Середа, 5 Травня

Падіння «Першого незалежного»

Спочатку ексдиректор НТА, ексвласник каналу «Перший незалежний» і екс-«свободівець» Роман Любицький згодився поговорити з редактором «Ратуші» про скандальний продаж свого каналу депутатові від ОПЗЖ Тарасу Козаку. Але потім різко змінив свою думку, хоча й пообіцяв, що по приїзді зі Східниці обов’язково передзвонить, зустрінеться і розповість, «як і хто його підставив». Що ж — побачимо. Бо поки що низка питань так і лишається без відповіді. Чи розумів продавець каналу, на який вал обструкції і неприємностей себе наражає, і чи воно того було варте? Яку саме суму пан Любицький отримав від цієї оборудки (безготівка і готівка)? Як так сталося, що він «не знав, з ким вів переговори його юрист»?! Що ж — час все розставить на свої місця… У вас забрали телеканал? Ми вам допоможемо, у нас знайдеться один «зайвий». У «запасливих господарів» можна без проблем «придбати», отримати в подарунок телеефір чи партію, якщо немає часу зареєструвати свою. Хтось назве це політичними ігрищами, а хтось — цинічним бізнесом.

Після закриття 2 лютого через санкції телеканалів «112 Україна», «ZIK», «NewsOne», які належали холдингу «Новини» львівського нардепа від ОПЗЖ Тараса Козака, було очікувано, що Тарас Козак та Віктор Медведчук шукатимуть спосіб знову повернути проросійську пропаганду в ефіри наших телевізорів. Вихід знайшли дуже швидко.

18 лютого 100 співробітників медіахолдингу Тараса Козака створили «Медіахолдинг Новини», а вже 23 лютого стало відомо, що вони — нові власники львівського каналу «Перший незалежний», який придбали в тепер уже колишнього члена ВО «Свобода», ще наразі депутата Львівської районної ради, гендиректора телеканалу НТА Романа Любицького. Інформацію про це подано в Єдиному державному реєстрі, повідомляє «Детектор медіа». Розмір внеску до статутного фонду становив 375 тисяч гривень, хоча статутний капітал ТОВ «Медіахолдинг Новини» — 100 гривень.

Як обійти санкції

Канал «Перший незалежний» створено 1 листопада 2019 року, але впродовж перших двох років він не мовив як повноцінний інформаційний канал і по-справжньому запрацював лише після перезапуску у лютому 2021 року, після того як його викупив «Медіахолдинг Новини», пише «Вікіпедія».

Попередньо запуск нового «Першого незалежного» планували на квітень, але в ефір він вийшов уже 26 лютого. «Попри те, що ви бачите логотип на екрані «Перший незалежний» — це локація 112 каналу, який є під санкціями.

Фактично мовлення «Першого незалежного» здійснюють на ресурсах активів компаній, які заблоковані», — зазначив на своїй фейсбук-сторінці політолог Олександр Антонюк. Він нагадав, що санкції передбачають зокрема блокування активів; анулювання або зупинення ліцензій та інших дозволів, одержання (наявність) яких є умовою для ведення певного виду діяльності; заборону користування радіочастотним ресурсом України. «Отже, хай там як з «голубих екранів» намагаються розказати на публіку, що це ініціатива «незалежних журналістів» за власні кошти і т.д. — відключення «Першого незалежного» з ефіру було логічним і в межах рішень РНБО, адже таке неприховане використання матеріально-технічних ресурсів компаній, які є під санкціями, — демонстрація і фактичне визнання, що недавно придбана для анонсованого проєкту юридична особа (ліцензіат) пов’язана з цими компаніями і була придуманою схемою обходу введених санкцій», — зазначив Олександр Антонюк.

Трансляцію «Першого незалежного» вели також на ютуб-каналах ZIK, NewsOne та «112-Україна», він мав бути доступний на сайті та в мережах кабельного телебачення. Однак за годину його вимкнули з супутника та з кабельних мереж. Згодом про припинення співпраці з «Першим незалежним» заявила мережа кабельного цифрового телебачення «Ланет», яка розірвала договір про співпрацю з каналом у зв’язку зі зміною кінцевого бенефіціара телеканалу. «У структурі власності телеканалу «Перший незалежний», який мав чинний договір з мережею «Ланет» про ретрансляцію, відбулись зміни, про які нас не повідомили. Керівником каналу став Павло Єгоричев, представник медіагрупи Тараса Козака, який нещодавно потрапив у санкційний список РНБО. Вважаємо, що повідомлення контрагента про зміни у структурі власності, відповідний перегляд умов співпраці та переоформлення договору є необхідними вимогами, які телеканал намагався обійти. З огляду на це та враховуючи, що у структурі власності «Першого незалежного» відтепер є представник медіагрупи підсанкційних Тараса Козака та Віктора Медведчука, продовження співробітництва з каналом неможливе», — ідеться в опублікованій на фейсбук-сторінці цієї мережі заяві. «Ми розуміємо, що відпрацьована схема скуповування медіаактивів з налагодженими договорами дистрибуції та ліцензіями дозволяє швидко запустити медіаресурси, зокрема пропагандистські. Але ми дотримуємось чіткої позиції проти використання цієї можливості з метою завдання шкоди безпеці медіапростору України. А також закликаємо колег на ринку відповідально ставитись до добору партнерів для співпраці та не продовжувати співробітництво з подібними ресурсами», — зазначають у мережі «Ланет».

Ймовірне повернення пропагандистських проросійських каналів прокоментувала в ефірі каналу «Україна 24» депутатка з фракції «Голос» Кіра Рудик, повідомляє сайт «Діло»: «Щоб не виникало запитань, чи правильно введені санкції, влада повинна правильно працювати з самого початку. Вона повинна, по-перше, з’ясувати, звідки у працівників закритих пропагандистських каналів гроші на техніку і персонал. По-друге, переконатися, що вони не працюють на потужностях телеканалів, які закриті та перебувають під санкціями. Третє — Нацрада, яка видає ліцензію, повинна стежити за дотриманням її умов. Четверте — правоохоронні органи повинні перевіряти, звідки заходять гроші на медіа, яке може стати черговим рупором пропаганди. Якщо ці чотири напрямки працюватимуть, ми будемо захищені з усіх боків, і санкції будуть діяти».

Політичні діагоналі

Окрім правових можливостей обійти санкції, історія з продажем каналу отримала і політичний контекст. Оскільки Роман Любицький був членом ВО «Свобода», прозвучали закиди в співпраці партії з проросійськими силами.

Громадський активіст, політичний експерт Андрій Смолій на своїй фейсбук-сторінці зазначив: «Медведчук/Путін (саме вони, а не купка пропагандистів) купили новий телеканал «Перший незалежний». Купили, адже санкції лише дали можливість закрити мовлення самих каналів, але не «закрили» Медведчука. За майже місяць після рішень Зеленського і Ко я не побачив жодної кримінальної справи проти основних дійових осіб. Медведчук, Козак, лукаші, шуфричі, ківи та всі решта не були викликані на допити, не відкриті справи щодо кожного з них, не були проведені суди з обрання запобіжних заходів. Нічого. Другий пакет санкцій чомусь стосувався лише двох компаній зі 100, що належать Медведчуку та Марченко. І тут… він купує новий телеканал. А тепер дивіться, у кого він його купує. Роман Любицький — депутат Львівської районної ради. Обраний від ВО «Свобода».

Звісно, всім зрозуміло, що той свободівець (чи вже екссвободівець) навряд був реальним власником каналу «Перший незалежний». Ще у 2019 році, коли канал отримував ліцензію, ЗМІ афіліювали Любицького з ще одним представником цієї політсили — Ігорем Кривецьким — ексдептутатом Верховної Ради. Сумно визнавати, але такі реалії. Іноді фінансові союзи та кулуарні домовленості — це не публічна позиція. І мені справді сумно, бо виходить, що гроші для деяких людей, які себе називають «великими патріотами», все ж понад усе».

Львівська міська організація ВО «Свобода» 25 лютого повідомила, що виключила Романа Любицького з партії «за дії, які можуть нашкодити українській справі та негативно вплинути на авторитет партії». «Просимо громадськість та ЗМІ не пов’язувати його діяльність та заяви з нашою політичною силою», — зазначено в заяві. Також запевняють своїх виборців, що його мандат депутата місцевої ради буде складено, заяву про дострокове припинення депутатських повноважень зареєстровано. «ВО «Свобода» вважає неприпустимою будь-яку співпрацю з колаборантами».

Роман Любицький, ексвласник ТОВ «Тайм медіа», якій належить канал «Перший незалежний», заявив у коментарі виданню «Детектор медіа», що не мав жодного стосунку до продажу каналу новоутвореній юридичній особі ТОВ «Медіахолдинг Новини». За словами Любицького, він зв’язався з юристом, уповноваженою особою, яка мала доручення на продаж каналу, і той підтвердив йому, що канал проданий. Однак, він не уточнив, коли це відбулося. «Але я бачу, що зараз пишуть в соцмережах та деяких ЗМІ, і хотів би наголосити: я жодного стосунку не мав, не маю і не буду мати до ТОВ «Медіахолдинг Новини». Доручення на продаж каналу «Перший незалежний» я дав минулого року і ще вчора не знав, кому саме продали канал. Перереєстрація відбувалася в Києві, я там не був присутній — і мого підпису на документах нема, оскільки юридично мав право підписати документи юрист, який мав на це доручення», — сказав Любицький виданню «Детектор медіа».

Роман Любицький також заперечив будь-який зв’язок з екснардепом від ВО «Свобода» Ігорем Кривецьким. «Тепер багато пишуть про мої начебто зв’язки або з ВО «Свобода», або з Кривецьким — але це чергова теорія змови, яка не має жодного сенсу», — резюмував Любицький.

Заступник голови ВО «Свобода» Руслан Кошулинський у коментарі «Ратуші» зазначив: «Що має «Свобода» до цієї ситуації? Нічого. Інша річ, що ситуацію використовують з політичною метою — «у всьому винна невістка». Помилку зробив один із членів партії, і партія відповідно відреагувала. «Свобода» має юридичну особу, є голова партії, заступник, які мають право підпису. Тому звинувачення і закиди на адресу партії є політичними маніпуляціями, на превеликий мій жаль».

   Секретар Львівської міської ради, член ВО «Свобода» Маркіян Лопачак: «Ми висловили свою позицію, позицію здорової політичної сили. Щодо закидів на адресу партії, то різні бздури нема сенсу коментувати, бо це просто бздури. На «Свободу» завжди намагаються повісити якісь ярлики, і це ще один такий випадок».

Медійні діагоналі

Колектив телеканалу NTA зробив заяву, у якій «засуджує рішення директора ПП «НТА — незалежне телевізійне агентство» Романа Любицького продати власний телеканал «Перший незалежний» ТОВ «Медіахолдинг Новини». Працівники каналу заявляють, що ця інформація стала для них повною несподіванкою. Вони також зазначили, що Роман Любицький — лише юридично дотичний до телеканалу та не має жодного впливу на його редакційну політику: «Він є директором ПП «НТА — незалежне телевізійне агентство», яке володіє ліцензією на телевізійне мовлення. А увесь контент для телеканалу створює інша юридична особа. Ще у жовтні 2019-го створили продакшн ТзОВ «НТА+», засновниками якого є Віталій Крутяков та Наталія Струк, а працівниками — творчий колектив телеканалу NTA. Вимагаємо від власників ПП «НТА — незалежне телевізійне агентство» негайної реакції та відсторонення Романа Любицького від посади».

Роман Любицький так прокоментував виданню «Детектор медіа» заяву колективу телекомпанії: «Я бачив заяву колективу каналу «НТА», які вимагають мого відсторонення. Я думаю, тепер відбудуться загальні збори нових власників, і вони призначать нового гендиректора — ніхто мене тримати там не буде. Зі мною ніхто не зв’язувався з цього приводу, але якщо зміни не відбудуться найближчим часом, я сам ініціюю процес мого звільнення — але зараз я навіть не знаю, на чиє ім’я писати заяву. Я гарантую, що мене там не буде — це пов’язано з моєю політичною позицією, моєю позицією громадянина», — підкреслив він.

Загроза національній безпеці

Служба безпеки України попередила Національну раду з питань телебачення і радіомовлення про можливу загрозу інформаційній безпеці через діяльність телеканалу «Перший незалежний», який використовували для мовлення журналісти заблокованих ZIK, «112 Україна» та NewsOne. Про це повідомив перший заступник голови Нацради Валентин Коваль в інтерв’ю «Детектор медіа». За його словами, зазвичай Нацраду не повідомляють про зміни в етері, якщо ті відбуваються в межах програмної концепції. Оскільки у «Першого незалежного» була інформаційна концепція, придбавши канал, регулятора мали лише упродовж тридцяти днів повідомити про зміни у структурі власності.

Водночас Коваль зазначив, що сама СБУ «нікого не вимикає», але якщо мовлення «Першого незалежного» було на межі порушення законодавства, яке раніше призвело до відімкнення «112 Україна», ZIK та NewsOne, тоді службовці могли звернутися по відімкнення до операторів супутникового зв’язку та до провайдерів програмної послуги.

Ніякої політики – суто бізнес?

Людина, яка безпосередньо дотична до підготовки техдокументації для видавання ліцензій у 2019 — 2020 роках, і саме тому не побажала розголошувати своє ім’я, у коментарі «Ратуші» висловила свою особисту думку щодо цієї ситуації: «Отримання такої ліцензії — справа нелегка. Потрібно дотриматись низки умов та виконати певні ліцензійні умови, технічні процедури. Вартість залежить від регіону, який охоплює канал, і гіпотетичної кількості його глядачів — на сайті Нацради навіть висить спеціальний калькулятор, що дає можливість вирахувати власні затрати на ліцензію. У цьому випадку не думаю, що разовий платіж орієнтовно перевищив 400 тисяч гривень. Якщо б «Перший незалежний» запрацював, то разом із проплатою сигналу супутника його видатки становили б на рік не менше двох мільйонів гривень. Теоретично канал би мав запуститись до лютого 2020 року, бо переважно дають рік на врегулювання розмаїтих фінансових чи організаційних труднощів. Після цього таке «мовчання» стає непристойним і знову суто теоретично Нацрада мала б призначити перевірку, наслідком якої мали б стати штрафи. Але, як бачимо, цього не сталося. Що ж до вартості оборудки, то про неї може дізнатися СБУ, звернувшись із спеціальним запитом. Але переважно той, хто стає новим власником каналу з уже готовою ліцензією, платить у 6-7 разів більше першопочаткової ціни. І це я кажу тільки про офіційну проплату. Все, що при цьому виплачують готівкою — залишається глибокою таємницею».

Наталя ДУДКО, Микола САВЕЛЬЄВ

Share.

Leave A Reply