарів та інших виплат згідно із цивільно-правовими правочинами». Того ж року Віталій Пітула отримав від ЛКП «Львівелектротранс» 13941 грн заробітної плати за основним місцем роботи на посаді заступника директора підприємства з експлуатації. Чому керівництво ЛКП «Львівелектротранс» вирішило підписати із фахівцем Віталієм Пітулою цивільно-правову угоду, а не прийняти його одразу в штат — невідомо.
Зазначимо, що восени 2017 року Віталій Пітула претендував на посаду начальника Управління транспорту Львівської міськради, але не набрав необхідної кількості балів під час письмового іспиту, відповідно не був допущений до наступного етапу — співбесіди. Як повідомляло інтернет-видання «Твоє місто», у 2017 р. екскерівник ЛК АТП № 1 Михайло Сидорович звинуватив Віталія Пітулу в непрофесійності і в тому, що через нього підприємство втратило сотні тисяч гривень. «Я не маю до нього упереджень, але в результаті його непрофесійності ми один раз втратили 144 тисячі гривень, а інший раз — 142 тисячі гривень», — заявляв Михайло Сидорович. Паралельно Віталій Пітула в 2017 р. був членом громадської ради при Управлінні транспорту ЛМР, де представляв ГО «Смарт-Львів». У 2018 році, за повідомленням інтернет-видання «Дивись.інфо», Віталій Пітула, вже як представник ГО «Центр міського сервісу» (юридична адреса цієї ГО збігається із юридичною адресою «Самопомочі» — пл. Міцкевича 6/7), був включений до складу конкурсного комітету, який обирав перевізників на міських автобусних маршрутах Львова.
Кар’єра Віталія Пітули в ЛКП «Львівелектротранс» завершилася в липні 2019 року після того, як керівником підприємства став Андрій Свищо. 12 липня 2019 року Віталій Пітула заповнив декларацію, в якій вказав, що у період із 01.01.2019 р. по 12.07.2019 р. заробив на посаді заступника директора із експлуатації 137579 грн.
Олександр ТЮШУК, спеціально для «Ратуші»
Фото пресслужби ЛМР