Неділя, 1 Серпня

Трудові книжки скасовано!

І що нам тепер нарахують, земляки-трудяги?

Отже, сталося те, про що так довго говорили всі: Володимир Зеленський підписав Закон про поступове скасування одного з головних трудових артефактів СРСР — паперових трудових книжок — і про переведення їх  в електронний формат.

Довідка. Трудова книжка — документ, що містить записи про працевлаштування громадянина. Вони були широко поширені в СРСР, Третьому рейху, НДР і Болгарії, досі використовують у багатьох країнах пострадянського простору.

Водночас цей законопроєкт № 3623, який Верховна Рада ухвалила в цілому 5 лютого, дасть змогу автоматично призначати пенсії. Про це повідомляє «Обозреватель». Нагадаємо, «за» законопроєкт проголосували 265 депутатів.

Нема папірця — є людина

Тепер під час оформлення на роботу можна буде не подавати трудову книжку — досить паспорта, ІПН та інших документів (якщо того вимагає роботодавець і дозволяє закон, наприклад, довідки про медичний огляд).

При цьому оригінал паперової трудової передаватимуть на зберігання працівнику як офіційний документ. Якщо працівник виявить бажання продовжити її ведення, то роботодавець буде зобов’язаний паралельно із електронним обліком вносити до паперової трудової книжки записи про прийняття на роботу, переведення або звільнення.

Перехідний період триватиме п’ять років — в цей час будуть паралельно використовувати як паперовий, так і електронний варіант трудової книжки. За цей період скановані або оцифровані копії паперових трудових книжок мають внести до Державного реєстру через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України.

Пенсію тепер нараховуватимуть автоматично

Одне з найважливіших нововведень — пенсію за віком призначатимуть автоматично через особистий кабінет на електронному вебпорталі Пенсійного фонду.

Не доведеться звертатися до Пенсійного фонду, збирати довідки, доводити свій стаж і підтверджувати його. Закон про пенсійне забезпечення дозволяє українцям вилучити той час роботи, коли у них був низький заробіток. Пенсійний фонд спочатку має рахувати так, як вигідніше майбутньому пенсіонерові. Але якщо раптом виникнуть проблеми, вже після призначення виплати можна буде звернутися до посадовців із проханням провести перерахунок.

Документ дозволяє людині самостійно обирати автоматичне призначення або відстрочення пенсії, а також визначати найбільш вигідний варіант для призначення пенсії, включно з датою виходу на пенсію. Зі свого боку Пенсійний фонд автоматично інформуватиме громадянина про настання права на пенсію та її орієнтовний розмір.

Власний електронний кабінет на сайті  Пенсійного

У Пенсійному фонді можна зареєструватися самому, і у власному електронному кабінеті бачити інформацію про свій стаж. Щоправда, для цього потрібно оформити електронний цифровий підпис. Також у Кабміні розглядають можливість використовувати технологію BankID. Тобто ідентифікувати себе можна буде і за допомогою банківської картки. Також українці зможуть отримати електронний документ із інформацією про свій стаж в інтернеті. Такий документ може знадобитися, якщо того вимагає роботодавець (наприклад, для конкурсу на посади у вас має бути стаж у відповідній сфері).

Дані про трудовий стаж оцифровують з 2000 року

   Пані Ірина, яка працює бухгалтером на одному з великих підприємств Львова, коментує «Ратуші» ці нововведення з погляду практика:

— Дані про трудовий стаж вносять в електронні реєстри з 2000 року. Але, наскільки я пригадую, на Львівщині ще з 1998-99 років почалася ця персоніфікація, коли підприємства почали здавати електронні  підсумкові звіти за рік з індивідуальними даними щодо сплачених внесків у ПФ кожним працівником. З 2011 року це стали називати Єдиним соціальним внеском (ЄСВ). Але давніша інформація, до 1999 року, відповідно, мусить наразі бути в паперовому варіанті, бо в електронному її просто нема. А вже якщо йдеться про 40-річних працівників і молодших, то про них уся інформація є на електронних носіях.

Бухгалтер, коли надсилає електронний звіт по Єдиному соціальному внеску, то в тому звіті, в табличці про трудові відносини, подає й інформацію щодо кожного працівника, коли людина прийнята, коли звільнена, на підставі якої статті. У звіті також подають усі нарахування.

У паперову трудову теж вносять запис, коли працівник прийнятий на роботу, коли переведений, коли звільнений. Додатково в трудову вписували, коли людина мала якісь нагороди, досягнення — часом робили такі мотиваційні записи. Я ще не знаю, як це буде в електронному варіанті відображатися. До того ж неможливо так одразу перейти на «цифру», тому інформація ця вже довгий час дублюється і в електронних, і на паперових носіях.

Дані будуть. А чи будуть на це кошти?

— Аж такої загрози зі скасуванням паперової трудової книжки я не бачу. Стурбованість більше викликає, як на мене, щоб були в державі кошти, чим виплачувати нам ту пенсію. Скажімо, в 1990-х був серйозний спад народжуваності, то відповідно, тепер буде менше тих, хто працює, і більше тих, хто отримує пенсії.  Знову ж таки, якщо люди отримують зарплату в конвертах і підтримують ті правила гри, то вони розуміють, що пенсії великої не буде і треба в якійсь іншій формі щось накопичувати собі на старість, — озвучує свою оцінку українських пенсійних реалій пані Ірина.

Переваги «цифри» і застереження, — експерт

Про переваги від впровадження електронних трудових книжок, а також про свої застереження, пов’язані з відмовою від паперових трудових, розповів нашій газеті економіст, виконавчий директор Асоціації українських науковців «Економіка. Екологія. Соціум» Ігор ЛИСИЙ. Які ж виклики несе цілковите оцифрування для державного документообігу?

— На сьогодні паперові трудові книжки залишаються часто чи не єдиним інструментом фіксації трудового стажу громадянина, що є надзвичайно важливим за наявної системи солідарного пенсійного страхування, — наголошує економіст. — Нестача подібної інформації у повному обсязі (адже всі дані про трудову діяльність вже наявні в Єдиній базі. Правда, лише від 2000 року) може спричинити викривлення інформації про трудовий стаж, а отже, — розмір пенсійних страхових виплат буде некоректним і спричинить фінансові збитки і самому працівнику, і Пенсійному фонду.

Усі, хто виступає за беззастережну відмову від паперових трудових книжок на догоду всеохопній «електронній» моді від популістів при владі, головними аргументами висувають питання зменшення витрат на ведення паперового обліку трудового стажу працівника. Дехто навіть порахував таку економію в 500 млн грн щороку! Але, водночас, чомусь не згадують про витрати, яких потребуватиме адаптація наявної Єдиної бази застрахованих осіб до нових правил фіксації трудовитрат і ведення обліку трудового стажу працівників в електронному вигляді. Крім того, усім працівникам, які починали працювати до 2000 року, будуть змушені викопійовувати дані з паперових трудових книжок і поєднувати їх із наявними вже сьогодні електронними записами трудового стажу. За браком чітко пропрацьованого механізму, ризик того, що одночасний облік електронних і фотоданих буде некоректним, є надзвичайно високий.

А як же різноманітні збої системи і захист персональних даних?

— До того ж, у роботі з електронними фотокопіями трудових книжок існує високий рівень загрози, що дані можуть втратитись під час їхнього переміщення на різні електронні носії, що теж негативно відображатиметься на розмірах нарахованих пенсій, — вважає експерт. — Ну, і саме питання захисту персональних даних працівників: чи спроможна держава їх повноцінно убезпечити від стороннього втручання? Відповіддю можуть бути постійні скандали, пов’язані зі зливом у мережу інтернет персональних даних різних категорій громадян, якими опікуються різноманітні державні установи.

Тому я б радив дуже обережно підходити до швидкої повної відмови від паперових трудових книжок. Спочатку потрібно вирішити низку проблем у наявній системі того ж Єдиного електронного обліку застрахованих осіб. Зокрема, персоніфікований облік українців у базі Пенсійного фонду не є централізованим, а організований за окремими регіонами. Це ускладнюватиме вироблення пенсій тим громадянам, які працювали у різних областях, а особливо, якщо свою трудову діяльність вони розпочинали до 2000 року. Їм необхідно буде відправляти запити в різні області, а на це піде багато часу і додаткові кошти. А таких громадян у нас, за різними оцінками, від 10 до 14 тисяч. Ну, і не забуваймо про кошти, які державі треба буде додатково витратити на створення сучасного централізованого інформаційного реєстру застрахованих у системі Пенсійного фонду України.

Фактом залишається і те, що в наявному Єдиному електронному реєстрі поки що не видно, за якими статтями працівник звільнявся з попередніх місць праці та як часто він їх змінював. А це вже впливатиме на якість добору персоналу для суб’єктів господарювання. До того ж, як і будь-які бази даних в Україні, до яких звертається велика кількість людей, такий реєстр може часто давати збої, паралізуючи ведення обліку персоналу працівниками кадрових служб і негативно впливаючи на оперативність ухвалення управлінських кадрових рішень.

Єдиний реєстр потребує серйозних удосконалень

— Тому, як бачимо, навіть уже наявний Єдиний державний реєстр потребує серйозних удосконалень. А позаяк у реформі обліку трудової діяльності громадян одним із завдань має бути забезпечення її максимальної прозорості для кожного працевлаштованого українця за умови найвищого рівня захищеності персональних даних від несанкціованого зовнішнього доступу, то, додатково, потрібно кожному офіційно працевлаштованому надати персональний ключ доступу до власного кабінету в Єдиному реєстрі, де він міг би відстежувати всі свої робочі місця, посади, дати зарахувань, звільнень і їхні правові підстави. Також має бути передбачена можливість працівникові сформувати запит на виписку з реєстру про підтвердження його трудового стажу для представлення її на вимогу роботодавця. Без цих змін проста ліквідація паперових трудових книжок може створити більше проблем, аніж полегшити життя працівникам, бізнесу і державі, — підсумовує Ігор Лисий.

Світлана ПАВЛИШИН

P.S. Закон “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі” № 1217-IX опублікований у парламентській газеті “Голос України” від 10 березня. Як інформує Цензор.НЕТ, про це йдеться на сайті видання “Голос України”.

Share.

Leave A Reply