Середа, 27 Жовтня

Вершники самокатного апокаліпсису!

Е-самокати: проблема чи альтернативний транспорт?

Львівські вулиці, і так далекі від безпеки, з появою таких нових дорожніх девайсів, як електричні самокати, сегвеї, моноколеса тощо, стали ще небезпечніші. Студенти, кур’єри, офісні працівники мчать на них по дорогах і тротуарах, економлячи свій час, але нерідко наганяючи жах на інших учасників руху. У місті вже не раз обговорювали цю проблему, ба більше, Львівська міська рада навіть встановила обмеження і правила для користувачів електросамокатів. Однак «водії» цього зручного та легкого електротранспорту часто-густо наражають на небезпеку і себе, й інших, інколи цей рух призводить до нещасних випадків. Від початку року на Львівщині на лінію 102 надійшло 155 дзвінків про «ДТП за участі самокатів».

Що цього разу?

   Днями львівська журналістка Ярина Капітан у мережі фейсбук повідомила, що нещодавно стала свідком, як «вершник самоката» створив аварійну ситуацію на дорозі. «Стали з чоловіком свідками ситуації. Під’їжджаємо до пішохідного, тротуаром паралельно летить електросамокат, не пригальмовуючи, звертає на зебру просто перед нашим капотом. Підозрюючи, що таке може бути, ми завчасно натисли на гальма. А тепер питання:

– якби, не дай Боже, сталося зіткнення, яку відповідальність поніс би водій самоката?  – він взагалі — водій чи пішохід, зважаючи на те, що електросамокати у нас не узаконені як транспортний засіб?

– що з цим всім робити?»,  — написала журналістка.

У коментарі «Ратуші» Ярина Капітан розповідає, що чоловік, який був на електросамокаті, навіть не подивився на дорогу. «Я краєм ока побачила, що по тротуару з великою швидкістю їде самокат, і звернула увагу на це свого чоловіка, який був за кермом. Відповідно, він зменшив швидкість та пригальмував. Водій самоката навіть не зупинився перед пішохідним переходом, не зійшов із самоката, він просто як їхав по тротуару, так і звернув на перехід, — каже Ярина. — Ця ситуація насправді двозначна, бо якби трапилось зіткнення, то хто би був винен? Мій чоловік як водій транспортного засобу, який встиг загальмувати, чи «самокатник» — як хто? Бо наразі ці електросамокати не визнані транспортними засобами, тобто виходить, що ця людина — просто пішохід? А якщо він пішохід, то він грубо порушив Правила дорожнього руху, адже не зупинився перед «зеброю», не подивився, чи є машини. Ну, зрештою, навіть, коли людина їде на велосипеді, вона не має права переїжджати пішохідний, а повинна зійти з велосипеда і його перевезти. У нас камер в машині нема, тобто якби щось сталося, то ми б були винні. Вже згодом ми з’ясували, що хоча електросамокати не є узаконеним транспортним засобом, але є судові справи за участі е-самокатів і їхні водії вже навіть відшкодовували матеріальні збитки, тим, кому їх завдали. Тут, у нашій ситуації, головне питання: якби щось трапилось, хто кому б мав компенсовувати? Це питання потребує вирішення вже давно, аби ті, хто їздить на самокатах, розуміли, що вони, окрім прав, мають іще й обов’язки стосовно інших учасників руху», — зазначила журналістка.

На думку Ярини Капітан, концепція вирішення цієї ситуації одна — електросамокати потрібно в межах законодавства, на рівні Верховної Ради, визнати транспортним засобом і внести зміни до Правил дорожнього руку, і всі мали б розуміти, що кожен водій е-самоката — це повноцінний учасник дорожнього руху і всі на дорозі у рівних правах.

Юридична точка зору

  Яка юридична відповідальність передбачена за недбале поводження на дорогах водіїв електросамокатів, — про це розповів юрист Ярослав Жукровський.

«Коли ми відкриваємо Правила дорожнього руху, то там написано, що транспортний засіб — це пристрій, призначений для перевезення людей або вантажу, а також встановлене на ньому спеціальне обладнання чи механізми. Отже, коли брати буквальне юридичне визначення, що таке транспортний засіб, то загалом на думку спадає те, що електросамокати підпадають під категорію «транспортних засобів». В Європі вже встановлено відповідальність за порушення Правил дорожнього руху користувачами електросамокатів, а подекуди, навіть є вимоги щодо наявності посвідчень водіїв для користувачів електросамокатів», — інформує юрист. «Влітку цього року Верховна Рада вже розглянула у першому читанні два законопроєкти, які стосуються врегулювання питань діяльності і функціонування всієї системи електросамокатів, але поки ВРУ вирішила врегулювати цю колізію і якось визначити — електросамокати «в законі» чи поза законом — судова практика пішла далі. Я подивився Єдиний реєстр судових рішень, і загалом в Україні розглядають понад 300 справ, які стосуються діяльності функціонування електросамокатів. Ці справи здебільшого стосуються викрадення самокатів, «адмінки», захист прав споживачів і, звичайно, є кримінальні справи, які стосуються, цієї сфери», — пояснює Ярослав Жукровський.

Є кримінальні справи?

Саме так. Топова судова справа, яку нині активно обговорюють у середовищі юристів, стосується Запоріжжя. Там сталася дорожньо-транспортна пригода за участю користувача електросамоката, який наїхав на старшу людину. Людина потрапила до лікарні. За цією справою відкрили кримінальне провадження, і суд вирішив стягнути з користувача електросамоката 100 тисяч гривень матеріальної шкоди і  тисячі моральної шкоди.

У Львові — понад 30 судових справ щодо водіїв самокатів

Чи це юридично закріплено? «Юридично — це інше питання. Законопроєкти, які б визначали і встановлювали правовий статус електросамокатів, пройшли перше читання. Меморандуми ЛМР, попри велику повагу до міської ради, — це просто декларації про наміри, і насправді вони не мають жодного юридичного значення, — підкреслює Ярослав Жукровський. — Але життя рухається вперед, і поки законодавець вирішує, як визначити, що таке електросамокат і який його статус, суди не можуть чекати відповідних законодавчих змін, і в сукупності правових позицій, законодавчих норм і Правил дорожнього руху, які стосуються питань транспортного засобу, вони якраз доходять висновку, що електросамокати варто вважати транспортними засобами». Відповідно, маємо таку практику — понад 300 судових справ по Україні, які стосуються електросамокатів, і понад 30 справ щодо електросамокатів у Львові, — каже Ярослав Жукровський.

«Висновок такий: юридична відповідальність для користувачів електросамокатів є, і це підтверджує значна судова практика по Україні — як судів першої інстанції, так і судів апеляційної інстанції. І суди у своїх рішеннях доходять висновку, що електросамокат — це транспортний засіб, відповідно, особи, які керують електросамокатами, є учасниками дорожнього руху, і в разі того чи іншого порушення вони є відповідальними. Очевидно, що у всіх ситуаціях, якщо з вами, не дай Боже, трапиться, що особа, яка пересувається на електросамокаті пошкодить ваше майно чи зашкодить вашому здоров’ю — потрібно викликати поліцію і фіксувати та в судовому порядку доводити і обґрунтовувати наявність відповідної шкоди», — підкреслює правовий експерт.

Користувачі та переваги е-самокатів

Люди почали купувати легкий персональний транспорт, бо вони можуть спланувати свій час і дістатися до місця призначення без затримок. З віддаленого району до центру гарантовано можна доїхати за 30 хвилин, каже «Ратуші» користувач е-самокатів. «Відверто, я водій авто, але у теплу пору обираю електросамокат, — каже Святослав. — Це єдиний швидкий засіб пересування, бо у Львові такі корки, що ні власним авто, ні таксі, ні громадським транспортом добратись кудись вчасно неможливо. Справді це дуже зручний спосіб пересування та сервіс, єдине — не надто дешевий, але альтернативний», — каже користувач.

Щодо ДТП за участю е-самокатів, які останнім часом вкрай часто відбуваються у Львові та й в Україні, то користувач пояснює — це суто людський фактор. «Тут можна багато про що говорити, але якщо людина порушує Правила дорожнього руху на

е-самокаті, то вона їх також порушує і в авто, і як пішохід. Але вважаю, що все повинно бути за правилами. У мене жодного разу, окрім перестороги водіїв, які бачать мене в русі, не було жодного натяку на ДТП. Однак якби це було належним чином узаконено, то було б все чітко і всі водії були б повноцінними учасниками дорожнього руху», — додав Святослав.

Думка міських обранців

   «Ратуша» запитала в голови комісії транспорту, зв’язку та міської мобільності ЛМР Ігоря Зінкевича, чи вдалося тими заходами, які вже були зроблені на рівні міста, хоч трохи впорядкувати ситуацію з самокатами на вулицях Львова.

— З початку літа, після того, як ми ввели якесь інформування, що це за вид транспорту (хоч ми не маємо права згідно з чинним законодавством), впорядкували, де саме його використовувати, з поясненням, чому саме, це дало певне розуміння між користувачами. Поменшало пригод, непорозумінь, незрозумілих ситуацій за участі користувачів самокатів, використання певними особами тих агрегатів із немудрою ціллю, — каже депутат.

Також ми спростили систему оформлення ДТП або нещасних випадків, які стаються за участі користувачів самокатів. Бо є розуміння принаймні, хто порушив. Очікуємо голосування Верховною Радою змін до законопроєкту № 3023, вже тоді будемо розуміти, чи визнають ці агрегати транспортом, чи ні.

Наша співпраця, як міста, безпосередньо з самокатно-прокатними компаніями — також створює якісь певні правила гри. Фактично, це дало певний поштовх і поменшало екстримальних ситуацій. Найголовніша річ, яку я пропонував, — щоб були номерні знаки на кузові для визначення того чи іншого самоката — не тільки бренду, а й номера самоката, і тоді легше буде перевірити безпосередньо по базі, хто саме користувався тим самокатом в той час і «дуркував» — щоб обмежити такому користувачеві доступ. Якщо є інформація, що саме на такому номері, о такій-то годині було зафіксовано безвідповідальне використання агрегата, це дає можливість підприємцю визначити, хто саме порушував у той час — є мобільний номер, і можна заблокувати той номер.  Ці напрацювання дали змогу прокатним компаніям максимально відсторонити зараз тих людей, які недобросовісно ставляться до тієї техніки і до інших учасників руху. Зокрема фірми між собою навіть обмінюються певною інформацією щодо несовісних споживачів.

Падіння з самоката небезпечніше, ніж з велосипеда

Те, що зроблено на рівні міста — це мінімальні кроки, але до ухвалення в законодавстві визначення такого виду транспорту це максимум, що може зробити місцеве самоврядування, — пояснює Ігор Зінкевич.

— А обмеження швидкості якось контролюється?

— В межах закону — ні, але, по-перше, це закладається в самому програмному забезпеченні, встановленому на самокаті. По-друге, є можливість технічно зменшувати швидкість у певних зонах, але не всі мають таку опцію. По-третє, ведеться певне інформування щодо використання швидкості, роз’яснення самого процесу ведення цього агрегата. Вже доведено медиками, що при падінні з електросамоката ушкодження набагато гірші, ніж коли падати з велосипеда. Бо конструкція велосипеда передбачає, що ти використовуєш його в сидячому, розслабленому положенні. На жаль, на електросамокаті в повному стоячому положенні під час падіння чи то вперед, чи вбік є ризик значних ушкоджень. Коли про це почали говорити, люди зовсім по-іншому стали ставитись до цих агрегатів, вже нема бажання забирати з керма руку, показуючи, що ти повертаєш. Хто користується, чудово знає, що це майже нереально, ще й враховуючи, що в нас у центральній частині міста бруківка. Через те, що дуже складно користуватись на бруківці такими агрегатами, ми рекомендували (бо в межах чинного законодавства ми не можемо змусити) цей транспортний засіб використовувати на пішохідних зонах. Можливо, нас тоді трохи звинуватили, що неправомірно відправляємо їх назустріч людям, але з огляду на ті нещасні випадки, які ми помічали при використанні самокатів на бруківці, ми зрозуміли, що ця проблема є більшою, ніж пересування по пішохідних зонах.

— Коли двоє-троє людей на самокаті — за таке штрафують?

— Ми не маємо права штрафувати, але можемо зафіксований факт передати орендарю, а він — обмежити доступ такому користувачеві, — каже Ігор Зінкевич.

У нас не діє прецедентне право, — поліція

   Катерина Рибій, речниця патрульної поліції, на запитання «Ратуші» про статистику ДТП за участі самокатів розповіла:

— Почнемо з того, що електросамокати — це досі не транспортний засіб, тому як ДТП це не розглядається. На сьогодні люди на самокатах не розглядаються як учасники дорожнього руху. Якщо заподіяні якісь тілесні ушкодження, наприклад, «самокатчик» наїхав на пішохода, це розглядають за Кримінальним кодексом як заподіяння тілесних ушкоджень. Якщо, скажімо, він пошкодив чиєсь майно, їдучи на самокаті, або самокат пошкодили — це вже кваліфікують як пошкодження майна.

Але від початку року станом на сьогодні, якщо аналізувати виклики, які надійшли на лінію 102 і мали в собі формулювання «ДТП за участю самоката» (бо громадяни, які дзвонять, не знають, що це не ДТП) — таких викликів приблизно 155 у Львівській області.

У нас не діє прецедентне право, тому не може бути: якщо один суд сказав, так всі роблять. У Верховній Раді це вже розглядають кілька років, і поки не розглянуть, у нас зав’язані руки. Ми викликаємо на місце слідчо-оперативну групу, яка вже далі кваліфікує цю подію — чи це заподіяння тілесних ушкоджень, чи пошкодження майна — і тоді справа скеровується до суду.

Христина СЛЮСАРЧУК, Світлана АНДРОСЮК

Share.

Leave A Reply