П’ятниця, 29 Березня

Терпи, школяре, «Атаманом» поїдеш!

«Мерседес» згідно з «ГОСТами» для України не бренд?!

«Атаман», «Атаман», полем стелиться туман, нас везе в сусідню школу жовтий «Атаман», — така картина, вкупі з перефразованою цитатою з пісні  Андрія Миколайчука, чомусь зринула в голові після інформації про передачу на початку жовтня нових автобусів-«школяриків» громадам Львівщини. Нагадаємо, для шкіл області закупили 23 нові шкільні автобуси марки «АТАМАN D093S2» Черкаського автомобільного заводу. Вартість кожного «школярика»  — 1,9 млн грн.  Автобуси закупив департамент освіти і науки ЛОДА за кошти освітньої субвенції з державного бюджету на засадах співфінансування з місцевих бюджетів для 11 навчальних закладів. Вартість усіх 23 автобусів — 43 239 300 грн. Зокрема, держбюджет надав 37 мільйонів Львівщині, решта 5 мільйонів — співфінансування громад, — розповів голова Львівської ОДА Максим Козицький, — радісно інформує drohobych-rda.gov.ua.

Очільник області поінформував, що насамперед «Школярики» отримали ті громади, які провели оптимізацію навчального процесу та готові до співфінансування, а також ті, де умови добирання є вкрай важкими для дітей.

В обласній адміністрації також інформують, що автобуси 2021 року випуску, обладнані відповідно до всіх стандартів і вимог для шкільного транспорту в Україні. Їхня загальна пасажиромісткість — 31 місце. Для порівняння, торік для шкіл Львівщини закупили 54 «Школярики», вартістю майже 100 млн грн (один автобус тоді обійшовся в 1, 85 млн грн). Посадовці додають, що для всіх шкільних автобусів будуть закуплені GPS-трекери, щоб відстежувати їх переміщення в режимі реального часу.

Тендер: конкурсанти, переможці і дискваліфіковані

На тендері було три пропозиції. До аукціону допустили тільки дві, бо одну відхилив Антимонопольний комітет, — розповіли «Ратуші» в обласному департаменті освіти. Як дізналися ми на сайті zakupki.prom, на тендер подавалися: ТОВ «ТД «Еталон-авто», ТзОВ «Люмікар» і ПП «Автомобільна компанія «Укравтоснаб». Представника «Еталон-авто» — було дискваліфіковано за те, що він подав інформацію не відповідно до встановлених вимог (не вказав, що передні двері є з пневматичним приводом, тощо). Дві інші компанії подалися на тендер якраз з автобусами марки «Атаман». Переможцем визнали ТзОВ «Люмікар» з ціною 43 239 300,00 грн з ПДВ.

20 вересня в корпорації «Еталон» поскаржились агентству «Інтерфакс-Україна», що в тендері на постачання автобусів Львівській ОДА «Еталон» не був допущений до торгів через надуману причину, в аукціоні брали участь тільки два дилери «Черкаського автобуса», й економія на 23 автобусах становила лише 0,46 млн грн.

Тенденція до створення монополії на ринку «школяриків»

Раніше в корпорації «Еталон» зазначали, що на ринку закупівель шкільних автобусів відзначається тенденція створення монополії, при цьому Антимонопольний комітет України, на думку «Еталону», припинив керуватися єдиними правилами під час розгляду скарг учасників публічних держзакупівель на дискримінацію, що призводить до непередбачуваності цих рішень, а отже, знищує конкуренцію, створює умови для монополізації ринку.

Фахівець із публічних закупівель Ярослав Пилипенко на сайті  dozorro розповів про закупівлі шкільних автобусів у Prozorro в Україні. Цьогоріч місцеві органи влади купили 221 автобус на 404 млн грн. У 2020 році  придбали 523 транспортні засоби за 980 млн грн, а в 2019 — 390 за 721 млн грн. Переважно ціни варіюються в межах 1,7 — 2,2 млн грн, залежно від моделі та характеристик автобусів.

Найпопулярнішими стали автобуси Ataman виробництва ПАТ «Черкаський автобус». Їх купили 506 штук — це 44,6 % від загальної кількості автобусів. У школи продавали модель D093S2, її повнопривідну версію D093S201 та версію D093S4 з урахуванням потреб дітей з обмеженою здатністю до пересування. 39,7% від загальної кількості придбаних автобусів — а це 450 штук — припадає на автобуси «Еталон». У Prozorro продавали модель А08116Ш і версію А08117Ш з урахуванням потреб дітей з обмеженою здатністю до пересування. Автобуси виготовляють дві компанії з корпорації «Еталон»: ТОВ «Чернігівський автозавод» та ПрАТ «Бориспільський автозавод». Щодо останнього у 2021 році порушили справу про банкрутство, однак чернігівська філія заводу працює.

Тож бачимо, що здебільшого на торгах конкурують між собою дві фірми — корпорація «Еталон» і ПАТ «Черкаський автобус» або їхні дилери.

Львівщина потребує ще близько 100 шкільних автобусів

Як розповіли «Ратуші» в обласному департаменті освіти, для потреб області ще потрібно не менше 100 школяриків, бо «автобуси застарівають, виходять з ладу, потрібні нові. До того ж школи оптимізовуються, треба більше школярів довозити». Нагадаємо, особливо актуально питання шкільних автобусів на Львівщині постало після того, як у селах області закрили 21 школу з тих, де вчиться мало дітей. Причиною цього стали проблеми з фінансуванням.

Голова Львівської облради Ірина Гримак під час сесійного засідання 30 вересня закликала депутатів більш детально підійти до питання закупівлі шкільних автобусів при плануванні бюджету на 2022 рік, передає «Львівський портал».

«Як відбувається розподіл автобусів? Більшою мірою ймовірність отримання «школяриків» лежить на тих громадах, які більш спроможні. Тому що субвенція також передбачає співфінансування. Якщо, наприклад, Бісковицька громада не має коштів купити автобуси і не має коштів на співфінансування, то вони позбавляються шансу їх отримати в межах державної субвенції. Можливо, ми приймемо для себе рішення, що у таких випадках підтримати такі громади та дофінансувати їх за рахунок обласного бюджету», — зазначила голова ЛОР.

Інші деталі автобусної закупівлі

   Про інші деталі закупівлі «школяриків» «Ратуша» розпитала в заступниці директора департаменту освіти і науки ЛОДА Ольги Котовської.

— Чи відповідають закуплені автобуси стандарту Євро-5 (європейській нормі щодо викидів)?

—  Так, ці автобуси покращені, в них стоять японські двигуни, вони відповідають екологічним нормам «Євро-5».

— Хто буде робити обслуговування, ремонти цих автобусів? Яку гарантію дає виробник?

— Гарантійне обслуговування дає постачальник, а потім уже громади своїми силами забезпечують утримання та інші видатки. Гарантія на автобус надається на 24 місяці або на 100 тисяч км пробігу з моменту доставки та прийняття такого автобуса у місце призначення.

— Чи враховані в тих автобусах потреби дітей з обмеженою здатністю до пересування?

— Цього року спецавтобусів для дітей з особливими освітніми потребами не закуповували. В області таких автобусів є чотири, потреби в більшій кількості наразі нема, принаймні громади не декларували таку необхідність. Нагадаю,

2 роки тому в області придбали чотири автобуси для діток з особливими освітніми потребами, зі спецобладнанням, для потреб інклюзивно-ресурсних центрів Пустомитівського та Сокальського районів Львівської області, а також міста Львова.

— І ще таке запитання: оскільки в нас децентралізація, то чи не простіше було б віддати субвенції власне територіальним громадам, щоб вони самі вибирали автобуси, які їм підходять за якістю, кількістю місць тощо?

— Автобуси закуповує департамент, тому що за законом це є цільова субвенція з держбюджету на область. Може, якщо будуть зміни до нормативних актів, то колись цю функцію передадуть на громади.

Але нову німецьку техніку можна купити дешевше?!

Співрозмовник «Ратуші», який володіє темою ринку автомобілів, вважає, що це занадто — платити таку ціну за вітчизняні автобуси, якщо німецькі автобуси марок Mercedes, Iveco, Volksvagen можна придбати за кордоном дешевше. З ним ми пошукали нові автобуси 2021 року випуску на одному з німецьких сайтів. Скажімо, ціна автобуса Форд — 46 000 євро. Ціна без ПДВ — 38 000. При вивезенні товару вам повертають ту суму ПДВ, і цими грішми ви сплачуєте за розмитнення автобуса. Mercedes-Benz Sprinter на цьому сайті ми знайшли за 58 000 євро, а без ПДВ — 48 000 (черкаський «Атаман» в перерахунку на євро — 63 тисячі).

«Щоправда, в тих автобусах 18-21 місця, але не кожній громаді потрібен великий автобус на 30 місць, адже є невеликі територіальні громади. Якщо в селі є опорна школа, а навколо маленькі села, і звідти треба забрати 7-8 дітей, то навіщо купувати автобус на 31 місце? А по-друге, якщо держава дає субвенцію, а громада докладає свої кошти, то чи не доцільніше було віддати субвенції територіальним громадам, які краще знають свої потреби, щоб вони самі ухвалювали рішення, який автобус купувати? А потім перевірити ефективність? Якщо в громаді оголосити тендер, що потрібна саме така модель техніки, озвучити вимоги, то завжди в громаді чи сусідній громаді знайдеться людина, яка скаже: «Я є приватний підприємець, можу привезти такий-то автобус».  А тут просто вимоги тендерів зроблено під конкретного виробника, причому не найкращого злагодження».

«Ті ціни, які ми з вами дивилися — 46, 52, 58 тисяч євро за автобус європейського бренду — це є роздрібна ціна. Якби за кордон виїхала делегація і сказала, що ми хочемо для області закупити, я думаю, що земля і виробники пішли б назустріч, і ціна би була значно нижча. До того ж там якщо багаті землі — вони раз на 3 роки міняють обладнання. Бо за нормою, наприклад, землі Вестфалія шкільний автобус має бути обладнаний вай-фаєм. І той автобус, де є клімат-контроль, всі паски безпеки, вважається вже морально застарілим. І їм краще подарувати його, ніж заплатити утилізаційний збір. Крім того, в нас часто територіальні громади дружать із німецькими, польськими містами, тощо — і виходить, що їм треба було б оплатити взагалі тільки митні послуги.

Німеччина — не найдешевший ринок транспортних засобів, найдешевший  – це Швеція, Голландія», — каже пан Петро.

«Ще є така закономірність: якщо я в тій же Німеччині, наприклад, 1 січня 2022 року беру техніку 2021 року випуску, то вона автоматично стає дешевша на 20 %. Вони вже рахують, що минув рік, і роблять знижку. Тобто — якщо поставити мету — в них на онлайн-майданчиках можна зі значною знижкою купити абсолютно нові автобуси».

Скільки доведеться витратити на ремонт «АТАМАНів»?

«Mercedes, Iveco, Volksvagen — це знані бренди, в автобусах кожне місце обладнане ременем безпеки, є кондиціонери, є можливість заїхати візком для людей з інвалідністю, — каже мій співрозмовник. — Але головне — ці світові автобренди дають гарантію на 0,5 млн — 1 млн кілометрів пробігу. В наших автобусах гарантія — на 100 тисяч км. Автобуси вітчизняного виробництва вже через 5 років починають гнити, я вже не кажу — затрати на ремонт. Мене ніхто не переконає, що Isuzu кращий за Mercedes. Тим більше, що в автобусах, які закупила область, лише двигун від Isuzu, а решта складових машини — вітчизняні. Що вже казати про безпекові речі. За краш-тестами крутіше, ніж мерседес і фольксваген, нема, я не вірю, що автобуси АТАМАН більше  захищені».

Світлана ПАВЛИШИН

до теми

Експерт з питань транспорту Антон ЛЯГУШКІН розповів «Ратуші»:

   «Шкільні автобуси, які виготовляються в Україні, нині мають відповідати національному стандарту ДСТУ 7013:2009 «Автобуси спеціалізовані для перевезення школярів. Стандарт розроблений ВАТ «НДІ «Укравтобуспром» у Львові. Зокрема, особливістю конструкції шкільних автобусів є пристрій, який не дозволяє цим машинам розігнатися до швидкості понад 70 км/год.

В основу конструкції шкільних автобусів «Еталон» А081.10ш, А081.16ш та А081.11ш покладено міські автобуси «Еталон» А081.10 та А081.11 «Волошка» на основі агрегатів компанії «Ashok Leyland» та шасі «Ashok Leyland Eagle» із переднім розміщенням двигуна.

В основі шкільного автобуса «Ataman D093S2» покладено конструкцію міського автобуса «Атаман А093». Модель базується на агрегатах японської компанії «Isuzu». Моя особиста думка, що автобуси середнього класу «Атаман» нині найкращі з тих, що пропонують українські виробники, бо вони на базі японських агрегатів  Isuzu, а не на базі індійських «Ashok Leyland». «Загалом автобуси іноземного виробництва, зокрема й пасажирські мікроавтобуси, можуть експлуатуватися в Україні і як шкільні автобуси. Проте ця техніка має відповідати всім вимогам ДСТУ 7013:2009. Тобто пасажирський мікроавтобус іноземного виробництва в стандартній комплектації наразі не може експлуатуватись в ролі шкільного, бо будуть порушені ці вимоги. Стандартний мікроавтобус потребуватиме модернізації, щоб він міг експлуатуватися як шкільний, має переобладнуватися. І отримати відповідний сертифікат. Таке переобладнання — доволі затратна процедура», — каже експерт. «Наразі мені невідомо, чи в Україні є сертифікована компанія, яка б займалася переобладнанням серійних мікроавтобусів європейських фірм у шкільні автобуси», — коментує нашому виданню Антон Лягушкін.

Share.

Leave A Reply