Львівському меру і його оточенню — закон не писаний,
або Як керівників «Львівелектротрансу» міняли
Андрій Іванович Садовий дуже часто любить розказувати про «європейський досвід», та в реальності дуже часто забуває про те, що всі правовідносини в Європі ґрунтуються на двох засадничих принципах: «Закон один для всіх» та «Dura lex sed lex», тобто «Закон суворий, проте він закон». Сьогодні «Ратуша» розкаже про те, як львівський мер та його оточення порушували Закон України «Про міський електричний транспорт».
ЛКП «Львівелектротранс» — це стратегічно важливе підприємство Львова. І не тільки тому, що трамваї та тролейбуси щороку перевозять десятки мільйонів львів’ян і гостей міста, але й тому що на підприємстві лежать значні фінансові зобов’язання перед міжнародними фінансовими організаціями (МФО) зокрема ЄБРР та ЄІБ, які гарантовані Львівською міською радою. Здавалося б, щоб під час призначення керівництва «Львівелектротрансу» мали б виконуватися всі норми українського законодавства, адже, як відомо, «гроші люблять тишу», отож співпраця із МФО, зазвичай, ґрунтується на суворому дотриманні всіх законів, норм та правил. Проте, як виявляється, чиновники з оточення мера та сам мер Львова навіть тут устигли «накосячити».
Почнемо з того, що за останні 10 років у кріслі керівника ЛКП «Львівелектротранс» побувало 8 осіб, причому лише Михайлові Сидоровичу вдалося втриматися на посаді два роки, у період із листопада 2018 року по листопад 2019 року зміна керівників «Львівелектротрансу» відбувалася, наче зміна зображень у калейдоскопі — в кінці листопада 2018 року неочікувано звільнився директор Олег Береза і цю посаду — спочатку в статусі в.о., а потім і повноцінного директора — обійняв В’ячеслав Кокошко, якого навесні 2019 року раптово замінив на посаді в статусі в.о. директора головний інженер «Львівелектротрансу» Володимир Ковалів. У липні 2019 року громадськість дізналася про нову зміну керівництва «Львівелектротрансу» — його очільником тепер став Андрій Свищо. Разом зі змінами керівника підприємства, змінювалися і його заступники — у народі цей принцип називають «Нова мітла по-новому мете».
Зазначимо, що в Україні ще з літа 2004 року діяльність міського електротранспорту регулює спеціальний Закон України, який так і називається — «Про міський електричний транспорт». У частині 3 статті 19 цього Закону йдеться про процедуру призначення керівника підприємства міського електротранспорту (цитуємо): «Керівник перевізника приймається на роботу за контрактом. Прийняття і звільнення керівника із займаної посади узгоджується з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту в межах їх повноважень». Згаданий у Законі «центральний орган влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту» — це Міністерство інфраструктури України.
Влітку 2019 року, зважаючи на калейдоскопічну зміну керівників ЛКП «Львівелектротранс», депутат Львівської міськради від фракції «УКРОП» Ігор Зінкевич (нині він представляє партію «Варта») звернувся до очільника керівника МІУ Володимира Омеляна з проханням надати інформацію про те, чи погоджувалося призначення і звільнення керівників ЛКП «Львівелектротранс» відповідно до частини 3 статті 19 Закону України «Про міський електричний транспорт».
Відповідь на це депутатське звернення Ігоря Зінкевича надав в.о. Міністра інфраструктури України В. Довгань. У листі № 8060/10/10-19 від 12 липня 2019 року депутата повідомили, що процедура погодження із МІУ призначення із звільнення керівників підприємств міського електротранспорту здійснюється відповідно до наказу № 516 Міністерства інфраструктури України від 10 грудня 2015 року. Крім того, у МІУ зазначили, що від Львівської міської ради не надходили листи щодо погодження призначення і звільнення таких керівників ЛКП «Львівелектротранс», як Михайло Васильович Сидорович (директор ЛКП «Львівелектротранс» із січня 2016 по грудень 2017 року); Олег Ігорович Береза (очільник підприємства зі січня по листопад 2018 року); В’ячеслав Михайлович Кокошко та Володимир Іванович Ковалів (в.о. директора з весни 2019 року). З цього листа можна зробити простий висновок — чиновники ЛМР від транспорту призначали керівників «Львівелектротрансу» без відповідних погоджень із МІУ, які передбачені Законом України «Про міський електричний транспорт».
«Ратуша» ознайомилася зі згаданим у листі МІУ № 8060/10/10-19 від 12 липня 2019 року наказом міністра № 516 від 10 грудня 2015 року «Про затвердження Порядку погодження з Мінінфраструктури призначення на посади і звільнення з посад керівників підприємств міського електричного транспорту (трамвай, тролейбус)». Як виявилося, Закон України «Про міський електричний транспорт» порушували не тільки чиновники Управління транспорту та Департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міськради, але й сам міський голова Львова Андрій Садовий. Адже у п. 2.1. «Порядку погодження з Мінінфраструктури призначення на посади і звільнення з посад керівників підприємств міського електричного транспорту (трамвай, тролейбус)» чорним по білому написано: «Подання щодо погодження з Мінінфраструктури кандидатури претендента на посаду керівника підприємства вноситься міським головою на підставі заяви кандидата». Аналогічно, відповідно до пункту 3.1 згаданого документа «Подання щодо погодження звільнення з посади керівника підприємства вноситься до Мінінфраструктури міським головою». Отож, міський голова Львова призначаючи і звільняючи керівників ЛКП «Львівелектротранс», не виконав функції, покладені на нього наказом МІУ № 516 від 10 грудня 2015 року.
Як свідчить листування Ігоря Зінкевича з Міністерством інфраструктури України, восени 2019 року заступник міністра інфраструктури України Наталія Форсюк скерувала всім міським головам міст, де функціонує міський електротранспорт, лист за № 3415/25/14-19 від 01 листопада 2019 року, в якому МІУ наголошує на необхідності дотримання вимог частини 3 статті 19 Закону України «Про міський електричний транспорт» та наказу МІУ № 516 від 10 грудня 2015 року, який визначає порядок погодження і звільнення керівників підприємств міського електротранспорту в Мінінфраструктури.
У річницю підписання наказу № 516 — 10 грудня 2019 року — держсекретар Мінінфраструктури Андрій Галущак скеровує Ігорю Зінкевичу листа за № 14079/10/10-19, в якому вказує, що МІУ не отримувало від Львівської міської ради листів, щодо погодження звільнення Володимира Коваліва із посади керівника «Львівелектротрансу» та призначення Андрія Свищо на цю посаду.
Як виявилося, більше ніж півроку Андрій Свищо керував «Львівелектротрансом» в іпостасі в.о. директора. Лише 22 січня 2020 року пресслужба Львівської міськради повідомила про те, що із 21 січня 2020 року Андрій Михайлович став повноправним директором електротранспортного підприємства Львова.
Щодо погодження призначення пана Свища на посаду керівника ЛКП «Львівелектротранс» запит до Міністерства інфраструктури України через систему «Доступ до правди» подав небайдужий мешканець Львова на ім’я Остап. Відповідь на цей запит листом № 2934/10/10-20 від 02 березня 2020 року надав т.в.о. держсекретаря МІУ Володимир Дзуєнко. Як виявилося, від Львівської міської ради до МІУ не надходив лист щодо призначення Свища А.М. на посаду директора ЛКП «Львівелектротранс». Отож, пан Садовий та його підлеглі вкотре порушили Закон України «Про міський електричний транспорт».
Зазначимо, що із жовтня 2019 року посаду начальника Управління транспорту Львівської міськради, якому безпосередньо підпорядковано ЛКП «Львівелектротранс», обіймає Орест Ігорович Олеськів. Профільної освіти у сфері транспорту Орест Ігорович немає — він навчався на факультеті міжнародних відносин ЛНУ ім. Івана Франка за спеціальністю «країнознавство». Весь трудовий шлях пана Ореста Олеськіва пов’язаний зі структурами ЛМР та ЛКП — починав він його в відділі промоції міста, продовжив в Управлінні екології та благоустрою ЛМР, а у 2016 — 2017 рр. працював в ЛКП «Інститут прострового розвитку» під орудою Олега Шміда, звідки перейшов у КУ «Інститут міста», яке очолює Олександр Кобзарєв. Паралельно до роботи в структурах ЛМР Орест Олеськів вів громадську роботу — був помічником-консультантом депутата ЛМР від «Самопомочі», радника мера Львова із питань інфраструктури Олега Едвардовича Шміда. Відповідно, саме Орест Олеськів мав готувати для міського голови Львова Андрія Садового листа до МІУ для погодження призначення на посаду директора «Львівелектротрансу» Андрія Михайловича Свища у січня 2020 року — переважно сам мер такими справами не займається, а тільки підписує документи, підготовлені профільними управліннями. Чому саме пан Олеськів не підготував відповідне подання — нам невідомо. Зате відомо наступне — незнання закону не звільняє від відповідальності за його порушення.
Що маємо в сухому підсумку? Впродовж 2019 — 2020 років керівники ЛКП «Львівелектротранс» підписали два контракти, які фінансувалися за кошти МФО на суму понад 30 мільйонів євро — йдеться про контракти на постачання 50 тролейбусів за кошти кредиту ЄБРР (підписантом виступав В’ячеслав Кокошко) та на постачання 10 трамваїв за кошти кредиту ЄІБ (підписант — Андрій Свищо). Чому такі обережні структури, як ЄБРР і ЄІБ, проявили таку «довіру» до керівництва Львова, що навіть не перевірили законність перебування на посадах керівників «Львівелектротрансу» В’ячеслава Кокошка та Андрія Свища — невідомо. Невідомі й мотиви керівництва Львова, яке свідомо пішло на порушення українського законодавства у призначенні керівників ЛКП «Львівелектротранс». Відповідь на це питання могло б дати лише розслідування, проведене компетентними органами. Зрозуміло тільки одне — чинний керівник Управління транспорту — це ширма, людина, яка готова підписувати явно протизаконні накази.
Олександр ТЮШУК, спеціально для «Ратуші»
до теми
Директора «Львівелектротрансу» підозрюють у зловживанні службовим становищем
На Львівщині Служба безпеки України викрила корупційний механізм, організований посадовцями «Львівелектротрансу». Чиновники привласнили майже 1млн грн через публічні закупівлі електроенергії для комунального транспортного підприємства. Оперативники спецслужби встановили, що посадовці безпідставно укладали додаткові угоди з придбання електроенергії в інтересах конкретного підприємства.
Правоохоронці повністю задокументували протиправну схему оборудки. За матеріалами СБ України було проведено аудиторське дослідження, товарознавчу та економічну експертизи. За їхніми висновками підтверджено мільйонні збитки, завдані бюджету. Директору підприємства Андрієві Свищу вручили підозру у зловживанні службовим становищем. У Львівській міській раді заявили, що справа стосується закупівлі електроенергії для ЛКП «Львівелектротранс». З власних джерел у правоохоронних органах «Захід.нет» стало відомо, що 31 травня поліцейські намагались вручити підозру директору ЛКП «Львівелектротранс» Андрію Свищу у зловживанні службовим становищем. Його підозрюють у заволодінні чужим майном в особливо великих розмірах. «Через те, що Андрій Свищо перебуває у відпустці, підозру вручити не вдалося. У міській раді 1 червня повідомили, що справа, яку розслідує поліція, стосується закупівлі електроенергії без посередників. Однак, правоохоронні органи мають запитання. Львівська міська рада готова сприяти розслідуванню», — повідомили в департаменті житлового господарства та інфраструктури.
У середу, 2 червня, поліція офіційно повідомила, що Андрію Свищу вже вручили підозру. Його підозрюють у розтраті майже 1 млн грн бюджетних коштів. «Користуючись своїм службовим становищем у вересні посадовець безпідставно укладав ще кілька додаткових угод із придбання електроенергії за збільшеною ціною за рахунок комунального підприємства, чим спричинив розтрату бюджетних коштів на суму майже 969,5 тисячі гривень», — йдеться в пресрелізі поліції Львівщини.